Mercedes-Benz C 200 Elegance (1998)

autoreview

Mercedes-Benz C 200 Elegance (1998)

Signalement

UitvoeringC 200 Elegance
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf62.500 km
KM-stand laatst119.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 106.000 km

Deze auto zal altijd iets bijzonders voor mij blijven. Het was ook de auto van mijn vader.

Voordat ik hem over had genomen reed ik al regelmatig in deze auto.
Ook al is het nu inmiddels een youngtimer geworden, het blijft geweldig om in deze auto te kunnen rijden. De opvolger die in 2000 kwam schijnt niet beter te zijn, had o.a. last van storingen. Deze C-klasse is één van de betere modelen die er zijn gebouwd. Een absolute aanrader. De Elegance is standaard zeer compleet uitgerust. Deze auto is voorzien van een 5-traps automaat. De keuze om automaat te rijden is een keuze waar je zelf voor kunt kiezen. Het is een auto gemaakt voor lange afstanden, je stapt niet moe uit. Echter voor in de stad is deze auto ook geschikt. Je aandacht kun je beter bij het verkeer houden, de automaat doet immers zijn werk. En voor het formaat van de auto heeft deze Mercedes een kleine draaicirkel.

Interieur;
Van binnen heb je o.a. leeslampjes, een armsteun voor en achter, lederen stuurwiel, pook van de automaat met leer afgewerkt, een handbediende airconditioning en veel (echt) wortelnotenhout.

Exterieur;

Metaal lak, lm-velgen, bumpers en portierenafgewerkt met chroom.


Update 12 juni 2007:

Vandaag is de auto naar de APK geweest. En ja hoor, zonder problemen geslaagd! Prima auto en goed om nog jaren mee te kunnen rijden. Mag ook wel toch? Het is een van de betere modellen van Mercedes-Benz. Fijn om te horen dat de auto er van onder ook zo goed uit ziet.


Update 18 februari 2008

Inmiddels heeft de auto de 100.000 km ruim overschreden en rijden we verder alsof hij net is ingereden. Het brandstoffilter (de 1e zat er nog in) is inmiddels vervangen. Wat rijdt deze auto toch fijn. Over smaak valt niet te twisten maar deze auto blijft 1 van de beste auto's ooit gemaakt.


Update 19 mei 2008

De auto is voor de apk geweest en is met vlag en wimpel geslaagd. Na 10 jaar nog steeds een probleemloze auto. Vanwege een 2e auto in 2007 niet veel kilometers mee gereden. Gelukkig gaat dat binnenkort veranderen vanwege een miskoop van de 2e auto. Daarover misschien later meer...


Update 5 juni 2008

Begin van de week is de 2e auto retour dealer gegaan en zal ik dus weer meer kilometers gaan maken in de Mercedes. Daar is hij toch ook voor gemaakt? Het is bepaald geen straf om vaak in deze auto te rijden. Helaas vanwege de hoge brandstofprijzen rijden wij er wat minder in...


Update 10 november 2008

In augustus toch weer een 2e auto genomen en mede daardoor minder in de Mercedes gereden. Een tijdje terug hebben vandalen de ster op de motorkap afgebroken en ben ik serieus aan het denken om de auto te verkopen. Elke keer te maken hebben met afgunst is ook niet prettig. Dit hoofdstuk wordt vervolgd...

De auto tuft gewoon door en elke keer ben ik als een kind zo blij als ik in deze fijne auto kan gaan rijden. Ondanks zijn leeftijd blijft alles perfect functioneren en doet de auto op elk gewenst moment haar werk. De auto heeft wat gekost, maar je krijgt er zoveel rijplezier voor terug, dat is niet uit te leggen. Een auto zonder problemen...


Update 1 januari 2009

Gisteren besloten om 3 parkeerdeukjes te laten verwijderen. Nu ziet de auto er weer prachtig uit. Het was weer genieten van deze rit. We rijden er helaas steeds minder mee en daarom ben ik aan het overwegen om de auto aan een(echte)liefhebber te verkopen. Overigens deed de auto prima zijn werk in dit koude (was overdag 4 graden onder nul) weer, meteen starten en genieten.

PROBLEMEN

Sinds de 5 jaar dat we (mijn vader en ik) er in reden waren er geen problemen. Wel zijn in 2005 de remblokken (normaal onderhoud) vervangen. Een prima auto.

1 probleem dook vorig jaar op; de automaat zat niet goed in zijn versnelling en schakelde niet meer door. Toen ik de auto weer neer had gezet en later weer mee wou gaan rijden, was deze weer in orde. Gisteren moest ik doordat iemand mij niet liet invoegen, heel hard op het gas gaan en daarna flink afremmen. Toen merkte ik ineens dat de automaat weer niet goed in de versnelling stond en in een te hoge versnelling optrok. Nadat ik thuis de auto even heb stilgezet viel hij weer in de juiste versnelling en schakelde weer als boter.

Wie heeft hier ook ervaring mee?
Moet misschien de olie van de automaat misschien worden ververst?? Graag uw mening over deze vervelende situatie.
Waarschijnlijk had de automaat het noodprogramma ingeschakeld.

Verder moet ik eens naar de rubbers van de stabilisatorstang laten kijken. Zijn waarschijnlijk uitgedroogd.


Update 18 april 2007:

Auto is nog steeds prima. Moet nog steeds naar de auto laten kijken. Bij warm weer kraken de rubbers nog af en toe.

De automaat schakelt weer prima. Vorige maand wel een klein deukje opgelopen tijdens de wekelijkse boodschappen doen. Dader ligt (zoals gewoonlijk) op het kerkhof.

Van de week met 28 graden heerlijk met de airconditioning aan gereden. Prima uit te houden op die manier.

Grote beurt

  • 107.145 km

Gisteren was het tijd voor een grote beurt. Deze keer iets minder geluk. Een fuseekogel was flink versleten, dus toen maar allebei laten vervangen. Daardoor de 2 voorbanden flink scheef afgesleten en moesten dus worden vervangen. Dan gaat het snel; uitlijnen, balanceren, ventielen etc. Maar nu naar 11 jaar, vallen de kosten echt nog wel mee. Ik kreeg complimenten hoe goed de auto nog is. Dat doet een mens weer goed! Een tonnetje of 4 erbij, moet makkelijk haalbaar zijn, aldus de chef werkplaats.

APK

  • 110.360 km

Gisteren was het weer tijd voor de apk. Ik hoopte dat er niets aan de hand was. En de opluchting was ook groot toen ik hoorde dat er geen aandachtspunten waren. Met vlag en wimpel geslaagd!
Gelukkig had ik vorig jaar de spoorstang laten vervangen, omdat er wat speling was. Ik moet echt zeggen, de auto rijdt ondanks zijn leeftijd, echt als nieuw. Wat een heerlijke wegligging!

Wat valt er nog te vertellen over deze Mercedes? Ik ben als een kind zo blij met deze auto. Alles werkt en hoor je geen piepjes en kraakjes. Hoewel ik van anderen soms klachten over roest lees, heeft deze Mercedes geen last van roest. Wat hebben ze toen (1998) een goed product afgeleverd in Duitsland. Alles lijkt gemaakt te zijn voor jarenlang zorgeloos rijden. Dat doet hij dus ook, ook nu hij (pas) 12 jaar oud is. Hij staat altijd voor mij klaar en blijft maar gaan. Kan ook niet anders met zo'n lage stand. Deze trouwe vierwieler kan nog vele jaren mee. Maar ik ben bang dat dat niet meer met mij zal zijn. Omdat wij nog een 2e auto hebben en daar meer mee zal worden gereden, zal ik er waarschijnlijk afscheid van moeten nemen. Terwijl ik dit typ, raak ik wat geëmotioneerd. Pffff, wat kun je je toch hechten aan een auto. Als hij verkocht wordt, dan alleen aan een echte liefhebber.

Over de in april aangeschafte auto volgt later een review. Eerst nog wat meer kilometers maken.

Een klein probleem

  • 111.050 km

Na een tijdje te hebben stilgestaan heb ik te maken gekregen met een accu die het na 6 jaar op heeft gegeven. Inmiddels heeft de auto dus een "verse" accu gekregen.
Helaas kreeg ik te maken met een probleem van het alarm. De auto kon niet meer worden afgesloten. De knipperlichten bleven snel knipperen en ging kort daarna de sirene loeien. Wij dachten aan een storing. Omdat het een origineel Mercedes-Benz alarm is, kon de auto alleen worden uitgelezen bij de dealer. Deze klacht dus laten onderzoeken bij de dealer en bleek dus dat de alarm sirene kapot was. Het probleem was gelukkig vrij snel opgelost en functioneerd de auto weer als vanouds.

Apk en benzineverbruik

  • 114.500 km

Gisteren weer voor de jaarlijkse apk de garage bezocht. Enkel 2 knipperlichtjes die wat versleten waren. De oranje laag liet los. Dit met het arbeidsloon en de apk, was ik voor slechts € 37,- weer klaar.

Vorige week hebben wij een weekendje Zuid-Limburg gedaan. Het was toen behoorlijk druk op de wegen en temperatuur was 28 graden. De hele rit met de airconditioning aan gereden. Vanuit daar allerlei uitstapjes gemaakt en toen wij thuis waren de auto weer afgetankt. Toen bleek dat de auto ruim 1:14 heeft gereden verscheen bij mij een glimlach. Niet slecht toch voor zo'n auto van dit kaliber! Ik blijf tevreden met mijn auto. Een Mercedes met deze kilometerstand kan nog wel even mee.

Grote beurt en reparatie

  • 115.521 km

Op een morgen begon de auto wat onrustig te lopen. Omdat het tijd was voor een grote beurt heb ik daar ook melding van gedaan. De auto liep met de koude start altijd als een zonnetje dus dit verbaasde mij wel. Maar goed, er werd naar gekeken. In eerste instantie dacht men dat er een draadje wat naar de bobine loopt, aangetast was door vocht. Na reiniging leek het probleem opgelost te zijn. Helaas, dit was niet het geval. Na een 2e afspraak te hebben gemaakt werd het dus meer zoekwerk. Tijdens het uitlezen kwam er wel iets uit dat er iets niet in orde was. Na het vervangen van de temperatuursensor leek het probleem opgelost te zijn. Niet dus.... Na diverse sensoren te hebben doorgemeten kwam het probleem naar boven. De luchtmassameter moest worden vervangen.
Al met al een kostbare zaak geworden. Gelukkig heeft men niet alle uren in rekening gebracht en viel het totaal te betalen bedrag uiteindelijk weer mee. En ach, na 13 jaar mag er wel eens iets versleten zijn toch?

Met de grote beurt heb ik ook de transmissieolie laten vervangen. De automaat schakeld nu erg vlot. Zoals het hoort. Hij lijkt wel nieuw! Het kost je een paar centen maar beter zo dan een revisie van je automaat.

Samengevat, in een korte tijd flink wat geld uitgegeven aan onderhoud. Maar als ik dan denk hoe weinig kosten er de afgelopen 13 jaar zijn geweest, mag ik nu zeker niet klagen. De auto rijdt heerlijk en alles functioneerd zoals het moet. Zolang het kan rij ik hier mee door. Afschrijving heb ik bijna niet meer en mede dankzij de zeer lage kilometerstand kan deze auto nog wel even vooruit. Ik ben een tevreden eigenaar.

Onderhoud

  • 119.800 km

Na een tijdje te hebben gereden merkte ik dat het nodig was om weer eens de garage te bezoeken voor onderhoud. Een stuurkogel bleek versleten te zijn. Die is dus een tijdje geleden vervangen. Ook heb ik een airco service laten uitvoeren. De auto rijdt nog steeds prima. In maart wordt hij 14 jaar. Gezien de nog steeds lage km stand kan hij nog wel wat jaren mee. Ik ben zeker niet van plan om hem weg te doen. Waarom zou ik? Afschrijving is te verwaarlozen en hij heeft mij nooit in de steek gelaten.
Over een tijdje weer een update.

Ik wens iedere autoweeklezer een gelukkig nieuwjaar toe met vooral veilige en zorgeloze kilometers.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.