Mercedes-Benz C 200 d Estate Business Solution (2017) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 200 d Estate Business Solution |
---|---|
Versnellingen | 9, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 62.000 km |
KM-stand laatst | 114.500 km |
Een echte diesel!
- 65.000 km
Komende uit een A180d 7g BS uit 2019, verwacht je dat je bij een C klasse een sprongetje voorwaarts maakt. Dat is dus niet zo. Was de A klasse een auto waarbij je als bestuurder de dienst uit maakte, de C klasse maakt de auto de dienst uit. En dat is niet negatief bedoeld, maar het is anders. De A-Klasse loopt qua techniek en interfaces een generatie voor op de C van 2017. 2 jaar, en je ziet en voelt het verschil! Wat gaat dat dus snel. De C met de MB diesel met 2,2 liter inhoud heeft een heel ander karakter dan de 1500 cc diesel met Renault roots. Beide MBs zijn ongeveer even vlot, maar dat is dan meteen de enige overeenkomst. De C is merkbaar rumoeriger, zeker bij het optrekken. Echte dieselgeluiden. Maar dat kan ik ook wel weer waarderen. Op snelheid is de C weer heel erg rustig, mede door de 9g tronic bak. De 7g in de A is net wat soepeler trouwens. Het verbruik: De A verbruikte 5 liter per 100, en de C 6,5 liter. Logisch, maar de Renault motoren zijn dus zo gek nog niet! De C is uitgerust met Panorama dak, net als de A, maar dan in 2 delen. Erg fijn voor de achterbank. De kleur (obsidian zwart) steekt lekker af bij het bijna witte lederen interieur. De zetels zitten wel wat lekkerder dan in de A, en die waren al erg goed. Het MBUX systeem is wel van een heel ander niveau dan bij de C. Het is even wennen en minder gebruiksvriendelijk en logisch in de C. Maar dat komt wel goed. De planning is om de komende 26 maanden in de C te rijden. Daarna kijken we weer verder. Ik heb nu 3000 km gereden en ben tevreden met hoe de C zich gedraagt. de komende maanden zal ik af en toe een update plaatsen hoe het de C200d vergaat.
De C is wat soepeler
- 72.000 km
Na 9000 km in de C te hebben gereden even een update. Probleemloze kilometers, maar dat is niet al te bijzonder natuurlijk. De wat houterig schakelende 9g bak, is volledig anders geworden. Waarom? geen idee maar hij is echt super die bak. Geen schokje, helemaal niets. Heerlijk ook om 130 te rijden terwijl het toerental lekker laag is en je de omwentelingen welhaast kan tellen. Wat rumoerig bij optrekken, maar dat is niet hinderlijk.
Het gemiddelde verbruik is inmiddels gezakt naar 6.3l per 100 km, en dat is mede te danken aan de nieuwe maximum snelheid overdag. Verbruik is dan al snel 4.5L per 100 km of zuiniger. De interface met alle toeters en bellen zoals het streamen van muziek is wat minder gebruiksvriendelijk. Het was fijn geweest als er profielen konden worden ingesteld zoals bij de nieuwere generaties zodat dit niet elke keer opnieuw moet worden ingesteld.
Voor de grote rest: perfecte auto, heerlijk rijdende diesel die onvermoeibaar rijdt en waar je ook niet vermoeid uitstapt. Ik overweeg deze over te nemen na de lease periode.
Een jaartje verder
- 98.500 km
Tijd voor een update na ongeveer een jaar en 26000 km. Wat minder dan gedacht, de reden is bekend. Ondertussen is er een onderhoudsbeurt uitgevoerd en de eerste APK achter de rug. Het verbruik is verder gedaald naar 6.1 liter per 100 km. Ondanks regelmatig gebruik van een aanhanger, (ook dan gebruikt de combinatie alleen wat meer als er een ambulance met lading achter hangt) een prima waarde. Maar waar een gemiddeld verbruik van 4.4 liter vandaan komt is mij een compleet raadsel. Overigens met een aanhanger die beladen zeker de 1800 kilo aantikt, is het nog steeds comfortabel rijden, en de combinatie voelt veilig aan. Dit doe ik alleen in Nederland uiteraard, de achteraf gemonteerde trekhaak zorgt ervoor dat de versnellingsbak geen extra koeling heeft zoals in de fabriek gebruikelijk is. Op een ritje door de Alpen ga je dat zeker merken.
De versnellingsbak is af en toe wat nukkig, dat kunnen vele merken een stuk beter. Er is echter geen afwijking geconstateerd. De banden zijn inmiddels ook gewisseld, en de enorme herrie van de cuppende Michelins is vrijwel weg. Dat scheelt een stuk, al is het nog steeds niet zoals het hoort te zijn.
Voordelen: Comfort, grote actieradius (1100+), tot nu 100% betrouwbaar, rijeigenschappen, ruimte interieur,
Nadelen: wat weke vering achter hetgeen een drempel tot een onprettige ervaring maakt voor de bankzitters. Versnellingsbak kan beter, qua schokken en traag schakelen bij lagere snelheden. Geluidsniveau kan beter (zelfs bij een diesel).
Of ik m inderdaad nog over wil nemen, ik denk het niet. Of er weer een leaseauto komt weet ik ook nog niet. In principe is een vergoeding en geen bijtelling veel goedkoper waardoor je weer eens wat heel anders kan gaan rijden wanneer, en kan wisselen wanneer je dat wil. Maar als je een werkpaard zoekt, dan is een MB welhaast onovertroffen.
Het afscheid is nabij
- 114.500 km
Na bijna 50.000 kilometer is het tijd om afscheid te gaan nemen. Mercedes bouwt echt goede auto's want ook na 114000 km geeft de auto geen krimp, behalve het irritante gekraak van de harde kunststoffen panelen in de kofferruimte. Het verbruik is iets gestegen naar 6.2 liter per 100 km, niet een van de zuinigere diesels helaas. BMW heeft hier een veel betere reputatie.
Wat vond ik er echt van?
De rust in de auto en aandrijflijn, de soepelheid en de vanzelfsprekendheid waarmee de auto te besturen valt. Dat hebben ze heel goed voor elkaar en is dus geen verrassing. Het rijden met een (zware) aanhanger: prima uitgebalanceerde combinatie die gewoon vertrouwen geeft. Het bijna voelbare karakter van een auto die nooit vermoeid is.
Zou ik m kopen (want dat kan):
Nee. de kilometerprijs en de te verwachten onderhoudskosten gaan nog een flinke slinger aan de kosten geven, want als een leasemaatschappij ergens op bezuinigd, dan is het daar wel op. Om nog maar te zwijgen van de te verwachte afschrijving. Automaat werd nooit gespoeld, remvloeistof is inmiddels 4 jaar oud.. banden zowat op. Ik zou m ook niet kopen vanwege de stoelen. Die bevallen mij niet, en ik zit er erg ongemakkelijk op. De stand, steun, hoogte... ik kan mijn draai maar niet vinden en veroorzaakt veel pijn aan benen en heupen. Ik weet dat ik niet de enige ben, al zullen velen wel een goede ervaring hierbij hebben. Het gekraak.. zucht. afhankelijk van de temperatuur kraakt en piept het interieur bij elke oneffenheid. Irritant.
Maar het zijn wel erg goede auto's waarbij ik elke rit weer aangenaam werd verrast door de perfecte kwaliteit van rijden. Alles klopt gewoon. Behalve het piepen en kraken... De volgende auto is geen leaseauto meer, ik ga een gebruikte auto kopen deze maand. De vergoeding ipv een leaseauto en het gebrek aan bijtelling (en de zeer slechte verkrijgbaarheid van nieuwe auto's) is te groot om dit niet te doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz C-klasse Estate 250 AMG Prestige I Pano-dak I Burmester I Camera I Sfeerverl. I Trekhaak I Dealer-onderhouden
- 2016
- 142.766 km

Mercedes-Benz C-klasse 300 Coupe 259 Pk AMG-Optiek Panorama Dak
- 2018
- 95.225 km

Mercedes-Benz C-klasse Estate 350 e AUT7 AMG-LINE SPORT-LEDER NAVI CAMERA BURMESTER LED LMV PDC
- 2015
- 119.310 km