Mercedes-Benz C 180 Estate Business Solution (2017)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C 180 Estate Business Solution |
---|---|
Versnellingen | 9, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 60.000 km |
eerste ervaring
- 5.000 km
Eind augustus ben ik overgestapt van een Volvo V60 T5 naar een nieuwe Mercedes C180. De Volvo, nagenoeg 7 jaar oud deed het nog prima, maar ik wilde wat anders. Mercedes bood met de Business Solution een complete auto én een estate voor de prijs van een sedan. Als extra opties gekozen voor: metallic, rijassistentiepakket plus, business solution plus pakket en écht lederen bekleding. Met Biemond en van Wijk in Haarlem heb ik een prima deal kunnen sluiten.
Inmiddels ruim twee maanden verder volgen hier mijn bevindingen:
De auto bevalt uitstekend. Hij is stil, uitermate comfortabel en voldoende krachtig. Natuurlijk merk je het verschil in vermogen tussen 240pk (Volvo T5) en 156pk (C180), maar het verschil voelt minder groot dan je op basis van het aantal pk’s zou verwachten. Al kun je de Mercedes best snel laten accelereren -dat doet hij nogal rumoerig- de auto voelt het lekkerste wanneer je hem relaxed (in de Comfort stand) laat cruisen. De 9-g tronic automaat werkt dan zijdezacht en nagenoeg foutloos. Wanneer je rustig rijdt kun je het verbruik (1:13 gecombineerd) binnen de perken houden. Dat is weliswaar niet zo zuinig als in de folder beloofd, maar een hele verbetering ten opzichte van de Volvo. Het weggedrag is uitstekend. De algemene kwaliteitsbeleving is goed.
Toch zijn er ook zaken waar ik minder tevreden over ben:
Zo vind ik het rode driehoek-lampje (botswaarschuwing) nogal inconsistent (soms te vroeg, dan weer veel te laat) oplichten. De dealer heeft er naar gekeken en bevestigde tijdens een gezamenlijke proefrit mijn constatering, maar gaf aan het systeem naar behoren functioneerde… Tja, daar moet ik dan maar vanuit gaan… Nu maar hopen dat de autobreakfunctie als BAS PLUS en de kruispuntassistent (behorende bij rijassistentiepakket plus) het niet laten afweten op het moment dat het echt nodig is. Ook mijn Volvo was uitgerust met een botswaarschuwing (Driver Support). Dat voelde meer vertrouwd.
Direct na oplevering hoorde ik een irritante kraak bij het rechterachterportier. De auto is zeer stil, dus zo’n kraak stoort. Daarbij viel me op dat de naad tussen de achterzijde van de carrosserie en het rechterachterportier zo’n 2 tot 3 mm breder was dan aan de linkerzijde. Volgens de dealer was dit nog binnen de marge (…). Daar heb ik geen genoegen mee genomen. Bij nader onderzoek bleek de deur scheef te staan. Inmiddels is e.e.a. optisch keurig hersteld door het schadebedrijf van Biemond en van Wijk. Even leek het gekraak minder te zijn, maar helaas is het weer in alle hevigheid terug. Overigens is het kraken vrijwel alleen te horen op hobbelige wegen en is het bovendien niet altijd hoorbaar. Wel merk je verschil tussen beide achterportieren wanneer je vanaf de achterbank tegen de portieren duwt. De één hoor je kraken, de ander niet. Dit is dus nog een puntje van aandacht.
De auto is voorzien van een Garmin navigatie (2017-2018 versie 9.0 ). Je zou zeggen up to date. Maar niets is minder waar. Zo rij ik o.a. op de A1 (medio 2016 opgeleverd) nog steeds door het weiland. Onacceptabel vind ik. Ik heb tegen de dealer gezegd dat ik bij een nieuwe auto ook een up to date navigatie verwacht. Dat de kaarten niet up-to-date zijn, moet Mercedes maar met Garmin uitvechten. Ik wacht nog steeds op een reactie van de dealer… Los hiervan vind ik het Garmin systeem zowel grafisch, als ook routetechnisch (routes zijn niet altijd logisch) niet Mercedes waardig.
Verder is me opgevallen dat de parkeerpilot het soms laat afweten. Bij de vraag: ‘parkeerautomaat starten?’ druk ik op OK om te bevestigen en dan verschijnt de vraag: ‘waarden terugzetten?’ Ook is het weleens voorgekomen dat de auto gewoon achteruit reed zonder in te parkeren (terwijl ik de parkeerpilot had bevestigd).
Tot slot: na slechts 4.000km had de auto maar liefst één liter olie had verbruikt. De dealer heeft het bijgevuld, maar ik vind dat nogal veel (understatement) Bij mijn weten heb ik bij de Volvo tussen de beurten door nauwelijks of geen olie bij hoeven vullen. Dit ga ik in de gaten houden.
update c180 (2017)
- 22.500 km
Inmiddels rij ik een jaar c180. De kilometerstand staat op 22.500 en binnenkort volgt de eerste onderhoudsbeurt. Tijd voor een update. De in mijn eerste review (07-11-2017) genoemde 'problemen' mbt veiligheidssystemen en parkeerpilot bleken een kwestie van wennen. Alles functioneert, een enkele uitzondering daargelaten, naar behoren. Het achterportier is inmiddels versteld en het oliepijl is constant gebleven. Verder heeft de dealer een Garmin navigatie-update geïnstalleerd (versie 11, 2018-2019).
Gedurende het eerste jaar heeft zich geen enkele storing voorgedaan. Wel verschijnt regelmatig via de Mercedes Me app de melding: 'startaccu deels ontladen'. Startproblemen hebben zich echter niet voorgedaan en volgens de dealer is de accu op orde. Ik blijf het in de gaten houden. Wat nog niet is opgelost, is het bij tijd en wijlen hinderlijk piepen en kraken van een achterportier op slecht wegdek en op drempels. De dealer heeft er een aantal keren naar gekeken (portier gesteld, rubbers ingespoten etc) maar dit heeft helaas nog niet geleid tot een definitieve oplossing. Juist omdat de auto verder erg stil is (weinig motorgeluid) en er verder geen kraakje of rammeltje te horen valt (bouwkwaliteit is dus top) blijft het me storen. Iemand een suggestie?
Dan het rijden: de c180 is zeker geen strepentrekker, maar voldoende rap om ook goed met het snelle verkeer mee te komen. En dan hoeft de auto echt niet in de Sport of Sport+ stand gezet te worden. Ook vanuit de Comfort stand (wat mij betreft de lekkerste rijstand) is dat goed mogelijk. Desgewenst kun je voor een snelle inhaalactie even terugschakelen met de stuurschakeling. Op de snelweg blijft de auto (ook vol beladen) tot op zeer hoge snelheden (+180 km/u) stil, koersvast en stabiel. Het gecombineerde verbruik ligt op 1-13,5. Beperk je je snelheid op de snelweg tot 100 km/u, dan is 1 op 16,5 haalbaar.
Inmiddels (2018) heeft de C klasse een facelift gehad. Geen grote wijzigingen, maar wel een aantal logische aanpassingen. Zo kan de adaptieve cruisecontrol nu vanaf het stuur bediend worden. Ook heeft de trend van downsizing heeft doorgezet. Zo ligt er nu in de c200 nu een 1497cc. Die perst er weliswaar iets betere prestaties uit dan de 1595cc die in mijn c180 ligt, maar daarbij moet wel worden opgemerkt dat het maximale koppel van de nieuwkomer (280 nm) pas bij 3.000 tpm beschikbaar komt, terwijl het maximale koppel van mijn auto (250 nm) al bij slechts 1250 tpm beschikbaar is. En juist deze combinatie van maximale trekkracht bij lage toeren maken de c180 (met 9G-Tronic) comfortabel, stil (oa 2.000 tpm bij 140 km/u) en zuinig.
Al met al ben ik tot op heden zeer tevreden over m'n C180. Is er dan niets om over te klagen? Jawel. De standaard geluidsinstallatie (audio cd 20) is een lachertje. Ik overweeg deze aan te laten upgraden. Iemand ervaring mee?
update c180 (2017)
- 40.000 km
De auto is inmiddels twee jaar oud en net uit de fabrieksgarantie. Op advies van de dealer aanvullende ster-garantie afgesloten (€400 voor twee jaar extra garantie). Geen bijzonderheden bij de 2e onderhoudsbeurt, ook de banden nog niet aan vervanging toe. Gedurende het afgelopen jaar geen enkele (!) storing of defect meegemaakt. Echt klasse! Het is: starten, lopen, rijden en nog steeds dagelijks genieten van het comfort (oa dankzij de 9 g tonic ), de kwaliteitsbeleving (top) en het werkelijk uitstekende weggedrag. Het brandstofverbruik blijft keurig: gecombineerd 1:13,5. Kortom, heel erg tevreden, en ik blijf zoals het zich nu laat aanzien nog wel een paar jaartjes in deze c180 rijden. Erger ik me dan nergens aan? Ja toch wel, het geluid van audio cd20 (de standaard geluidsinstallatie) blijft ruk!
update c180 (2017)
- 60.000 km
Er staat nu ruim 60.000 km op de teller en het 3e jaar zit erop. Nog steeds tot volle tevredenheid. Sinds invoering van de max snelheid van 100 km/u (bij 100 draait de motor minder dan 1500 t/pm) verbruik ik nóg minder brandstof, want ik scoor regelmatig 1 op 19!! Rij je stevig door (150+ km/u zoals ik deze zomer deed in het buitenland), dan ligt het verbruik een stuk hoger, al vind ik 1 op 14 best acceptabel. Op de snelweg gebruik ik altijd de rijassistentie-systemen. Het automatisch afstand houden, binnen de rijstrook blijven en de dode hoek detectie, het werkt perfect. En tijdens filerijden t/m 30km/u hoef je je handen niet eens aan het stuur te houden en doet de auto alles zelf. Kort gezegd, ik zou nooit meer zonder willen.
Afgelopen jaar geen enkele storing. Naast de reguliere onderhoud (Mercedes hanteert standaardprijzen, maar er komt altijd wel 'iets' extra's bij...) heb ik er na 55.000 km!! nieuwe banden onder laten zetten. Nog nooit zo lang met een set banden (GY eff grip performance) gedaan, dus gekozen voor hetzelfde type. Toen zijn ook de remblokken achter vervangen. Verder geen bijzonderheden. Nog steeds heel erg tevreden en ik rij - zo vermoed ik- nog wel een paar jaartjes comfortabel door.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz C-klasse Estate 250 AMG Prestige I Pano-dak I Burmester I Camera I Sfeerverl. I Trekhaak I Dealer-onderhouden
- 2016
- 142.766 km

Mercedes-Benz C-klasse 300 Coupe 259 Pk AMG-Optiek Panorama Dak
- 2018
- 95.225 km

Mercedes-Benz C-klasse Estate 350 e AUT7 AMG-LINE SPORT-LEDER NAVI CAMERA BURMESTER LED LMV PDC
- 2015
- 119.310 km