Mercedes-Benz C 180 Estate Ambition (2015) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 180 Estate Ambition |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 64.000 km |
KM-stand laatst | 205.000 km |
Aankoop en eerste kilometers
- 64.700 km
Na bijna 8 jaar te hebben gestuurd met mijn eerste Mercedes (C-klasse T-model 2006 (S203)) heb ik voor hetzelfde concept gekozen en weer een C van ongeveer 4 jaar oud aangeschaft. Aan het zoeken heb ik de nodige tijd besteed, aangezien ik een budget in mijn hoofd had en ook een wensenlijst. Deze lijst zag er als volgt uit:
- S205 (vanaf 2014) op benzine, C180 of C200
- Geen 'wannabee' pakket (AMG-line) of bestelwagen-look (donkere ramen achter).
- Liever geen parallel import.
- Liefst een Exclusive exterieur (ster op de neus)
- Geen standaard interieur met 'piano-plastiek'.
- Belangrijke opties: LED verlichting, Navi, klasse 3 alarm.
Dit leek een bijna onmogelijke opgave, aangezien een Exclusive exterieur tamelijk zeldzaam is op de combi en een klasse 3 alarm (vreemd genoeg) ook vaak ontbreekt. Maar na ongeveer 6 maanden speuren lukt het toch. Deze auto heeft de volgende eigenschappen:
- C180 Estate ambition A7
- Exclusive interieur en -exterieur
- Klasse 3 alarm
- Zitcomfort pakket
- Analoog klokje
- Origneel NL auto
- Kleur: Palladium zilver
Komend vanuit een C180 kompressor uit 2006 is de kennismaking een 'feest van herkenning' en 'een wereld van verschil' tegelijk. De tijd heeft niet stil gestaan en deze auto is op veel punten aanzienlijk verbeterd. De auto is zeer stil, de stoel zijn beter en ook het veercomfort is er op vooruit gegaan. De automaat schakelt in de comfort stand op een manier die bij de auto hoort.
In de pers wordt nog wel eens beweerd dat de 203 serie niet zo'n goede 'kwaliteitsbeleving' had en de huidige C-klasse wel. Persoonlijk vind ik dat overdreven. Bepaalde zaken vond ik aan de vorige beter:
- Het aluminium in deze is plastiek en in mijn Sport Edtion (2006) was het echt.
- De oude had een mooie verchroomd uitlaat sierstuk en deze heeft iets in de bumper dat twee uitlaten moet sugereren.
- De bagage ruimte (zoals de laadvloer) was bij de oude duidelijk steviger.
- De oude had een wat zwaardere ('vlezige') bediening en bij de nieuwe werkt alles wat licht en met minder gevoel.
- De oude klonk best goed als je buiten stond en deze klinkt als een naaimachientje.
Tot zover mijn eerste indruk. Een update volgt als ik wat meer ervaring met deze C heb opgedaan.
15 dkm ervaring
- 79.000 km
Inmiddels heb ik mijn ervaring met de auto een stukje uitgebreid. Afgezien van de dagelijkse ritten in Nederland, hebben we een korte vakantie in Duitsland gehad en een 'rondje Oost Europa'in de zomervakantie achter de rug.
De eerste indrukken die ik in mijn vorige verhaal heb beschreven, blijken een goede indicatie te zijn geweest voor wat er ging komen. Ik zal een paar aspecten van de auto uitdiepen.
Het brandstofverbruik van de auto is heel redelijk. Mijn onzuinigste tankbeurt was 1:14 km/l en mijn vakantieverbruik (4750 km) was ruim 1:16 km/l. Doordat de tank vrij groot is (66 l) is het goed mogelijk meer dan 900 km op een tank te rijden. Dat is prettig. Olieverbruik heb ik niet kunnen constateren. Voordat ik de auto kocht heb ik de uitlaat bekeken en ik zag een metaalkleurige binnenkant, dus ik verwachtte hier ook geen probleem.
De 7 traps automaat bevalt heel goed. De rijmodi die ik gebruik zijn de volgende:
- E(co) voor als ik alleen in de drukte naar mijn werk ga.
- S voor berg-/heuvelachtige wegen of een snel Autobahn ritje.
- I (individual) is "Comfort" (standard) + sportieve besturing voor alle andere ritten.
De besturing vind ik standaard aan de lichte kant, vandaar de 'sportieve/zwaardere besturing'.
De flippers gebruik ik in ons plattte landje niet, maar wel voor een afdaling van een heuvel of berg. Bij een afdaling wordt namelijk niet autonatisch het juiste verzet gekozen en kan worden teruggeschakeld met de flippers. Dit werk prima.
Een aardig detail vind ik dat de E-modus een zeilfunctie heeft, waarbij de bak 'vrij'wordt gezet om verder te kunnen uitrollen. Ik heb gemerkt dat als de afstandssensor detecteert dat je te dicht op de voorganger komt te zitten, de zeilfunctie wordt uitgeschakeld om weer op de motor af te remmen. Slim.
Het start-stop systeem werkt ok. Het reageert snel genoeg om zonder merkbare vertraging weg te rijden bij het stoplicht. Zeker in het begin vergat ik het wel eens uit te schakelen bij keren of inparkeren. Het is dan behoorlijk storend dat de motor direct uitschakelt als je stil staat.
De prestaties van de 1.6 zijn prima in orde. Zoals ik in mijn vorige verhaal al opmerkte, klinkt hij niet bijzonder mooi. Hij is wel stil. Tijdens de vakantie hadden we de auto op een grasveld geparkeerd en haalden met z'n vieren onze bagage uit de bagageruimte van de auto. Toen we daar na enkele minuten mee klaar waren en de deuren dicht waren wilde ik de auto met de afstandsbediening aflsuiten maar dat lukte niet (geen geluidssignaal). Ik probeerde het een paar keer, totdat ik er achter kwam dat ik was vergeten de motor te stoppen.
Het comfort van de auto is prima in orde. De voorstoelen zijn erg goed en de achterbank ook. Door het gebrek aan motorgeluid is er relatief meer windgeruis te horen, maar ik vind het acceptabel. Hoge snelheden zijn uiteraard geen probleem voor deze Benz. Als de kinderen een filmpje kijken en de vrouw een boek leest kan ik lekker met 160-180 km/h over de Autobahn zoefen.
Een onderbelicht aspect van de autobeoordelingen is volgens mij de geur. De vorige c-klasse had een vrij sterke tectyl-achtige geur en daar was vooral mijn vrouw niet van gecharmeerd. Goed nieuws: deze ruikt prima.
Ik heb geen voorzieningen in de auto om een lekke band te verhelpen. Er kan geen thuiskomer onder de laadvloer en een 'Tyrefit' systeem heeft nadelen (band is onbruikbaar als je het er in spuit). Volgens de Mercedes dealer heb ik het niet nodig zolang ik in het Mobilo service systeem zit want "dan staan ze binnen een half uur met een vervangend wiel klaar".
Ik heb besloten daar dan maar op te vertrouwen. Die zelfredzaamheid is bij moderne auto's sowieso verleden tijd. Mijn laatste lekke band was trouwens 20 jaar geleden. Toen moest de wegenwacht komen omdat de meegeleverde sleutel omboog toen ik een bout probeerde los te draaien. Sindsdien had ik onder het motto "dit zal me niet weer gebeuren" een grote kruissleutel in de auto liggen en nooit gebruikt.
Is dan alles 'koek en ei'? Bijna wel, maar de op Garmin gebaseerde navigatie (met verse 'update') gooit roet in het eten. Enkele incidenten:
- Navigatie stuurt ons in Duitsland/Luxemburg een totaal verkeerde riching uit en weet dan niet meer hoe het verder moet (rondjes rijden).
- Geluid van alle bronnen valt uit en schakelt zich 10 minuten later weer in. Inmiddels had ik per ongeluk het volume voluit gezet en zat ik met mijn hoofd tegen het dak toen het geluid weer aan ging.
- Navigatie loopt volledig vast en laat een grijs/wit patroon zien op het scherm.
- Navigatie raakt in 'blinde paniek'als ik 'gewoon' door rijd bij een vermeende wegafsluiting (niets aan de hand). Ik moest wel drie keer bevestigen dat ik door wilde rijden. Waarschijnlijk is de navi ontwikkeld door de 'flat earth association'. De oplossing volgens de navi was letterlijk een zandpad langs een maisveld in rijden.
Deze navigatie is minder goed dan het Comand systeem van mijn vorige C uit 2006, en dat is heel jammer.
Samenvattend kan ik stellen dat het een heel fijne en goede auto is met een zeer matig navigatiesysteem.
Nog altijd tevreden
- 131.000 km
Het is al weer drie jaar geleden sinds mijn laatste review. Tijdens de corona periode heb ik veel thuis gewerkt en weinig gereden. Sinds begin dit jaar rijd ik meer woon-werk (115 km retour) en komen de kilometers er weer sneller bij.
Mede door de invoering van de 100 km/u limiet , maar ook door de grotere afstanden die ik tegenwoordig rijd, haal ik gemiddeld een verbruik van c.a. 1:16. Dat is niet verkeerd voor een auto van dit formaat. lijkt me.
Ik heb tot nu toe 1 mankement aan de auto gehad. Dat was een lekkende benzine leiding. Dit schijnt vaker voor te komen. De dealer heeft dit kosteloos verholpen, dus dat is wel netjes.
Het onderhoud kost me gemiddeld 1400 euro per jaar op basis van 18000 km/j. Daar zit alles bij inbegrepen (onderhoud, banden(wissel), navigatie updates etc). Ik laat het door de dealer doen en bezuinig er niet op.
De auto bevalt nog steeds prima en blijf er dus lekker mee door rijden.
Gaat nog steeds prima
- 205.000 km
Het wordt weer geen spannend verhaal. De afgelopen tijd heb ik nog wat meer kilometers gemaakt, wat geen straf is met deze auto.
Er zijn nog niet veel tekenen van 'verval'. De gasveren van de achterklep zijn niet meer zo krachtig, zodat er gevaar bestaat om je hoofd te stoten tegen de klep als het buiten koud is (en de druk het laagst is). De bandenspanningssensoren van de zomerset waren aan vervanging toe, wat best een prijzige aangelegenheid is als de dealer dat doet. De voorruit heeft wat steenslag, maar dat lijkt me (ook) normaal.
Het verbruik is nog altijd 1:16, het motoroliepeil stond na 27000 km nog steeds op maximaal.
De laatste drie jaar ben ik c.a. 1800 euro per jaar kwijt bij de dealer bij c.a. 25000 km/jaar incl. banden (met opslag/wissel).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz C-klasse Estate 350 e Business Solution AMG
- 2017
- 63.800 km

Mercedes-Benz C-klasse Estate 63 S Edition 1|CARBON|PANO|360|HUD|ACC
- 2016
- 106.789 km

Mercedes-Benz C-klasse 63 S 510+PK KERAMISCH/KUIPSTOELEN/SFEER/PANO/LEER+S.VERWARMING/19" LMV/360 CAM/ACC/ECC/12 MDN GARANTIE!
- 2017
- 81.628 km