Mercedes-Benz C 180 Classic (2000) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | C 180 Classic |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 210.000 km |
KM-stand laatst | 251.000 km |
algehele rijervaring over 3 1/2 jaar
- 251.000 km
Deze auto na wat wikken en wegen overgenomen van mijn vader in 2011 voor een heel zacht prijsje omdat mijn Corolla zo'n 15 jaar oud was en ik er van uit ging dat ik in de komende jaren tot aanschaf van een andere auto over moest gaan.
Met deze kans reed ik voor weinig geld weer vijf jaar jonger.
Ik reed met tevredenheid in een Toyota Corolla, nog zo'n Japans gebouwde uit 1995 waar ik zo ongeveer in 6 jaar tijd (2005-2011) alleen een nieuwe accu, nieuwe radiateur en een stofhoes linksvoor nodig had en dat terwijl ik wel zo'n 120.000 op de klok zette en deze auto uiteindelijk verkocht toen hij zo'n 15 jaar oud was.
Daarvoor ook al wat jaren een Mazda 323 (100.000 km) en daarvoor een Nissan Sunny. (ook 100.000 km)
Wat dat betreft had ik niet veel te klagen als het ging om probleemloos rijden.
Ik rij namelijk liever iets minder mooi of comfortabel dan een auto die regelmatig naar de garage moet, het kost je tijd en geld en niets is zo vervelend als je regelmatig problemen hebt met je auto.
Dat ding moet het gewoon doen.
Ook gelezen over roestproblemen bij Mercedes maar ik kon de kans om voor weinig geld weer wat jonger in een nette auto te rijden niet voorbij laten gaan.
Temeer niet omdat mijn vader een jaar ervoor nog een nieuwe lpg installatie erin had laten zetten wat in deze tijd met de benzineprijzen natuurlijk wel lekker is.
Na 4 1/2 jaar erin gereden te hebben zal ik hier m'n bevindingen noteren.
Ik heb een foto geplaatst waarop het interieur te zien is en ik vind de combinatie van een donkerblauwe buitenkant en een licht interieur wel wat chique,.
Ik voel me dan een beetje verwend en daar ben ik erg over te spreken want als je ziet hoeveel grijze en zwarte interieurs er zijn in autoland dat is gewoon niet normaal.
Ik wil ook wel zeggen dat als je bijvoorbeeld Audi of BMW neemt dat er dan ook geen grapje af kan als je erin zit, zo serieus.
Het is erg treurig wat die autofabrikanten doen en je wordt niet echt verwend.
Wat dat betreft doen fabrikanten als Jaguar en zeker Maserati wel hun best.
Het is gewoon een stuk leuker en mooier in die auto's.
Ik heb wel 'ns gedacht; als je als autofabrikant in de kleine auto's die met 100.000 stuks over de toonbank gaan nou het interieur wat mooier en beter afwerkt met meer keuze en je maakt zo'n auto dan drie á vijfhonderd euro duurder dan zouden volgens mij veel mensen daar voor kiezen want als je 10 a 15.000 voor een auto uitgeeft dan is een paar honderd euro geen probleem als je daardoor het gevoel krijgt dat je verwend wordt, een verkeerde manier van besparen vind ik.
Fabrikanten denken waarschijnlijk dat mensen die een wat kleiner bedrag voor een auto uitgeven dat die geen mooie interieurkleur of zachte stof op het dashboard willen, die hoeven niet verwend te worden en zijn met weinig tevreden.
Gewoon lekker hard, saai grijs plastic en meer kan er meestal niet af.
En wordt het dashboard en deurpanelen zachter; dan nog blijft het zwart of donkergrijs in de meeste gevallen.
Lancia is een van de weinigen die wel een beetje aan de kleine man (en vrouw)denkt en bijvoorbeeld ook een Fiat 500 ziet er voor een auto in de wat goedkopere klasse toch leuk uit van binnen.
Wat dat betreft denken de meeste fabrikanten niet na en misschien willen veel Nederlanders ook niet anders want je ziet in Italië BMW's die van binnen wel prachtig rood leer hebben of mooi zacht geel maar in ons land zijn de meesten daar toch iets te calvinistisch voor zo lijkt het.
Het rijden in een Mercedes automaat met multicontour stoelen is natuurlijk in vergelijking met m'n oude Corolla wel een hele verbetering, ook bij lange ritten blijft het lekker, zeker als je de cruise control gebruikt.
De multicontour stoelen kan je naast de hoogte en de rugleuning op allerlei manieren verstellen, zowel de zitting als de rug en ook de de zijsteunen kan je zachter en harder door middel van luchtgevulde kussens instellen.
Ik heb er nog wel een andere radio/cd speler van Kenwood in gezet met usb ingang want er zat nog een oude radio cassetterecorder van Becker in en ik ben wel een muziekliefhebber dus dan is een usb stick ideaal.
Wat je ook merkt is dat deze auto op de snelweg eigenlijk het lekkerst rijdt bij iets hogere snelheden, zo'n 140/150 km want dan draait het blok mooi rond, voor dat soort rijwerk is de auto gemaakt merk je dan maar dit doe ik bijna nooit hier in Nederland want dat kost je teveel bekeuringen.
Al met al doet deze auto wat hij moet doen en op wat op- en aanmerkingen na geen klachten.
Ik wil hier ook nog wel in mijn ogen wat mindere kanten van de auto benoemen want ik lees vaak dat liefhebbers van Duitse auto's vaak afgeven op Japanners en Mercedes zo ophemelen maar ik ben iets minder positief over Mercedes.
Als eerste vind ik dat de auto niet lekker aan het gas hangt, de automaat reageert iets traag en veel pit zit er bij lagere toerentallen niet in dus als je ergens vlot wil reageren dan moet je de kickdown gebruiken en merk je dat de motor echt moet werken in plaats van dat het soepel gaat.
Deze motor heeft wat weinig koppel onderin.
Let wel, wat Mercedes niveau betreft en dan mag je wel iets verwachten vind ik.
Wat dat betreft kan je niet echt één worden met de auto want er zit altijd wat tijd tussen wat je wilt en hoe de motor/versnellingsbak reageert, de auto heeft even bedenktijd nodig.
Dit heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat het een C180 is en op lpg, dat is een beetje onder gemotoriseerd want m'n vader heeft een 2.3 kompressor en dat rijdt op lpg wel goed en reageert vlot als het nodig is.
Ik heb ook de indruk dat de elektronica van die bak (W 204 model) beter is dan die uit de jaren 1990-2000.
Het motorgeluid vind ik ook niet geweldig want zodra de kickdown erop gaat of je rijdt boven de 120 dan hoor je de motor toch wel, hier laat Mercedes punten liggen vind ik vooral omdat Mercedes bekend staat om z'n hoge mate van comfort.
Ook heeft de koets teveel bodyroll, er zit iets teveel ruimte tussen het onderstel en de carrosserie, het veert daarentegen wel aangenaam en oneffenheden worden goed verwerkt.
Ik heb indertijd ook een aantal keren in een Mercedes coupé gereden met een sport onderstel (ik weet niet of ik de juiste naam gebruik?) en dat maakte de auto een stuk strakker terwijl de auto genoeg comfortabel bleef.
Een vriend van me heeft trouwens BMW 120 met M onderstel en dat is echt wel beter uitgebalanceerd terwijl er ook een zekere mate van comfort is, een mooi midden tussen comfort en balans.
Ik heb begrepen dat Mercedes nu een betere balans heeft tussen comfort en rijden dus dat moet nu geen probleem meer zijn.
Dan de bouwkwaliteit:
De bouwkwaliteit van Mercedes in de jaren 70 stond echt op een hoger plan dan de meeste andere merken.
Als je in die tijd een 280SE reed dan waren er weinig auto's die op hetzelfde niveau waren.
Nu vind ik het redelijk maar niet meer dan dat want er worden tegenwoordig heel veel goede auto's gebouwd, de verschillen zijn niet zo groot als toen en Mercedes heeft z'n voorsprong weggegeven, of zijn ze ingehaald?
In de seventies was een Volkswagen niet te vergelijken met een Mercedes maar als je nu in een Passat stapt is er eigenlijk weinig verschil met een Mercedes, het ligt dicht bij elkaar.
Om toch ook even een vergelijking te trekken met de Japanners waar automobilisten met een Duitse voorkeur nog wel 'ns op afgeven; ik heb zowel ervaring met een Honda civic, als een Accord en een Legend en ik vindt dat zowel het rijden, als de bouwkwaliteit op een hoger plan staat als je het vergelijkt in het B,C en D segment met Mercedes.
Voor alle duidelijkheid; ik bedoel hier met bouwkwaliteit hoe een auto in elkaar is gezet en het blijft doen en met de oude Japanners heb ik hele goede ervaringen.
Dan merk je ook dat Honda als motorenbouwer een hoge mate van verfijning nastreeft en dat voel je tijdens het rijden.
Qua stilte doen Honda en ook bijvoorbeeld een Toyota prius het echt beter.
Daarmee wil ik niet zeggen dat Mercedes slecht is, zeker niet maar ik wil hier het Mercedes verhaal wel wat nuanceren.
Natuurlijk heeft het ook met persoonlijke voorkeur te maken van mensen maar ik vraag me wel 'ns af of mensen die Duits rijden en afgeven op alles wat Japans is ook werkelijk wel'ns Honda hebben gereden?
Ik betwijfel het.
Verder vind ik wel het materiaalgebruik en afwerking bij Mercedes op een goed niveau.
Kortom; deze Mercedes is een auto waarmee je lange afstanden probleemloos aflegt maar in totaliteit niet op elk gebied de top is.
Toch ben ik verder wel een tevreden rijder want voor weinig geld rij ik lekker in de rondte en ook het onderhoud valt mee, zeker omdat een kennis dit voor mij doet.
Onderhoud;
kort nadat ik de auto had overgenomen kreeg ik meteen koelproblemen en ik had al zoiets van; meteen weer problemen terwijl ik met de Corolla vrijwel nooit wat had maar gelukkig viel het mee.
Het onderhoud en de apk laat ik namelijk door een kennis doen die monteur en keurmeester bij een Mercedes dealer is dus dat scheelt wel een hoop natuurlijk.
Hij even gekeken en toen bleek dat het thermostaathuis vernieuwd moest worden.
Bij hem was ik inclusief montage voor 75 euro klaar dus dat viel niet tegen.
Ik heb de auto bij hem ook een grote beurt laten doen bij km stand 225.000
Een paar lampjes vervangen, remblokken voor, een ruitenwisserblad en een gasfilter (12 euro) en een keer een stuurkogel en fuseekogels (was wel 200 euro)
Maar goed; autorijden mag wel iets kosten natuurlijk, als het maar niet met sloten tegelijk gaat.
Bij elkaar valt het wel mee en onderdelen zijn niet duur.
Binnenkort weer een keer olie plus filter.
En dat is het dan wel.
Wat me wel stoort is dat af en toe de kachelventilator wat sneller draait en daarna weer op het normale toerental.
Die kennis van me zei dat een nieuwe kachelmotor wel 395 euro kost dus ik laat het af en toe harder blazen maar even gaan.
Verder heb ik zelf alleen wat preventief werk gedaan ivm roestvorming want toen de auto vorig jaar op de brug stond zag ik dat onder hier en daar wat roestvorming zat.
Nog niet ernstig maar ik heb toch een brug gehuurd bij een doe het zelf garage, hier en daar met de boormachine met staalborstel wat kaal gemaakt en vervolgens in de grondlak gezet en een maand later toen de verf wat uitgehard was nog een keer de toplagen erop gespoten.
Op deze manier hoop ik wat roest betreft de komende tijd weer zonder problemen verder te kunnen.
Ook hier en daar op de lak zie je al jaren een paar plekjes waaraan gewerkt zou kunnen worden maar zolang dit niet erger wordt laat ik het maar voor wat het is.
Met de hand bijwerken wordt er meestal niet mooier op.
Het verbruik; ik rijd op lpg gemiddeld 1 op 10 zo'n beetje, dus dat valt me niet tegen moet ik zeggen.
Ongetwijfeld zal deze auto op benzine nog wat zuiniger rijden.
Al met al toch een auto waar weinig kosten aan zijn en als er niet hele hoge kosten aan komen dan blijf ik voorlopig nog even doorgaan met de Mercedes.
Bij de vraag of mijn volgende auto weer een Mercedes is antwoord ik nee want normaal gesproken is Mercedes tweedehands behoorlijk aan de prijs dus koop ik liever iets anders, waarschijnlijk Japans denk ik.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
