Mercedes-Benz B 180 (2012) #2

autoreview

Mercedes-Benz B-klasse
Mercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasse

Signalement

UitvoeringB 180
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst100.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review Mercedes B Klasse W246

  • 100.000 km

Mercedes B180 122 pk 7 traps automaat
Na 100.000 kilometers toch maar een review gemaakt , een beetje te vroeg om de echte betrouwbaarheid aan te tonen
Aankoop februari 2012 Levering 28 Juni 2012 ( net voor een BPM verhoging)
Na 3 x een tweedehands Mercedes in 30 jaar (W115 220 D automaat /W123 240 D en een W124 E 250 D 5 cylinder)
Vooral die laatste die ik ruim 10 jaar heb gehad en bijna 600000 km mee heb gereden was geweldig ( 3400 euro aan rep en onderhoud over ruim 400.000 km
In 2012 dus deze B klasse nieuw aangeschaft , voornamelijk om de prettige hoge instap ( de oude B had ook een hoge instap maar een hele vreemde dikke bodem zodat de stoelhoogte tov van de bodem nog minder was als in mijn oude E
Even de opties
1e Chroompakket
2e ILS (intilligent Light Systeem = Automatische Lichtbundel aanpassing aan omstandigheden ( brede
weg/mist en nog een paar meer
3e Leren uitvoering met stoelverwarming
4e Beide voorstoelen electrisch verstelbaar met 3 geheugens incl de buitenspiegels
5e Climate Control
6e Automatische inschakeling van Ruitenwissers/ Verlichting en Dimlicht
7e Xenon verlichting
8e Wegklapbare trekhaak
9e Alarminstallatie
10e Automatisch Inparkeren
11e Becker Map Pilot met stem besturing
12e Instelbare interieur sfeer nacht verlichting

Problemen
Hier kan ik redelijk kort zijn

Na 3000km kwam ik erachter dat mijn stuur zo’n 15 grden scheef stond , keurig opgelost door de dealer

Bij de eerste service beurt (20000Km) bleek dat de achterklep te laag afgehangen was en zowel de klep als de bumper waren beschadigd ook dit is door wensink leeuwarden keurig opgelost

Bij 30000km bleek het drukventiel van de Turbo bij stationair toerental lawaai te maken ,dit is onder garantie vervangen.

Een probleem zit er van dag 1 in en is nog niet opgelost ,als je de motor na een rit uitzet ,springt de automaat automatisch in de P stand , bij 1 op de volgende 30 start hoor je even tandenpoetsen en is het of de bak in een soort tussenstand staat of een andere optie is dat de koppeling bij start niet voldoende vrij staat.
Door de dealer is aangegeven dat het bij MB Duitsland de aandacht heeft
Heb ondertussen zelf gevonden dat als je de bak voor het uitzetten van de motor de bak zelf in Pstand zet het probleem zich niet lijkt voor te doen

Nog 1 dingetje maar dat zal wel met de huidige tijd komen waarbij alles een bepaalde levensduur moet hebben.
Met mijn E250 D hoefde ik pas bij 409000 km mijn voorschijven te vervangen dat gaat nu niet lukken , naar de huidige schijfdikte gemeten kom ik nu niet verder dan hoogstens 150 .000 KM

Al met al geen gekke score na 100 000 Km


Plus punten
1e Perfecte rechtuitstabiliteit ( kom de maar om bij diverse koreanen)
2e Climate Syseem
3e Audio systeem is standaard zeer goed met MP3 320 bhps ( beter als de CD speler)
4e Electrische stoelverstelling met geheugen
5e Het start stop systeem , wat zeer snel werkt, met de handige brake hold functie
6e Automatisch inparkeren.
7e Goed werkend Bleutooth systeem
8e De spraak aansturing van navigatie systeem
9e Het interieur met de leren bekleding en het wortelnoten dashboard heeft een goede ergonomy
10e Geen kraakjes of rammeltjes na 100.000 km
11e Het gemiddeld verbruik is voor een auto van bijna 1400 kg met 1 op 15.5 over 100.000 km bij
tanken gemeten en bijgehouden, goed te noemen.




Minpunten
Het is niet meer van deze tijd om carrosserie naden te hebben van 5 mm , kijk eens naar een Suzuki Swift die het met max 3 mm doet.
Het zou te maken kunnen hebben met kreukelzone , maar mooi is anders
De afwatering onder de chroom strips bij de zijramen is slecht , bij het wassen blijft daar watersporen uit lopen
De al eerder genoemde hogere slijtage van de Remschijven heeft nog een nadelig bijeffect doordat er op de schijf een rand ontstaat die het remblok slijtage indicatie mijn inziens te vroeg activeert , de remblokken kennen dan een slijtage van +/- 70 %
Bij mijn bestelling was het niet mogelijk om standverwarming te bestellen , in de nieuwe prijslijst van eind maart 2012 , 2 maanden na bestelling stond het op de optielijst, een beetje vreemd omdat ik er uitdrukkelijk om gevraagd had.
Mijn laatste 2 E klasse hadden deze voorziening wel en geloof me als je sit eenmaal heb ervaren wil je het niet meer kwijt.
Het kan nu sinds kort wel achteraf ingebouwd worden maar dat is met 2500 euro ruim 1000 euro duurder als vanaf fabriek

Eigenlijk heb ik maar 1 ergernis en dat is het afrolgeluid van de achterwielen , ondanks dat er standaard Dunlop blu response banden gemonteerd zijn , wat een van de stilste banden moet zijn , vindt ik dat MB hier te kort is geschoten , te weinig isolatie
Nu moet ik binnenkort de achterbanden vervangen (na 100000 km) en ik denk dat ik Michelin ga proberen ,die heb ik er voor al omleggen..

Wordt de volgende auto weer een B , ik weet het niet , ben zeer geïnteresseerd in een hybride stekkerauto ,
En Mercedes levert de B alleen als volledig electrisch met Tesla techniek en 200 kmm actieradius
Mogelijk komt er in 2019 een GLB met hybride/stekker.
Eind dit jaar komt de Kia Niro met een stekker/ hybride uitvoering ,daar ga ik zeker mee proefrijden al vind ik dat pianoblack interieur niet zo mooi.

Al met al ben ik nog steeds een tevreden B Klasserijder

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz B-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.