Mercedes-Benz B 180 (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | B 180 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 42.000 km |
Kinderziektes verpesten een hoop
- 42.000 km
Deze (op huidige stand van zaken aangepaste) e-mail van 6 mei 2013 aan de directeur van mijn dealer zegt eigenlijk alles:
Op 16 juni 2012 werd ik trotse bezitter van mijn nieuwe B-klasse. De start was vals; ik werd tijdens mijn oriënterend bezoek aan de showroom in februari 2012 lange tijd volledig genegeerd terwijl er voldoende personeel aanwezig was. Mijn klacht daarover is goed opgepakt.
Tot zover het aankoopproces. Helaas zie ik me genoodzaakt u wederom te mailen. Nu met een nog véél serieuzere aanleiding: het gebrek aan kwaliteit van het voertuig.
1) Sinds aanschaf: Defect aan stuur: er zit een kraak in. Stuuronderdeel vervangen. Nu ernstiger zaken:
2) Feb 2013. Auto slaat uit met 120 km per uur! Vluchtstrook opgezocht en na uitzetten weer kunnen wegrijden. Afspraak gemaakt. Oplossing: nieuwe accu onder garantie. Opvallend; een accu valt door de mand bij starten dacht ik. Blijkt niet zo aldus medewerker. Accu wordt met moderne technologie continu op de proef gesteld is de uitleg.
3) Sinds aanschaf: onbetrouwbare tankmeting/tankweergave. Reserve lampje brandt als er nog 10 liter reserve inzit i.p.v. 6 liter! Actieradius op dat moment komt echter overeen met 6 liter (wat dus de officiële reserve inhoud is). Uitgebreid over gemaild met MB. Op zekere dag op hun verzoek garage bezocht met vrijwel lege tank om de situatie te laten zien. Men zei toen dat er nog 2-2,5 liter inzat. Heb echter nog 60 km gereden (met gevulde kanister in achterbak om hem leeg te kunnen rijden en zo zeker te weten wat inhoud en verbruik is). Schatting was dus niet helemaal juist, maar tankinhoud gelukkig wel. Het moment van de reserve melding én de actieradius weergave kloppen echter niet! Om die reden op 22 april afspraak gemaakt in overleg om de boel grondig te onderzoeken. Ze hebben de tank uitgebouwd en helemaal leeggehaald om vervolgens liter bij liter wee te vullen. En inderdaad: pas na 4 liter gaat de benzinemeter oplopen. Wat blijkt nu: van de 50 liter inhoud wordt 4 liter niet geregistreerd. Die zitten in een soort kom in de tank, en alleen bij hobbelige wegen komt de brandstof uit die kom. Dus: tank is wel 50l groot, maar slechts 46 of iets meer effectief. Dat verklaart waarom het reservelampje reeds gaat branden na 40 liter verbruik ipv 44 liter. Irritant!
4) Op 19 april sloeg de wagen weer af met 80 km per uur!(zonder vluchtstrook in de buurt). Dankzij eerdere ervaring tijdens het doorrollen motor aan en uit gezet. Die klacht meteen meegenomen tijdens afspraak 22/4. Ik gaf aan dat de oude accu kennelijk niet het probleem was. 'Jawel, die accu was ook niet in orde', aldus de medewerker. Mijn conclusie: nóg een discutabel aspect qua kwaliteit: een slechte accu af fabriek! Oplossing: nieuwe sensor op de krukas. Sindsdien niet meer uitgeslagen.
5) Nog een klacht sinds de aanschaf op hetzelfde moment maar meteen gemeld bij die afspraak van 22/4: temperatuurmeter gaat op en neer (soms van 60 weer naar bijna 0), voordat hij uiteindelijk netjes op 90 graden blijft staan. Eerst werd mij verteld dat dat ligt aan de optimale warmteverdeling en dat dat optisch inderdaad verwarrend is. Later is toch gewoon de thermostaat vervangen (weer een misleidend verhaal dus in eerste instantie blijkt achteraf). Sindsdien prima.
6) Receptie vraagt naar aanleiding daarvan: hoe functioneert verwarming? Goede vraag, want: matig-slecht, sinds aanschaf. Om warm te krijgen moet ik hem op 26 zetten, voor koelte op 18. En ontwasemen gaat zeer moeizaam. Sterker nog: er ontstaan beslagen ramen zonder dat daar aanleiding voor lijkt te zijn. Blijkt te weinig koudemiddel in reservoir te zitten.
7) Sinds aanschaf zeer matig werkende navigatie. Voorbeelden: A. Naar Gardameer Italië minstens zeven keer het advies gegeven om snelweg te verlaten, terwijl ik geijkte wegen bereed. B. In de omgeving van kleine dorpjes in de buurt stuurt hij me de kleinste veldweggetjes op, die na 10 meter blijken te eindigen in weiland.
C. Onlangs naar Belgische kust gereden. Rondom Brussel plots en uur meer reistijd aangeven, dan weer half uur minder, dan weer meer etc.
Kortom: ik durf niet 100% te vertrouwen op navigatie. Zeer vervelend. Nieuwe software en bekabeling aangebracht. Lijkt iets beter nu.
Nog enkele puntjes (die kinderspel zijn bij het voorgaande): regelmatig terugkerend irritant getik bij beide bevestigingen van de gordels in de B-stijl (hersteld), het klepje van de asbak dat vaak niet sluit en telkens weer omhoog komt (hersteld), het zenuwachtige botspreventiesysteem. Piept vaak zonder enige aanleiding.
Verder vind ik de auto verre van geluidsarm (afrol- en windgeluid, zeker vanaf 100 km p.u.). Laten we dit laatste beschouwen als een teleurstellende producteigenschap.
KORTOM: Ik heb intussen zeker tot een aantal maanden geleden een zeer ontevreden gevoel gehad. Je koopt een nieuwe Mercedes en je wordt geconfronteerd met 5 tot 6 vreemde zaken (uitslaan motor twee keer op volle snelheid, ondeugdelijke temperatuurmeter, slechte verwarming, ondeugdelijke benzinemeter/tankinhoud, zeer matig werkende navigatie, defect in stuurkolom en slechte accu, slecht functionerende thermostaat en kleine zaken als gordels, klepje asbak, matige geluidsisolatie) die totaal niet passen bij een merk dat zich premium noemt. Ik heb de garage binnen 10 maanden zeker 6 keer moeten bezoeken, enkel en alleen vanwege zaken die afwijken van de kwaliteitsstandaard.
Uiteindelijk ben ik overigens grondig geholpen. Hoofd TD, dir. aftersales en manager klantenservice hebben mij keurig te woord gestaan. Voor mijn gevoel heb ik dat wel aan mijn vasthoudendheid te danken, maar OK.
Sinds 5 maanden rijd ik probleemloos. De tank nemen we maar voor lief. Er resteert nog slechts één minpuntje: vaak klinkt direct na het doorschakelen een soort elektronische zoem in de motor, die na enkele seconden weer verdwijnt. Ook met optrekken is dat regelmatig het geval. De garage heeft ook dit euvel erkend, even gelaten voor wat het was eigenlijk. Voor het eind van de garantie moet dit opgelost worden.
Is het dan allemaal kommer en kwel? Nee natuurlijk. Pluspunten:
- Algeheel comfort. Prima reiswagen.
- Uitrusting. Overal lees je dat de extra's zo duur zijn. Met Ambition en sport pakket ben je klaar. Dan heb je full options voor relatief weinig bijbetaling.
- Ruimte. Ook achterin zeeën van ruimte.
- Verbruik. Ik red gecombineerd 1:15. Bij 120km p.u. is 1:17 minimaal haalbaar.
- Fijne cruise control, goede muziekinstallatie.
- Uitstekende afwerking.
- Hoewel persoonlijke smaak: schitterend interieur, zeker in het donker met het lichtpakket.
Tot slot wil ik kwijt dat de 122pk eigenlijk te weinig zijn voor deze auto. Feitelijk is hij niet eens zo langzaam, maar het voelt wel zo. De 156 pk was toen 3.000 duurder, vond ik te veel. Ik wil hem laten tunen, maar wacht eerst de garantie af gezien mijn ervaringen tot dusver.
Update per 30/01/2014.
Het resterende euvel vorige keer was dat vaak na het doorschakelen een soort elektronische zoem/brom in de motor klinkt, die na enkele seconden weer verdwijnt. Ook met optrekken is dat regelmatig het geval.
Twee weken geleden kwam daar iets bij: plots werkte de spraaknavigatie niet meer, en tegelijkertijd was de rit-info niet gereset. Afspraak gemaakt om deze twee dingen bij de kop te pakken.
Navigatie: inderdaad een storing geconstateerd. Nieuwe update. Moet nu kloppen.
Vreemd bijgeluid na optrekken en doorschakelen: drukomvormer van de turbo, oftewel het aanstuurventiel van de turbo, die zit geplaatst tegen het schutbord, hebben ze vervangen. Geluid weg en sterker nog: motor lijkt algeheel soepeler te lopen!
Update dd 23 feb 2015:
Inmiddels een jaar verder. Een jaar zonder enig probleem. Kennelijk zijn ingrepen in het eerste jaar goed geweest. Onzuivere tank inhoud blijft, matige navi ook, nerveus bots preventie systeem eveneens maar dit zijn zaken waar je kennelijk op enig moment vrede mee hebt.
Ik ben dus nu tevreden met de B, en niet in de laatste plaats vanwege de enorme binnenruimte vs. de bescheiden buitenmaten. Tot slot: gebruik 6,6l/100, en niet alleen snelweg! Doe ik wel aardig mijn best voor.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.