Mercedes-Benz A 180 d Business Solution (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A 180 d Business Solution |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 11.250 km |
KM-stand laatst | 81.000 km |
INTRODUCTIE
- 13.500 km
Een Mercedes op de oprit... Ik kan niet ontkennen dat ik het toch wel leuk vind. Ik dacht dat ik ongevoelig was voor status, maar zo'n 'premium' merk geeft toch wel een bescheiden gevoel van succes. Onzin misschien, maar zo werkt dat dus met merkimago. Hoe dan ook, sinds kort ben ik de berijder van een Mercedes A 180d met automaat. Ik rijd erg veel op het moment en ik denk dat meer dan 2000 kilometer wel een review legitimeert. Voor lezers die een nieuwe A 180 op het netvlies hebben is dit verhaal niet relevant. Maar voor iedereen die een A 180 diesel occasion zoekt, hoop ik dat mijn ervaringen voor een deel kunnen bijdragen aan de besluitvorming.
INTRO
=====
Er viel niets te kiezen. De Mercedes werd door mijn werkgever in het najaar van 2017 besteld en kwam 16 januari op kenteken waarna een ex-collega er in ging rijden. Na zijn vertrek in juni mocht ik de 'Benz' als berijder in gebruik gaan nemen. Het is een Mercedes-Benz A 180d Business Solution en gebouwd in Rastatt in Duitsland (ref. VIN code). Onder de motorkap ligt een 1,5 diesel motor van Renault met 109 pk en een koppel van 260 Nm. De auto is voorzien van een automatische versnellingsbak met 7 versnellingen en dubbele koppeling. Deze A-Klasse is uitgerust met Sportstoelen bekleed met synthetisch leer en stof. Het exterieur is gespoten in zwarte 'Unilak' met de fantasievolle naam 'Nachtzwart'. Het Energielabel is D en het bijtellingspercentage bedraagt 22. De nieuwprijs bedroeg vorig jaar € 33.549,- Zo, dan weet u, geachte lezer, precies waar we het over hebben. Het lijkt een relatief dure auto, maar als ik een Golf of Astra conform vergelijkbare specificaties (dus mét automaat!) configureer, dan kom ik op nagenoeg identieke prijzen. Meten is weten.
CARROSSERIE EN INTERIEUR
========================
De 180d waar ik in rijd is van vlak voor de facelift van dit voorjaar. De styling van de vernieuwde A-Klasse is zeer geslaagd, maar 'mijn' Mercedes vind ik ook nog steeds een mooie en stoere kar. De auto is zwart en uitgerust met lichtmetalen wielen (16 inch). Een grotere maat staat beslist beter, maar ik stoor mij er niet heel erg aan. De Michelin banden met de wat bolle en hogere wang compenseren het geheel optisch heel redelijk. De auto kan de kleinere maat dus wel hebben. Sowieso is het beter voor het comfort. Het lijkt mij verder duidelijk dat dit geen geen SUV is, de instap is erg laag en voor mensen met een minder soepel gestel zeker niet optimaal.
Het interieur vind ik echt helemaal fantastisch. Alsof je in een Mercedes SLR sportwagen stapt. Echt, daar komt de concurrentie wat mij betreft niet in de buurt (het interieur van het facelift-model vind ik minder, te veel bling bling). Verderop kom ik nog terug op de uitrusting van deze "Business Solution'.
De bouwkwaliteit van deze Duitser is boven alle twijfel verheven. De deuren vallen lekker dicht, er rammelt niets en alles wat je aanraakt en bedient voelt solide aan. De materialen zijn prachtig en het is een plezier elke keer weer achter het fraaie en dikke stuur plaats te nemen.
Ergonomisch is het grotendeels goed voor elkaar in deze A-Klasse. De keuzehendel van de automaat zit rechts aan de stuurkolom en dat is niet onhandig. Een uitgesproken voordeel zie ik er overigens niet van in. Voor de liefhebbers zijn er nog paddels achter het stuur om zelf op- of terug te schakelen. Misschien handig in de bergen. Ik heb er nog geen ervaring mee. De cruise control (tempomat) is ondergebracht aan de linker kant van de stuurkolom in de vorm van een 'pienter pookje'. Het werkt prima en je kunt het op de tast bedienen. Klein tikje omhoog is 1 kilometer harder, even doordrukken is 10 kilometer harder. Naar beneden idem dito als je langzamer wilt. Tikje naar achteren is heractiveren en tikje naar voren is uitzetten. Handig. Opmerkelijk is dat de auto zelf afremt tot de ingestelde snelheid als je die even flink hebt overschreden. Heb ik nog nooit gezien in een auto. De bedieningsknopjes voor ventilatie en klimaat zijn veel te laag geplaatst. Dat moet beter kunnen. De voorstoelen zitten super. Niets aan af te dingen wat mij betreft. Ze zijn in hoogte verstelbaar én kantelbaar. Passagiers die achter moeten plaats nemen houden het best even uit, maar het houdt niet over. De lage instap en het opgesloten gevoel achterin helpen daar niet bij. Voorin is het ruim genoeg, maar daar is de lage instap natuurlijk ook van toepassing. Voor ruimte in dit segment kunt u beter een Octavia gaan halen.
De kofferbak is compact maar redelijk goed inzetbaar voor dagelijks gebruik. Twee boodschappenkratten passen er ruim in en bagage voor een vakantie met twee of drie personen lukt ook nog wel. Voor mij is het aspect ruimte nauwelijks interessant, maar voor wat grotere families, klussers en verhuizers is de A-Klasse geen geschikte auto denk ik.
AANDRIJVING / BRANDSTOFVERBRUIK
================================
De 1.5 Renault dieselmotor die onder de kap huist is er een met twee gezichten. Enerzijds luidruchtig en niet heel levendig en anderzijds juist het tegenovergestelde. Jekyll & Hyde. Hoe dat zit, dat zal ik u uitleggen.
Mijn vorige leaseauto was een Peugeot 308 met een 1.6 dieselmotor. Briljante machine. Muisstil, sterk, soepel en zuinig. Ik verwachtte een herhaling van zetten, want in Frankrijk, waar de Renault motor vandaan komt, hebben ze een naam hoog te houden op dieselgebied. Dat pakte anders uit. De vorige en eerste berijder van deze auto is een superaardige vent maar niet iemand van het subtiele soort. Ik hoor hem al zeggen "had-ie maar geen auto moeten worden" als ik hem er op had gewezen dat je een diesel met beleid moet inrijden. Nee, dit is een 'pedal to the metal man' en, zo schat ik in, vanaf de eerste dag... Ik weet natuurlijk niet of dat van invloed is geweest, maar de diesel van mijn 180d is bij lage snelheden wat luidruchtig en brommerig. Maar dan, vanaf 70, 80 kilometer per uur, verandert de motor geleidelijk van karakter. Het geluid wordt langzaam maar zeker verdrongen door bescheiden wind- en bandengeruis en de Franse diesel begint het beter naar zijn zin te krijgen. Vanaf ongeveer 90 kilometer per uur is de motor niet meer te horen. Veel harder dan 130 heb ik nog niet gereden, maar dat zit wel snor op de Autobahn denk ik. In de stad laat hij zijn knorrige en humeurige torretje dan weer horen. Typisch.
Deze Benz is uitgerust met een 7-versnellingen automaat met dubbele plaatkoppeling. 7-G DCT in Mercedes taal, de DSG uit Stuttgart zou je kunnen zeggen. De bak doet zijn werk soepel en nagenoeg onmerkbaar. Hij schakelt niet zo snel als een DSG maar ik vind het goed genoeg. Mijn Benz is uitgerust met het z.g. 'DYNAMIC SELECT' programma. Via het dashboard kun je kiezen hoe gasrespons, onderstel, besturing en versnellingsbak zich gaan gedragen. Je kunt kiezen uit Comfort, Sportief, Eco en een Individuele stand. In de Sport stand reageert het gaspedaal erg fel en suggereert dat het allemaal een stuk sneller gaat. Dat laatste is niet waar, maar snel rijden gaat wel een stuk gemakkelijker. Een stoplicht sprint in 'S' lijkt wel op een 'launch control'. Gaspedaal vloeren en je gaat er als een speer vandoor terwijl de automaat razendsnel opschakelt. Verrassend snel eigenlijk, voor maar 109 pk. Af en toe is het best leuk, maar het gaat gepaard met het nodige rumoer. Gewoon lekker in 'C' laten is het algemene devies. Eenmaal op snelheid tovert de Renault motor een opmerkelijke trekkracht tevoorschijn. Zo humeurig als de motor aanvoelt bij lage snelheden, zo 'drehfreudig' is hij op de snelweg. Maar door de bank genomen kun je, mits je volledig aan de automaat bent gewend, heel prima en vlot uit de voeten met de A 180d. En... als je dat leuk vindt, kun je in 'S' ook nog wel eens een sprintje bij het verkeerslicht winnen.
Het brandstofgebruik is voor mijn portemonnee geen issue. Ik hoef het als leaserijder zelf niet te betalen, maar ik let er wel degelijk op omdat ik dat gewoon correct vind vanuit meerdere opzichten. Bij mijn vorige auto behoorde ik bij de zuinigste 308 diesel rijders van Leaseplan. Dat kon ik online volgen. Volgens de boordcomputer in mijn A-Klasse heb ik de afgelopen periode precies 1:21 gereden. Dat vind ik niet slecht, want de Mercedes is een relatief zware auto. De paar Autoweekrijders die het brandstofverbruik van hun 180d op de Autoweek monitor hebben geplaatst doen het een stuk minder goed. De eerlijkheid gebiedt te melden dat ik flinke afstanden rijd en dat scoort altijd beter dan korte stukjes.
Al met al een heel verhaal om het karakter en eigenschappen van deze dieselmotor te duiden. Of deze motor zich ook bij lage toeren tot een stil en soepel machientje had ontwikkeld, in geval ik de eerste berijder was geweest, weet ik niet. Ik ben daarom echt reuze benieuwd naar de ervaringen van andere lezers. Ik hoor het graag. Overigens, oudere A-Klasse diesels, CDI's genaamd, zijn uitgerust met een motor van Mercedes zelf.
ONDERSTEL EN BESTURING
========================
Voor dit onderdeel gaat er een flinke duim omhoog, maar met een kanttekening. Zoals gezegd is de auto uitgerust met 'DYNAMIC SELECT'. Voor het onderstel betekent dit dat via slimme sensoren de schokdemping wordt geregeld door een elektronisch gestuurde doseerklep. Dat is toch wel fancy techniek! Ik verplaats mij 90% van de tijd in de Comfort stand (zie de regels hierover onder het kopje 'Aandrijving'). Dat rijdt lekker relaxed en comfortabel. Oneffenheden worden uitstekend gedempt en het onderstel is lekker stil. Het maakt weinig uit of je in de stad of op buitenweg of snelweg rijdt. Maar, er is een uitzondering. De A-Klasse ligt te laag op de weg voor de moderne Nederlandse buitenwijken. Ik moet echt stapvoets door onze woonwijk, alsof je in een Italiaanse exoot rijdt. Iets harder dan looppas over een verkeersdrempel wordt afgestraft met een hevig schrapend geluid van de onderzijde van de auto. Behoorlijk irritant. Blijkbaar hebben ze in Baden-Württemberg geen verkeersdrempels.
Zoals gezegd is het buiten de stad echt ongelofelijk goed toeven in deze auto. De rechtuit stabiliteit is werkelijk briljant. De auto lijkt zelf zijn spoor te zoeken en door de rust bij hogere snelheid zijn lange ritten een genot. Korte bochten op een provinciale weg, een kronkelig dijkje, lange bochten op verkeerspleinen, de Mercedes neemt deze ook met het grootste gemak. De besturing speelt daarbij een niet te onderschatten rol. De leren hoepel is lekker compact, heeft een dikke rand en de auto stuurt er heel nauwkeurig mee. Precies met de juiste weerstand en lekker licht met parkeren. Uitstekend.
De remmerij is ook, zoals je mag verwachten van dit merk, prima in orde. Goeie stoppers dus. Persoonlijk zou ik een fractie meer "bite' willen, maar dat is misschien gezeur.
UITRUSTING EN FUNCTIONALITEIT
=============================
De uitrusting van mijn A 180d met lichtmetalen wielen, sportstoelen, achteruitrijcamera, regen-en lichtsensor, automatische verlichting, navigatie, automatische versnellingsbak, elektronische regelbare rijmodi en een hele rits andere zaken, is prima in orde. Ik mis eigenlijk niet echt iets essentieels, behalve BLIS. Elektrisch inklapbare spiegels zitten er, volgens mij, ook niet op. Geen ramp, maar had ik wel prettig gevonden. Sommigen zullen een automatische airco willen, maar daar ben ik niet van. Opmerkelijk is een elektrisch bedienbare (!) lendensteun in de voorstoelen. Helaas heeft de dagrijverlichting niet zo'n mooi rijtje leds in de koplamparmaturen. Dat vind ik wel gaaf staan. Nu zijn het twee wat zielige pitjes. Jammer en verkeerde zuinigheid. De verlichte 'Mercedes Benz' letters in de dorpels vind ik dan wel weer erg kek. Volgens de specificaties zou er ook een 'Attention Assist' systeem op de auto zitten. Dat waarschuwt met een pieptoontje en een koffiekop-icoon op het dashboard dat het tijd wordt om te pauzeren. Ik heb het nog niet kunnen ontdekken. Ik zal nog eens zoeken in de instellingen.
Het multimediasysteem vind ik goed en werkt intuïtief. Makkelijk te bedienen met de knop tussen de voorstoelen of met sneltoetsen op de console in het midden. Op de grote "iPad' bovenop het dasboard kun je alles duidelijk volgen maar niet bedienen. Het is geen touch screen. Via knoppen op het stuur kunnen er ook allerlei basisinstellingen worden gewijzigd. Die kun je dan zien op een schermpje tussen de snelheidsmeter en toerenteller. Meerdere invalshoeken dus om van alles te bedienen of in te stellen. Het is even wennen, maar dat is met elke auto zo. De navigatie werkt goed, alleen moet de dame die de gesproken begeleiding doet nog maar eens naar een inburgeringscursus; 'Gouda' spreekt zij bijvoorbeeld uit als "Gee-Ouda'. Bijna alle straatnamen breekt ze op die manier af. Vreemd... Ik zet daarom de akoestische begeleiding zoveel mogelijk uit.
De kwaliteit van de audio is redelijk tot goed. Niet heel bijzonder. Het hangt wel af van de kwaliteit van de opname, maar dat lijkt mij vanzelfsprekend. Ik geef de voorkeur aan een USB stick met hoge kwaliteit MP3 (192 kbps of hoger). Het geluid is dan echt stukken beter dan streamen via de telefoon of de radio. Ook bij keiharde muziek trilt er niets mee in de auto. Dat is dan toch wel weer een bewijs van kwaliteit.
De telefonie werkt ook uitstekend. De auto maakt snel contact met de telefoon, een 'telefoonboek' wordt zeer snel geïmporteerd en kiezen uit het telefoonboek of de bel-historie gaat heel makkelijk. De kwaliteit van het telefoongeluid is zowel in de auto als bij de ontvanger alsof je thuis op de bank met een vaste lijn zit te bellen.
Een compliment voor de capaciteit van de airco. Geweldig! Veel auto's hebben de nodige moeite om bij hoge temperaturen het interieur koel te krijgen. Dan moet je de volledige blaaskapel aan ventilatoren mobiliseren om het nog een beetje uit te houden. Niets van dat in de A-Klasse. In no-time is het aangenaam en koel. Zonder spektakel en herrie en gedoe.
Het is al maanden hoogzomer in Nederland en de dagen zijn warm, droog en lang. Ik heb dus nog nauwelijks in het donker gereden en heb nog geen regenbui gezien. Ervaringen met verlichting, regensensor en dergelijke heb ik dus nog niet. Later ongetwijfeld.
O ja. Vorige week heb ik de 'Mercedes Me' app gedownload en bij de garage (!) op naam laten zetten. Dat laatste moest fysiek bij de garage gebeuren in verband met de nieuwe privacy wet (AVG). Met de app kan de auto op afstand worden geopend en gesloten, de bandenspanning en brandstofverbruik en allerlei andere zaken in de gaten worden gehouden. Niet essentieel, wel handig.
Nog een tip voor berijders van Duitse auto's. Van nagenoeg alle auto's van Germaanse makelij, de allergoedkoopste misschien uitgezonderd, kun je met de contactsleutel ramen openen en sluiten. Stel dat de auto op een parkeerterrein in de brandende zon staat. Even de "open' knop op de afstandsbediening een paar seconden ingedrukt houden en alle ramen openen zich en de auto kan lekker doorwaaien. Is dat handig of niet? Weinig mensen die dat weten. De Mercedes heeft het natuurlijk ook.
Verder verwijs ik naar deze website (Autoweek). Als u een specifieke auto opzoekt dan staan van alle in Nederland leverbare auto's netjes de specificaties opgesomd, inclusief alle details met betrekking tot uitrusting.
STORINGEN
==========
Vanaf in gebruikname door mijn collega tot en met heden geen storingen. Een stukje van de stoffen bekleding van het bestuurdersportier laat een beetje los. Dat mag natuurlijk niet. Ik laat dat wel weer even vastzetten.
TUSSENSTAND
============
Het is weer even geleden dat ik met zoveel plezier in een (lease-) auto heb gereden. Ik had niet verwacht dat een 'premium' auto zo premium zou rijden, maar dat doet hij wel degelijk. Het wat brommerige motortje bij lage snelheden en de lage grondspeling neem ik voor lief. Voor de rest geniet ik met volle teugen van deze auto en stap na mijn (te) lange werkdagen weer monter uit. Wat wil een mens nog meer? Ik hoop dat ik nog lang in deze Mercedes A 180d kan blijven rijden. Af en toe zal ik hier een update schrijven.
UPDATE
- 16.100 km
Deze aanvulling vind ik toch wel relevant. In mijn review maak ik een paar keer een opmerking over de geringe grondspeling. Met de DYNAMIC SELECT toets kan het rijprogramma worden geselecteerd. In de stand 'S' is er eigenlijk nauwelijks sprake van lage grondspeling valt mij sinds kort op. De vering is dan wat stijver en stugger en veert niet zo ver in bij verkeersdrempels. In de 'I' stand, van 'Individual', kun je de diverse instellingen combineren. Dus bijvoorbeeld alles op 'comfort' en het het onderstel op sportief en dat rijdt nog steeds heel comfortabel maar je blijft niet op iedere verkeersdrempel hangen. Dat is een mooie ontdekking.
Het gemiddeld gebruik is inmiddels gezakt naar 1:22!
UPDATE 2
- 81.000 km
Inmiddels ben ik aangeland bij 81.000 kilometer. Wij zijn dit voorjaar ver Italië in geweest via Duitsland en Zwitserland. In oktober hebben we ook nog een mooie trip naar de Franse Alpen gemaakt. Ik heb het gedrag van de Benz dus goed leren kennen op Autobahnen, Autostrada, Autoroutes en bergwegen. In al die gevallen voldoet de auto goed. Het is geen ‘Autobahnbrenner’, maar tot ± 160 km/uur gaat het prima. Het kan harder als het ‘moet’, maar dan wordt de Renault diesel toch wel rumoerig. Dat vond ik wat tegenvallen. In het geval je in een snelle colonne rijdt en de keuzeknop van ‘DYNAMIC SELECT' op ‘Sport’ zet, reageert de motor alerter en met verrassend veel trekkracht. Dat is fijn want dan kun je nog goed meekomen. Al met al een fijne auto om met relatief gemak flinke afstanden mee te overbruggen. De stoelen zijn voor mijn bouw echt geweldig. Zelfs in de Volvo V60 werd ik het na een tijd rijden zat en ging ik steeds een beetje verzitten. Niets van dat alles in de Mercedes. Ik kan echt uren zonder problemen in deze auto rijden.
In de bergen verging het met de diesel opmerkelijk goed. Ondanks het beperkte vermogen vliegt de 180d met gretigheid naar boven en dat had ik niet verwacht. Hij stuurt lekker scherp, licht en toch met gevoel. De wegligging is ook boven alle kritiek verheven. Naar beneden gaat ook goed. Met de schakelflippers kun je handmatig een tandje terug schakelen om de remmen te sparen of lekker naar boven te boenderen. Dat werkt echt uitstekend. Ik ben een groot liefhebber van het rijden in de bergen en deze Mercedes kan ik, onverwacht dus, van harte aanbevelen.
Voorts weinig toe te voegen aan mijn introductie. De genoemde nadelen en voordelen blijven onveranderd: Beetje knorrige motor bij lage snelheden en te weinig bodemspeling. Ik heb nog een paar aanvullende kritiekpunten. Voortschrijdend inzicht noemt men dat.
- Het start-stop systeem is ronduit waardeloos. Veel te langzaam. Als je pech hebt verslikt de motor zich en slaat af, midden op een kruising bijvoorbeeld… Gelijk uit zetten dat ding.
- De automatische versnelling neemt een paar seconden om de achteruit versnelling te activeren. Geen ramp, maar soms wel hinderlijk als er ander verkeer staat te wachten.
- De werking van de regensensor vind ik maar matig.
- Als ik in ‘DYNAMIC SELECT' voor ‘Sport’ kies, dan reageert de auto wat levendiger en schakelt sneller op. Dat gaat meestal goed, maar soms niet en dan blijft de versnellingsbak in de versnelling hangen. Ook op flipperopdrachten reageert de bak dan niet. De motor loeit dan door met te hoge toeren tot de automaat zelf besluit op te schakelen. Ik moet dat eens aan de garage voorleggen, want dat is echt reuze irritant.
- In de bergen werkt het ‘flipperen’ heel goed, maar in Nederland minder. Heel vreemd. Soms reageert de automaat gewoon niet op een flipperopdracht. Ook maar eens bespreken.
Het brandstofverbruik is gestegen. Ik haal nu met moeite 1:20. Ik denk dat dat komt door de eindeloze hoeveelheden files waar ik mij in de afgelopen maanden dagelijks doorheen heb moeten worstelen.
STORINGEN UPDATE 81.000 KM
===========================
De bekleding van de bestuurdersdeur is vervangen onder garantie (zie elders). De selectie-unit in de middentunnel om navigatie, radio en dergelijke te bedienen idem dito. Eén van de selectietoetsen deed het niet lekker. De bestuurdersstoel kraakt een beetje als het koud is. Na een kwartier, als de auto is opgewarmd verdwijnt het geleidelijk. Heb ik verder eigenlijk weinig last van. Verder functioneert alles naar wens en, dat vind ik echt heel fijn, er is nog geen rammeltje te horen.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz A-klasse 45 4MATIC 381 PK Schaalstoelen|Memory|Pano|H&K|Camera|Dealeronderhouden|NL auto|Handcrafted
- 2018
- 130.075 km

Mercedes-Benz A-klasse 180 Ambition AMG ORG NL PANO HIGH LED STOELVERW 18 INCH
- 2016
- 133.120 km

Mercedes-Benz A-klasse 180 | AUTOMAAT | STOELVERW. | LED |
- 2018
- 117.134 km