Mercedes-Benz 280 S (1977)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 280 S |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1977 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 138.000 km |
KM-stand laatst | 155.000 km |
De Beste Auto ter wereld (1972)
- 149.000 km
"DE BESTE AUTO TER WERELD", zo noemde Daimler Benz de Mercedes Benz W116 S-Klasse bij de introductie in 1972.
Dat is nogal een bewering, tot dan toe voorbehouden aan Rolls Royce; niettemin was er geen hoongelach te bespeuren. De W116 werd in 1972 door de autojournalisten inderdaad beschouwd als de Beste Auto die er te koop was.
Interessant om te kijken wat er van "de maatstaf" uit 1972 in 2013 is overgebleven.
Daarnaast vallen de oudste exemplaren van de W116 in de nieuwe strenge regels voor klassiek en dus belastingvrij rijden. Is zo'n dikke oude S-Klasse wel geschikt als daily driver? Of beter alleen inzetten voor klassiekertochten?
Wel, DAT hoop ik met deze review duidelijk te maken.
DE UITRUSTING: Wat zit er allemaal (niet) op?
Standaard zat er op De Beste Auto ter wereld vrijwel niks. Stuur- en rembekrachtiging. Omdat het noodzakelijk was bij zo'n zware wagen. Maar niet zoiets basaals als achterruitverwarming of een rechterbuitenspiegel. Wel was vrijwel alles als optie leverbaar. Geen twee W116's zijn zodoende gelijk. De mijne is een zg. boekhoudersuitvoering en heeft als enige extra's:
*rechterbuitenspiegel
*elektrisch bediend schuifdak
*speakers achter
*hoofdsteunen achter
*achterruitverwarming
Karig dus, zelfs de goedkoopste Fiat Panda is rijker uitgerust. Is het ook erg? Mwah, er is mee te leven, maar zonder centrale vergrendeling is het wel even hard werken om 4 passagiers in te laten stappen, je moet bij deze brede slee wel erg reiken om de deurknopjes omhoog te trekken. En boven de 30 graden is airco echt lekkerder dan een schuifdak.
PRESTATIES: hoe snel is het nog?
In mijn boekhouders W116 zit de sloomste motor: de 280S met carburateur. En ook nog LPG zodat er van de 156 pk's ook nog een paar in gas opgaan. Wél een handbak met vier versnellingen, dat is dan weer een pluspunt. Met ongeveer 1700 kg aan gewicht is deze Beste Auto vandaag de dag geen snelle jongen. Een stoplichtsprintje verlies je doorgaans. Boven de 100 wordt dat weer goed gemaakt. De motor is dan lekker op toeren (3000) en even versnellen gaat vlot. Een moderne diesel is natuurlijk sneller, maar even lekker doordenderen met 140 is geen probleem. In het huidige verkeer kan de 280S dus prima mee. Wil je sneller? Neem dan een 450SE. Met automaat is dat vandaag nog steeds een snellerik.
WEGGEDRAG: rijden of glijden?
In 1972 werd deze S-Klasse in testen geroemd om z'n weggedrag. En nu? Tsja...
De 280S staat op heel smalle bandjes, 185/80/14, naar huidige begrippen minimaal. Dat scheelt grip! Zo bekeken valt de wegligging eigenlijk best mee. De wagen voelt relatief stabiel aan en gaat goed door de bochten, zonder rare zijsprongen of onverwacht uitbreken.
Niet dat je graag de grens wilt opzoeken, het overhellen en de besturing maken dat je dat wel uit je hoofd laat, maar het gaat niet gauw fout. De wegligging is bijvoorbeeld een stuk prettiger dan van de nieuwere W123 met bijna hetzelfde onderstel.
De besturing zelf is echter een héél ander verhaal. Er is GEEN ENKELE communicatie tussen de voorwielen en het stuurwiel. Daarbij is het stuurwiel enorm, of je er een roer mee bedient, én in de middenstand erg indirect. Over het algemeen is daar goed mee te leven, behalve bij glibberig wegdek, dan is het eng, want je merkt totaal niet of je nog grip hebt. Ook bij sterke zijwind is het vervelend; hoewel de wagen niet eens zo windgevoelig is, ben je doorlopend met het stuurwiel aan het zwaaien.
In 1972 wellicht de maatstaf, maar ook de simpelste auto uit 2013 ligt vele malen beter.
Voor dagelijks gebruik is de W116 echter nog best geschikt, mits je flinke marges inbouwt. Bij rustig weer voldoet deze S-Klasse bovendien nog prima als reiswagen, ook bij lange afstanden.
COMFORT: zit het nog een beetje?
In 1972 de maatstaf qua comfort, hoe is dat nu? Wel, de W116 is ook in 2013 ronduit comfortabel te noemen. In één opzicht verslaat ie zelfs vrijwel alle moderne auto's met gemak: de vering. Verkeersdrempels, grote kuilen, het maakt allemaal niets uit, de S-Klasse glijdt er met groot gemak overheen. Boerenlandweggetjes? Geen probleem. Kleine oneffenheden zijn wel voelbaar. Ook de stoelen, waar je vooral OP zit in plaats van IN, veren heerlijk mee. Al dat gezweef heeft één nadeel: ben je snel wagenziek, dan is deze S een hel.
Het geluidsniveau? Voor een auto uit de jaren 70 is deze Benz heerlijk stil. Maar ook hier is de vooruitgang groot. Een Fiesta uit 2018 is stiller. Vooral qua windgeruis.
VEILIGHEID: zit er ook een rem op?
De grootste lof voor de W116 betrof de veiligheid. Tal van snufjes maakte dat je je in de W116 onkwetsbaar waande, de atoombom kon vallen.
Daar heeft de tijd duidelijk niet stil gestaan. Een frontale aanrijding met een Ford Fiesta bij 60 km/u? Oei! Waarschijnlijk zal dat het einde betekenen voor de bestuurder van de S-Klasse, de Fiesta-rijder zal er waarschijnlijk vanaf komen met wat blauwe plekken. Er zijn filmpjes van hoe een kleine moderne auto zich dwars door een zeer veilig geacht slagschip uit de jaren 80 boort.
Dat is dan mét ongeluk. Maar ook het voorkomen ervan is met moderne auto's een stuk eenvoudiger. Neem nu de remmen. Het belang van ABS is nauwelijks te overschatten. Nat wegdek en een bocht? Daar ga je zonder ABS compleet de mist in. Heb ik onlangs uitgeprobeerd. In een W126 mét ABS. Met deze W116 hadden we uitgezaagd kunnen worden.
Op de latere W116's was ABS overigens wel leverbaar. Daarmee liep Mercedes voorop. Mocht je een W116 mét ABS vinden, dan is dat een groot voordeel. Overigens zijn de remmen van deze S-Klasse helemaal niet slecht, een grote verbetering al vergeleken met de auto's van een jaar of 10 ervoor. Schijfremmen en rembekrachtiging maakt dat er bij stroef wegdek en een rechte weg prima onverhoeds gestopt kan worden.
Toch vind ik het gebrek aan moderne veiligheid hét grootste nadeel van een oldtimer als deze bij alledaags gebruik. Een pro-actieve rijstijl is onontbeerlijk, op hoge snelheid plakken achter je voorligger is een poging tot zelfmoord. Je hebt al gauw 10 meter remweg méér nodig, bij droog weer wel te verstaan, bij nat weer.... ehm.....boem!
BETAALBAAR? Of loop ik er op leeg?
De 280S met handbak is de zuinigste W116. Niettemin kom je niet verder dan zo'n 7,5 kilometer op een liter. De meeste W116's zijn inmiddels 40 jaar oud en dan is LPG een aantrekkelijk alternatief, want géén MRB. Veel afschrijving zal er niet zijn, de verzekering kost een habbekrats.
Blijft over: het onderhoud. En daar zit de clou. Reken toch wel op minimaal op €1500 per jaar tenzij je alles zelf kunt.
Behoor je niet tot het lassend deel van de bevolking met vier rechterhanden, ga dan voor het best onderhouden (en recent bereden exemplaar) dat je je kunt permitteren.
Met een goede, belastingvrije W116 hoef je in principe niet duurder uit te zijn dan met een nieuwe Fiesta, Polo of Clio. Als je erg handig bent, kun je zelfs goedkoper uit wezen.
DOE MIJ ER DAN MAAR EEN!
Nou...
Alles op een rij gezet is het is het alleen zinnig om zo'n oude S-Klasse voor dagelijks gebruik in te zetten omdat je het, net als ik, VRESELIJK LEUK vindt er één te bezitten en/of te berijden. Want, puur met het verstand bezien, rijdt een nieuwe Fiesta echt beter en veiliger dan zo'n oude W116. Bovendien hoef je die Fiesta 's winters niet te stallen omdat ie anders onder je kont vandaan roest.
Daarnaast is het maar de vraag of je W116 betrouwbaar is. Deze Benz is weliswaar enorm degelijk gebouwd, maar 40 jaar is een lange tijd en kan letterlijk alles versleten, verroest, of vergaan zijn. Daar staat tegenover dat je, zelfs na 40 jaar, nog steeds kunt profiteren van de ooit zo befaamde Mercedes-bouwkwaliteit. GOED ONDERHOUDEN exemplaren zijn in de praktijk dan ook heel betrouwbaar. Voor een klassieker dan. 10.000 km of meer zonder problemen zijn geen uitzondering. Daarbij is het geheel robuust en simpel in elkaar gesmeed. Een dorpssmid of de garage om de hoek kan het onderhoud doen, ze vinden het zelfs leuk.
DE W116 IS WEL ERG OUDERWETS, EEN ANDERE MERCEDES DAN MAAR?
Hoewel er maar 10 jaar tussen zit, zijn de Mercedessen uit de jaren 80 heel andere auto's. De W201 (190) en W124 (200/E-serie) rijden veel moderner dan zo'n W116. Echt een heel groot verschil. Een W124 uit bijvoorbeeld 1993 rijdt ook naar moderne maatstaven gewéldig, heeft ABS en is kwalitatief uitstekend. Maar is nog steeds aanzienlijk minder veilig dan bijvoorbeeld een.... Ford Fiesta!
KORTOM
Koop een oude Mercedes omdat je het leuk vindt een oude Mercedes te bezitten of om er in te rijden. De lol dus, daar doe je het voor.
Bent u een zeer verstandig en/of milieuvriendelijk mens? Koop dan een Toyota Yaris of Prius. Of een Ford Fiesta!
In de mottenballen
- 155.000 km
Kwaliteitje hoor, die antieke Mercedessen! Mits ie goed onderhouden is, kun je ook van een 36 jaar oude Mercedes veel plezier hebben.
Met deze dikke S-Klasse heb ik diverse buitenlandse reizen gemaakt, daarbij in Duitsland enkele uren met 160 km/u over de snelweg geraasd, daar zijn ze immers voor gemaakt, en uiteindelijk ben ik na twee jaar redelijk intensief gebruik €250 kwijt aan onderhoudskosten. Twee nieuwe voorbanden en kleppen stellen. Dat is alles. GEEN ENKEL MANKEMENT! Een enorme meevaller.
Geen MRB, lage onderhoudskosten, lage verzekeringskosten, zo goedkoop rij je alleen in een Aygo cs. Helaas is dit feestje nu afgelopen. Vanaf 2014 geldt de vrijstelling van MRB slechts voor klassiekers van 40 jaar of ouder. Als de kabinetsplannen doorgaan, tenminste. Voor deze loodzware S op gas ga ik volgend jaar €2000 aan MRB betalen. Dus niet.
Ik kan de gastank er wel uit laten halen, maar de lol van deze wagen zit voor mij in het rijden ermee. Zou ik op benzine rijden, dan gaat met 1 op 7 die lol er snel af als ik bij het tanken telkens een rekening van €140 gepresenteerd krijg.
Vandaar die mottenballen. Er zal de komende jaren goed voor de wagen worden gezorgd. Bovendien leg ik een bedrag opzij om deze babyblauwe reus een goede beurt te laten geven als ie over ruim 3 jaar belastingvrij weer op 's lands wegen verschijnt.
Tenzij de nieuwe klassiekerregeling alsnog wordt afgeblazen. Maar daar durf ik niet meer op te hopen.
UIT DE MOTTENBALLEN
- 155.000 km
De 280S is 40 jaar geworden. En dus mag ie weer belastingvrij de weg op. Scheelt toch al gauw €170 per maand.
Uiteraard moest er stevig geïnvesteerd worden om de techniek weer helemaal 100% te krijgen. Maar nu rijdt deze inmiddels unieke babyblauwe Benz weer bijzonder prettig. Het is de bedoeling om de wagen als dagelijkse wagen te gaan gebruiken, behalve in het pekelseizoen. Dan mag de Peugeot 309 de weg op. Die heeft een betere roestbescherming.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.