Mazda CX-7 2.3 DISI Turbo Executive (2008)

autoreview

Mazda CX-7 2.3 DISI Turbo Executive (2008)
Mazda CX-7 2.3 DISI Turbo Executive (2008)Mazda CX-7 2.3 DISI Turbo Executive (2008)Mazda CX-7 2.3 DISI Turbo Executive (2008)Mazda CX-7 2.3 DISI Turbo Executive (2008)Mazda CX-7 2.3 DISI Turbo Executive (2008)Mazda CX-7 2.3 DISI Turbo Executive (2008)

Signalement

UitvoeringCX-7 2.3 DISI Turbo Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf258.000 km
KM-stand laatst275.000 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onze eerste Mazda

  • 262.000 km

Nadat de versnellingsbak van onze vectra c station het had begeven, moest er (op aanraden van mijn monteur) uitgekeken worden naar een andere auto.
Waar ik al keek naar een andere ruime station met meer vermogen (de vectra had 116pk), besloot mijn vrouw dat een hogere instap meer wenselijk was.
Dus er werd een compromis gesloten.
Hoge instap, sportieve look met voldoende vermogen, minimaal 170pk.
Met een budget van ongeveer €5500.

Marktplaats en andere sites werden afgestruint.
Per abuis kwamen we een mazda cx-7 tegen.
Hoge instap, sportieve look, 260pk.
Precies wat we zochten.

De eerste bezichtiging werd geen succes.
Dit was een paarse met lpg.
De particuliere verkoper had hele verhalen, maar voelde bij ons niet goed aan.
De volgende bezichtiging was dichter bij huis.
Verse APK, helemaal behandeld door een detailer, 19 inch wielen.
Ja, dit moest hem worden.
Samen tot een koop gekomen waar iedereen tevreden mee was/is.

Maar de volgende dag werd de tevredenheid op de proef gesteld.
Bij een koude start hoorde ik een ratel uit de motor komen, dat duurde 1 a 2 seconden.
M'n beste vriend Google als eerste geraadpleegd, en het leek op een uitgerekte distributieketting.
Contact opgenomen met de verkoper, en er werd besloten om de auto naar zijn vaste monteur te brengen om ernaar te kijken.
Conclusie, inderdaad een uitgerekte ketting.
Gelukkig was de verkoper heel coulant, en is de cx-7 gerepareerd.
Daarna geen problemen meer.

Inmiddels zijn we 4000km verder na aankoop.
Het is dus geen zuinige auto, maar dat was bekend.
Doordeweeks word de auto vooral gebruikt voor de boodschappen en om de kinderen naar school te brengen.
Dan is een verbruik van 1 op 8 heel normaal.
Op lange afstanden word dit wel beter.
Een ritje op provinciale wegen, met stoplichten en rotondes, gaat met een gemiddelde van 1 op 9/9,5.
Snelweg kilometers met 105km/h op de cruise control gaat met een verbruik van 1 op12.
Geen rare cijfers voor een auto van 2008 van bijna 1700kg.

Vermogen is er voldoende, alleen worden de pk's pas echt losgelaten vanaf 3000 toeren.
Dit vind ik dan een beetje jammer.
Chiptuning staat op het wensenlijstje.

Comfort, ja, heerlijk.
De vectra was verlaagd met een schroefset en stond op 18 inch wielen.
Daar was weinig comfort meer aan.
De Mazda heeft dit beduidend meer.
Hele fijne lederen stoelen, die na 260.000km nog geen slijtage vertonen.
Ruimte is ook meer dan voldoende, en de climate control doet prima z'n werk.
Het bose systeem is ook een genot om te hebben.
Muziek klinkt goed vol.
En er lijkt een subwoofer aan boord te zijn, maar die heb ik nog niet gevonden.

Echte beproevingen zijn er nog niet geweest.
Maar tot nu toe is het vooral genieten.
Vorige week 4 nieuwe banden laten monteren, dat deed even zeer in de portemonnee, maar verder nog niks geks gebeurd of tegen gekomen.
Hopelijk gaan we nog jaren plezier beleven van onze eerste mazda.

Uitlijnen werd geen succes

  • 265.000 km

Paar weken terug de auto weggebracht om uit te laten lijnen.
De vorige set banden hadden voor aan de binnenkant overmatige slijtage, dus uitlijning leek mij nodig.
Eind van de dag auto op gaan halen, kreeg ik te horen dat er niks uit te lijnen was.
De rubbers van de achterste draagarmen waren compleet versleten en moesten vervangen worden.

In eerste instantie gezocht naar nieuwe, complete draagarmen.
Maar de onderste draagarm was niet te vinden online.
Contact opgenomen met de dealer, die had ze op voorraad.
Kosten: €685 ex btw per stuk.
Ik ben verder op onderzoek uitgegaan en erachter gekomen dat de rubber bussen los te vervangen zijn.

Alle onderdelen besteld, inclusief bevestigingsmaterialen, en as we speak word alles vervangen.
Kost wel een paar centen, alweer, maar nog steeds goedkoper dan 1 nieuwe draagarm van de dealer.

Bijna 270.000km

  • 269.750 km

De teller staat bijna op 270.000km, wat betekent dat we er 10.000km mee hebben gereden, dus tijd voor een update.

Eerst de positieve punten:
Comfort, heerlijk.
Fijne auto om kilometers te vreten.
Stoelen zitten heerlijk met voldoende steun op de nodige plekken.
Genoeg ruimte, met mijn 1.92m en 2 kinderen op de achterbank heeft iedereen voldoende beenruimte.
Vermogen, ja dat heeft ie.
Op papier 260pk, dat zullen er wel minder zijn.
Maar toch is ie best rap.
Bij ±2700 rpm komt de turbo om het hoekje kijken en dan vertrekt het geheel als "een raket".
Voor een auto van bijna 1800kg is hij echt vlug.
Wel steeds aan het twijfelen om een keer te laten chiptunen.

Het onderstel is weer gerepareerd, en dat is te merken.
De cx7 kun je best sportief rijden.
Nu vliegt hij weer door de bochten, om het zo te zeggen.
En in combinatie met de 235/55 19 Hankook banden is er voldoende grip.

Dan het negatieve deel.
Zoals hierboven al is beschreven, zijn er al best wat onkosten geweest.
Distributieketting, 4x nieuwe banden, nieuwe rubbers en stabilisatorstangen in de achteras.
Nu heeft de auto nog last van olieverbruik.
Dit komt door lekkende klepseals.
Deze worden zsm vervangen, en dan zou het verbruik drastisch moeten dalen.
Er is even gevreesd voor een behoorlijke motorschade, waarbij een revisie nodig zou zijn.
Na een (endoscopisch) onderzoek, bleek het aan de klepseals te liggen.
De rest van de motor zag eruit zoals je mag verwachten met deze kilometerstand.
Ook de turbo bleek nog in goede staat.

Daarnaast zijn de vaste lasten en brandstofverbruik wel een dingetje natuurlijk.
Met 1800kg betaal je al snel €100 p/m belasting.
En een gemiddeld verbruik van 1 op 9 is ook niet vreemd.
Er gaat trouwens alleen maar E5 benzine in.
Maar dat was bekend voordat we deze aanschaf gingen doen.

Nu dus hopelijk snel nieuwe klepseals erin, en dan probleemloos verder (🤞🤞).

Nieuwe apk

  • 275.000 km

Bijna 275.000km erop en een nieuwe apk.
Geen opmerkingen en geen reparaties uit hoeven voeren.
Wel de filters laten vervangen.

De klepseals moeten nog steeds vervangen worden.
Mijn eigen garage wil er niet aan beginnen.
Ik heb iemand gevonden die het wel wil doen, maar deze heeft pas in het nieuwe jaar tijd.
Voor nu dus netjes de olie blijven peilen.

Het verbruik is wat omhoog gegaan sinds de tempratuur zijn gedaald.
Gemiddeld, volgens de boordcomputer, 12l op 100km.
Dit is trouwens wel op winterbanden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.