Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Takumi (2023)

autoreview

Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Takumi (2023)
Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Takumi (2023)Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Takumi (2023)Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Takumi (2023)Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Takumi (2023)Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Takumi (2023)Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Takumi (2023)

Signalement

UitvoeringCX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Takumi
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst40.500 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Besteld, geproduceerd en nu onderweg!

  • 5 km

In aanloop tot het arriveren van mijn eigen CX-60, wil ik alvast het aankoop- en bestelproces delen.

Mijn interesse voor de CX-60 ontstaat eigenlijk puur bij toeval. Ik moest bij mijn dealer zijn om een klein beetje onderhoud aan mijn CX-5 te laten plegen en tijdens het wachten word ik door de verkoper uitgenodigd om een proefrit te maken in een zwarte CX-60 in de Takumi uitvoering (nadat me uiteraard in alle details de verschillen tussen alle uitrustingsniveau's werd uitgelegd). Ik was verrast dat Mazda eindelijk met een hybride aandrijving op de markt kwam. Op afstand en op het oog lijkt het uiteraard een "opgepompte" CX-5, maar als je dan dichterbij staat, plaatsneemt en er een uur mee gaat rijden, dan volstaat die kwalificatie ab-so-luut niet. Dit is een totaal andere auto; wat een luxe, alles erop en eraan en een heerlijk krachtige, goed sturende auto om mee te rijden! Bij terugkomst meld ik aan de verkoper dat ik de demping op de achteras teveel vind nastoten, wat als "uit balans" voelt. Schijnbaar vindt Mazda dit zelf ook, want de verkoper gaf aan dat dit al aangepast is in de productielijn met een geheel nieuwe vering en dempingsset: top! De kleur zwart vond ik geen succes (alle lijnen gaan verloren vind ik), dus ik wilde de donkerblauwe ergens gaan bewonderen en de donkergrijze.

Puur bij toeval kom ik terecht bij Van Sprundel in Roosendaal, omdat ik de nieuwe Mazda CX-60 wilde zien in de kleur Machine Grey (de donkerblauwe kleur was eerder ook al afgevallen). Van Sprundel had die auto staan in de juiste uitvoering (Takumi) dus samen met een paar vrienden op de terugweg uit België een tussenstop gemaakt in Roosendaal.

De auto in kwestie stond er perfect bij (logisch want een nieuwe auto en model) en we konden goed de tijd nemen om de auto te bewonderen. Dit moest definitief de kleur worden, zoveel was wel duidelijk geworden. Fijn! Daarna in gesprek gegaan met verkoper Ton en hij heeft enorm zijn best gedaan om met een meer dan passende offerte te komen en beter dan mijn eigen delaer. De auto is begin oktober 2022 besteld in de uitvoering Takumi met als extra de 3 optiepakketten, plus een RVS-beschermstrip op de bumper én een verlichte dorpelset. Nu nog 8 maanden wachten....

PS. De foto's zijn inmiddels mijn eigen auto ?

Kleine update

  • 5 km

Toch geinig als je van Mazda een emailtje ontvangt: Beste (naam), uw nieuwe Mazda CX-60 is geproduceerd, getest en kwalitatief helemaal goed bevonden!

Ik heb in mijn leven toch heel vaak een nieuwe auto mogen bestellen, maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Erg leuke manier om je klanten te verbinden met de aankoop en op de hoogte te houden. Jammer natuurlijk dat de auto nu eerst nog een maandje de boot op moet voordat de auto arriveert in Antwerpen... Geduld, geduld, geduld...

Tussentijdse update

Geduld hebben is een schone zaak, maar best lastig als je wacht op je nieuwe auto... Gelukkig kreeg ik begin april een vervolg mailtje van Mazda dat de auto inmiddels op boot stond en onderweg was naar mij. In dat mailtje was ook een link toegevoegd naar allerhande instructievideo's en -boekjes en ik kon ook alvast mijn favoriete radiozenders doorgeven zodat die al geprogrammeerd zouden staan als de auto wordt afgeleverd. Ik vind dat toch echt erg goed gedaan van Mazda; je wordt op een hele leuke manier betrokken bij het fabricage- en afleverproces.

Ik weet inmiddels ook dat de auto aan wal staat in Antwerpen dus ik hoop dat de dealer de CX-60 snel ontvangt zodat ik daarna ook snel plaats mag nemen en er van kan genieten. Dan zal ik uiteraard ook echt de fotos van mijn eigen auto toevoegen ?

Aflevering en de eerste kilometers

  • 72 km

Aangezien ik het hele bestelproces uitgebreid heb beschreven, kan de uiteindelijke aflevering die gisteren plaatsvond natuurlijk niet achterblijven.

Om 9 uur stond ik op de stoep bij Van Sprundel in Roosendaal. Het was nog even spannend met de afleverdatum begreep ik, want zoals ieder bedrijf hebben ook zij te maken met personeelskrapte. Heel fijn dat het toch gelukt is! En om gelijk maar even met de deur in huis te vallen, wat ben ik blij met de kleurkeuze i.c.m. deze lichte kleur lederen bekleding; een prachtige combinatie. Ook de RVS-strip op de achterbumper en de RVS dorpelbeschermers staan de auto goed; net even de finishing touch.

We hebben eerst alle papieren uitgebreid doorgenomen en de zakelijke punten afgehandeld. Vervolgens kreeg ik de keuze uit allerlei kleuren lederen sleuteltasjes voor de reservesleutel; chique hoor. Vervolgens in de auto allerhande instellingen doorgenomen, de telefoon gekoppeld met de MyMazda app en persoonlijke instellingen opgeslagen, Vervolgens nog even een Brodit-telefoonhouder in de auto bevestigd (vind ik toch wel heel fijn en is zoals altijd bij Brodit telefoon- en autospecifiek; mooie oplossing). Er werd ook lekker ruim de tijd genomen voor de aflevering, wat ik zelf erg fijn vind. En we zijn er samen proefondervindelijk achtergekomen dat je de 'open' stand van het kofferdeksel in kan stellen zodat je (in mijn gevel) geen probleem hebt met het plafond van de garage. Die mogelijkheid was nog niet bekend, dus leuk als dan blijkt dat het wel kan.

Ja en toen heerlijk de eerste rit van 50 km. Ik weet het is allemaal nog heel vers, dus ik zal de eerste verdere rijervaringen na 1000 km toevoegen. Ik zat gisteren naar huis in ieder geval met een grote glimlach achter het stuur en dat zal de komende tijd wel zo blijven.

Indruk na de eerste 1000 kilometers

  • 1.079 km

Inmiddels ruim een week in het bezit van mijn CX-60 en de eerste 1000 kilometers afgelegd. Laat ik beginnen met dat het wel echt een auto voor veel (snelweg-)kilometers is. Hij verslindt ze met gemak en op de prettige stoelen vanaf een wat hogere positie voel je alle comfort en houd je goed het overzicht op alle andere weggebruikers. En wat een smoel heeft deze auto toch!

Ik merk dat ik met plezier de auto instap en je vindt je ook makkelijk een weg in alle menu(-structuren). Paar zaken heb ik wel inmiddels al aangepast na de initiële instellingen. ff kort een paar andere opvallende zaken:

- Audio: zet de audio gewoon in stereo en niet in BOSE surround. Dat geeft een heel fictief ruimtelijk effect wat de geluidskwaliteit niet ten goede komt. BOSE pakket is verder een enorme aanrader; strak en kraakhelder geluid met goed en gecontroleerd laag.

Tip voor de instellingen: Bas op +5, Treble op +4 (aantal blokjes in de balk), en ik heb zelf de balans rechts op +2 (omdat ik meestal alleen in de auto zit), fader gewoon op midden laten staan. Deze instelling is voor mij de stand waarop de speaker niet teveel (lees onnodig) laag geeft, maar alles mooi strak blijft. Nummer om mee te testen 1) Loverboy - Billy Ocean, of 2) Thuis ben - Hans de Booy, of 3) Rockstar - Ilkay Sencan, Dynoro

- Driver monitoring system: iets lang naar links of naar rechts kijken om van de omgeving te genieten of gewoon om te zien of je bij het invoegen niemand mist, levert een piepje en een waarschuwing op "afgeleide bestuurder". Zou iets minder strak moeten kunnen worden ingesteld.

- Driver personalisation system: mooie manier om alles goed in te stellen en vast te leggen, maar bij het instappen herkent het systeem mij in de helft van de gevallen niet terwijl ik toch de enige bestuurder ben. Ik ga het opnieuw instellen om te zien of dat een verbetering oplevert.

- Het laden gaat verder prima en in praktijk rij ik voornamelijk in de sportstand omdat dan de motor en systemen lekker alert reageren. Blijkbaar ook de juiste modus om op te laden, want al meerdere malen 1 km "stroom over" en dan na een kwartiertje rijden (uiteraard zonder dat knopje 'laden tijdens rijden' aan te hebben staan) levert ineens 12/13 km stroom kilometers op. Ik vind het prima!

- En ja, ik hoopte dat de modelupdate aan het onderstel voldoende soelaas zou hebben geboden, maar ik vind de auto nog regelmatig een extra 'duw" geven bij het dempen van hele korte drempels of bij diepe glooiingen op de snelweg. Dat gebeurt overigens gewoon bij normale snelheden. Ik vind het eerlijk gezegd niet passen bij hoe de auto verder in de markt is gezet en dus ook niet passen bij de uitstraling. Ik vind het oprecht een 'beest' van een auto, maar die demping verpest wel wat van het plezier. Ik ga nu regelmatig heel erg in de ankers om vooral met alle aandacht en rust glooiingen en drempels te absorberen terwijl dit bij mijn CX-5 totaal geen issue was. Ik hoop oprecht dat Mazda nog met een passende aanpassing/ oplossing gaat komen.

Tot zover even een korte tussentijdse update.

Aanpassing schokbrekers na 5000 km

  • 5.200 km

Met het risico dat iedereen mijn wellicht te uitgebreide reviews zat wordt, toch nog maar even een korte update naar aanleiding van een recente aanpassing bij mijn CX-60.

Zoals ik zelf ook al aangaf in mijn vorige update, was ik niet tevreden over de karakteristiek van de dempers. Ik ben daar zeker niet de enige in, want er wordt op diverse fora voldoende over opgemerkt. Er zijn evenwel ook genoeg berijders die het onderstel prima vinden, dus het is soms ook een kwestie van persoonlijke voorkeur en/ of gewenste rijdynamiek. Ik heb in ieder geval in overleg met mijn eigen Mazda dealer Van Sprundel in Roosendaal een gezamenlijke zoektocht afgelegd naar meer geschikte schokbrekers.

Na een voornamelijk online zoektocht, bleek Koni inmiddels een set te kunnen leveren die wèl goed past bij de karakteristiek van de auto waarbij niet wordt ingeboet op comfort, maar wel een bepaalde strakheid wordt gerealiseerd. Na een proefrit in een andere CX-60 bij een andere Mazda dealer die al van een set Koni dempers was voorzien, was ik overtuigd.

Afgelopen week is de set gemonteerd door Van Sprundel, die enorm met me hebben meegedacht ook wat betreft de kosten van de aanschaf + montage. Ik heb de auto er een paar dagen laten staan zodat ook andere klanten van hen konden ervaren wat het verschil was.

Ik beveel ze iedere CX-60 rijder van harte aan, want eindelijk rijdt de auto zoals het hoort. De auto rijdt veel stabieler, ook rechtuit en de koets “schommelt” niet meer. Diepe glooiingen in de snelweg dempt hij nu ook keurig. De auto duikt veel minder in de neus en is met 1 keer uitveren gelijk stil. Ook korte, hoge drempels worden nu keurig gedempt. Kortom, de auto is in zijn geheel nu veel rustiger en dit past volledig bij het karakter van de auto, waarbij je niks inboet aan het comfort (sterker nog, dit is veel comfortabeler). Slechte beurt van Mazda? Misschien wel, maar het is eenvoudig op te lossen op deze wijze. Door de jaren heen, heb ik heel wat ervaringen met diverse auto's van diverse fabrikanten en is dit prima op te lossen wat mij betreft.

Voor de rest zijn de 5000 km's als vanzelf gegaan en geniet ik iedere dag weer van dit beest van een auto!

Toch ook wat probleempjes

  • 15.500 km

We zijn weer een behoorlijk aantal kilometers verder, dus weer een beter (lees: completer) beeld van de auto. Laat ik vooral zeggen dat ik de looks van de auto nog steeds prachtig vind, evenals het opgeruimde en chique lichte interieur van de Takumi-uitvoering. Als alles netjes werkt naar behoren dan is het een echte km-vreter en vliegt het asfalt onder je door.

Maar helaas heb ik toch ook wat puntjes met de auto waar ik minder blij van word. Komende woensdag wordt een aantal zaken door de dealer aangepakt, die ik onderstaand zal opsommen.

- de kachel wordt eerst heel warm, en daarna blaast er koude lucht het interieur in (en dat in de winter) ondanks automatische stand airco op 20 graden

- ontwaseming volstaat niet; regelmatig met beslagen voorruit (en zijruiten achter) ondanks dat de auto binnen staat en de recirculatie gewoon open is. Ook met de wat koudere periode eerst de kachel alvast aanzetten om in een warme auto weg te rijden, levert een volledig beslagen auto op.

- ik heb last van "sticky steering" Dit is een bekend probleem, en het stuurhuis zal worden vervangen. de rechtuitstabiliteit is daarmee nu ook nog niet goed (genoeg)

- krakend onderstel, met name de voorzijde (bekend probleem)

- Versnellingsbak reageert abrupt en met schokken waarvoor kennelijk een software update beschikbaar is.

- de auto schakelt in de "normal" stand continu tussen de EV-modus en benzine wat een heel onrustig rijbeeld oplevert. Daardoor rij ik veel vaker in de "sport" stand (geeft een gevoel van een duw in de rug)

- bijgeluiden uit de cardanas c.q. differentieel achter. Die begint al "zingende" geluiden te maken.

- verder nog een paar kleine dingetjes als het schuifdak stellen, krakende/ rammelende bekleding en een resonantie die onder de auto vandaan komt (ergens achter onder de auto), en bij een wat stevige wind een "fluitende" linker buitenspiegel.

Laat ik zeggen dat een aantal van de punten wel echt mij de indruk geven dat de auto te snel op de markt is gebracht. Maar goed, ik heb toch zeker nog wel er alle vertrouwen in dat dit wordt opgelost. Alle lof tot nu toe voor Van Sprundel die de zaken serieus oppakt en wil oplossen voor me. Wat dat betreft geen zorgen, al is het net zo vervelend voor hen dat zij hierdoor al het "gezeur" hiervan hebben.

Dus al met al wel wat zaken die moeten worden opgelost. Als dit is gebeurt zal ik ook daar nog een update van plaatsen.

Meeste issues lijken opgelost

  • 16.500 km

Zoals beloofd, zou ik nog weer een update geven nadat mijn auto bij de garage is geweest om de zaken aan te pakken.

Nou, ik kan wel zeggen dat de doorgevoerde (software-)aanpassingen hun werk goed lijken te doen. Zowel de auto zelf heeft diverse updates gehad, als de versnellingsbak en zeker die laatste is goed te merken. In de 'normal' stand schakelt de auto nog wel tussen EV en brandstof, maar die is nauwelijks tot niet voelbaar. Ik betrapte mezelf er op al tijdens de terugrit van de dealer (50 km) dat ik op het display 'EV' zag staan terwijl me die overgang totaal was ontgaan. Dit geeft alvast goede hoop.

Verder is ook het nieuwe stuurhuis een enorme verbetering. Ondanks wat in een andere review staat vermeld, is wel degelijk het gehele stuurhuis vervangen. Geeft een veel rustiger rijbeeld met name op lange rechte stukken. Ook het gekraak bij het onderstel is - tijdelijk - opgelost. In Q2 wordt een definitieve oplossing verwacht, net als voor de cardanas.

De andere wat kleinere zaken zijn ook opgelost, voor zover mogelijk. Het beslaan van de ruiten aan de binnenzijde bijvoorbeeld kunnen ze niet veel doen, anders dan dat is nagegaan of er ergens een lekkage was en/ of een afvoer verstopt zat en/ of de airco goed "afwatert". Dit was allemaal het geval, dus nog maar even aanzien. Al met al zeer tevreden hoe mijn dealer Van Sprundel hier mee omgaat en meedenkt om zaken goed op te lossen.

Overigens, als vervangende auto kreeg ik een CX-60 mee die een maandje jonger was dan mijn auto (juni 2023), maar nog zonder al die updates én zonder de KONI-dempers; wat een wereld van verschil en wat ben ik blij met mijn KONI's.

Eerste onderhoudsbeurt

  • 22.500 km

Ik blijf (als er nog geïnteresseerden zijn) mijn ervaringen toevoegen over dit model auto, waarvan de ervaringen en meningen behoorlijk uiteenlopen. Voor mijn CX-60 was het inmiddels tijd geworden voor de eerste onderhoudsbeurt. Gelijktijdig werd ook de cardanas vervangen en de ophanging aangepast ikv de (hopelijk) laatste modificaties door Mazda.

De beurt leverde verder geen bijzonderheden op, wat ik ook verwachtte. De bovengenoemde aanpassingen zijn gedaan en ook nog wat software-updates. Ik kan niet anders zeggen dat ik nu toch echt een heel fijn rijdende auto heb. Ik snap dat dit voor sommigen op dit forum voeding is voor allerlei meningen en commentaar en dat is prima. Ik ben nu toch echt wel heel tevreden over hoe een en ander door Mazda wordt/ is opgelost.

De auto is nu geheel trillingsvrij (met dank aan de nieuwe cardanas) en rijdt gewoon als op rails. De rechtuitstabiliteit is met de laatste updates aan de stuurinrichting prima op orde. De auto is lekker stil en gromt (beschaafd) in de sportstand waarmee je behoorlijk rap van je plek gaat. Ik heb naast de CX-60 nog een 6-cilinder BMW Z4 en die geeft toch minder die krachtsexplosie. Uiteraard logisch te verklaren gezien de verschillende technieken, maar het "voelt" toch contra intuïtief.

Verder dender ik rustig door met de kilometers en heb ik zelf nog geen software-achtige probleemmeldingen gehad (ff afkloppen op ongelakt hout). De stoelen zitten nog steeds heerlijk, de muziek staat af en toe op standje burenruzie en klinkt strak, en ben regelmatig toch wel aan de pomp te vinden. De kleine benzinetank is wel echt irritant, dus ik stekker ook regelmatig; best of both worlds.

Toch blijvende issues

  • 28.500 km

Tsjaa, ondanks de eerste positieve berichten en mijn vertrouwen in de oplossingen van Mazda, blijkt dit toch te vroeg "gejuicht". Ik blijf problemen ervaren met de demping die gewoon te stug is en een enorme duw na geeft (alsof er een zware aanhangwagen achter de auto hangt). Ook de Koni geeft niet het comfort wat je bij een dergelijke auto mag verwachten. Dus inmiddels is die achter vervangen voor de 3e versie van de Mazda dempers, omdat die beter zouden zijn dan de Koni. Helaas is dat nog steeds niet het geval.

Recentelijk merkte ik hoe de auto hoort te dempen toen ik de kofferbak vol had geladen met drukwerk. Toen werd het een heel comfortabele auto met een hele fijne, rustige demping. Maar aangezien ik 99% van de tijd alleen in de auto zit, heb ik daar dus hoegenaamd geen profijt van. Het blijft daardoor een vermoeiende auto om te rijden en op de snelweg betrap ik mezelf erop dat ik me regelmatig "schrap zet" om de klap die de auto geeft, op te vangen. Dat is natuurlijk niet normaal. Ik heb recentelijk 1500 km afgelegd met mijn BMW Z4 uit 2009, en die veert gecontroleerder en comfortabeler dan de CX-60. Dat zou natuurlijk niet zo moeten zijn.

Kortom, ik heb de Koni achter dus al vervangen en op advies van de dealer (daar kan ik niks van zeggen want die denken enorm mee en geven meer dan prima service) gaan volgende week ook de Koni's voor worden vervangen door de originele Mazda dempers. Ik heb er eerlijk gezegd geen vertrouwen meer in, maar om alles uit te sluiten doen we dit.

En voorts resteren nog de softwareproblemen, het fantoom gasgeven door de auto zelf en komen er inmiddels kraakjes en gerammel bij vanuit het dashboard. Vooral een krakend dashboard bij het wat steviger inveren bij een drempel is storend en past ook gewoon niet bij dit type auto met deze afwerkkwaliteit.

Kortom, ik begin de auto inmiddels behoorlijk zat te worden. Ik heb Mazda steeds het voordeel van de twijfel gegeven, maar mijn geduld raakt ernstig op. Ik zal een update plaatsten op moment dat de dempers voor vervangen zijn voor de originele en als ik beeld heb van het resultaat.

We gaan afscheid nemen

  • 40.500 km

Na de laatste update zijn we toch al weer 12500 km's verder dus ik heb denk ik een goed beeld van de meest recente dempers die onder mijn CX-60 zijn geschroefd.

Kort en goed, ook die volstaan niet. De auto met de huidige dempers is wel iets verbeterd ten opzichte van de eerdere versies, maar nog steeds blijft de auto een duw nageven na het nemen van een drempel of een diepere glooiing op de snelweg. Ook blijft het stuurgedrag net niet stabiel genoeg waardoor je ongemerkt steeds "aan het sturen bent". Het fantoom gasgeven is wel opgelost evenals een paar andere issues.

En wat nu? Ik heb in één van de eerste versies van de CX-80 kunnen rijden toen de dealer die introduceerde bij zijn klanten (leuke happening). Dat gaf een volledig ander veergedrag en toen werd me ook duidelijk dat de CX-60 een kleine (onderhuidse) facelift zou krijgen. De auto die vanaf nu geleverd wordt heeft een ander onderstel (naar analogie van de CX-80), heeft zachtere vering gekregen op de achteras en andere dempers. Dat geeft dus een hele andere beleving dan de huidige auto.

citaat website Mazda:
"De vernieuwde Mazda CX-60 blijft een verfijnde rijervaring bieden. Met het double wishbone veersysteem aan de voorzijde en de multi-link set-up aan de achterzijde, die comfort en stabiliteit bieden. Mazda heeft haar topmodel verder verbeterd met zachtere achterveren en stevigere schokdempers. Dit zorgt voor een soepele, comfortabele rit. Daarnaast verbeteren de opnieuw afgestelde stabiliteitssystemen en verwijdering van de stabilisatorstang de algehele wegligging."

Ik blijf de CX-60 echt verder een prachtige auto vinden en heerlijk rijden (als de demping in orde is), dus mijn huidige CX-60 gaat weg en daarvoor in de plaats komt de nieuwe CX-60 in de Takumi Plus-uitvoering. Dan ook gelijk JET Black als kleur gekozen. Enkele chromen delen zullen zwart worden gespoten zodat de auto er net iets strakker bij zal komen te staan.

Deze review eindigt dus hierbij en ik zal dus weer een nieuwe toevoegen van de nieuwe CX-60 op moment dat ik die ga rijden.

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda CX-60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (78)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.