Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura Plus (2025)

autoreview

Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura Plus (2025)

Signalement

UitvoeringCX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura Plus
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst3.100 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste maand zit er op

  • 3.100 km

Als Mazda liefhebber nu de stap genomen een review te schrijven over mijn huidig auto. De CX-60. We hebben daarnaast ook nog een leuke 2.

Na vooral CX-5 en Mazda6 en Mazda2 ervaring, de stap genomen om de CX-60 aan te schaffen.
Toen de auto een aantal jaar geleden in Grave aan de geïnteresseerden werd gepresenteerd was ik eigenlijk al direct verkocht. En toch bleef ik nog even bij de CX-5 hangen...
En dan toch, half juli was het dan zover, de aflevering van de CX-60 Homura Plus Rhodium White met een aantal Mazda accessoires. Aangezien ik graag elke auto net even iets anders wil dan standaard, heeft de dealer ook nog diverse extra zaken voor mij verzorgd. Zoals een andere wielenset, een leuke Maxton kit, wat zaken zwart gemaakt en rode remklauwen.

Even een weekje spelen met de instellingen en vervolgens gelijk met de auto op vakantie.
Dit gaf direct de mogelijkheid om de nodige rijervaring op te doen. De management samenvatting: Wat een geweldige reisauto. Voldoende vermogen, stil, irritante hulpsystemen welke ik nu gewoon kan waarderen en het is gewoon een hele mooie wagen!

Aangezien ik de reguliere 2.5L CX-5 en 6 in GT-M, Signature en Takumi al was gewend, is deze CX-60 een feest van herkenning qua uitrusting en bediening.
Maar vergis je niet. De rijhulpsystemen zijn wat mij betreft van een nog hoger niveau. Tijdens de lange afstanden prima reacties van het systeem. Hij kan echt een stuk zelf in de baan blijven, zonder dat je veel hoeft te corrigeren. Tip is wel om de afstandssensor ruim in te stellen. Hierdoor verwerkt het systeem de passerende voertuigen net iets beter.
De gezichtsherkenning is niet foutloos. Vaak genoeg kom je in de gast modus en zit je met je stoel te rommelen om hem goed te krijgen. Dit kijk ik nog even aan of ik dit toch niet ga uitschakelen.

De aandrijflijn...
Zelf was ik al positief over de traditionele automaat van Mazda en deze bak zorgt voor meer rust. Wel is het vreemd om schakelen in de elektrische modus mee te maken. Maar na zo'n afstand rijden inclusief file rijden heb je het na een tijdje niet meer door.
Gaat de overbrenging soepel? Ja bij mij wel. Geen bonken of schokken.
En dan het vermogen, leuk hoor om in te halen en bij het stoplicht :)
Wat mij betreft een uitstekende combinatie van de 2.5L en de elektromotor.

Het comfort...
Ja ik heb de afgelopen jaren meerdere keren in een CX-60 proef gereden, ja de wielophanging was voor mij echt een dingetje. Maar het 2025 model, zowel vol beladen als leeg, ligt prima op de weg. Gaat uitstekend om met oneffenheden en verkeersdrempels. Wellicht dat de andere wielenset hem wel iets minder comfortabel hebben gemaakt, maar voor mij bevalt deze combinatie prima.
We zijn door Belgie naar Frankrijk gereden. Zowel de snelweg als de provinciale wegen en de oude dorpswegen. Tot nu toe echt geen klachten.
Het glazendak is leuk, maar ik ben blij met het scherm. Scheelt toch een paar graden.
De achterbank heeft tijdens de lange ritten uitstekend zijn werk gedaan qua comfort, want hier hebben de jongens een flink aantal uren slapend doorgebracht. Wat mij betreft prima compliment voor het comfort :)

Verbruik...
Echt geen idee wat ik daar over moet melden. Zuinig? Nee. Dakkoffer, volle auto, van pomp naar pomp... Ik denk dat over een tijdje met laden en tanken er vast een acceptabel verbruik uit zal komen.

Afwerking en kwaliteit...
Niets op aan te merken. Gelukkig heeft iedereen recht op een persoonlijke mening en beleving, maar ook waarmee je het vergelijkt. Mijn standaard is de laatste jaren gevormd door mijn ervaring met Mazda. En deze auto staat bij mij echt op de eerste plek.

Geluid en multimedia...
Ik weet niet wat het met DAB is, maar oh zo irritant als het signaal wegvalt. Dit had ik met de CX-5 ook af en toe. Maar de CX-60 heeft er net iets meer last van.
De audio-installatie is wat mij betreft uitstekend. Ik merk dat deze toch weer iets beter klinkt dan in de 2 jaar oude CX-5.
Het wisselen tussen carplay en het geïntegreerde Mazda systeem gaan feilloos. Want ik blijf toch vaak de voorkeur hebben voor het Mazda navigatiesyteem. Ook dat is natuurlijk weer heel persoonlijk.

Tot zover een eerste review.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.