Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura (2023) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 33.000 km |
Heerlijke alleskunner
- 1.500 km
Sinds 30-09-2023 in bezit van een rode Mazda CX-60 Homura met alles erop en eraan. Dus inclusief panoramadak, convenience pakket, sound pakket, alarm en wegklapbare trekhaak.
Auto's die ik voorheen reed waarmee ik vergelijk:
-VW passat B8 (2.0 TDI 150pk DSG)
-Volvo V70n (2.4 D5 220pk geartronic)
-Abarth Grande Punto (1.4 155pk MT)
0-1500km:
De auto op zaterdagochtend in ontvangst mogen nemen bij Louwman Tilburg. Aflevering ging niet helemaal vlekkeloos, de wagen gaf namelijk aan dat hij in service-modus stond. Aan de verkoper gevraagd wat dat was, en uiteraard geen passend antwoord kunnen bieden. Hij gaf aan om de auto tóch mee te nemen en er een keer voor terug te komen wanneer er wél iemand uit de garage aanwezig zou zijn. Hiermee ging ik niet akkoord en gaf aan dat hij een monteur maar moest bellen, het zal waarschijnlijk geen rocket-science zijn. En dit was kennelijk ook het geval. De auto heeft de modus standaard totdat er een X-aantal liter brandstof er doorheen is gegaan en daarna gaat het weg. Kortom een storm in een glas water.
Daarna op pad met de auto.
Rijden en wegligging:
Ik ben het gewend om met koppelrijke wagens te rijden, en de Mazda doet hier ondanks zijn gewicht niet aan onder. Auto stuurt strak, zeker in vergelijking met de Passat (dweil op wielen) en de V70n (was inmiddels al op leeftijd met de nodige ervaring). De vering is stug, zeker vergelijkbaar met mijn Abarth destijds maar naar mijn mening niet direct hinderlijk. Ik heb er met regelmaat een aanhanger of caravan achter hangen, dus ben altijd wel blij met wat straffere vering op de achteras.
Interieur en ruimte:
Net zoals in de voorgaande wagens passen er géén 3 kinderzitjes op de achterbank. Hiervan was ik ook bewust bij de keuze van de auto, maar vind het wel het melden waard dat de isofix beugels dichter bij elkaar zitten dan bij een V70 en een Passat. Dit scheelt ongeveer 5cm waardoor de zitverhoger van de oudste nu strak tussen de 2 kinderstoelen van de tweeling zit ingeklemd. Hierdoor is het haast niet mogelijk om de gordel in te klikken, dus moet even opzoek naar een verlenger van de gordelontvanger (geen idee hoe zo'n ding heet).
Voorin een heerlijk brede zit, volledig elektronisch verstelbare stoelen voor bestuurder én passagier. Stoelen zitten stevig en tóch comfortabel dus dat is voor alsnog een goede keuze vanuit Mazda.
Beenruimte op de achterbank is meer dan voldoende. Ik ben zelf 1,79 en kan makkelijk achter mezelf zitten zonder dat het ook maar iets of wat krap wordt.
Kofferbak is ook ruim genoeg. Niet zo ruim als de Passat en de V70, maar ben inmiddels uit tweeling-kinderwagen met bijbehorende rommel, dus het mocht ook wel iets minder.
Opmerkingen: (niet perse plus of minpunt)
- Kofferbakklep gaat niet héél hoog open. Bij volledig geopend en vlakke ondergrond tik ik nét met mijn hoofd de klep aan. Niet meteen storend, maar ik ben met 1,79m ook niet de grootste. Dus een aandachtspuntje voor langere mensen die een CX-60 overwegen.
- De auto rijdt in de "normal" stand eerst de accu volledig leeg en gaat daarna over naar brandstof. Ik rijdt liever elektrisch in de stad en brandstof op de snelweg, maar dan moet ik in de "sport" stand rijden. Dat maakt eigenlijk niet veel uit, alleen de cruisecontrol werkt niet in de sportstand. Dus dan wordt je gedwongen om terug te gaan naar de "normal" stand maar dan rijdt je eerste je accu volledig leeg. Beetje vreemde instellingskeuze als je het mij vraagt.
-Ik heb géén problemen met de elektronisch rijhulpen en opmerkingen, enkel de "bestuurder is afgeleid" functie reageert wel bijzonder snel.
Verbruik brandstof:
Het verbruik van een PHEV is natuurlijk zeer moeilijk te bepalen en sterk afhankelijk hoe je je kilometers invult (EV of brandstof).
Om er toch een beetje gevoel bij te krijgen heb ik eerst de accu 100% leeggereden om daarna over te schakelen op benzine en kwam op het volgende:
Cruisecontrol op:
105km/h --> 1:14
135km/h --> 1:12,2
De boordcomputer geeft inmiddels een verbruik van 1:18,2 op, dus ik denk dat hij hier een stukje regeneratief remmen in meerekent.
Verbruik EV:
Hierbij gecombineerd gereden, dus rondom de kerk als ook snelweg en kom dan op 0,26kwh/km. Hierbij geen strepen trekken, maar gewoon vlot met het verkeer meerijden en anticiperen op remmend verkeer om zo de accu op te laden. Ik heb de stand voor regeneratief remmen zo hoog als mogelijk gezet, en het is eigenlijk bizar hoeveel energie je normaal gesproken weggooit via je remmen.
Conclusie voor de eerste 1500km:
Auto doet wat hij moet doen. Is snel wanneer het moet, is voldoende comfortabel wanneer het moet. Is groot genoeg voor een jong gezien van 5, zonder dat het meteen een typisch familie-hok is zoals een Espace of een Sharan.
1e maand met de CX-60
- 2.432 km
Zo de eerste maand zit er inmiddels alweer op, hoog tijd om eens te kijken wat het verbruik was. Afgelopen maand heb ik alle tankbeurten, zowel benzine als stroom, bijgehouden in een Excel-overzichtje. Hiervan staat een screenshot bij de afbeeldingen toegevoegd ter informatie. Het was nog even puzzelen vanuit welke uitgangspunten ik moest vertrekken, want wanneer de auto op “normal” of op “sport” rijdt laad hij de accu soms tóch een beetje bij. Hierdoor kan ik het op de boordcomputer afgelezen benzineverbruik niet helemaal helder beschouwen. Zodoende voor nu aangehouden dat het historische gemiddelde stroomverbruik het betrouwbare startpunt is.
Resultaten in de eerste maand:
Stroomverbruik: 0,28 kWh/km (of plat gezegd 1 op 3,6)
Benzineverbruik: 1 op 10,44
Hierbij heb ik voornamelijk:
- Korte ritjes volledig EV. (ritjes rondom de kerk, boodschappen etc. etc.)
- Snelwegritten 50% op normal. (auto rijdt de accu tot ca. 10-15% en gaat daarna verder op benzine)
- Snelwegritten 50% op sport. (auto rijdt fulltime op benzine, en snoept wat stroom weg wanneer nodig. Daarnaast laadt hij ook een beetje wanneer de accu rondom 15-20% zit)
Kostenoverzicht:
Benzine kost 0,20 €/km
Stroom kost 0,10 €/km
Voor de komende maand ga ik kijken of het veel uitmaakt om alle korte ritten op EV te rijden en de overige ritten op “normal”.
To be continued.
2e maand achter de rug
- 4.461 km
Zo, inmiddels de eerste 2 maanden achter de rug en nog geen gekke dingen tegengekomen.
Het verbruik ligt momenteel op:
Benzine: 1:11
Stroom: 29,2kWh/100km
Dit is vergelijkbaar met de maand ervoor. Stroom is iets gestegen, maar dat zal met de temperatuur te maken.
Tot zover verbruik, daar kom ikin een volgende review weer op terug.
ELEKTRONISCHE SNUFJES:
"High Beam Control"
Over het algemeen ben ik wat terughoudend op elektronische snufjes en hulpmiddelen. Mijn ervaring daarin is dat het redelijk functioneert, maar meestal niet de sweet-spot behaald. De CX-60 heeft met de High Beam Control dit wel weten te behalen, wat een ideale functie zeg. Ik heb nu een paar 's nachts gereden op onverlichte wegen en dan gaat het grootlicht automatisch aan. Wanneer de auto iets detecteerd gaat hij één of meerdere lichtstralen uitschakelen. Dit is zowel bij verkeer wat tegemoet komt, maar ook wat vér voor je rijd. Aan de lichtbundels kun je goed zien dat de voorligger niet "geraakt" wordt maar dat er wel 2 bundels langs hem afgaan.
"Navigatie"
Net als in de Passat had ik mezelf voorgenomen om met de navigatie van de fabrikant te werken. Bij de Mazda heb ik dit nét 1 maand volgehouden, en toen (terug) overgestapt op Carplay. Los ervan dat de looks van Apple gewoon beter zijn, het systeem is sneller en accurater met info. Wel heb ik momenteel een dingetje met draadloos Carplay, de verbinding onthoudt hij niet. Dus bij het koppelen van de telefoon werkt het, maar bij een 2e keer instappen niet. Vreemd genoeg enkel bij mijn telefoon en niet bij die van mijn vrouw. Dus voor nu even terug met het kabeltje, en staat genoteerd voor opmerking bij de eerste beurt.
"Wel of geen touchscreen"
Ik was er van overtuigd dat Carplay enkel een touchscreen was tot max. 15km/h. In een ander review op deze site zag ik iemand het tegendeel beweren. Zodoende in het menu gescrolld en inderdaad, je kunt dit aanvinken. Dus Carplay is al rijdend weer met de vingers te bedienen. Of ik er echt voordeel van heb t.o.v. de draaiknop, dat durf ik nog niet te zeggen. Ben eerlijk gezegd wel wat lui aangelegd en heb geen zin om telkens naar voren te moeten reiken om het scherm aan te raken.
Overige zaken:
In het voorjaar mag de caravan er weer achter, kan niet wachten hoe de auto zich houd. Bij de voorgaande auto's had ik altijd EMUK caravanspiegels die speciaal voor een bepaald type auto was. Ideaal. Toen ik de auto had gekocht kwam ik er helaas achter dat de spiegels niet voor de CX-60 bestonden en heb toen contact gezocht met de fabribant. Zij reageerden uiterst snel met het antwoord dat deze in November uitgerold worden.
En inderdaad, afgelopen week zijn ze online gekomen en heb ik ze besteld.
Bij een volgende review zal ik hier ook nog even op terugkomen.
Tot zover, een tevreden CX-60 rijder.
Japanse Alfa Romeo
- 10.300 km
Zo, inmiddels de 10.000km gepasseerd en is het tijd voor een aanvulling.
Hoewel het internet bol staat met klachten omtrent de CX-60 mag ik (even afkloppen) eigenlijk niet klagen. De wagen heeft géén last van Sticky Steering, geen gekke storingen, en doet eigenlijk gewoon wat hij moet doen. Hierover heb ik dan ook weinig te klagen. Inmiddels een paar keer een wat zwaardere aanhanger erachter gehad, en ook daar geen centje pijn.
Kort gezegd, tevreden.
Terugkomend op het bolstaande internet, inmiddels veel uurtjes met plezier op het CX-70 forum gescrollt, gelezen en vooral wijzer geworden.
Toen ik de auto net in ontvangst had genomen was het mij niet direct opgevallen maar later vond ik de deuren allemaal toch wel wat blikkerig. Ik kwam uit een V70 dus had mezelf een klein beetje wijs gemaakt dat er wél degelijk substantieel verschil zit in Europese en Japanse merken. Later kwam ik op het forum een TSB (technical service bulletin) tegen dat er een hele reeks CX-60’s zijn geleverd zónder deurisolatie. Reden hiervoor was tekort aan materialen en men wilde de auto’s toch uitleveren om ze later alsnog in orde te maken.
Begin januari kreeg ik een terugroepactie voor software dingetjes en gaf dit bij de dealer (Louwman Tilburg) aan. Ze kende het probleem niet maar gingen erover informeren. Einde van de dag een bevestigend antwoord gekregen dat mijn auto inderdaad niet was uitgevoerd met de isolatie. Materialen zouden besteld worden en bij binnenkomst een telefoontje om een datum in te plannen.
Of Louwman hier ooit zelf mee zou zijn gekomen, geen idee maar ik geef ze het voordeel van de twijfel.
Ander puntje wat ik op een gegeven moment merkte is dat de auto achter huppelde tussen de 40-60km/h. Ook dit aangegeven tijdens de recall in Januari en blijkt een onbalans te zijn in de cardan as. Ook die zou besteld worden en telefoontje bij binnenkomst.
Zogezegd zo gedaan, gisteren de auto een dagje weggebracht naar Louwman en weer op kunnen halen. Wat een verschil qua geluid zeg! Nooit gedacht dat het verschil zo groot zou zijn. Het blikkerige is volledig weg en de auto voelt en klinkt nu als een volwaardige wagen. Ook het huppelen is opgelost en hopelijk blijft het weg.
Het enige wat nu nog op de planning staat is de krakende voorvering. Mazda Japan schijnt een oplossing ontwikkeld te hebben die bij alle wagens geplaatst gaat worden. Onderdelen worden momenteel geproduceerd en naar verwachting April wereldwijd verscheept.
Wanneer dit opgelost is ben ik volledig tevreden over mijn Japanse Alfa Romeo. (mooie wagen, genot van een wagen, maar heeft zo z’n nukken)
Met de caravan naar Frankrijk
- 17.365 km
Vakantie met caravan in de Dordogne achter de rug, tijd voor een korte update.
Afgelopen meivakantie met het gezin (5 personen) en volle caravan (1.400kg) vertrokken naar de Dordogne. De auto heeft hiermee geen enkele moeite gehad, ook niet wanneer de accu nagenoeg leeg was. Steile klim, geen probleem. Lange klam, geen probleem. Nat grasveldje omhoog met caravan achter, geen probleem. Qua verbruik zit het rondom 1:7,8 maar dit is nog mét een volle accu waar de wagen zelf wat energie uit wegsnoept. Wanneer de accu op een laag punt komt (uit het hoofd rondom de 14%) dan gaat de auto telkens bijladen. Dan zit het verbruik op een langere afstand rondom de 1:6,8. Beide verbruiken zijn gemeten met een cruise snelheid van 103km/h en bij inhalen telkens even wat gas bij zodat ik niet te lang naast een vrachtwagen hang.
Geen zuinigheidswonder, maar ook niet extreem schadelijk. Ooit een collega gehad die met een RAV4 (2.0 NA) ook rondom de 1:7 zat. Voor wat betreft de automaat tijdens het rijden, die schakelt naadloos 1 of 2 versnellingen terug zonder dat je het direct merkt. Wél vind ik, maar dat is puur op gehoor en verbruik dat tijdens het trekken de 8e versnelling best wel achterwege mag blijven. De auto draait bij 103km/h net iets meer dan 2.000 toeren en mijn gevoel zegt dat dit aan de lage kant is. Je merkt ook dat de accu vrij snel leeg wordt getrokken omdat hij puur op koppel trekt. Zet je de AT in de 7e versnelling stijgt het toerental naar (uit het hoofd) 2.800 toeren en dan merk je dat alles net wat rustiger loopt. Zie het als fietsen in de hoogste versnelling, het lukt allemaal wel maar een tandje lager is net wat prettiger.
De auto heeft inmiddels een goede 17.000km achter de rug, dus over ca. 2 maanden zal de 20.000km beurt in zicht komen. Dat zou dan mooi net voor de zomervakantie zijn. Hier zal uiteraard weer een nieuw update van komen.
Tot zover, een tevreden CX-60 rijder.
11 maanden oud
- 27.500 km
Ruim 11 maanden oud, 27500km op de teller.
De auto is inmiddels bijna 1 jaar en 27500km oud, tijd voor een nieuwe update.
Inmiddels is de eerste 20.000km beurt uitgevoerd en als je het mij vraagt voor ca. € 370,- niks te duur.
Vanaf het begin had de wagen last van krakende voorvering bij inveren wanneer de wielen ingestuurd stonden. Tijdens de 20k-beurt is er een update geplaatst en het kraken is de afgelopen 7.500km niet meer teruggekomen. Dus dit onderdeel is opgelost en afgevinkt.
Hoewel ik in de eerdere reviews schreef over de harde maar acceptabele vering begon het ergens toch in mijn achterhoofd te irriteren dat ik met een “verouderde set” schokdempers rondreed. Zodoende bij de 20k-beurt bij Louwman aangegeven dat het rijcomfort begint te irriteren en dat ik graag de update zou willen. De 4 stuks dempers zijn vervolgens besteld en afgelopen week gemonteerd. De tijd ertussen is vanwege vakanties helaas wat uitgelopen, maar dat was dan ook bij mij bekend. De oude schokdempers (artikelnummer eindigend op 700c) gaven letterlijk alles door. Elk randje, putje, oneffenheid kwam binnen wanneer de wagen geen lading had. Wanneer we met 2 volwassenen en 3 kinderstoelen + kinderen erin zaten werd het al een stuk beter, maar die situatie komt minder vaak voor. Nu met de nieuwe dempers (artikelnummer post ik later, heb nog niet gekeken welke het zijn) worden de oneffenheden goed gefilterd zonder in te leveren op het sportieve karakter.
Stukje EV-verbruik t.o.v. WLTP (63km), dat weet ik met huidige weersomstandigheden goed te halen. Rijd je een mix van stadsverkeer (30%), 80-wegen (40%) en 100-snelweg (30%) dan haal je het. Ga je meer over de snelweg dan zakt het richting 58km rijbereik dus ook nog niet meteen heel slecht als je het mij vraagt.
Resumé: De auto doet wat hij moet doen, en dat doet hij toch eigenlijk ook best wel goed.
2 defecten kort achter elkaar
- 33.000 km
Hoewel mijn CX-60 niet vlekkeloos was, lijkt het één van de betere qua storingen. Helaas afgelopen 2 weken tóch problemen gehad.
De 1e was hybride defect oranje melding. Gebeld met Louwman en mocht doorrijden en de volgende dag binnen komen.
De volgende dag auto even in de wasstraat gestop nabij de dealer want hij was vuil van het bouwterrein en toen kreeg ik dezelfde storing maar dan in het rood. De 500m afstand toch met de auto gemaakt en na ca. 30 minuten te horen gekregen dat de waterpomp van het accupakket kapot is. Leenauto meegekregen en de volgende dag stond de auto weer gerepareerd klaar.
Daarna exact een week later wou ik de aanhanger erachter hangen en kwam de haak niet onder de auto uit. Gebeld met de dealer, zou worden teruggebeld maar niet gebeurd. Dus in de loop van de middag even binnengestapt en werd niet naar mijn zin geholpen (details bespaar ik). Uiteindelijk de manager te pakken gekregen en hebben de trekhaakmodule daar ter plekke en direct vervangen.
Samengevat: wanneer de auto werkt ben ik er echt blij mee, maar degelijk is hij niet. Zodoende kwaliteitsbeoordeling een stapje teruggezet.
Het moeilijke is wel, wat zou ik nu doen wanneer ik weer een nieuwe auto nodig zou hebben. De XC-60, X3 en GLC zijn een pak duurder (10-12k) met vergelijkbare uitrusting. De CX-5 is voor mij te gewoon.
Echt goede alternavieven zonder al teveel concessies te doen zijn er naar mijn weten niet.
Gelukkig is bovenstaande situatie dan ook niet van toepassing, maar zou het echt niet weten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-60
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Exclusive-line Business Edition SPORT | BLACK PAKKET | TREKHAAK |
- 2025
- 1.259 km

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Homura | Convenience en Driver Assistance Pack | Trekhaak | Rijklaarprijs
- 2024
- 30.849 km

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Exclusive-line Business Edition - Black Edition
- 2025
- 15 km