Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura (2023) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 25.715 km |
Eerste kennismaking en kilometers
- 1.008 km
Wat een prachtige auto deze CX60 maar ook wel een behoorlijke stap van een BMW 320 en daarvoor 3 Volvo V60's (waarvan 2x een D6) naar deze CX60. Ik, als "anti-SUV" nu in deze Mazda. Waarom? Omdat het een prachtige, grote en praktische auto is en echt veel value for money! Mijn keuze voor een nieuwe lease auto ging tussen deze CX60 en een 330e Touring (ook een heel knappe auto!) maar na een proefrit met de CX60 was ik aangenaam verrast door zowel het uiterlijk als ook het interieur en hoe die reed. Beviel me eigenlijk heel goed en dus voor deze Homura in Jet Black met Panoramic Pack en Convenience en Sound Pack gekozen. Ook het feit dat er een caravan mee moet kunnen heeft de keuze voor deze Mazda mede bepaald. Op 4 oktober de auto bij Oostendorp in Nijmegen opgehaald en inmiddels staat er 1000 km op de teller welke grotendeels op benzine zijn gerealiseerd. Ook al wel puur op EV gereden en hier een bereik van 50km gerealiseerd. Op basis van andere reviews was ik zeer geïnteresseerd naar het veergedrag van de auto: tot nu toe valt me dit erg mee, ik voel geen gebonk maar de auto is inderdaad wel behoorlijk straf afgeveerd. Benzineverbruik is inderdaad aan de forse kant, tot nu toe zo ongeveer 1 op 11 welke veelal op autowegen zijn afgelegd. Hier kan ik op langere termijn een nauwkeuriger analyse geven. Het afwerkingsniveau van deze CX60 vind in echt premium - ook de bediening van alle opties en instrumenten is eenvoudig en werkt erg prettig. Ik moet wel wennen aan de vele "alarm meldingen" - de meeste heb ik uitgeschakeld omdat ik ze gewoon storend vind en afbreuk doen aan mijn rijplezier.
Al met al een zeer positieve indruk van mijn eerste 1K met deze Mazda!
Mooi maar geen emotie
- 5.250 km
Hier mijn update na dik 5000km - ga niet in detail over het verbruik wat dit komt overeen met wat andere al geschreven hebben. Puur op EV kom ik nu met deze koudere temperaturen niet boven een bereik van 35 km uit, net voldoende voor huis/kantoor.
Mijn pluspunten:
- het blijft een mooie auto om te zien
- rijdt heerlijk in EV-modus
- vooral erg comfortabel
Wat vindt ik minder fijn of waar stoor ik mij aan:
- overdreven veiligheidssystemen - continue melding "afgeleide bestuurder gedetecteerd" - HOE KAN IK DIT PERMANENT UITZETTEN?? Please tell me.
- bij inhalen constant er aan herinnerd te worden dat ik te snel van rijbaan wissel terwijl er een zee aan ruimte is om weer op je rijbaan terug te keren.
- tankbeurten vergen echt veel tijd om tank zo vol mogelijk te krijgen
- voorstoelen zijn te kort, dit had echt anders gekund
- panorama-dak kan maar klein beetje geopend worden en knoppen erg "blikkerig"
- gezichtsherkenning werkt dan weer wel en dan weer niet
- sportstand erg stoterig en motor maakt veel kabaal, alsof de auto het eigenlijk liever niet wil...
- achtervering is ondermaats, auto is alleen maar aan het bonken bij oneffenheden op de weg zoals drempels (en deze zijn er veel!)
Om rustig te cruisen een prima auto maar echt sportief rijden: no way.
Alle probemen en gebreken zoals door andere beschreven zijn mij bespaard gebleven maar all over vindt ik de CX60 toch erg neutraal en emotieloos qua rijplezier. Afgelopen 2 dagen in Portugal een Cupra Formentor gehuurd en heel eerlijk: reed veel strakker en wel met emotie! (ja - die Formentor is een hele andere categorie qua auto..... maar toch)
Binnenkort komen de winterbanden eronder en in januari gaan we met de CX60 naar Fiss - ben benieuwd hoe dit ons gaat bevallen.
Keep u posted.....
Prima trekpaard!
- 13.173 km
Nu een weekje terug van wintersport in Fiss/Tirol en de CX60 heeft dit prima doorstaan - ruim 3000km waarvan 1000km met een aanhanger van 2000kg. De Astra van mijn zoon was op de heenreis naar Fiss in Pforzheim achtergebleven met een kapotte motor en ik heb die op de terugreis van Fiss naan huis in Pforzheim opgeladen met een aanhanger welke ik kon lenen van een goede klant van me die toevallig in Pforzheim woont en zijn aanhanger aan mij belangeloos uitleende.
De CX60 kon deze 2000kg prima aan - geen centje pijn op het soms heuvelachtige traject terug naar NL kruissnelheid op 100km/u en dit resulteerde in een gemiddeld verbruik van 13/100.
Dus later met mijn caravan wordt dit heerlijk cruisen, alleen wel wat vaker een tankstop maken met de relatie kleine tank van de CX60 ...
Al de door andere eerder benoemde storingen en ongemakken: ik herken het gelukkig niet - mijn auto functioneert grotendeels zoals het zou moeten.
Positief:
- comfortabele reisauto , ik gebruik Apple CarPlay en dit functioneert prima
- rijdt echt goed, met name in EV-modus
- prima towing-car
Negatief:
- "annoying warning systems"
- erg korte stoelen, was in mijn BMW-3 en V60 beter
- heb last van "drempelvrees", alhoewel dit beter gaat met een aanhanger achter de auto
- er blikkerig geluid van de portieren
Al met al overwegend blij met de CX60!
better now
- 25.715 km
Afgelopen week met de CX60 naar Central Massif in Frankrijk gereden samen met mijn Eriba caravan met een totaalgewicht van 1600 kilo. Prima trekauto - in towing mode altijd voldoende power en op 3000km een gemiddeld verbruik van 13,5liter op 100km. De relatief kleine brandstoftank had er wel toe geleid om toch maar een extra jerrycan met 10 liter brandstof mee te nemen.... De CX60 is toch een fijne trekauto, op de autoroute cruise control op 104 en dan is het heerlijk cruisen, soms terug naar 3500 rpm maar nooit met sputteren. Ging gewoon erg soepel.
Afgelopen woensdag de eerste servicebeurt bij Oostendorp in Nijmegen en de nodige updates uitgevoerd. Trekhaak moet echter nog steeds handmatig in/uit positie worden gebracht, dit schijnt niet beter ingesteld te kunnen worden. Andere euvels zijn verholpen echter DAB tuner blijft soms haperen. Ook de kraakgeluiden in de voortrein bij links insturen zijn nu verleden tijd. Wel nieuwe achter schokbrekers op garantie gemonteerd en dit is echt een verademing - auto rijdt nu veel comfortabeler en nodigt mij nu meer uit om de Sport-stand te gebruiken....
Al met al tevreden, blijft wel jammer de het panorama-schuifdak zeer beperkt geopend kan worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-60
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Exclusive-line Business Edition SPORT | BLACK PAKKET | TREKHAAK |
- 2025
- 1.259 km

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Homura | Convenience en Driver Assistance Pack | Trekhaak | Rijklaarprijs
- 2024
- 30.849 km

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Exclusive-line Business Edition - Black Edition
- 2025
- 15 km