Mazda CX-60 (2023) #3
autoreview
Signalement
Bouwjaar | 2023 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 32.000 km |
Prima auto
- 17.000 km
Na 4 jaar in een Mercedes GLC gereden te hebben werd het tijd voor een nieuwe leasewagen. De nieuwe GLC laten berekenen en die werd 15k duurder dan de huidige, dat is in de bijtelling niet meer leuk dus toch maar eens verder gaan kijken....
Diverse proefritten gemaakt, Volvo XC 60, Audi Q5, BMW X3, Volkswagen Tiguan All space en helemaal aan het eind ook nog met de Mazda kunnen rijden.
Voor de overstap naar Mercedes al 2x eerder een Mazda gereden, een mazda 6. Die bevielen altijd goed, en de proefrit ook dus toch de CX 60 besteld.
Na de bestelling veel negatieven verhalen gelezen, dus toch een beetje zorgen, maar de bestelling was gedaan de auto onderweg dus afwachten maar.
In April is hij geleverd, inmiddels richting de 20.000 dus aardig wat ervaring.
Zowel van binnen als buiten vind ik hem erg mooi, donkerblauw met het lichte leer geeft hem een luxe uitstraling. Het geluid van het bose systeem is erg goed en de bediening gaat bijna vanzelf. Gelukkig nog veel fysieke knoppen voor diverse zaken en de bediening van auto android werkt erg goed via de controler.
Het rijden is ook niets mis mee, het is even wennen aan de diverse hulpsystemen, maar als ze goed ingesteld staan en je bent eraan gewend werken ze goed. De cruise controle pakt alleen iets te agressief op als een auto voor je verdwijnt, en sommige systemen moet je even naar je eigen wens instellen.
De gezichtherkenning vind ik heerlijk, aangezien ik 35 centimeter langer ben dan mijn vrouw, werkt eigenlijk altijd.
Het vermogen is natuurlijk heerlijk, in de sportstand even snel inhalen is geen enkel probleem, je bent er voorbij voordat je er erg in hebt. Opladen doe ik overigens zelden, op snelweg rijdt ik altijd in de normale stand, binnendoor altijd sport en dan is er altijd wat elektra aanwezig voor die extra duw in de rug.
Zuinig is hij niet, maar dat kan je ook niet verwachten van zo'n grote zware auto.
Dan alle problemen, ik heb er maar 3.
Draadloos opladen werkt niet heel goed, als Android/Flitsmeister/Spotify aan staan wordt hij tijdens het laden warm en schakelt hij uit. Dus bij lange ritten de draad er maar in.
Kraken van de vering, dat doet hij sinds kort bij langzaam rijden en volledig uitslag. Binnenkort bij de beurt maar eens aankaarten. Het geluid is niet leuk maar hij rijdt er niet minder om.
Gedreun uit de aandrijving, dat is eigenlijk de vervelendste, de dreun is er in alle rijmodi tussen de 40-60 kmh. Binnenkort zou een nieuwe aandrijf as dit moeten oplossen.
En als laatste, het vergelijk met de GLC.
De GLC was een 170pk diesel, wat vermogen betreft dus niet vergelijkbaar. Daar wint de Mazda het ruim.
Interieur gaat ook naar de Mazda, net als het geluidsysteem en bediening.
Rijcomfort is voor de Mercedes, Mazda doet vooral op lange stukken niet veel onder voor de Mercedes, heerlijk op de snelweg, maar de Mercedes was iets stiller en voor mij een betere stoel.
Sportiviteit is voor de Mercedes, strakker door de bocht, sneller over de drempels, gewoon betere vering en een paar honderd kilo lichter...
In het algemeen was de Mercedes beter, maar hij was niet de 20k hogere prijs waard.
Zou ik weer voor de Mazda gaan, ja zeker maar dan eigenlijk wel liever de 250pk diesel, lekker grote actieradius mooi koppel en iets minder snel is niet erg.
Update, toch nog problemen
- 32.000 km
Vol enthousiastme de eerste kilometers gemaakt, diverse reviews gelezen met veel klachten maar bij mij viel het allemaal wel mee. Maar nu begint het helaas bij mij ook.
Er zat al een vervelend geluid in de aandrijflijn, een nieuwe kardanas heeft dit helaas niet verholpen, eerder erger gemaakt. De gezichtherkenning werkt vaker niet dan wel en inmiddels is mijn trekhaak gestopt met uitklappen en moet de trekhaak module vervangen worden.
Allemaal kleine dingen.
Vervelender is het sticky steering probleem. Dit wordt nu snel erger. Vooral op de snelweg zit er een weerstand op het stuur bij kleine correcties. Dat maakt het sturen erg zwaar en je bent er continue mee bezig, lane assist aanzetten maakt het nog erger omdat deze er ook last van heeft en spontaan begint te slingeren, levensgevaarlijk.
Je zou zeggen iets voor een terugroep actie of in ieder geval snelle reactie, maar helaas, de dealers zijn te druk, over 6 weken mag je langs komen, dan gaan ze kijken en eventueel een nieuw onderdeel bestellen dat dan ook weer lang duurt voordat het binnen is.
Het plezier van de auto is inmiddels ver verdwenen, ondanks dat dit bij andere merken ook vast wel eens gebeurd is Mazda mijn vertrouwen nu wel kwijt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-60
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Exclusive-line Business Edition SPORT | BLACK PAKKET | TREKHAAK |
- 2025
- 1.259 km

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Homura | Convenience en Driver Assistance Pack | Trekhaak | Rijklaarprijs
- 2024
- 30.849 km

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Exclusive-line Business Edition - Black Edition
- 2025
- 15 km