Mazda 626 Coupé 2.0-12V GLX (1989)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 626 Coupé 2.0-12V GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1989 |
Jaar van aanschaf | 1996 |
KM-stand laatst | 432.000 km |
ERVARINGEN
- 432.000 km
*update augustus 2008*
De 626 coupe is niet meer. Hij is naar de sloop. Zonde, maar de dorpels waren verroest. Technisch is deze auto erg goed geweest, ook op het laatst. Probleemloos 432.000 km mee gereden! Een ander zou er nieuwe dorpels in kunnen lassen en er zo nog een paar ton bij op hebben kunnen rijden....eens komt echter het einde ! Het was een klassebak waar ik zeer veel van heb genoten.........
De auto is 19 jaar lang in gebruik geweest, en heeft 19 jaar lang buiten gewoond. De laatste 3 winters is de auto steeds geschorst geweest. Dat was blijkbaar de nekslag met dank aan de roestduivel.
Zelf heb ik de auto 12 jaar in bezit gehad en er op LPG zo’n 3,6 ton bij op gereden.
*update 14 maart 2007 zie onderaan de tekst*
*update 29 mei 2007 km stand 415.000 alsof het niets is*
Deze coupé is een monsterachtige auto. Zowel om te zien als om te rijden maar ook om te bezitten, want je kunt ervan op aan! Het is een sportieve auto daarmee wil ik zeggen dat de wegligging heel strak is en de vering is stug. Deze Coupe is destijds door de Japanners in heel veel verschillende uitvoering op de markt gebracht. Denk aan GT, 4 wielsturing, 2.2 Turbo motoren etc. Deze topversies zijn echte sportcoupé’s te noemen, met topsnelheden boven de 220 km/u en dat in 1987.
Direct bij aanschaf een Vialle LPG installatie laten inbouwen en dit is werkelijk een super autogas installatie. Starten op gas en nooit problemen. Altijd mooi lopen, geen slag missen. Verbruik gemiddeld (!) op LPG is 1 op 10, dat is dus gunstig.
Er is sinds aanschaf bij 80.000 km, nu 300.000 km mee gereden en om een indruk te geven van de kwaliteit: De volgende belangrijke onderdelen zijn nog nooit vervangen: koppeling, koppakking, kleppen, wiellagers, versnellingsbak, startmotor. Met andere woorden de motor is nog helemaal origineel en niet stuk te krijgen.
*update 29 mei: inmiddels meer dan 335.000 in bezit van dezelfde eigenaar en bovenstaande klopt nog steeds!*
Daarmee is regelmatig in al die 300.000 km regelmatig plankgas (letterlijk!) gereden op de Autobahn. De motor kan hier blijkbaar dus erg goed tegen want het blijft allemaal heel. Op de teller die tot slechts 200 km/u gaat loopt de wijzer de teller uit....
De auto is gekeurd voor Klokje Rond. Het verhaal staat in Autoweek 4 van 2003. Enige ´mankementje´ was compressieverlies maar inmiddels zo´n 40.000 km later nog steeds geen problemen met de motor. Starten is lopen! Ik ben erg onder de indruk van de kwaliteit en betrouwbaarheid van dit deze 626 serie, ik weet immers zelf hoe ik met de auto om ga en dat het allemaal blijft functioneren dat is gewoon KLASSE!
Ik plaats dan ook mijn kanttekening bij de compressiemeting: Het valt mij op (archief nagespeurd) dan deze motor steeds compressieverlies geeft op cilinder 2 en 3. Ik vraag mij af of dit niet door de meting komt; een vertekend beeld geeft; de bougiegaten zitten onder een hoe bij deze cilinders en daarmee is wellicht het meten wat moeilijk en LIJKT het alsof er compressieverlies is. Gezien olieverbruik, brandstofverbruik en prestaties twijfel ik of de gemeten compressieverlies wel écht noemenswaardig is!
De Coupé is een tweetal winterseizoen buiten gebruik geweest maar daarna weer vollop in de running. Er is dus een periode geweest dat het niet zo hard ging met de kilometers. Sinds zomer 2006 is deze auto echter weer dagelijks in gebruik voor woon-werkverkeer. Mijn gezinsauto is een leuke Honda Civic maar de 626 blijft mijn trouwe kameraad. Onvoorstelbare kwaliteit!
29-05-2007
Update huidige kilometerstand 415.000 km. Het blijft maar gaan. Binnenkort APK. Denk dat er weinig aan mankeert. Kun je het voorstellen: een auto met deze leeftijd en deze respectabele kilometerstand die gewoon zijn ding doet zoals het moet ? Ik heb zelfs geen enkele olielekkage. Mijn oprit blijft schoon!
De auto wordt dagelijks gebruikt voor woon-werk verkeer (ik rijd minimaal 60 km per dag met deze auto) en ook al moet ik er mee naar de andere kant van het land dan nog neem ik gewoon deze Coupé mee! Tja, het rijd op gas dus erg voordelig. 400 km op 40 liter. Dat is 400 km voor 20 euro’s
De laatste oliewissel is niet meer met Hema olie gedaan maar met Okär olie ofzoiets van de Praxis. Wél de 5w40 uiteraard omdat ik een full syntheet prefereer vanwege de hittebestendigheid. Deze olie heeft betere spec’s dan Hema olie en ik merk dat deze olie minder snel vervuild en dat de motor hier prima op loopt. Nagenoeg geen olieverbruik. Wat olie betreft ben ik door de jaren heen wel wijzer geworden en heb de nodige ervaring met verschillende A-merken: de kwaliteit staat niet op de voorkant van het flacon (lees : het merk) maar op de achterkant (lees: de specificaties waaraan de olie voldoet) Die 5w40 van de Praxis is dus uitstekend en erg voordelig!
29-11-2006 update
Naast de 626 Coupé heb ik nog een paar jaar een 626 Wagon gehad (op LPi) en die heeft plaats gemaakt voor een Honda Jazz en de Honda Jazz onlangs voor een Honda Civic 2006. En die Civic is een auto waaraan ik net zoveel of zelfs nog meer plezier ga beleven als ik aan deze 626 Coupe beleef. Want de Coupé blijft ! Deze auto heeft een rustige periode gehad sinds 2004 en is zelfs twee winterseizoenen geschorst geweest (wegens bedrijfsauto, Ford Focus Diesel, waardoor deze coupe, die als 2e auto dienst deed, even niet nodig was) Door stilstand is de roest bij de wielkasten wel wat toegenomen maar dat is eigenlijk het enige zichtbare roest.
De auto wordt nu sinds 2006 al weer een paar maanden dagelijks gebruikt (500 km per week) en is nu de 400.000 km gepasseerd ! Nog steeds zonder motorrevisie en nog steeds met originele koppakking en koppeling. Dat zegt wel iets.
(afgelopen 2 jaar zijn radiateur, dynamo, accu en stuurhuispomp vervangen. Dit heb ik allemaal zelf kunnen doen en de kosten zijn laag gebleven)
Het blijft een monster. Starten op gas en lopen. En mooi ook nog. Daarnaast blijft het een vlotte bak. Moeiteloos zet je hoge snelheden op de klok.
Gemiddeld verbruik al jaren constant 1 op 10....op GAS ! Ongeacht rijsttijl. Dat is wel een beetje bijzonder.
Olieverbruik valt heel erg mee. Ik gebruik 5W40 olie van de Hema. Prima.
*14 maart 2007*
tellerstand: 409.000 km
De auto blijft me telkens verbazen. De betrouwbaarheid is ongekend. ALTIJD starten. en ook nog eens op LPG. Zo lang ik de auto heb en dat is inmiddels dik 10 jaar kan ik er telkens van op aan. De auto wordt dit jaar 18 jaar oud.
Aan het begin van de winterperiode heb ik de verlagingsset verwijderd. De originele veren en verzwaarde achterveren (die had ik nog) zitten er weer onder. Ik heb bijna 200.000 km met een verlaagde auto gereden. En ik doe het niet weer. Zo.
Door de verlaging kreeg ik toch meer dan gebruikelijke kosten aan remmerij en fusee kogels. Onlangs is er een draagarm vervangen. Vandaar dat de standaard veren er weer onder zitten. Wel heb ik de rode Koni’s (die zitten er onder sinds het begin van de verlaging, dus zijn ook al 2 ton oud) nog weer bijgesteld in combinatie met de standaard Mazda veren levert dit een heel goed weggedrag.
Deze auto gebruik ik dagelijks voor woon-werk verkeer. Daarmee wordt de nieuwe Civic die ik ook heb, ontzien.
In de week rijdt ik een tankje LPG leeg. Door woon-werkverkeer en nog wat lokaal verkeer komt er toch wekelijks 500 km bij de tellerstand op. De kwaliteit van de motor geeft me de indruk dat er zonder revisie (nog nooit gebeurd!) nog vele tonnen bij kunnen. Het verbruik op LPG is consequent rond de 1 op 10 en dat is dan ook de reden dat deze auto nog steeds in mijn bezit is: hij kost me nauwelijks geld. Het grootste deel van de kosten gaat naar de belastingdienst. 100 euro per maand aan vaste kosten (belasting/verzekering). Afschrijving heb ik niet meer, en brandstofkosten zijn in verhouding tot de vaste en materiaalkosten erg laag. Voor onvoorziene reparatiekosten houd ik rekening met een jaarlijkse kostenpost van 500 euro. Maar dan blijft de auto ook in topconditie. Alle belangrijke zaken die niet deugen worden gerepareerd of vervangen. De voorziene kosten beperken zich tot remblokken en banden. Dat geldt voor elke auto. Jong of oud.
Bij warme motor geef ik nog steeds gas en trap de toerenteller lekker richting 4, 5 of zelfs 6 duizend toertjes. Het maakt allemaal niets uit! Deze auto is dan ook best lekker vlot. De meesten geef ik het nakijken.
Het blijft een heerlijke auto om in te rijden.
Binnenkort de zomervelgen er weer onder met de heerlijke Toyo’s Proxes banden. Dan even een poetsbeurt bij het poetsbedrijf. Wordt tijd dat de witte lak een keer gecleanerd wordt.
Helaas; 30 juli 2008 is de auto naar de sloop gegaan; de dorpels waren verrot. Technisch was de auto nog prima; er rijdt een hoop meer bagger op de weg dan deze auto tot op het laatst was. Geen enkele vieze, blauwe rook of haperende techniek tot aan zijn dood....Het is echter mooi geweest. Ik heb een prima herinnering en ben trots op het resultaat! 435.000 km op GAS !!
Zonder koprevisie en met dezelfde koppeling/bak etc.
Filters;Radiateur;accu;dynamo;v-snaar;distributieriem;bougiekabels en bougies zijn de enige onderdelen die aan de motor zijn vervangen.
PROBLEMEN
- 432.000 km
eigenlijk geen problemen.
Wel is 2 x een dynamo en 1 x radiateur vervangen verder niets anders dan gebruikelijke slijtageonderdelen bij groten beurten. De grote beurten worden eens per jaar gedaan en de kleine beurten doe ik zelf. Olieverversen om de 20.000 km kan bij deze op LPG draaiende motor. Dit houdt de kosten lekker laag.
zie update 29-11-2006 in het verhaal hierboven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.