Mazda 626 1.8i GLX (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 626 1.8i GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 225.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Bevalt wel:
-Auto in het algemeen. Hij ziet er redelijk goed uit, wel wat saai maar wat wil je, Japanners maken goede auto’s, Italianen mooie. Alle foefjes en dingetjes aan boord doen het nog, de bekleding is alleen een beetje vuil maar werkelijk nergens kapot of (zichtbaar) versleten. Het enige nukkige is het lampje achter de asbak.
-Ruimte: Ik zit er met mijn 1.85 m goed in, achterin is het wat minder misschien maar ook zeker uit te houden voor langere ritten. De achterbak is ook ruim voldoende voor een sedan.
-de motor: voldoende sterk, erg soepel(schakellui rijden) en vrij zuinig: ergens tussen de 1 op 10.5 in een ijskoude periode met alleen stadsritjes en de 1 op 14.5 in de zomer met alleen snelwegritjes. Gemiddeld is het 1 op 13. Geen (waarneembaar) olieverbruik. En dat voor een motorblok dat al de kwart miljoen km is gepasseerd! Ook bleek de topsnelheid er nog (bijna) in te zitten.
-Het uitrustingsniveau is ook dik in orde voor een auto uit die tijd. Electrische raamen, spiegeltjes, leeslampjes, electrische antenne waren toen voorbehouden aan de wat luxere wagens. Wat ik wel mis zijn airco, airbags en overige veiligheidsvoorzieningen. Maar voor die paar weken per jaar dat het echt heet is, is het wel uit te houden en kan je vanaf de bestuurdersstoel gewoon met alle ramen spelen als het echt even te heet wordt binnen.
*Bevalt minder:
- (on)overzichtelijkheid bij parkeren. Maar dit beschouw ik als een soort luxe-probleem, want het is wel 4.70 meter auto.
- Zoals reeds gezegd zouden airbags en abs en dergelijke wel welkom zijn, maar het is niet reëel om dat te vragen van een dergelijke auto uit 1992.
- Geluidsproductie. In de stad hoor je vrij weinig, op de snelweg wordt het uiteraard wat meer. Als je er uren mee rijdt irriteert het mij op den duur, maar ik heb niet voor niets Lexus-ambities. Het kan ook schelen als ik mij wat meer aan de 100-120 kph snelheidslimieten houd natuurlijk, want daarboven neemt de geluidsproductie snel toe.
- Te sterke stuurbekrachtiging. Dit heb ik vaker gehoord/gelezen als ’klacht’. Op de snelweg voelt het een beetje onzeker aan, liever had ik wat meer weerstand gevoeld bij die snelheden. Als je zit te kijken of je wel wel een baan kan verschuiven, doe je het soms al bijna! Maar voor parkeren en stads-geslinger is het meer dan welkom.
- Vrij bruut aangrijpende koppeling.
- De lak. Hij was ooit gewoon rood (geen metallic) maar begint roze te worden op de kofferdeksel. Maar ik heb al Commandant staan, het wachten is op mooi weer en goede zin van mijn kant.
- Zijwindgevoeligheid! De afgelopen week heeft het best hard gewaaid, nou ik zwabber bijna over de weg. Ik rijd dagelijks over de Van Brienenoordbrug en daarboven waai ik zo een paar dm uit mijn baan.
PROBLEMEN
Wel aardig wat, ik heb de aanschafwaarde van E1950 al ruimschoots overschreden met reparatiekosten. Ook had ik een emailtje losgepeuterd van de garage waar de vorige eigenaar hem in onderhoud had gehad. Altijd handig voor je beeldvorming.
228.000km /okt03 : grote beurt met APK bij de Mazda. Ik vertrouw ze wel maar bijna E 1100. Dat moet anders voor zo’n oude auto.... Toen ik de auto net had hoorde ik soms een soort gepruttel, wat een lekke voorpijp bleek te zijn! Fijn dan, ongekatalyseerde gassen vrij laten komen dan wel inademen. Dit is bij een 626 een vrij kostbare ingreep. Verder nog aandrijfashoezen en een hele serie kleinigheden.
232.000 km/april04 : achterdemper vervangen (wel door de Kwikfit). Nog een paar duizend km en hij had op straat gelegen, volgens de KF.
237.000/ okt04 : kleine beurt met APK bij de KF; niets aan de hand! Dan was die 1100 euro van een jaar terug toch wel enigszins zijn geld waard geweest.
242.000/mei 2005 Bougiekabelset vervangen. Dit vond ik wel vrij slecht want die heeft het maar 35.000 km volgehouden dan, maar goed.
250.000km/okt05 : Weer tijd voor een grote beurt met APK bij de KF. Bij dergelijke (oude) auto’s is dat altijd een spannende aangelegenheid. De achterbanden waren inmiddels glad en werden dus vervangen. De middenpijp van het uitlaatsysteem bleek echter ook lek. Nou ja, nu is het uitlaatsysteem tenminste van voor tot achter (redelijk) nieuw en zou dat de rest van zijn leven geen problemen meer op moeten leveren.
Verder in die 2.5 jaar nog een lekke band, vervangen remblokjes en -vloeistof en wat kleinere dingetjes. Ook ben ik zo’n #$#$%# geweest om de antenne krom te trekken door onder een afzettingslint door te rijden met de radio al aan. Gelukkig is hij niet afgebroken maar ik heb de indruk dat de ontvangst enigszins verminderd is. Gelukkig is er altijd nog De Sloop. Op jacht naar een vervangende antenne vond ik dus per toeval op de eerste de beste sloop direct bij het hek een 1993 626 die 411.000 km had gehaald! Zo te zien had hij wel op LPG gereden, maar dan nog is het een behoorlijke prestatie.
Het lijkt aardig wat maar het meeste beschouw ik als slijtage, alleen het uitlaatsysteem en die bougiekabelset vind ik enigszins verdacht. In ieder geval zijn er nog geen ernstige dingen geweest. Het gaat hier wel om een auto van over de 200.000 km; de meeste auto’s, zeker van die fabricagejaren, liggen allang weg te roesten op de sloop of worden in Afrika tot de laatste vezel afgereden.
Toch vertrouw ik deze auto en hij heeft mij nog nooit in de steek gelaten, ongeacht weersomstandigheden en dergelijke. Altijd starten en wegwezen! Ik wil er zeker nog wel een jaartje mee blijven rijden, die 70 km (retour) naar mijn werk dagelijks gaan prima. Ook is mijn broer(tje) bezig met zijn rijbewijs en hij mag het er wel in leren. Ook door zijn lengte zou hij bij de meeste kleinere modellen toch met zijn knieeen tegen zijn neus zitten! Dan koop ik volgend jaar toch misschien maar echt eens zo’n Lexus LS400 en als de 626 dan nog rijdt, blijft hij wel in de familie. Om het schakelen niet te verleren en for old time’s sake zal ik de 626 af en toe nog wel eens lenen.
Al met al kan ik na bijna 35.000 km toch niet ontevreden zijn over mijn eerste auto.
*******update augustus 2006********
Hij is niet meer, tenminste niet meer in mijn bezit. Bij 267.000 km is hij ingeruild (met flinke bijbetaling natuurlijk) op iets totaaaal anders, namelijk een Buick Park Avenue. Ik wilde toch es wat anders en bovenstaande Lexus bleek iets te duur helaas nog.Ik wilde er voornamelijk vanaf omdat nu weer de homokineet vervangen zou moeten worden, ik vind toch dat je er op een gegeven moment een punt achter moet zetten bij oude auto’s die (te) veel gaan kosten. Wel met een beetje pijn in het hart, want het was mijn 1e auto en ik heb er toch 42.000 km in gereden. Ik ben benieuwd of die Buick het net zo goed doet!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.