Mazda 3 MPS (2007) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 MPS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 29.200 km |
ERVARINGEN
- 29.200 km
Eindelijk na 4 maanden wachten en in de tussenliggende periode leenauto’s rijden, de nieuwe MPS af kunnen halen.
Zoals duidelijk moge zijn kan ik na 20 km op de teller nog weinig zinnigs vertellen over deze auto behalve dat ik erg blij ben met de kleurkeuze en de gekozen opties (bose en navigatie).
Bij aflevering laten zorgen voor een extra 12 volt aansluiting in de kofferruimte, ipod aansluiting op het bose systeem en een parrot bluetooth handsfreeset.
Met betrekking tot de ipod moest hiervoor wel de standaard bij de bose installatie aanwezige cd wisselaar verwijderd worden omdat de ipod en wisselaar niet samen gaan. Met de ipod is dat natuurlijk geen probleem en beter dan om de zoveel tijd cd’s wisselen.
De uitrusting van de auto is verder, mijns inziens bijzonder compleet waaronder xenon, licht en regensensor, 18 inch velgen etc. Verder is het een sleutelloze auto (keycard). Deze laatste kun je in je zak houden en de auto afsluiten/openen middels een klein knopje naast de deurhandel. Ook de kofferruimte is op die manier te openen. Starten gaat middels een vaste ’knop’ waar normaal de sleutel zit.
Zodra er wat kilometers gereden zijn volgt een uitgebreid verslag!
update dag 2
Vandaag de eerste 150km op de teller gezet. Hoofdzakelijk snelweg gereden. Wat een fantastische auto. Acceleratie vanuit elke versnelling is uitmuntend. Boven de 3000 toeren is het een waar feest. Voor zover ik het nu kan beoordelen is de wegligging prima in orde maar dat laat zich pas bij een latere kilometerstand beoordelen. De vering is hard maar niet oncomfortabel te noemen. Mijns inziens vergelijkbaar met onze vorige rx8.
Verder geen kraakje/piepje te horen dus met de bouwkwaliteit lijkt het wel goed te zitten.
Opvallend is dat er een giga verschil in geluidsbeleving van het bose systeem is in verhouding tot het bose systeem van de rx8. Het geluid in de mps klinkt vele malen beter maar is wel minder fijn af te regelen. 1 druk op de volumeknop van de stuurwielbediening verhoogt het geluid aanzienlijk.
De komende paar weken flink rijden en dan deze review aanvullen.
De versnelling in 4,5 en 6 zijn werkelijk ongelofelijk te noemen. De auto blijft eraan sleuren en inhalen / invoegen is een enerverende ervaring.
Update 18/09/07
Verbruik komt op dit moment uit op 9.8l/100km. Voor een auto met 900 km op de teller en met deze motor een prima waarde. De gemaakte ritten zijn 20 procent bebouwde kom en 80 procent snelweg (meestal spits).
Tot nu toe nog niet boven de 4000 toeren geweest want daar wacht ik mee tot er ongeveer 1000 km op zitten.
Bij een wasbeurt van de week viel me pas op dat de rode kleur lak aan de binnenzijde van oa. de portieren en dorpels lichter van kleur is alsof daar een laklaag minder op zit. Vraag me nu af of andere (rode) mps rijders ditzelfde hebben. Krijg wel erg veel opmerkingen over de kleur rood...allemaal positief (’wow, die is echt rood’)
Opvallend vind ik dat de rijpositie perfect is en het zicht op de meters prima. Zal ongetwijfeld met bijvoorbeeld mijn lengte en de afstelling van het stuur te maken hebben maar het verbaasd me dat ik in enkele recensies (autojournalisten) negatieve berichten las over de zichtbaarheid van die klokken. Het stuur is op 2 manieren te verstellen en staat bij mij vrij laag maar geen probleem met afleesbaarheid.
De stoelverwarming blijkt op een koude ochtend ook erg lekker :-) Zat in onze vorige auto ook maar in de mps verwarmd hij erg snel en is beter voelbaar. Zal wel te maken hebben met de bekleding?
update 27/09/07
Vandaag de 2000km op de teller gezet met een gemiddeld brandstofverbruik van, nog steeds 9,8l/100km. Ben nog steeds erg tevreden met dit verbruik want er wordt regelmatig gebruik gemaakt van het vermogen. Verder geen bijzonderheden. Gewoon een superdegelijk aanvoelende auto met fenomenaal vermogen.
Update 06/10/07
Inmiddels is me opgevallen dat de stoelen in de mps aanmerkelijk beter zitten dan degenen in de rx8. Op iets langere afstanden veroorzaakten deze laatste steevast een pijn in mijn onderrug hetgeen bij de mps absoluut niet het geval is. Heb natuurlijk nog geen ritten van enkele honderden kilometers achter de rug maar ik heb erg veel vertrouwen gekregen in het meubilair van de mps. Wat absoluut een ontwerpfout is (mijns inziens), is dat de verstelknop van de stoelen (hellingshoek en lendesteuninstelling) zodanig geplaatst zijn dat je je hand als het ware tussen deurstijl en stoel moet wurmen en dan draaien. Met meerdere bestuurders en dus meerdere instellingen van de stoel is dat ronduit onhandig. De enige oplossing is om de stoel eerst ver naar voren te zetten of zoals gezegd je handen/polsen tussen deurstijl en stoel te wurmen. Electrische stoelverstelling met geheugen zou de ultieme oplossing zijn.
Update 12/11/07
Heel saai maar er valt weinig te melden. De auto voldoet perfect en naar verwachting. Geen piepjes/kraakjes of andere zaken die me irriteren. Met de kwaliteit lijkt het goed te zitten maar ik had ook niets anders verwacht. Het verbruik is licht gestegen naar 10,2 l/100km. Niets om me druk om te maken mede gezien het feit dat er stevig doorgereden wordt.
Update 22/11/07
Toch een minimale irritatie.....het ruitewisservloeistofresevoir (wat een woord) gaat mijns inziens wel erg snel leeg. Zeker met een beetje miezerig weer maar toch niet overmatig gebruik van de sproeier gaat er al heel snel een lampje op het dashboard branden (begint in de bochten en eindigt continue brandend). De wasinstallatie van de xenonlampen is hier ongetwijfelt de schuldige van maar je blijft bijvullen want waarschuwingslampjes op mijn dashboard......
Update 23/12/07
Heel saai maar geen nieuws of slechte ervaringen....de auto lijkt nu duidelijk nog soepeler te lopen na het passeren van de 10.000km grens.
Update 08/01/08
Ben tot de conclusie gekomen dat zuinig rijden met deze auto ook tot de mogelijkheden behoort....2 volle tanken gereden met een gemiddeld verbruik van 8.5liter/100km. Moet eerlijkheidshalve toegeven dat dit voornamelijk snelwegkilometers zijn (70 procent) maar dan nog.... Jammer dat er op die manier weinig plezier aan het rijden met de mps is.
Update 28/01/08
Heb vandaag bij 13600km de voor en achterbanden laten wisselen. Vond zo op het oog het profielverschil duidelijk zichtbaar. Nameten gaf aan dat er voor nog 4,5mm en achter 6,5mm op zat. Om het allemaal een beetje gelijkmatig te houden heb ik dus voor naar achteren laten zetten (en andersom)
Update 12/02/08
Via de review van een andere mps tot de conclusie gekomen dat de onderhoudsinterval van de mps toch iets anders is dan die van de overige 3’s. Bij 5000km had de olie ververst moeten worden hetgeen dus niet gebeurt is. De teller staat nu op 14900km en bij 15000km zou de volgende onderhoudsbeurt moeten zijn. Van de week gaat de auto dus naar de dealer.
Update 14/02/08
De eerste 15000km onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Zoals te verwachten niets bijzonders. Door de dealer werden op verzoek een paar instellingen veranderd (softwarematig). De pieptoon mbt het niet dragen van de autogordel werd uitgeschakeld zodat alleen het waarschuwingslampje op het instrumentenpaneel nog aangeeft dat de gordel niet om is. (overigens rijd ik altijd met de gordel om) Verder werd de functie ingeschakeld waarbij de auto automatisch vergrendeld bij het verlaten ervan (als degene met keycard enkele meters van de auto vandaan is). Ook werd de korte pieptoon ingeschakeld die klinkt als de portieren vergrendelen/openen.
Als laatste werd een algehele software update uitgevoerd.
Update 07/04/08
Geen problemen tot zover met de auto. Ben er uitermate tevreden over. De eerder genoemde instelling met betrekking tot het automatisch afsluiten van de auto is ideaal. Alleen bij het schoonmaken/onderhoud aan de auto is het zaak om 1 portier niet helemaal dicht te doen aangezien de auto anders iedere keer op slot zit als je er bij terug komt.
Overigens zat ik op deze site de uitrustingsgegevens van de auto na te lezen waarbij me opviel dat de auto, in tegenstelling tot wat daar opgegeven wordt WEL beschikt over keyless entry en stoelverwarming.
Update 14/05/08
Inmiddels ruim 20000km op de teller staan en de auto lijkt beduidend soepeler te gaan lopen. Met het stijgen van de temperatuur (buitenlucht) lijkt de auto ook minder te gaan verbuiken. Laatste score op twee volle tanks is 8.9l/100km en dat op ongeveer 20 procent stadsverkeer en 80 procent snelweg. Veelvuldig gebruik van het vermogen in sprintjes en langere trajecten 150-160km uur zitten hier bij. Het meest prettige aan deze auto is het fantastische karakter van de motor. Lekker toeren in de 6e of een sprintje trekken....het kan allemaal en gaat zonder merkbare inspanning van de auto. Onlangs 2 dagen de beschikking gehad over een mazda3 1.6 executive. Prima auto en leuk om de verschillen in wegligging eens te ervaren. De MPS is beduidend harder afgeveerd (zonder onconfortabel te zijn) en stuurt strakker.
En wat blijft het leuk om bij klevers een beetje gas te geven en ze in je spiegels gedesillusioneerd achter te laten :-)
Update 31/10/08
Heel saai maar geen enkel probleem met de auto tot nu toe....Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik de afgelopen maanden meer gebruik heb gemaakt van de mx5 die voor de zomer werd aangeschaft. Voor het woon-werkverkeer een prima auto en zeker met de belachelijke benzineprijzen van de voorgaande maanden lucratiever. De mps loopt nu gemiddeld 9.4l/100km. Wat absoluut moet gebeuren is het vervangen van alle 4 de banden. Relatief snel na 28000km maar niet verbazingwekkend. Gezien het prijsverschil zullen dit waarschijnlijk Toyo Proxes T1R banden worden. Scheelt enkele tientjes per band met de standaard Bridgestone Potenza banden. Omdat de mps nu minder kilometers loopt lijkt me dit geen probleem.
Update 11/11/08
Inmiddels de toyo\'s laten monteren. Na de eerste paar ritjes lijken deze uitstekend te bevallen. Profiel ziet er erg goed uit en ik krijg de indruk dat ze iets minder stug zijn dan de originele bridgestone\'s. Ze plakken absoluut aan de weg dus het lijkt een goede aankoop.
Update 01/12/08
De auto heeft inmiddels zijn 30000km onderhoudsbeurt gehad. Geen enkele bijzonderheid.
PROBLEMEN
- 29.200 km
Omdat ik toch ietwat nieuwsgierig was naar het verbruik etc getracht de gegevens vd boordcomputer te bekijken... helaas reageerde het daarvoor bestemde knopje niet (er verscheen geen info) De monteur die dit probleem wilde oplossen concludeerde dat de boordcomputer alleen reageerde als het bose audio systeem inclusief cd wisselaar werd aangesloten. De wisselaar was bij mij verwijderd om plaats te maken voor de ipodaansluiting. Hierop heeft de monteur zowel wisselaar als ipod aangesloten op de bose audio en toen bleek de boordcomputer prima te functioneren...
Nadat alles aangesloten was bleken boordcomputer, cd wisselaar en ipod goed te werken en dat terwijl volgens Mazda en de leverancier vd ipod aansluiting, deze niet tegelijkertijd zouden kunnen functioneren!
Sinds enkele dagen hoor ik een erg irritante piep/kraak uit 1 van beide voorstoelen komen. Heb nog niet kunnen traceren uit welke. Binnenkort eens even langs de dealer om hiernaar te laten kijken omdat mijn irritatiegrens in dit geval erg laag is:-)
12500km
Plotseling een vreselijk irritante piep/kraak waarvan ik het idee had dat dit de vering was in 1 van de voorstoelen. Bleek ook aanwezig op normaal wegdek zonder bobbels/drempels etc. Omdat de herkomst van dit geluid slecht te achterhalen te was heeft de dealer in de eerste instantie alle kontaktpunten van beide voorstoelen gesmeerd. Bleek niet te helpen. Uiteindelijk samen met de dealer een ritje gemaakt waarbij deze aangaf dat hij het idee had dat het afkomstig was van de gordelbevestiging bestuurdersstoel (de clip naast de stoel). Hij gaf aan dat hij dit ook een aantal malen bij de premacy had meegemaakt. De clip werd door hem ingespoten en inderdaad...opgelost...
Duizend kilometer later blijkt het probleem zich inderdaad niet meer voor te hebben gedaan. (13600km)
20500km
geen problemen te melden
28500km
geen problemen te melden
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.