Mazda 3 1.6 CiTD Executive (2006)

autoreview

Mazda 3 1.6 CiTD Executive (2006)

Signalement

Uitvoering3 1.6 CiTD Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst104.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Nadat ik met mijn 1991 Honda Civic 1.6i-16 DOHC (standaard 135 pk en slechts 940 kg, werd zo geleverd in Belgie en aldaar taxfree aangeschaft) in 2003 een aanrijding kreeg waarbij de schade van deze 13 jaar oude wagen de waarde te boven steeg kon ik via een familievriend een 1993 Mazda MX3 V6 voor een goed prijsje overnemen. De eigenaar woonde sinds aanschaf al in het buitenland en gebruikte deze wagen enkele weken per jaar als hij in Nederland was. Altijd in de garage gestaan en had slechts 70K gereden. Heerlijke auto, fantastische wegligging, sportief qua rijden (en geluid) maar niet zo snel als mijn Hondaatje. (8.5 sec naar 100 i.p.v. 7.5, top 205 i.p.v. 215)
Het enige wat zwaar tegenviel was het verbruik (met moeite boven de 1 op 10 bij gemengd rijden).

Nu zat ik al enige jaren met een schuin oog te kijken naar de dieselmotoren die steeds meer de prestaties van benzinemotoren begonnen te evenenaren.
Ik heb overigens in de jaren ’80 veelvuldig in de 1ste Amerikaanse ’kleine’ diesels gereden, Isuzu pickup truck met een 2 liter (dacht ik), Mercedes 300TD, Cadillac V8 en een forse Oldsmobile pickup met V8. Deze wagens reden heerlijk hadden heel veel torque en konden bij het stoplicht dus heel goed wegkomen en op de snelweg waren hele comfortabele cruisers. Zolang ze het deden! Kwaliteit van de 1ste Amerikaanse diesels en de wagens zelf was knudde (koppakkingen eruit blazen, automaat problemen, ratels, piepjes, elektro problemen etc etc). De motoren en de wagens van de Isuzu en de Merc waren echter perfect.

Tijd voor mijn 1ste eigen Turbodiesel!
Aan gezien ik al decennia in de gaten heb dat Japanse auto’s op de een of andere manier toch beter zijn moest het dus een Japanner worden.
Eerst naar Honda gekeken, ik had daar immers 240k zonder een enkel probleem mee gereden. Ik vind de aangeboden modellen echter niks meer. Ik denk dat de techniek nog best wel goed zal zijn maar ik hoef niet zo nodig in een halve spacemobiel rond te rijden. Bij auto’s houd niet zo van dingen die alleen voor looks zijn en verder geen functie hebben.

Toyota dan. Ongetwijfeld goed maar totaal geen karakter.

Toen suggereerde mijn vriendin, die zelf al 3 jaar tevreden een 1998 Mazda 323P 1300 rijd, om eens naar de Mazda 3 hatchback te kijken.

Uitgebreid gegoogeld en ik raakte steeds meer onder de indruk van de reviews, autotesten en wat de eigenaren er zelf van vonden.
In mei 2007 bij de dealer een testrit in een 1.6 CiTD gemaakt. Het was welliswaar een sedan maar gaf me toch een goed idee. Ik heb toen de keuze gemaakt om een Mazda 3 CiTD aan te schaffen.
De uitvoering en kleur die ik wilde was echter niet (meer) leverbaar en de nieuwe modellen (2007) zouden eind 2006 uitkomen. Nadat ik de lijst met veranderingen in het 2007 model had gelezen heb ik besloten daar maar op te wachten.

Eindelijk de nieuwe wagen met 7 km op de teller vorige week op kunnen halen :-)
Ik heb er ondertussen al zon 1200 km gemengd gereden, behoorlijk extra ;-) en heb nog steeds geen spijt van de aanschaf. Ik heb nog geen piepje of kraakje gehoord en het motortje loopt heerlijk en laat me al weten dat hij er zin in heeft. Wat inrijden betreft heb ik verschillende, waaronder radicale, methodes gelezen maar ik heb gekozen voor de 1ste paar duizend km niet volgas op te trekken en niet in de buurt van het rood komen op de toerenteller. Momenteel laat ik hem wel eens stevig van 2k toeren tot de rond de 4k doortrekken maar nog niet helemaal volgas.
Natuurlijk zowiezo altijd 1st goed laten warmdraaien en ik houd er dan rekening mee dat de olie temperatuur er 2 keer zo lang over doet als de watertemperatuur.

Toch een paar kleine puntjes:

- De snelheidsmeter had duidelijker kunnen zijn. Deze loopt door tot een hele optimistiese 230 km/u en doordat slechts ongeveer 2/3 van de ronde meter wordt gebruikt staat de naald bij 180 (top is 185) pas recht naar boven. Bij het rijden in en rond de bebouwde kom (0-80) staat de naald dus meestal helemaal onderin. De snelheden staan daardoor ook erg dicht op elkaar.

- Er komt een soort hoog metaalachtig rateltje uit het vooronder. Dit hoor je sterker als de motor maar iets hoeft te doen. Bv als je van 50 naar 52 accelereert. Bij constante snelheid wordt het zachter en krijgt een meer pruttelend karakter (niet helemaal constant). Bij iets gas eraf verdwijnt het volledig. Ik kan me niet herinneren dat ik dit bij de proefrit hoorde in de sedan CiTD. Echt irritant is het niet maar het zit wel op het randje. De frequentie lijkt niet op die van 4 cilinders maar op die van 1 (injector?) of misschien een klep in de pomp die zo klinkt?
Mischien is het ook wel normaal en bovendien is de motor nog niet ingereden.

- Net voordat ik voor de 2e keer tankte zei de computer dat ik nog zon 70 km kon rijden, de meter zat nog een streepje van emtpy af en het benzine lichtje was net aangegaan. Bij het tanken ging er 45 liter in. Dat zou dus betekenen dat er nog 10 liter in zat. Het gemiddeld verbruik was volgens de computer 5,3/100 km dus met die 10 liter had ik nog 188 km moeten kunnen rijden i.p.v. de 70 die de computer aangaf.
Het enige wat ik me kan bedenken is dat ik hem toch niet helemaal volgegooit heb. Als de tank bijna volzit hoor je het schuim naar boven komen waarna de pomp afslaat daarna nog een beetje bijgedaan tot de pomp weer afsloeg en op hele liters afgerond.
Misschien duurt het wat langer voordat het schuim in de vulnek zakt en je dus weer wat door kan tanken. Er was ook iets in het boekje (ligt nu in de auto) over een knopje in de vulnek als je hem echt helemaal wilt volgooien en dat je dan de auto niet voor langere tijd mag parkeren (in de zon) maar liefst direct voor langere tijd rijd.

PROBLEMEN

Ondertussen een 1000km inspectie gehad (niet verpicht bij door Mazda maar mijn dealer doet dat toch en gratis). Er wordt voornamelijk naar vloeistofpeilen en eventuele lekkages gekeken. Goed idee omdat ze anders je wagen voor de 1ste 20k niet zien.
Wordt vervolgd.

UPDATE 2-12-06:
Ik heb een soort ratel (geklik) in de motor. Zie ook een andere 2005 3 CiTD rijder die dit probleem heeft: http://www.autoweek.nl/myreviewautodata.php?cache=no&ID=14223&merk=Mazda&serietotaal=3&bouwjaar=
Het is toerental afhankelijk en je hoort het zodra je maar iets van de motor vraagt. Bij gas los verdwijnt het helemaal.
Bij zo’n 2000-2500 toeren op de snelweg hoor je de motor prakties niet maar de ratel blijft. Als je maar iets accelereert wordt het luider. Als je cruisecontrol gebruikt kan je aan de tik goed horen wat de cruisecontrol doet. Ik kan het geluid het beste omschrijven als het gepingel van één cilinder maar dat hoeft het natuurlijk niet te zijn.
Als je flink accelereert wordt het geluid tijdelijk overstemt door de motor zelf maar zodra je ’op snelheid’ bent en de motor niet meer zo hard hoeft te werken is het weer terug.
Het maakt geen verschil of de motor warm of koud is.
Ik ben er mee naar de dealer gegaan. Een techneut heeft meegereden en geluisterd. Hij vind het ook een geluid dat niet zo hoort. Hij vertelde me dat ze toevallig die ochtend voordat ik langskwam waren gebeld door de importeur met de vraag of zij klanten hadden met dit probleem. Het is dus bij de importeur al een bekend probleem maar een oorzaak/oplossing is nog niet bekend. E.a. zal via Mazda Europe (Duitsland) en Mazda Japan uitgezocht worden. Om het ingewikkeld te maken zal Japan weer bij PSA (Frankrijk) moeten aankloppen omdat PSA de motoren aan Japan levert.
Volgens de dealer is dit probleem alleen bij de nieuwe(2007) motoren en waren de vorige diesels in de Mazda 3 geen PSA motoren maar ’eigen’ motoren van Mazda. Dan is het wel weer vreemd dat het andere bericht van iemand (zie boven) over een 2005 CiTD gaat.

UPDATE 16-12-06:
Ik heb de wagen een dagje bij de dealer gebracht zodat zij konden kijken of het geluid te lokaliseren was, helaas zonder resultaat. Bijkomend probleem is dat je het geluid bij stationair draaien wel in de cabine hoort maar als je eenmaal boven of onder de motor kijkt het overige motorgeluid weer te hard is. Ook is het geratel op zijn hardst bij optrekken vanaf zo’n 1500 (of lager) toeren. Dus het zou beter hoorbaar zijn op een vermogensbank en die staat natuurlijk niet bij de dealer.
Wel zijn de injectors gereset om ’opnieuw laten inlezen’ maar dit maakte geen verschil.
Ze hebben me geadviseerd te wachten tot Mazda/PSA de oorzaak hebben gevonden en er een oplossing is. Hoe lang dat duurt is natuurlijk niet bekend.
Ik moet eerlijk zeggen dat zo’n bijgeluid wel aardig het ’rijden in je nieuwe auto’ gevoel verpest. Een ratel in je motor heb je toch niet in gedachte wanneer je (in mijn geval sinds lange tijd) weer eens een nieuwe auto koopt. Irritant is dat je er naar gaat luisteren. Ik zet de radio dus maar aan zodat ik het niet hoor.

Ik kreeg trouwens een Mazda 323 1.6 mee als lener. Toen ik weer ff ’benzine’ reed merkte ik goed hoe lekker de diesel eigenlijk rijd, je mist meteen de kracht.
Wordt vervolgd.

UPDATE: 21-12-06
De importeur heeft een oplossing gevonden!
En wel uit een heel onverwachte hoek.
Het schijnt dat de (solide) motor-massakabel een tik/vibratie van de motor versterkt en doorgeeft aan de carroserie. Foto’s en instructies zijn al ontvangen door mijn dealer en ik ga er vanmiddag naar toe om de kabel op een ander punt te laten bevestigen.
Wordt vervolgd.

UPDATE: 22-12-06
Mijn dealer heeft per instructies + foto’s van de importeur de originele (ronde, solide) massakabel losgemaakt van de motor en een nieuwe (platte, gewoven) massakabel gemonteerd. Omdat het aansluitbout van de originele kabel op de carrosserie precies onder een motorsteun zit en je daar moeilijk bij komt zonder 1st de motorsteun los te maken is besloten om de originele kabel op dit punt vast te laten zitten en het andere eind (loos) vast te zetten op een andere bout in de buurt. De tik was bij stationair al niet meer te horen en ik dacht dat het probleem helemaal verholpen was totdat ik een stukje ging rijden. Hoewel de tik bij stadsgebruik een stuk minder is geworden is hij bij iets forser dan gewoon optrekken nog goed hoorbaar. Op de snelweg hoor je hem bij constante toeren en accelereren al helemaal niet meer dat op zich rijd al een heel stuk ’lekkerder’ dan voorheen.
De massakabel had er dus iets mee te maken en deze oplossing is dus zeker in de goede richting. Toch vind ik het wonderlijk dat een flexible kabel van niet meer dan 6-7 mm diameter en een lengte van zo’n 30 cm een metaalachtige tik kan doorgeven aan de carrosserie.
Ik heb ondertussen mijn waardering weer terug omhoog gebracht omdat ik dit, inmiddels bijna verholpen, probleem eigenlijk het enige echte minpunt van de wagen vond. De dealer vertelde dat er doorgezocht werd en dat er wellicht nog iets anders gevonden wordt.
Wordt vervolgd.

Na 100.000 KM

  • 104.000 km

Ik heb nu een dikke ton op de Mazda3 1.6 CiTD.

Problemen:
Bij ongeveer 50k zware diesellucht in cabine door de roosters. Bleken lekkende verstuivers te zijn. Gerepareerd (nieuwe ringen onder de verstuivers) onder garantie.

Heel af en toe als ik start dan lijkt het alsof de starterbendix er niet ver genoeg uit komt met als gevolg een vreselijk geluid waarbij de tanden langs die van het vliegwiel draaien. Bij een 2de keer gaat het dan goed. Ik heb dit ruim binnen de garantietijd aangemeld en de dealer zou het 'in de gaten houden'. Nu een paar jaar later heb ik er helaas niks van op papier (digitaal onderhoudsboekje waar dit soort vermeldingen niet in kunnen volgens de dealer. Ik hoop dus niet dat het vaker gaat voorkomen.

Toen ik een 100.000 beurt liet doen bij een andere dealer dan waar ik hem nieuw heb gekocht werd ik gebeld dat er een luchtinlaat slang lekte en dat deze vervangen moest worden.
Toen ik daarop zei dat ik dan blij was dat ik garantie had bijgekocht (dat had ik daarvoor nog niet verteld) werd mij, na even navragen, verteld dat dit toch niet onder de garantie zou vallen omdat het blijkbaar al eens was 'gerepareerd' met 2 tie-wraps en dat hierdoor de garantie erop is vervallen. Mijn eerdere dealer wist bij latere navraag van niks.
Ik heb toen gevraagd alleen de grote beurt uit te voeten en dat 'inlaatlek' te laten voor wat het is, de wagen reed prima.

Bij naderhand bellen met de importeur hierover hadden ze wel begrip voor de situatie maar werd gesteld dat het moeilijk zou zijn te bewijzen dat deze 'reparatie' door een Mazda dealer was gedaan. Alsof ik zelf of een beunhaas zou laten repareren als mijn auto nog onder garantie staat.

Toen ik over dit probleem werd gebeld ben ik direct en zonder aankondiging naar de dealer gegaan om de 'lekke luchtinlaat' zelf te zien. Het bleek om het carter ontluchtingspijpje te gaan (100 euro onderdeel) deze breken bij verwijderen (moet bij oliefilter vernieuwen) soms af bij de aansluiting waardoor deze niet meer goed klemt. Dit was houtje touwtje met 3 tiewraps gerepareerd.

De monteur had de wagen nog op de brug voor de oliewissel en zei dat hij dat hij net de onderplaat (voor vervangen oliefilter) weer had gemonteerd en dat de auto klaar was. Ik heb toen de wagen nog op de brug stond (naar beneden) het oliepeil gecontroleerd. Ik deed dit omdat ik eerder bij checken oliepeil had gezien dat deze hoger dan het max aanwees.

De volgende dag (zaterdag) realiseerde ik mij dat toen ik het oliepeil in de garage controleerde de 'nieuwe' olie pikzwart was. Ook stond er op de rekening dat er 10W40 ingegaan was ipv de voorgeschreven 5W30. Ik heb hierover de maandag ochtend daarop met de dealer gebeld. Na navraag werd mij verteld dat bij diesels de nieuwe olie direct zwart kleurt zodra het erin werd gegooid zelfs als de motor nog niet heeft gedraaid (??!!). Ook zou het gebruik van reguliere 15W40 (uit de slang) geen enkel probleem zijn. Ik heb toen gesteld dat ik toch graag de voorgeschreven olie erin wilde hebben en dat ik daarvoot meteen wel weer even langs kwam als dat goed was.

Nadat ze de olie weer hadden afgetapt heb ik toen zelf de 5W30 erin gegooid: "als meneer dat wil kan hij zelf de olie er in gieten want blijkbaar vertrouwd hij ons niet'. Op mijn vraag hoe lang ik (zonder draaiende motor) moest wachten voordat de olie zwart zou worden werd door de toekijkende monteurs wat schaapachtig gelachen. Natuurlijk was de olie daarna op de peilstok helemaal doorzichtig en schoon (ook wat km's later nog duidelijk nieuw).

Ik ben er o.a. door deze voorvallen niet meer zeker van dat alle voorgeschreven vervangingen bij beurten en reparaties onder garantie daadwerkelijk en op voorgeschreven wijze door deze dealers worden uitgevoerd. Temeer omdat mijn vriendin met een 1998 Mazda 323 (benzine) al jaren bij de Mazda dealer (waar ik mijn Mazda3 ook kocht) in onderhoud was geweest maar toen bij een 'gewone' garage de bougies werden vervangen (na regelmatig op 3 cilinders lopen na starten) bleek dat deze er zo slecht uitzagen dat deze wel eens de originele bougies uit 98 zouden kunnen zijn. Ik stond erbij toen ze eruit kwamen. In ieder geval waren ze zeker niet tijdens de een van de laatse beurten vernieuwd.

Op het onderhouds schema van mijn Mazda3 staat dat bij een van de 1ste beurten ook o.a. de carroserie/chassis bouten tot bepaalde momenten nagetrokken moeten worden. Toen ik vroeg om welke bouten het precies ging vertelde de dealer waar ik de Mazda had gekocht: "dat staat daar allemaal wel, maar niet alles is nodig en bovendien als we alles gaan doen wat de Japanners voorgeschrijven dan konden hij wel ophouden want dat was te veel werk". Ook zei hij dat geen enkele dealer alle voorgeschreven punten uitvoert. Hij stelde hierover alleen maar eerlijk te willen zijn. Bovendien "zou de carrosserie ook niet zomaar van het chassis vallen". Dat het hier (volgens mij) om ophanging bevestigingsbouten e.d. ging werd afgewimpeld met dat ik me daar echt geen zorgen over hoefde te maken.

Ik had 2 jaar garantie bijgekocht. Deze is in nov 2011 afgelopen. In december kreeg ik de 1ste forse inhouding van de motor tijdens acceleratie. In januari 2012 sloeg te motor helemaal af tijdens acceleratie in 2e of 3e versnelling en kreeg hem rijdend niet meer gestart. Na even stilgestaan te hebben met contact uit startte hij weer. Ik heb in ieder geval al een nieuw brandstoffilter besteld en zal deze door een 'gewone garage' laten plaatsen. Ik nu niet meer zeker ben of dat volgens voorschrift met 60k is gebeurd (wel betaald).

Ik ga er na voorgaande veiligheidshalve vanuit dat de twee Mazda dealers waar ik tot nu toe ben geweest niet alle items hebben gecontroleerd of vervangen zoals voorgeschreven tijdens de dure beurten en er dus de gehele 100k minimaal aan onderhoud is gedaan ondanks dat ik wel alle voorgeschreven beurten heb betaald.

Het enige wat ik nu wel zeker weet is dat er nieuwe olie ingegaan is bij de 100k beurt omdat ik deze er zelf in heb gegooid.

Ik laat nu uit voorzorg alle filters vervangen bij de gewone garage. Ik maak daar een afspraak en hij begint er vrijwel meteen aan en ik kan meekijken als ik wil.
Voor mijn gevoel wil ik er niet meer mee naar een Mazda dealer, en helemaal niet meer nu hij uit de garantie is.

Ik ben wel tevreden met de (bekende) kwaliteit van de Mazda maar ik vind de service van de Mazda dealers in mijn ervaring op zijn minst zeer bedenkelijk!

Misschien is deze wagen wel zo goed dat hij zonder (voorgeschreven) onderhoud en zonder noemenswaardige problemen de 100.000 km haalt..

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.