Lucid Air Touring (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Air Touring |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 3.680 km |
Eerste ervaringen
- 108 km
Na een keuzeproces van bijna 4 jaar is het dan zo ver: de bijna 9 jaar oude Tesla Model S P85D is vervangen! Ik heb nog nooit een auto zo lang gehad en daar is Tesla schuldig aan! In die 4 jaar kon ik maar geen auto vinden die beter aanvoelde dan de Tesla. Na 9 jaar ziet hij er van binnen en buiten bijna nog als nieuw uit. Tesla wordt niet geroemd om zijn bouwkwaliteit, maar als er na 9 jaar en 170.000 km nog geen rammeltje te horen is en alles nog werkt zoals het moet, dan doe je het als fabrikant toch heel goed. Alleen de beeldschermen hebben de bekende euvels van loslatende lijm in het scherm achter het stuur en de gele randen in het multimediascherm.
Maar goed, genoeg over de Tesla, die is inmiddels in handen van mijn jeugdvriend, hij mag er verder over vertellen.
Een paar van de modellen die ik de afgelopen jaren proefreed: BMW i4, Mercedes EQC en EQS, Audi Q8, Kia EV6, Renault Megane EV, VW ID7, Zeekr 001 en nog wat meer.
De Lucid Air reed ik meer dan een jaar geleden voor het eerst en het viel me toen op dat er nogal wat kraakte, terwijl de prijzen natuurlijk wel erg hoog lagen. Toen onlangs de prijzen aanzienlijk werden verlaagd, en ook goedkopere uitvoeringen beschikbaar kwamen, was ik de eerste die belde om een hernieuwde kennismaking aan te gaan. Die kwam als een aangename verrassing: ik mocht er een hele dag mee rijden en de auto voelde veel degelijker aan. Toen er een mooi aanbod kwam voor een voorraadmodel was ik snel verkocht en binnen 3 weken kon ik gaan rijden in plaats van te moeten wachten tot het eind van het derde kwartaal 2024 als de Pure RWD beschikbaar komt. Die 3 weken leken alsnog een eeuwigheid!
Toen ik 9 jaar geleden de Tesla kocht, voelde ik mij echt als een koning behandeld, maar bij Lucid is de service naar een nog hoger plan getild. Dat zullen ze vast niet kunnen volhouden als de verkopen aantrekken, maar het is toch chic dat je thuis wordt opgehaald en naar Hilversum wordt gereden waar je de nieuwe Lucid in ontvangst mag nemen en zelf weer naar huis mag rijden. Ook het contact is zeer prettig en persoonlijk en voor vragen kan je gewoon bij het hoofd van de werkplaats terecht. Dat heb ik de laatste jaren toch wel bij Tesla gemist.
Wat zijn mijn eerste indrukken:
-wat ziet die auto er van buiten en binnen prachtig uit. Als de nieuwe Model S er van binnen zo uit had gezien, had ik hem al lang gekocht, maar die kale en kille toestand ben ik na 9 jaar wel zat,
-wat rijdt de auto magistraal, vooral het veercomfort is fantastisch. Waar merken als Mercedes en Audi comfort bereiken door te auto's hevig te laten waggelen, voelt de Lucid comfortabel en toch strak en stabiel aan, en dat zonder luchtvering,
-wat heeft Lucid nog veel te leren op het gebied van de software! Als je het bedieningsgemak van het scherm van Tesla gewend bent, is dit toch allemaal veel omslachtiger. Je blijft maar klikken op het scherm om zaken zichtbaar te maken of te kunnen bedienen. Hopelijk gaat dat allemaal nog beter worden in de loop der jaren zoals bij Tesla waar de multimedia ook na 9 jaar nog helemaal bij de tijd is. Wat ik heb begrepen, is de software de afgelopen 2 jaar al veel beter geworden en Lucid luistert zelfs naar zijn klanten, dus als er voldoende vraag is naar een verbetering probeert Lucid dat te bewerkstelligen, chapeau!
-wat zijn er weinig storende piepjes! Een vriendin van mij heeft net een nieuwe Toyota en zij wordt gek van de piepjes, ik hoor nauwelijks iets, niet als ik te hard rijd, niet op de weg kijk en niet als ik de rijstrook dreig te verlaten (ingesteld dat hij alleen terugstuurt, gaat prima), heerlijk! Helaas kan ik niet in plaats daarvan ongestoord naar de radio luisteren, want de ontvangst is tot nu toe bar slecht, hopelijk wordt dat beter!
Over 2 maanden vindt de eerste rit naar het buitenland plaats (Engeland) en daarna zal ik mijn ervaringen updaten. Zeer benieuwd hoe de wereld eruit ziet na 9 jaar gratis superchargen! Tot die tijd hoef ik buiten de deur niet te laden, want met ca. 600 km bereik (dat hoop ik te gaan halen) hoef je in Nederland niet meer openbaar te laden, dat is toch wel lekker.
Vakantie ervaringen
- 3.680 km
Ik had beloofd om na de vakantie met de Lucid met een update te komen.
Voor de reis wilde ik nog wel een keer het snelladen "oefenen", dus op naar de dichtstbijzijnde Tesla Supercharger (de V-4 in Harderwijk met lange laadkabel). Toen kwam de eerste tegenvaller: meer dan 47 kW kwam er niet op het dashboard. Bij een 175 kW lader van Fastned kwam er wel bijna 175 kW uit, dus aan de Lucid lag het niet! De verklaring van Lucid was dat Tesla opzettelijk de laadsnelheid van Lucids beperkt vanwege de rancune die Musk jegens Rawlinson heeft!
Het laden met de Tesla op vakantie heb ik altijd als zorgeloos ervaren, maar nu was het allemaal wat lastiger: bij de Tesla Supercharger in Calais moest ik de Lucid dwars voor de laders zetten om de kabel te laten passen, op andere plekken stonden laders achter gesloten poorten, gaven heel weinig KW's af etc. Maar goed, bij een 400 kW lader van Fastned begon het laden bij 273 kW, dat was gaaf (officieel kunnen de Touring en Pure maximaal met 250 kW laden)! Het inplannen van laadstops gaat mij net als in de Tesla veel te conservatief. Ik probeer pas te laden als het accupercentage tussen 5 en 10% ligt om optimaal van de laadsnelheid te profiteren, en met de hand laadstations langs de route zoeken gaat gelukkig redelijk makkelijk, al had ik een elektrische bijrijder met allemaal laadapps mee, dus die kon ook veel werk verzetten.
Verder is de Lucid een perfecte vakantieauto. Ik was met een vriend golfen in Engeland en we hadden elk een eigen laadruimte tot onze beschikking. Mijn elektrische golftrolley, -tas, -schoenen etc. pasten perfect in de frunk, de golf uitrusting van mijn vriend ruim in de achterbak. Ook de koffers pasten daar makkelijk bij. Verder was de Lucid wederom erg zuinig. Ondanks de tegenwind op heen- en terugweg haalden we over de hele reis 6,4 km/kWh, dus minder dan 160Wh/km. Hiermee haal je bijna 600 km bereik en in combinatie met het snelle laden zorgt dit voor weinig oponthoud.
De Highway assist toonde zich in alle beperkingen, in Engeland deed hij het sowieso niet, daarbuiten was het oppassen geblazen, want hij wilde erg graag bij afslagen de snelweg verlaten en andere correcties waren regelmatig nodig. Daar heeft de software-afdeling nog een hoop werk te verzetten. Wel heeft de auto geen last van ghost braking en de cruise control werkt erg goed, dus er zijn zeker ook positieve aspecten op software gebied.
In de vorige review gaf ik aan dat de piepjes van de veiligheidssytemen niet hinderlijk waren, nu waren de "kijk op de weg" waarschuwingen zeer irritant. Als je zonder te knipperen recht vooruit keek kreeg je herhaaldelijke, zeer doordringende waarschuwingen, telkens maar weer uitzetten dus.
De temperatuur en zonneschijn waren beperkt dus het effect van de zonneschermen aan het dak kon ik niet goed testen. Ook de airco hoefde maar spaarzaam aan.
In Engeland kon ik eindelijk de stembediening van Alexa uitproberen. Nederlandse straatnamen hoef je echt niet te proberen, maar de namen van Engelse golfclubs, supermarkten en straatnamen kon het systeem redelijk goed verstaan.
De Lucid is in Engeland en Frankrijk wel een koppendraaier. Daar is de auto niet verkrijgbaar, dus exclusiviteit is gewaarborgd en ik heb menige vraag van geïnteresseerden moeten beantwoorden.
Het navigatiesysteem werkt redelijk goed, al leek het erop dat files niet in de geschatte aankomsttijd worden meegenomen, dat zou een zwak punt zijn.
De geweldige vering heeft zich in Engeland kunnen bewijzen, want de kwaliteit van de wegen is daar natuurlijk slecht. De beperkte bodemvrijheid speelde ons echter nog bijna parten, want op een erg slechte weg leken we vast te komen zitten, maar na enig bodemgeschraap wisten we ons uit de moeilijkheden te bevrijden.
Al met al kijk ik zeer tevreden terug op de reis met de Lucid. Wel hoop ik op software updates (Highway assist, radio-ontvangst, openen van de deuren, spraakassistentie, dashboard informatie). De afgelopen 10 weken is er op dat vlak niet veel gebeurd, we gaan zien wat de toekomst brengt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.