Lexus RZ 450e President Line (2023)

autoreview

Lexus RZ 450e President Line (2023)
Lexus RZ 450e President Line (2023)Lexus RZ 450e President Line (2023)Lexus RZ 450e President Line (2023)Lexus RZ 450e President Line (2023)Lexus RZ 450e President Line (2023)Lexus RZ 450e President Line (2023)Lexus RZ 450e President Line (2023)

Signalement

UitvoeringRZ 450e President Line
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst1.500 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lexus RZ 450E President Line (2023)

  • 1.500 km

Na vijf opeenvolgende BMW 5 series te hebben gehad een elektrische Lexus RZ 450E kopen zal bij veel mensen de wenkbrauwen doen fronsen. Waarom zou je één van de best rijdende auto’s vervangen door iets relatief onbekends uit Japan?

De RZ is mijn 18e auto sinds ik in 1981 mijn rijbewijs haalde. In het lijstje staat onder andere een Suzuki Swift GTI, Renault 25 TS, Mitsubishi Galant 2,5 V6, Alfa Romeo Sportwagon, Alfa Romeo 166 JTD, Subaru Forester XT en een Subaru Outback diesel. De laatste jaren een rijtje BMW 5 series gehad waarvan ook twee met onovertroffen 6 cilinders.

Mijn meest recente BMW was de plug-in hybride 530E uit 2019. Een fantastische auto en een prima tussenoplossing voor de overstap naar volledig elektrisch.

Omdat ik maar moeilijk aan de nieuwe stijl van de BMW-modellen kan wennen ben ik ook naar andere merken gaan kijken. Mijn doel was het vinden van een elektrische premium SUV, waar ik probleemloos minimaal tien jaar in zou kunnen rijden.

Als fervent autoliefhebber lees ik al jaren alle autorecensies op Autoweek, Autoblog etc. en het viel mij op dat Lexus er heel positief wordt beoordeeld. Ze staan op de betrouwbaarheidslijstjes wereldwijd altijd hoog bovenaan. Toen ik las dat Lexus op de RZ 450E 10 jaar fabrieksgarantie en 15 jaar (of 1 miljoen kilometer) garantie geeft op de batterijen was ik wel overtuigd.

Welnu, in juli 2022 heb ik de BMW ingeruild bij Lexus Groningen en pas eind oktober 2023 werd mijn nieuwe aanwinst de RZ 450E President line afgeleverd. Wel even schrikken wat je (privé) moet bijbetalen op de ingeruilde BMW maar de inruilprijs die 16 maanden geleden was afgesproken werd keurig gehandhaafd door Lexus.

Mijn bevindingen tot nu toe na 1.500 km:

Wat afwerking en kwaliteit betreft doet de Lexus wat mij betreft in niets onder voor BMW. Uit de talrijke video’s die ik heb bekeken over de RZ wereldwijd kwam al naar voren dat men heel positief was over de vormgeving en het interieur. Ik kan dat alleen maar bevestigen. Bij Carwow vond Mat Watson zelfs dat de beste elektrische auto op aarde een Tesla is met een Lexus RZ interieur…

Als ik de rijeigenschappen van de Lexus vergelijk met BMW dan is de 5 serie iets comfortabeler op slechte klinkerwegen maar is er verder weinig verschil. De stoelen komen ook aardig in de buurt van de comfortstoelen die ik gewend was.

In nagenoeg alle rijtesten wordt het beperkte bereik als groot minpunt gezien van de Lexus. Voor mij is dat minder een issue omdat ik niet vaak enorm grote afstanden rijd. Ik kan bovendien thuis laden met eigen zonnepanelen. Het bereik is in deze koude periode maximaal 325 kilometer en het verbruik is tot nu toe gemiddeld 22 KWh per 100 kilometer. In de zomerperiode zal het een stuk beter worden verwacht ik.

Wat geluid tijdens het rijden betreft is de Lexus erg stil. Er is nauwelijks windgeruis te horen vanwege de dubbele beglazing en isolatie. Het Mark Levinson audiosysteem met 13 speakers is fenomenaal!

De uitrusting van de President versie van de RZ is nagenoeg compleet. Alle rijhulpsystemen die je kunt bedenken zitten erin. Helaas word je met allerlei piepjes en waarschuwingen wel voortdurend aan de aanwezigheid daarvan herinnerd.

Met het vermogen van 313 PK kom je in de praktijk ondanks het gewicht van ruim 2.000 kg niets tekort. De auto is supersnel indien gewenst en ligt als een blok op de weg. Met mijn jarenlange BMW-ervaring kan ik dat wel redelijk beoordelen denk ik.

De Lexus RZ 450E is een opvallende verschijning tussen alle nieuwe elektrische SUV-modellen van andere merken. Ook wel exclusief omdat er maar een beperkt aantal in Nederland rondrijdt. Niet iedereen zal hem mooi vinden maar dat mag.

Om negatieve punten te vinden moet je goed zoeken. De automatten die de Lexus importeur in de auto legt voor ruim € 300 zijn waardeloos. Ze krullen aan alle kanten op en zijn van Action-niveau. Ik heb ze gelijk vervangen door matten van Just Carpets van € 75. Wat een verschil!

Verder voelt het laadklepje een beetje wankel aan en is de zwart gespoten rand van de bumper bij de achterklep kwetsbaar voor krasjes. Op de voorzijde van de auto heb ik gelijk een PPF folie laten aanbrengen als bescherming tegen steenslag etc.

Verdere info volgt als er meer kilometers gereden zijn.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.