Lexus RZ 450e Executive Line (2023)

autoreview

Lexus RZ 450e Executive Line (2023)

Signalement

UitvoeringRZ 450e Executive Line
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst30.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen van mijn RZ

  • 8.200 km

Begin juli 2023 heb ik mijn IS300h F-Sport ingeruild na 197.000km'ers voor een mooie RZ450e Executive line. Met als extra opties de 20" velgen en elektische stuurwiel verstelling en afneembare trekhaak.

Als echte petrolhead heb ik altijd bijzondere auto's gehad en vanwege meer kilometers heb bewust gekozen een aantal jaar geleden voor de IS. Van het noorden richting Den Haag rijden met een gekietelde BMW 335i koste me 70 liter benzine en dit moest anders. Als je dan eenmaal gewend raakt aan de betrouwbaarheid en het comfort van Lexus dan is het lastig om hier vanaf te stappen.

Ook mijn vrouw wilde eigenlijk geen ander merk. Ik heb nog wel gekeken naar BMW i4, polestar2 en tesla m3 maar om verschillende redenen werden deze het niet. (i4 te duur als je hem ging aankleden, Polestar vond de vrouw niet mooi, tesla kon qua afwerking en stilte niet overtuigen). Andere merken niet overwogen puur vanwege looks want het oog wil ook wat.

Dealer in Zwolle van Lexus had ik altijd goed contact mee en deze had me al eens een nieuwe NX plugin hybrid meegegeven voor een aantal dagen en een scherp aanbod gedaan. Maar grootste ergenis was dat je teveel moest stekkeren om elektrisch te rijden.

Op dat moment werd net de RZ bekend gemaakt en heb ik aangegeven te wachten op de prijzen hiervan. Ik werd uitgenodigd voor een speciaal event om hem live te bekijken. Daarna was de knoop snel doorgehakt!

Om een goed beeld te vormen. 90% van onze ritten zijn rondom de stad waar we wonen (Leeuwarden). Uitzonderingen zijn ritten naar Den Haag of Utrecht qua werk af en toe. Dus geen extreme behoefte voor veel bereik. Anders had ik zeker andere keuzes gemaakt.

Na lang wachten (oktober 2022 getekend) en begin juli 2023 mocht ik de RZ450e ophalen in Zwolle. Onze eerste niet benzine auto was een feit. Best wel wat spannend! En weet dat dit prive eigendom is en geen lease.

Na een beetje aanhouden had ik toch nog een erg scherpe deal gemaakt en kreeg ik voor mijn IS300h F-Sport nog een fors bedrag terug ondanks de 2 ton die er bijna op stond. Deze bleek ook binnen een week weer verkocht te zijn trouwens.

Dan de aflevering! Ik was de eerste klant die een RZ kreeg uitgeleverd en dat merkte je toch wel want koppelen van telefoon en account activeren duurde wat langer dan verwacht maar met alle rust en liefde gedaan door de dealer.

Mijn dag kon niet meer kapot! Wat een dikke auto was dit geworden zeg. De stilte de kwaliteit echt met recht een Lexus. Er was een kleine tegenvaller dat er geen elektrische achterklep in zat dit was wel de verwachting bij verkoop. Dakdragers lagen ook al klaar en de afneembare trekhaak. Ja hij kan niet veel trekken maar ik ga af en toe naar de milieustraat en hang er soms een aanhanger achter met een motor erop. Voor ons dus prima!

Eerste dagen was de accu snel leeg. Je weet hoe dat gaat. Demo ritjes... 0 naar 100 demonstreren enzovoort! Maar na een tijdje went het en merk je dat je wat normaler gaat rijden. Over het algemeen moet je op lange ritten met normale toegestane snelheid 300km kunnen halen. Dit is niet veel maar voor ons voldoende. Er zijn betere scores bij andere merken.

Na mijn vakantie reed ik vanuit Rotterdam terug naar Leeuwarden laat in de avond met 140 op de teller en was de accu leeg na 200km en dan heb je doorgaans nog 30km reserve over dus dat is niet veel. Nu het wat kouder is merk ik dat dit ook het maximale is wat je er uit kunt halen. Maar veelal meer dan voldoende voor waar wij naar toe rijden. Ik sta maar weinig bij snelladers onderweg en kan veelal thuis opladen op de oprit met onze eigen lader. We hebben 28 panelen op ons huis liggen dus veelal 'gratis' laden.

Voor- en nadelen van deze auto? De klep die toegang geeft tot je stekkerpunt is goedkoop en sluit niet altijd in 1x. Dit is niet Lexus waardig. Vooral als ik de mooie oplossing van Porsche/Audi zie met een sensor.

Door sleutel te kort kregen we maar 1 sleutel mee. Tweede sleutel is inmiddels binnen bij de dealer maar ze konden hem niet koppelen. Software update moet dit oplossen. Wederom niet iets wat je verwacht bij Lexus.

Het ontbreken van een frunk aan de voorkant vind ik gek. En ook dat er geen gasveren in zitten maar een stokkie. Wederom niet Lexus waardig. Maar achterin is meer dan genoeg ruimte.

Bij aflevering keurig twee kabels gekregen van voldoende lengte voor zowel 220v laden als via de type2 stekker. Gratis witte kentekenplaat bij de trekhaak. Ook een rubberen mat standaard in de kofferbak als service en alle noodmaterialen zoals antilek kit, vesten, enzovoort terwijl dit als optie betaald moet worden.

De auto is snel en de dunlop banden geven veel vertrouwen maar als ik echt ga trappen dan heb ik wel last van onderstuur al kan ik dat aardig opvangen. Ik ben niet de typisch oude man die een Lexus rijdt. Daar kijken mensen vaak van op als ik sneller ben en ook niet bang ben om een bocht vol in te gaan. In de winter wordt het minder nu qua grip dus ik ga volgende week mijn setje 18" met volledige winterbanden ophalen bij de dealer.

Door de bemoeienis van de mensen van de botsproeven moet je bepaalde 'veiligheidssystemen' elke rit uitzetten dit irritante piepjes geven. Zoals snelheidbordherkenning (ik rij altijd te hard op korte ritten) Even iets te lang naar je buurman kijken in de passagiersstoel levert bemoeienis op en een melding dat ik mijn ogen op de weg moet richten. Nog niet gevonden hoe ik dit kan uitzetten. Want mijn rijstijl en kijklijnen komen niet altijd overeen met wat Lexus van me verwacht. Misschien omdat ik verder vooruit kijk dan standaard door mijn motortraining achtergrond om risico's sneller te herkennen.

De stilte, de klasse, de afwerking, het geluid van de geluidsinstallatie (ik had hiervoor ML audio maar deze heeft standaard), het zicht, de ontspanning allemaal zaken die geweldig zijn aan deze auto! Grip in extreem smerige omstandigheden (offroad) zijn geweldig! Mijn zwager als ex quattro rijder was zwaar onder de indruk.

Je moet iedere meerijder uitleggen hoe ze de deur open moeten doen. Het e-latsch systeem dient enige uitleg dat ze moeten drukken ipv trekken om de deur op te doen.
Als je uitlegt waarom dan krijg je vaak de opmerking zo dat zit hier dus ook nog op. Erg leuk!

De ruimte over het algemeen is geweldig! Voorin, Achterin is ruimte genoeg voor alle lengtes qua personen. Ik heb nog nooit te weinig bergruimte gehad in de auto en dat was bij de IS wel anders. Ook het ontbreken van het dashboardkastje is geen probleem er is op andere plekken voldoende ruimte.

Wegligging is enorm goed! Tractie ook fantastisch maar bij echt sportief doortrappen (waar deze auto niet voor ontwikkeld is) dan merk je zijn gewicht wel. Maar het wordt nooit gevaarlijk. Ook al glij je met alle vier de wielen lichtelijk over de oprit naar de snelweg. Hij blijft vooruit gaan en laat je niet crashen.

Op papier niet de snelste van 0 naar 100 maar toch verrassend goed tegen gelijkwaardige auto's waarvan je snellere tijden hebt gehoord of gelezen. Dit is voornamelijk toe te kennen aan de mate van grip en tractie die je instant hebt.

Nog 1 nadeel is het ontbreken van de ruitenwisser achter en de camera wordt snel vies achter waardoor het systeem aangeeft dat je zelf moet opletten. Dus af en toe wat vaker een doekje erover. Ik heb de hele auto in de glascoating gezet incl de ramen en dit werkt geweldig om de auto snel watervrij te krijgen met wat snelheid.

Ik bedenk me net dat ik nog niks over de app heb gezegd en deze is prima maar zou wat mij betreft nog beter kunnen en meer kunnen bieden. De basis is prima met voorverwarmen/koelen of laadschema's en dergelijke.

Nog een klein puntje van kritiek. Naar de auto lopen met de hand de deur openen en ontgrendelen werkt perfect maar wil je de laadkabel loskoppelen dan moet je met de sleutel alsnog de unlock doen om de kabel los te kunnen halen. Kleine eigenaardigheden zullen we maar zeggen.

Conclusie tot nu toe...
Ik ben erg blij met de auto maar er is nog wel verbetering mogelijk! Al met al wel een dikke voldoende voor mijn verwachtingen en wensen.

Meer kilometers en ervaringen

  • 13.000 km

Inmiddels zijn we ruim de 13000km gepasseerd met de RZ. Sinds kort ben ik ook van baan veranderd en rij daardoor nu 2 a 3 keer per week van Leeuwarden naar Groningen. We hebben onze langste trip ooit gedaan met de EV van het noorden naar het zuiden voor een lang weekend weg in Limburg.

Vooraf toch wel een beetje twijfels of ik wel ging genieten van de reis maar achteraf gezien was het een fijne reis en geen laadpaniek. de RZ is dorstig en houdt wel van een kilowatje... Ik rij ook wel door en dat helpt denk ik ook niet bij het behalen van lage scores.

Snelladen gaat niet zo snel als ik had gehoopt. Ik ben nog maar weinig boven de 100kw geweest terwijl de omstandigheden wel goed zouden moeten zijn om deze scores te behalen.

Gemiddelde zit nu op 27 kw per 100km! Dat is veelal in sportstand of normale stand als mijn vrouw de auto mee heeft. Geen malse scores maar goed mijn rijstijl is ook niet zoals die van de gemiddelde Lexus rijder.

Er zijn een paar updates geweest m.b.t. de app waardoor deze nu meer functies heeft gekregen die hem wel beter maken. Dat is wel erg fijn! Er zitten nog wel wat issues in maar niet storend voor day to day use. Ik werk in de IT en daardoor vallen kleine bugs mij gewoon sneller op denk ik.

Per ongeluk ook een file volg functie ontdekt in mijn dagelijkse verkeer nu door cruise knop in te drukken vanaf stilstand. Dan rijdt Lexus de auto keurig tot aan 30km per uur door de file heen en daarna mag je zelf beslissen wat je doet. Echt heel relaxed!

Laatst ook in het menu de optie gevonden om het rijder monitoringssysteem uit te zetten. Hierdoor piept de auto vele malen minder tijdens een rit omdat ik weer eens te lang naar dingen kijk die het systeem niet goed vindt. Dat maakt elke rit een stuk prettiger! Helaas komt die knop niet terug in je snelkeuze lijstje die de auto maakt op basis van veel gekozen knoppen door de bestuurder.

Nu ik vaker op de weg zit merk ik pas hoe fijn en ontspannen je kan rijden met deze auto en hoe fit je uitstapt na een rit. Ook in slecht weer geeft deze auto veel vertrouwen. In sneeuw, ijzel en harder regen blijft de auto zijn weg vervolgen en wordt het nooit spannend.

Als het goed sneeuwt en de sneeuw is van het kaliber dat het blijft plakken op je auto houdt de adaptieve cruise en lane assist er mee op en de melding in het display blijft om de paar minuten terugkomen terwijl ik hem toch echt bewust weer weg heb geklikt. Irritant! Gelukkig werk de gewone cruise dan nog wel maar de meldingen mogen ze best maar 1x tonen als ik bewust de cruise instelling heb geswitched naar 'normale' cruise.

Verder lukte het de dealer tot nu toe nog niet om een tweede sleutel in te leren. Hier zijn twee pogingen voor gedaan. Ook het koppelen van een tweede set wielen met tpms sensoren lukte niet. Je moet dus eerst verwijderen en daarna opnieuw de set koppelen. Dit zijn allemaal software issues. Net als het niet tonen van het batterij percentage in het display (wat handig is voor het berekenen van routes in EV apps).

Volgens de dealer allemaal zaken die nog wel in een nieuwe update moeten komen maar ik snap niet dat ze dit niet met een kleine over the air update uitrollen. Daarvoor is dit stukje techniek ooit bedacht.

Met 18" velgen onder de auto met volledige winterbanden is de auto niet perse zuiniger geworden maar dat boeit mij verder niet zolang salderen nog bestaat doet het verbruik me geen pijn.

Dealer in Zwolle denkt gelukkig wel met me mee m.b.t. tot de issues die ik tegenkom en een probleem met bevroren deurhendels waardoor de sensoren niet herkennen dat je de deur open wil doen is inmiddels door de fabrikant erkent en nieuwere versie ontwikkeld waardoor water niet op die plek kan komen. Deze worden binnenkort geïnstalleerd in alle deuren tegelijk met de eerste onderhoudsbeurt en koppeling van de tweede sleutel.

Doordat mijn werk nu in Groningen zit overweeg ik wel te switchen van 'vaste' dealer omdat daar ook een Lexus garage zit. Maar dat ter zijde...

Al met al een geweldig auto nog steeds maar de perfectie van Lexus verdient nog wat aandacht de komende tijd.

Eerste beurt + Software Update

  • 17.000 km

Afgelopen week weer bij de dealer geweest. Dit maal voor mijn eerste 15.000 km beurt en de lang verwachte software update.

Plus een 4de poging voor het koppelen van de tweede sleutel. Goede nieuws is dat dit eindelijk is gelukt. Bleek achteraf te liggen aan een nieuwere onderdeelnummer van de nieuwe sleutel in het bestelsysteem. Blij dat die sleutel nu werkt!

De software update geeft onder andere het percentage in display en de lang verwachte efficientie verbetering/range verbetering. In praktijk nu in de koudere tempraturen goed voor 277km bereik + 30 reserve (in praktijk gemeten). In de zomer zal dit dus ook aanzienlijk het bereik verbeteren.

Daarnaast zorgt de update ook voor meer snellaad momenten per etmaal. Ik merk ook dat snel laden nu makkelijker op hogere snelheden gaat dan voor de update.

Grootste ergenis blijft de laadklep. Het voelt echt goedkoop aan! Loskoppelen van kabel wil alleen als je met sleutel ontgrendelt. App is wel verbeterd maar mijn inziens nog steeds te traag. Ook zou je na het doen van je verzoek geen foutmelding moeten krijgen als het niet lukt. Achter de schermen kan zo'n app prima nog een poging doen zonder dat de gebruiker dit hoeft te merken. Dat draagt allemaal bij aan de werkbaarheid.

Verder nog steeds blij met deze auto. Wachten is op een kleine software update voor het uitschakelen voor een langere periode van je sensoren achter als je een trekhaak hebt en gebruikt. En mijn nieuwe deurhendels zijn nog niet binnen. Hopelijk later deze maand en dan combineren met het opnieuw plaatsen van de zomervelgen en banden.

Eerste jaar voorbij

  • 22.000 km

Ik heb de auto nu iets meer dan een jaar in bezit! Even op een rijtje zetten hoe ik dit ervaren heb. Ik wacht nog op de nieuwe deurgrepen maar de recall duurt behoorlijk lang. Als het maar klaar is voor de winter dan hoor je me niet klagen. Onlangs een paar plastic clips verloren die de achterste bodemplaat op z'n plek moeten houden. Daarvoor moet ik nog even terug naar de dealer. Vroeger waren die dingen gewoon van blik die knappen niet stuk.

Even wat plusjes en minnetjes over een jaar:

+ Rijgenot (Je stapt altijd fris uit hoe lang de rit ook is)
+ Stilte (Zelfs op topsnelheid enorm stil)
+ Je blijft omkijken om de auto bekijken als je het huis in loopt
+ Betrouwbaarheid (Auto heeft me nog nooit laten staan)
+ Luxe gevoel die de auto je geeft
+ Ruimte in overvloed

- Bereik (Ik pers met moeite 330 km eruit)
- Snelladen (De geclaimde 150kw nog nooit gezien. Ik haal 130 max)
- App (Is net wel geupdate en wordt beter)
- Tankklep is een gammel klepje
- Grote auto om het handje te wassen ;)
- Geen elektrische achterklep (Hoort toch wel bij een auto van deze klasse)

Bewust gekozen voor een vliegvakantie dit jaar en de rit van Leeuwarden naar Weeze Airport kon ik net redden met 130km per uur. Als je langzaam rijdt kan je wel 300+ km halen. Ik rij normaal Leeuwarden - Groningen en dat is dus voor normaal gebruik geen issue. Enkel de uitzonderingsritten verlang ik naar laadsnelheden van 270 kw of meer zoals de Taycan of Audi's. Hiermee is het geen straf om na 250km even snel bij te laden terwijl je even de toilet bezoekt en espresso haalt. Ik moet toch echt wel wat langer staan. Thuis geen issues want zodra ik thuis ben hangt ie aan de thuislader en heb je altijd weer een volle auto ter beschikking.

Zit toch ook stiekem wel eens te zoeken naar een mooie Taycan op de tweede hands markt maar afschrijving op de Lexus zal denk ik niet mals zijn dus voor nu besloten door te rijden. Ook omdat anders mijn vrouw me misschien wel voor gek verklaart. Plus 10 jaar garantie op de Lexus geeft toch ook wel een fijne zekerheid met deze dure techniek.

Elke kilometer wel genoten van de auto en ik durf ook gerust tot 0% door te rijden wetende dat je nog 30km hebt om daarna nog bij nood ergens te komen. Dat vond ik in het begin wel spannend!

Nooit gedacht dat ik als echte petrolhead dit zo zou gaan waarderen. Eerlijk is eerlijk! Als ik een lekker 5, 6, of 8 cilinder voorbij hoor komen dan geniet ik er nog van maar voor mij is kosten technische elektrisch toch the way to go...

30000km

  • 30.000 km

30.000km verder met de Lexus RZ450e. Nog steeds tevreden? Of liever terug naar benzine?

Afgelopen week is de RZ450e weer bij de dealer geweest. Niet mijn vaste dealer in Zwolle maar nu in Groningen. Ik ben geswitched van dealer omdat dit gewoon praktischer is vanwege mijn werk in Groningen.

Ik zou hem brengen voor de grote 30k beurt maar was ziek. Ik belde een daarom dat ik de volgende dag niet kon komen vanwege een griepje. "Geen probleem meneer we halen uw auto wel op" u heeft gewoon recht op de Red Carpet service. Ik hou daarvan! Service op nummer 1.

Volgende dag kwam keurig een nette leenauto voorgereden van Toyota (die heeft twee dagen op de oprit gestaan maar hij zag er mooi uit haha). De auto werd de volgende dag weer terug gebracht gewassen en gezogen zoals ik dit gewend was vanuit Zwolle. Top! Ik miste wel een lijstje met uitgevoerde werkzaamheden van de beurt in de auto bij aflevering. Dat ben ik wel gewend.

Ik werd ook apart nog even gebeld door de werkplaats dat mijn deurhendels nog een recall nodig hadden. Na mijn uitleg dat ik dit al had en dat ze even met Zwolle moesten bellen voor het afmelden van de recall hebben we weer netjes opgehangen. Er is ook nog een upgrade mogelijk voor het tankklepje met een soort ribbeltje erop dat je weet waar je moet drukken om de klep goed te sluiten. Dit wil ik nog wel aangepast hebben al zal dit nooit zo mooi werken als een elektronisch klepje zoals Porsche of Audi dit hebben.

Rekening was zoals voorspeld op de onderhoudspagina op de Lexus website. Ik vind bijna 600 euro voor een grote beurt aan een EV wel wat twijfelachtig. Wat ga je extra doen dan? Geen bougies vervangen of riemen... Maar goed ik heb geen lijst met controle punten gekregen dus het is lastig vergelijken. Misschien hebben ze hem in mijn boekje gedaan maar daar heb ik nog niet gekeken.

Maar goed ben ik na 30k nog tevreden? Om gelijk met de deur in huis te vallen... Ja en Nee! De auto rijdt heerlijk en het is een heerlijke metgezel voor mijn woon-werk verkeer. Ook in en rondom mijn woonplaats is het een heerlijke auto. Mijn vrouw vind hem ook super rijden.

Toch een paar kritiekpunten:

Piepjes:
De bemoeienis met alle bijbehorende piepjes van nieuwe auto's is heel irritant. De rijder zou wat mij betreft zelf zijn config moeten kunnen kiezen net als je ook je eigen instellingen hebt op je telefoon of laptop bijvoorbeeld.

Ik wil niet dat Lexus mijn gezicht in de gaten houdt en toch moet ik het elke keer handmatig verstopt in een menu uitzetten. Waarom wil ik dit niet? Omdat ik soms andere kijkhoeken gebruik door de gevolgde aanvullende motorrijvaardigheidstrainingen en Lexus denkt dat ik dan niet genoeg mijn focus op de weg heb. Andere keuzes die je veel gebruikt komen in een snel keuze menu van Lexus maar deze ene niet.

Wederom met de sneeuw van laatst ook ervaren dat alle hulpsystemen 1 voor 1 uitvallen door sneeuw die zich nestelt op de voorkant van je auto. Maar als ik die melding 1x heb gezien dan weet ik dat wel. Lexus blijft het keer op keer melden en er gaan allemaal oranje lampjes branden om je daaraan te herinneren. De grip en rijkwaliteiten in de sneeuw/gladheid zijn subliem trouwens. Net als dat liedje: Volgas op de linkerbaan! (terwijl iedereen aan het glibberen is op de rechterbaan).

App:
Even los van het gemak en de heerlijk warme auto (en jaloerse buren die staan te krabben als jij instapt). De app is nog niet vrij van bugs en soms is het onmogelijk om de status op te halen of je auto voor te verwarmen. Als je de auto weer geunlocked hebt en gestart en daarna gestopt en afgesloten is hij weer toegankelijk. Je mag maar 1x voorverwarmen tussen twee ritten in. Dus als je per ongeluk je geplande opwarm ronde heb gehad en toch niet weg bent gegaan (bijvoorbeeld omdat je toch thuis bent gaan werken) dan mag je een aantal uur later niet nog een keer voorverwarmen. Waarom niet? Laat me alsjeblieft zelf kiezen. Je leert er mee omgaan maar het kan zoveel soepeler. Ook als een opwarm poging mislukt in de app dan moet dat niet een gebruikersprobleem zijn maar dan moet er een retry geïnitieerd worden door de app i.p.v. de gebruiker lastig te vallen met een brakke verbinding met foutmelding tussen de auto en de app. Want manueel lukt een tweede keer vaak wel.

Afschrijving:
De afschrijving is echt heel vies! Ik hoor je denken of zeggen "Ja dat weet je met nieuwe auto's" maar de EV markt is daarin wel een negatieve uitschieter. Het is nu voor het eerst in mijn petrolhead bestaan dat ik niet verdrietig zou zijn als iemand mijn auto heel hard zou raken waardoor ik aanspraak zou kunnen maken op de drie jaar nieuwwaarde garantie van de verzekering. Ik werk in de financiële wereld en zal dit zelf nooit proberen uit te lokken omdat ik graag mijn baan wil behouden.

Conclusie:
Zou ik dan voor hetzelfde geld weer deze auto kopen? Daarin kan ik kort zijn. Nee! dan zou ik niet weer het geld in deze auto investeren. Misschien in een tweedehands exemplaar zodat ik geld over zou houden voor een leuke tweede auto of thuisaccu's om nog steeds met eigen stroom op te laden na het afschaffen van de salderingsregeling.

De bouwkwaliteit van de auto, het gemak, de ruimte en de luxe zijn geen enkel punt van discussie hierin. Want dat is geweldig! Maar als je nu tweedehands voor 22k een Model3 Performance kan kopen dan steek je een hoop geld in je zak voor andere leuke zaken.

Garantie:
Wat wel heel fijn blijft is de 10 jaar garantie op de auto. Dat is toch wel een zekerheid waardoor je ook gewoon de auto door durft te blijven rijden. Geen dure kosten voor vervangen van accu's en aandrijvingen zoals andere merken misschien wel na 4 jaar al tegenaan lopen.

Het is een afweging die ik ook heb gemaakt bij de aanschaf en dat blijft gewoon een uniek punt in deze markt van EV's. Ik lees genoeg verhalen van andere merken waar je ook liever deze garantie had gehad omdat er nogal eens wat stuk gaat.

Plus dat bij een Lexus dealer ik altijd hartelijk word ontvangen en geholpen alsof ze me wekelijks zien en kennen terwijl je er eigenlijk maar 1x per jaar komt normaal gesproken.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.