Lexus LS 430 (2001) #3

autoreview

Lexus LS 430 (2001)

Signalement

UitvoeringLS 430
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf185.000 km
KM-stand laatst200.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Top comfort

  • 200.000 km

Deze LS430 is mijn tweede Lexus, in het verleden heb ik ook een LS400 gehad uit 1992. Die laatste was al een goede en comfortabele auto, maar de 430 is toch echt weer een stuk beter.

De belangrijkste verbeteringen zijn het lagere geluidsniveau, de sterkere motor en meer ruimte.

Geluid

Met 60,5dB (100km/u) / 61,5dB (120 km/u) is de auto uitzonderlijk stil. Vergelijk dit met de ls400 die bij 120 km/u rond de 65 db zit, dan kun je stellen dat dit serieus verbeterd is. Het lijkt erop dat nu zo'n beetje de grens van het haalbare bereikt is want de nieuwste uitvoeringen (LS600h / LS460) zijn niet stiller.
In de praktijk hoor je op de snelweg de motor niet. Bij normaal of goed wegdek hoor je de banden nauwelijks. Het enige wat je hoort is enig windgeruis, met name bij veel (tegen) wind. In wezen blijft het altijd aangenaam stil en kun je tot op hoge snelheid naar de radio luisteren of een gesprek voeren.

Motor

Ten opzichte van de LS400 is het vermogen met zo'n 40pk en het koppel met 65nm gestegen. Dit maakt de auto net even iets sneller. In de LS400 gebruikte ik regelmatig de sportstand van de versnellingsbak, en dat is nu eigenlijk niet meer nodig. Ik hou van doorrijden en vind het vermogen voldoende. Echter, de versnellingsbak schakelt erg traag terug. Voor het gevoel doet hij even helemaal niets bij een kick-down.

Ruimte

Met name de beenruimte achterin en de kofferbak (ls400 430 liter ls430 552 liter) zijn ruimer geworden. Als je naar de vorm van de auto kijkt is ook duidelijk waar die ruimte vandaan komt. De motorkap is namelijk erg kort vergeleken met de rest van de auto. Natuurlijk is de ruimte in de auto fantastisch, maar ik vind dat dit wel ten koste gaat van het uiterlijk van de auto.

De auto is standaard uitgerust met luchtvering. Je kunt niet stellen dat dit beter is dan stalen veren, het is anders...
Het geeft een veel beter comfort. Verkeersdrempels en stoepranden voel je veel minder. Maar er ook een nadeel. In de bochten helt hij wat meer over. Een LS koop je voor zijn comfort en dus past luchtvering qua karakter wel heel goed bij deze auto.

Uitrusting

Om een paar zaken te noemen; er zit leren bekleding in, climate control met twee zones, een mark levinson audio systeem van top kwaliteit en zo'n beetje 80 dingen die je elektrisch kunt verstellen. Kan eigenlijk niet iets bedenken wat ontbreekt.

Conclusie: De LS430 is een zeer fijne, ruime en luxe auto.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.