Lexus LS 400 (1992) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | LS 400 |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 92.300 km |
KM-stand laatst | 135.000 km |
Van een Legend in een Lexus.
- 99.850 km
Na 3.5 jaar met volle tevredenheid in een Honda Legend gestuurd te hebben kwam een sublieme bordeaux rode Lexus LS 400 op mijn pad. Geenzins van plan om de Legend weg te doen, het gebeurde gewoon.
Mijn excuses voor het korte verslag, ivm mijn werk in het buitenland moest ik de invoer staken. Ik zal zsm de gehele review afmaken.
- 99.850 km
Goed we zijn weer online voor het verhaal achter mijn lexus LS 400. Zoals gezegd reed ik in een Honda Legend van 1997 (zie mijn andere review) maar het bloed kruipt waar het niet kruipen kan. Vanaf het begin wilde een collega in mijn bedrijf de Legend al kopen maar doordat ik lang had gezocht naar deze Legend is dit tot op een week of zes niet gebeurd. Ik heb een zwak voor grote 4 deurs sedans wegens het comfort. Voordat ik de Legend kocht ben ik in Breda geweest om naar een Lexus LS 400 te kijken.
Mooie wagens maar alles wat daar stond had al dik 4 ton gelopen en geloof het of niet: allemaal redelijk uitgewoond van binnen.
Maar de proefrit en de stilte deden goed. Toch later een Legend gekocht in Apeldoorn. Maar ja bij het speuren op internet naar aparte auto's kwam ik op een site terecht van Douwe Leitner in Alkmaar. Deze meneer verkoopt hoofdzakelijk oudere S-Klasse en BMW 7-Serie. Meesterlijke kwaliteit, alles uit Zwitserland en Duitsland. Wel mooi zo'n S maar tot mijn verbazing stond er een Lexus LS 400 tussen zijn collectie. En wel een in mijn geliefde kleur: bordeaux rood met camel leer van binnen.
Ik heb ooit mijn vrouw voor ons trouwen in 1985 een bordeaux rode auto beloofd, ook haar lievelingskleur. Vele auto's later in deze 24 jaar maar helaas nooit een rode. En toen zag ik deze LS. Als u eens de moeite neemt om op www.autoleitner.nl te kijken dan begrijpt iedereen waarom im meteen viel voor deze LS. De heer Leitner zet per auto zo'n 100 foto's erbij zodat elk detail goed te zien is. En toen zag ik een nieuwe LS van 17 jaar oud.
Korte geschiedenis van deze LS, bouwjaar 1992, uitvoering executive met alles er op en er aan. Toendertijd wel een 100000 mark dure wagen want deze komt uit Duitsland. Eerste eigenaar, de inmiddels overleden internist uit Duisburg kwam uit het jaar 1916. Vanaf 1992 tot 2006 heeft de LS 53000 km gereden, waarvan de laatste 10000 km in het jaar 2006 door zijn vrouw werd gedaan. Mevrouw mocht niet in de LS rijden dus na zijn overlijden in 2005 heeft ze er nog 10000 km bijgereden. Leeftijd speelde parten en toen werd de auto bij een Lexus dealer ingeleverd voor verkoop.
Daar werd de auto gevonden door een Lexus liefhebber uit Nederland die speciaal een zocht zonder luchtvering, wat deze dan ook niet heeft. Ik heb inmiddels contact met deze meneer gehad en de rest van het hele verhaal gehoord. De invoerkeuring bij de RDW enz. Je moet echt de auto zien maar alles is nog in absolute nieuwstaat van binnen en buiten. Altijd in een verwarmde garage zowel bij de kliniek als thuis. Matten als nieuw, kofferbak nog amper gebruikt. Achterbank ongebruikt enz.
Verder alle boekjes erbij, alle rekeningen, hele onderhoudshistorie in Nederland. Bij invoer heeft de vorige eigenaar de auto een nulbeurt gegeven in Breukelen, zo nieuw was alles. Een vaste monteur heeft tot aan mijn aanschaf het onderhoud gedaan bij Lexus in Breukelen. Maar de vorige eigenaar wilde niet verder rijden dan 100000 km ivm verkoop en kwam toen uit bij de heer Leitner in Alkmaar.
Na een proefrit samen met mijn vrouw waren wij gelijk om, wat een comfort, sublieme vering, enorme ruimte, snelle V-8 enz, enz.
Vervolgens de LS gekocht, er is een afneembare trekhaak onder gezet omdat ik met een vouwwagen op vakantie ga. Alles keurig verzorgd in Alkmaar door Douwe Leitner.
Maar de vakantie kwam snel voor mij dit jaar dus inpakken en op naar Spanje. Niks poetsen of onderhoud, ik kon zo instappen en weg rijden.
Ervaringen tot nu toe: Een ding, verslavend zo'n LS. Het is een van de stilste auto's op deze aarde en als je zoals ik daar van houdt is het elke keer weer een rustgevende beleving om te rijden. 250 pk 4-liter V-8, snelle auto en vooral zeer stil. Geen windgeruis, geen bandengeluid, geen geluid van de vering. Je moet wel zo'n LS bekijken als een auto uit 1992 maar ik rij voor mijn werk in heel veel luxe huurauto's maar deze LS hoeft zich nergens voor te schamen. Het blijft wel een grote auto dat wel.
Voors:
Zeer stille en snelle V-8 motor.
Zeer zacht schakelende automaat.
Heel doeltreffende cruise-control.
Heerlijke reiswagen.
Zeer soepele vering maar toch strak.
Grote en hele fijne stoelen en achterbank.(ik ben 1.94 m)
Enorme uitrusting.
Fijne Pioneer radio-cd met vel boxen.
Alles electrisch te bedienen incl de gordels en hoofdsteunen.
Mooi uitzicht door dunne stijlen.
Zuinig.
En nog veel meer.
Tegens:
Grote wagen voor Nederlandse parkeerplaatsen.
Is geen gooi en smijt wagen.
Grote kofferbak maar niet diep ivm 90 liter tank in het midden.
Gladde lederen bekleding op alle plaatsen.(wegglijden in bochten)
Beetje vage besturing rond middenstand. (kan afgesteld worden)
Doet zeer bij volgooien.
Zijn nog genoeg dingen op te noemen die ik fijn vindt maar dat is persoonlijk. Ik rij heel graag in deze LS en over het verbruik was en ben ik nog steeds verbaasd. Ik ben een Legend gewend en die reed tussen de 1 op 7 en 9 gemiddeld, afhankelijk van de rijonstandigheden. Na de eerste tank in de LS had ik een verbruik van 1 op 10.5. Dit wilde ik niet geloven maar tijdens de vakantie naar Frankrijk en Spanje, 4 man erin met kofferbak vol en vouwwagen nooit onder de 1 op 9.5 geweest. En dat met 130 km/uur op de peage. Nu solo rij ik bijna 1 op 11. En dat voor een 1795 kg zware auto met automaat en 4 liter V-8. Best wel indrukwekkend maar alle verhalen lezend op internet is dit verbruik wel correct.
Na een slordige 5000 km op en neer nog steeds een dergelijk verbruik, geen enkel probleem gehad onderweg. Zelf in een keer terug gereden vanuit Spanje, nog nooit gedaan en dit zal ook nooit meer gebeuren maar ik was zeer fit en dankzij het comfort, stoelen en algehele wegligging met aanhanger toch gelukt. Zegt wel wat over deze auto: iets hebben die Japanners goed gedaan in de jaren 80 toen deze auto ontworpen is.
Ja onderhoud heeft nog niet plaatsgevonden, geen olieverbruik tot nu toe. Wel na de vakantie 4 nieuwe 17 inch Brock velgen met Michelin Premacy erom in Duitsland gekocht en er onder gezet. Het stuurt nu wat strakker en het comfort is iets stugger ivm de lagere wangen van de banden. De originele velgen zijn 15 inch, voor die tijd veel maar het lijken wat opa velgen dus die blijven voor de winter met winterbanden. Er volgen nog foto's van de LS, de huidige foto's zijn te groot om hier te plaatsen. Ik zal gauw andere maken in lagere resolutie. Al met al ben ik zeer tevreden met mijn " nieuwe" Lexus, ik besef dat het in Nederland wel dure auto's zijn om te houden en rijden maar ja je moet wat voor een hobby overhebben nietwaar?
Wat ook niet goedkoop zal zijn is groot onderhoud, de distributieriem laten vervangen gaat al over de 1000 euro heen en onderdelen zijn ook heftig aan de prijs. Maar veel is goedkoper te krijgen in Amerika via E-Bay of op internet. De voorste bovenste draagarmen zijn net vervangen, kosten 700 euro het stuk incl. montage in Nederland maar zijn voor 110 dollar te koop in Amerika. Als oud automonteur is reparatie geen probleem. Wel schrok ik van een set spatlappen waar ik naar vroeg in Groningen: geen extra meer maar nu een fabrieks optie en wel 200 euro per stuk voor een stukje rubber! Dan maar geen spatlappen eronder.
Nou dit is tot nu toe mijn ervaring met een Lexus LS 400, ik zal u allen op de hoogte houden van mijn ervaringen met deze auto. Geen idee hoe alles heel blijft, ze hebben een ijzersterke reputatie wat betrouwbaarheid betreft dus ik ben benieuwd de komende tijd. Maar als er iets stuk gaat dan heb je de hoofdprijs maar dat is een risico wat ik aanga. Nieuwe auto's willen ook wel dikke rekeningen betaald hebben.
Tot het volgende verslag.
Update 21-10-09
- 101.200 km
Even een korte update van de LS, en wel deze: afgekeurd voor de APK en wel een maal stuurhuishoes. De eerste in 17 jaar, niet gek.
Ik zou het zelf doen maar de houder van de stuurdemper moet los met apart gereedschap en dat moet de dealer even doen. Begin November wordt mijn auto opgehaald door Lexus in Breukelen ivm de vervanging van de distributieriem.
Keurig te woord gestaan door deze Lexus dealer, er komt een man in een IQ en neemt de LS mee. Gaan meteen de hoezen vervangen en de halve voorkant van de motor. De riem zit er sinds 1997 om dus dat wordt tijd. Een aderlating van 1050 euro maar het is ook een reparatie van een uur of 7-8 dus dat moet dan maar.
Kan ik weer 150000 km of 7 jaar rijden. Op internet 4 x Monroe Sensatrac gekocht, gaan dit weekend eronder. De achterste dempers zijn bijna gasloos door het weinige gebruik. De nieuwe dempers zullen wel effect hebben op de wegligging. Verder niet veel gereden de laatste weken ivm mijn werk maar als ik rij dan geniet ik elke kilometer van het comfort. Laatst even de 220 km/uur aangetikt in alle rust.(in Duitsland anders sta ik weer op de foto en dat doet weer zeer.)We gaan rustig door.
Update 20-11-09
- 101.800 km
Nou de LS is op en neer naar Lexus Breukelen geweest voor een nieuwe distributiereim en alles wat erbij hoort. Een week weg geweest doordat de waterpomp op zich liet wachten. Alle riemen, spanners en waterpomp vernieuwd, stuurhoes en apk. Deze auto kan weer 6 jaar of 150000 km er tegen aan. Wel een aderlating van 1185 euro maar dat is niet anders. Maar de riem van 13 jaar oud was nog zo goed als nieuw. Keurige service van Lexus, opgehaald en gebracht en een mooie IS 250 met leer van binnen gratis een week mogen gebruiken. Heeft wel wat dat ophalen en brengen. Ik ben door het weer en drukte op mijn werk nog niet aan de schokdempers toe gekomen maar dat komt nog. Ook amper gereden met de LS. Verder niets te melden, geen problemen. Wel heb ik in Amerika witte knipperlichtunits gekocht en gemonteerd aan de voorkant. Ook aan de zijclignoteurs zijn nu helder met oranje lampjes. Staat ineens heel anders. Ik probeer nog heldere koplampunits in Amerika te vinden maar voor bouwjaar 1992 is dit een probleem ivm passing. Zou ook wel mooi staan. Ik blijf genieten van de Lexus en hoop nog vele probleemloze kilometers te maken.
Update 08-10-10
- 118.000 km
En alweer bijna een jaar voorbij met de LS. Weer een probleemloos jaar, toch redelijk wat kilometers gereden. De gebruikelijke tocht naar Zuid-Europa met de vouwwagen en verder gewoon het normale verkeer. Mijn dochter heeft inmiddels ook het begeerde rijbewijs en rijdt ook al in de Lexus. Moet alleen wennen aan de lengte want geleerd in een Seat Ibiza en nu met 5 meter onderweg is best wel eng.
Buiten het normale onderhoud is er weer niks te melden. Verbruik nog steeds rond de 1 op 10. Geen olieverbruik en alles blijft naar behoren funktioneren. Het enigste wat ik gedaan heb is iets wat al lang geleden zou gebeuren: rondom de schokdempers vervangen.
Dit heeft me wel de nodige moeite gekost want dat is geen klus op een middag. Aan de voorkant valt het mee maar achter moet alles los tot aan de aandrijfassen aan toe. Dit is geen klus als je dit nog nooit gedaan hebt en niet over een brug en al het gereedschap beschikt. Met luchtvering is het minder gedoe maar deze heeft schroefvering en moet er veel los. Maar met het resultaat ben ik zeer tevreden. 4 x Monroe Sensatrac en 4 x nieuwe rubber veerdempers rijdt de oude dame weer als nieuw. Het gas was op in de dempers en de vering sloeg door met 5 mensen aan boord. Nu als een volwaardige limo weer op de weg. De rubber ringen tussen de veren en de schotels waren ook vergaan vandaar het slaan op drempels. Nu is alles weer stil en heeft de wegligging het predicaat nieuw van mij gekregen. Altijd weer een zeer bevredigende reparatie aan een auto: schokdempers.
Verder heb ik de originele 16 inch aluvelgen van het model 1995 helemaal laten spuiten en hier komen de winterbanden om te liggen. Ik zou eerst de 15 inch met winterbanden doen maar grotere velgen staat toch mooier onder deze wagen. Dan ben ik nog bezig met Duitse meerspaakse MAM velgen, even kijken hoe dit de auto staat. Een mooie mat alu velg met diepliggende spaken. Past misschien beter dan de huidige velgen. Eerst maar een passen in Duitsland. Verder niks meer te melden op naar de volgende 15000 km of meer.
De laatste update van mijn LS 400
- 135.000 km
Hierbij mijn laatste verslag van mijn LS 400 uit 1992. Ik heb de auto inmiddels verkocht aan een liefhebber die er goed voor zal zorgen. Door familieomstandigheden werd er amper in de LS gereden en dat is toch jammer. Maar tot 135000 km weer zonder problemen erg genoten van deze youngtimer. Weer op vakantie geweest en vele snelweg kilometers gereden in alle comfort en rust.
Nog steeds een goed verbruik gehad, geen enkel iets kapot en altijd starten en lopen. Het blijft een Lexus. Het is wat saai om zo dit verhaal af te sluiten maar het is niet anders. Ik heb er met heel veel plezier in gereden en ik hoop dat de huidige eigenaar er ook veel plezier aan gaat beleven. De LS is in topstaat en zal dit ook blijven. Ik rij momenteel in een Honda Civic 5 deurs van 2009, Executive. Het enigste wat ik mis is de heerlijke vering van de LS maar parkeren in dit volle land gaat beter. Die review volgt nog.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.