Lexus IS 200 Executive (2003)

autoreview

Lexus IS
Lexus ISLexus ISLexus ISLexus ISLexus ISLexus IS - interieurLexus IS - interieur

Signalement

UitvoeringIS 200 Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Als bestuurder van een BMW 530i merkte ik al snel dat overdaad kan schaden. Het gemak en het comfort waarmee die auto hoge snelheden wist te behalen leidde al snel tot diverse snelheidsovertredingen. Op zich is dat niet zo"n ramp omdat in Nederland de kans op een boete wegens zo"n overtreding zo groot is, dat een paar boetes per jaar tot de normale gebruikskosten kunnen worden gerekend. Wat ik wel vervelend vond is dat ik aan de snelheidsovertredingen geen plezier kon beleven. De 530 met automatische versnellingsbak maakt geen geluid en doet wegens het gebrek aan snelheidservaring eerder aan een tijdmachine dan aan een auto denken. Inruilen dus.

Bij mijn zoektocht naar een waardige vervanger had ik slechts enkele criteria. Achterwielaandrijving; zescylinders en (zie boven)handschakeling. Om de inruil een enigszins rationeel argument mee te geven besloot ik tevens aan kostenbesparing te gaan doen. De auto mocht dus niet meer kosten dan Euro 45.000.

Op mijn shortlist stonden de Jaguar X-type, de BMW 320 coupe en de Lexus is 200 executive. Al mijn goede bedoelingen ten spijt kwam ik echter niet tot een volwaardige vergelijking. Na de proefrit met de Lexus waren ik en de Lexus verkocht. Weliswaar overwoog ik dat de BMW met dezelfde luxe als in de Lexus niet onder de 45.000 Euro de garage zou verlaten en dat de Jaguar eigenlijk een halfslachtige kruizing is tussen een gezinswagen en een droomwagen; het rijgevoel van de Lexus heeft mij onmiddelijk overtuigd.

De Lexus stuurt heel direct en het onderstel geeft een goed contact met de weg. Hierdoor lijkt de Lexus een compact auto die uitnodigt tot gooi en smijtwerk, echter zonder onrustig te worden. Ook op de autosnelweg gedraagt hij zich goed. Hij is niet zo stil als de BMW 530 want de Lexus geeft meer banden en windgeruis door. Op lange ritten is dit jammer. De schakelbak heeft zes versnellingen met korte verhoudingen en schakelt soepel. Er moet moet actief geschakeld worden, maar dat verhoogd het sportieve gevoel. Bij lage toeren is de Lexus niet snel. Zelfs een beetje langzaam. Aan de ene kant is dit jammer, aan de andere kant nodigt dit uit om de hogere toeren op te zoeken. Hierbij maakt de Lexus een mooi geluid. De rijprestaties Van de Lexus vind ik dus zeer goed al zijn er andere wagens die in absolute prestaties beter scoren.

Het interieur (in dit geval ivory wit escaine leer) ziet er luxe uit. De stoelen zitten heerlijk mede doordat ze wegens hun electronische bediening ook tijdens het rijden naar wens zijn in te stellen. De BMW stoelen waren zeer geschikt voor een welgevoede beier, maar voor iemand met een gemiddeld postuur zoals dat van mij waren ze te breed om voldoende steun te bieden. De bediening van de instrumenten is makkelijk en effectief. De climate control werkt (althans gedurende de korte tijd dat ik er tot nut toe in heb gereden) prima. De muziekinstallatie verdient een eigen recentie in HiFi magazine o.i.d.. Top dus.

Enig minpunt dat ik tot nu toe heb ontdekt, is dat de kofferbak alleen van binnenuit of met de sleutel kan worden geopend. Het sleutelgat of de sleutel is niet verlicht en het zou mij daarom niet verbazen als er binnenkort een sleutelkrasje op de koffer is te vinden. Ook de startonderbreking vind ik niet praktisch. Te vaak moet ik de sleutel opnieuw uit het contactslot halen en de juiste knop indrukken om de auto alsnog te kunnen starten. Ander nadeel is het inrijden. Dit zou de garage voor je moeten doen. Dan kun je tenminste direct aan de bak.

PROBLEMEN

Ik rijd de auto nog te kort om problemen te kunnen (onder)vinden. Vanzelfsprekend hoop ik dat Lexus haar imago van betrouwbaarheid en goede service waar maakt. In mijn beoordeling anticipeer ik alvast op de goede afloop, want ik ben immers in jubelstemming.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.