Lancia Ypsilon 1.2 16v Unica (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ypsilon 1.2 16v Unica |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 65.000 km |
KM-stand laatst | 115.000 km |
ERVARINGEN
- 115.000 km
Mijn vriendin wilde een andere auto die wat sneller en luxer dan de Alto was, maar ook niet zo'n auto die je op iedere hoek van de straat ziet.
De Lancia Y hebben we na lang wikken en wegen over de betrouwbaarheid ervan gekocht. Italiaanse auto's hebben natuurlijk niet de naam betrouwbaar te zijn, maar dat bleek tijdens mijn zoektocht op internet toch mee te vallen.
Op zoek naar een mooi exemplaar zijn we in Vlaardingen bij de Mitsubishi dealer uitgekomen. Hier stond er een met 65.000 km op de teller. Ik had al op internet gevonden dat de originele distributieriem interval terug was gebracht van 120.000 km naar 60.000 km. Uiteraard was dit nog niet gebeurd, dus de dealer heeft deze keurig vervangen voor de aflevering.
De Lancia is echt leuk om te zien met de rode bekleding en rode stof op het dashboard. Ook de wens van een wat vlottere auto kwam uit met de 80 pk's die het 1.2 motortje ontwikkelt. Je bent niet snel, maar vlot genoeg is het zeker te noemen. Het onderstel is duidelijk op comfort gericht, getuige overhellen in bochten, maar toch kun je er best vlot mee door de bocht. Dat komt ook door de 185 mm brede banden van Dunlop. De reminrichting is ook heel goed, het voelt allemaal heel stevig en stabiel aan.
de stoelen zijn wel wat aan de vlakke kant en geven weinig steun in snelle bochten. Op een lange rit zitten ze wel redelijk goed.
Wat mij opvalt is dat de genoemde opties in de autoweek database helemaal niet overeen komen. De centrale vergrendeling is niet op afstand bedienbaar, bijvoorbeeld. Ook zijn de spiegels niet elektrisch te bedienen en verstellen.
Het verbruik is volgens de fabrikant-gegevens gemiddeld 6 liter/ 100 km. Het eerste tankje hebben we 7 liter/ 100 km gedaan, niet slecht dus.
Update 9-10-2006, 74.000 km
De auto heeft nog geen druppel olie verbruikt sinds we hem kochten 9.000 km geleden. Dat is toch wel uitzonderlijk en bevestigd de indruk die ik al had.
Je kunt niet vlot over verkeersdrempels rijden met deze auto. Door de soepele vering hoor je dan al snel kggggg onder de auto wanneer je de drempel afkomt. De zachte vering is toch wel irritant, als je het gas indrukt komt de neus echt omhoog en als je hard door de bocht gaat ligt 'ie op 1 oor. Mijn vriendin heeft daar niet zo'n probleem mee, maar ja...
Update 16-2-2007, 77.500 km
Hij houdt het goed, nog geen echte problemen tegen gekomen, behalve een kapotte accu.
Update 26-7-2007, 82.000 km
Beurt gegeven, dat was er eigenlijk nog niet van gekomen sinds de aankoop. Daarom alles uitgebreid gedaan, ik doe het onderhoud zelf, dus het kostte bijna niets;
- Volsynthetische olie
- Oliefilter
- Bougies
- Bougiekabels
- Luchtfilter
- Interieurfilter
- Brandstoffilter
De auto heeft absoluut geen olie verbruikt in 15.000 km en dan te bedenken dat de olie al zwart was toen we de Lancia kochten (lekkere afleveringsbeurt... deze oliewissel had natuurlijk voor aflevering moeten gebeuren, maar ik doe dit sowiezo liever zelf. Ik weet dan dat de goede en kwalitatief goede olie er in gaat)
De oliestop in het carter is wel belachelijk (Italiaans?!) geconstrueerd. Dit is een stop met gasdraad die dan op de draad moet afdichten. Dat is natuurlijk vragen om problemen. Waarom geen afdichting met een koperen ring zou je zeggen.
Update 11-11-2007, 84.079 km
De auto geeft tot nu toe geen krimp. Hij start altijd in 1 keer en verbruikt geen druppel olie of koelvloeistof. Als met al zijn de gebruikskosten van deze auto zeer laag.
Update 5-6-2008, 87.530 km
Het wordt saai, deze auto doet het altijd goed. Nooit startproblemen of wat dan ook. Het rijden van deze auto is dan ook ontzettend goedkoop.
We hebben dan ook nog geen moment spijt gehad van deze aankoop.
Update 22-10-2008, 89.000 km
Vandaag heb ik een onderhoudsbeurtje uitgevoerd bij ons voor op straat (niet echt ideaal, wel lekker goedkoop). Onderdelen die vervangen zijn en de kosten:
Volsynthetische Kroon Asyntho motorolie 5W30
Oliefilter
Interieurfilter
Luchtfilter
Kosten totaal 65,00 euro
Ik hoop dat er weer een jaar gereden kan worden zonder problemen.
Update 20-1-2009, 93.000
I.v.m. een tweede kindje op komst moet er een andere auto komen of moet de Y uitgerust worden met een in delen neerklapbare achterbank, zodat de 2-persoons kinderwagen mee kan. Eentje in de goede stof/ kleur vinden is onmogelijk, dus op de sloop een groene gevonden en ingebouwd. Dit alternatief van 50 euro is goedkoper dan een andere auto kopen! Hij kan weer even mee.
Update 20-2-2009, 95.000
De originele Dunlop banden beginnen scheurtjes van uitdroging te vertonen en hebben een slechte zijwaardse grip bij nat wegdek. Daarom de banden bij een restprofiel van ca. 5mm laten vernieuwen (alle 4). Er zit nu Bridgeston Turanza ER300 op en ik moet zeggen: Superbanden!
Update 5-7-2010
Distributieriem zat er alweer 4 jaar op, dus laten vervangen. Samen met de waterpomp. Kosten 450 euro.
Update 2-7-2011 99.700 km
Beurtje Olie Kroon Asynto 5W30 + alle filters
Update 12-08-2012 102.680 km
Intussen hebben we de Lancia 6 jaar waarin de betroubaarheid echt uitmuntend is geweest. Aangezien het lage aantal kilometers dat het karretje maakt (3000/jr) mag hij nog even blijven en daarom worden een aantal zaken aangepakt, waaronder de voorremmen.
Ivm roestvorming en dunne remblokken heb ik dit weekend de voorste remschijven en blokken vernieuwd. Originele onderdelen besteld bij Tuynder. Als je daar je onderdelen met chassisnr besteld heb je eigenlijk altijd de juiste onderdelen. Wel prettig als particulier dat de schijven juist blijken te zijn als alles los ligt.
Kosten totaal 116,- euro. Resultaat is dat de Lancia weer 100% trillingsvrij vertraagt.
Update 20-9-2012, 102.923
Olie en oliefilter vernieuwd
Update 19-3-2014, 106.470
Vandaag APK gekeurd, natuurlijk zonder enig probleem. Verder zijn de winterbanden, die op de originele velgen zijn gegaan, de zolder op gegaan en zijn de zomerbanden gemonteerd op een ander stel lichtmetalen velgen dat ik via Marktplaats op de kop heb getikt. Deze velgen staan de auto ook goed, zie de foto op de omslag van deze review.
Update 10-4-2015, 108.000
Probleemloos is het toverwoord. Heerlijk.
Update 15-2-2016, 115.000
Na 10 jaar ontzettend trouwe dienst mag de Ypsilon naar een volgende eigenaar. Eigenlijk heel erg jammer, maar nu mijn vrouw wat meer gaat rijden en met de 2 kinderen op de achterbank wil ik wat meer veiligheidsmarge en comfort op lange ritten. Ze gaat nu in een Fiat Bravo uit 2010 rijden, dus dat verzacht het leed wel wat.
Iedereen die een Lancia als onbetrouwbaar betitelt kan dus vanaf nu een draai om zijn oren krijgen.
PROBLEMEN
- 115.000 km
69.000: Airco werkte niet, de condensor bleek lek te zijn. Dit is onder garantie verholpen.
92.092: Knipperlicht deed het niet meer, dus hiervoor het knipperlicht relais vervangen dat in de stuurkolom is ingebouwd (goed zoeken...). Kosten 20 euro.
95.000: Uitlaat achterdemper is er in 1 keer onderuit gebroken, waardoor de auto even 20 cm opwipte. Gelukkig reed ik net in de auto en reed ik nog maar heel zacht. Als dit op de snelweg was gebeurd weet ik niet hoe dit had afgelopen. De ophangbeugel van de demper zit aan de verkeerde kant (achterzijde). Kosten 160 euro.
97.000: Storingslampje ABS is gaan branden en de auto deed even "raar" volgens mijn vrouw. Ook het ABS lampje is gaan branden. Voor de ABS-computer een uitleeskabel gemaakt en de ABS sensor linksachter gaf een foutmelding. Bovendien was te zien dat deze echt geen signaal afgaf. Deze vervangen voor 50 euro en de code gereset. Probleem is nu opgelost. Ook meteen de remvoeringen achter vervangen aan beide zijden. Heel vreemd, deze waren los gekomen van het oppervlak waar deze voeringen op gelijmd zitten. Erg gevaarlijke situatie als je het mij vraagt! Kosten 18 euro.
105.488: de linker voordemper deed het niet meer. Op de sloop een complete veerpoot gehaald en in een uurtje ingebouwd voor op straat. Kosten veerpoot 35 euro en doorrijden maar weer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.