AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Lancia Ypsilon 1.2 16v LX (2000)

autoreview

Lancia Ypsilon 1.2 16v LX (2000)

Signalement

UitvoeringYpsilon 1.2 16v LX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf109.000 km
KM-stand laatst109.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lancia Y 1.2 16V LX (2000)

  • 109.000 km

Beste lezer(es),

Ik was in 2006 op 20 jarige leeftijd ''eindelijk'' serieus opzoek gegaan naar een eerste auto.
Mijn woon werk verkeer is slechts 6km,..dus brood nodig had ik een auto niet.
Enkele jaren eerder maakte mijn vader mij attent op een (volgens hem) mooie auto voor een goede prijs.
Het ging om een rode VW Golf uit '93.
Echter 1 ding wist ik al zeker.....Ik wilde absoluut GEEN (kale & saaie)13 in een Dozijn auto!!!
Dus dit verhaal ging dan ook niet door...
En ik reed dus nog een paar jaartjes langer op de fiets.

Toen ik in de kinderwagen zat wist ik elk automerk al aan een model te koppelen.
Lancia is altijd een merk geweest wat mijn aandacht op een bijzondere manier trok.(en nog steeds trekt)
Uiteraard de jaren achtereenvolgende Rally successen,....maar ook de prachtige stijlvolle 'civiele' modellen van toen.
De Lancia Thema is slechts 1 van de vele voorbeelden van een model dat ik al vanaf kleins af aan prachtig vond.
In principe stond Lancia dus al vrij vlot bovenaan m'n verlanglijstje.
Al moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat enkelt Alfa en Lancia op dat lijstje stonden..
Na kort twijfelen tussen een Delta of een Y, ben ik voor de Y gegaan.
Ze zeggen weleens; 'Je bent wat je rijdt'...in mijn geval stond de Y gewoon voor (stront)Ygenwijs...

De koop:

Ik had de auto bij een Particulier in N-Holland gekocht.
De auto verkeerde in een tamelijk goede staat.
De Km stand was toen met 109000 ook niet schokkend hoog.
Na een proefritje en een korte inspectie op schades en/of mankementen, vrij vlot op de koop over gegaan.

Het extrieur:

De Lancia Y is een zeer stijlvol autotje.
Naar mijn idee(nog steeds)1 van de mooiste uit het kleine segment.
Er zit een prachtig lijnenspel in, het geheel geeft de auto een zeer eigen gezicht.
En wat dacht je van de overlappende motorkap en achterklep!
Ook de voor en achterlichten zijn ze van bijzondere vorm.
Het zicht wat de voorlichten geven was voldoende.
Al komt het uiteraard niet in de buurt van de Xenon die ik in m'n huidige auto heb. (Lybra Intensa)
Ook de portier opener zit verticaal op de b stijl ipv horizontaal op de portier.
Ik heb regelmatig zitten grinniken als ik iemand die ik een lift gaf (en die de auto niet kende) in de stortregen gehaast zag zoeken naar de deuropener..

De besturing:

Wat mij al direct opviel was het lichte stuurgedrag en het stevig overhellen tijdens snelle bochten.
Dit maakte de besturing met hogere snelheden een tikkeltje ongevoelig.
Maar...wennen deed het wel, net als het aflees paneel wat zich in het midden van het dashboard bevind.

De motorisering:

Met 86 pk voor slechts 885kg is de auto behoorlijk fel.
Menig stoplicht sprintje stond dus ook op naam van deze Yp.
En een topsnelheid die over de 180 km/h ging is ook niet mis.
Al heb je uiteraard wel met dergelijke snelheden het idee dat Schumacher je met moeite kan bijhouden in een auto als dit.
Het verbruik was met mijn rijstijl (vrij vlot) ongeveer 1 op 13/14.
Olie verbruikte de motor maar mondjes maat.

De versnellingsbak:

De versnellings bak is typisch Italiaans.
Een zeer lange 2e en 4e versnelling.
Doorgaans gaat het schakelen zonder problemen.
Wel wil ik melden dat bij snel opschakelen en achteruit de bak een beetje hakerig kan aanvoelen..
Met als gevolg dat je het bekende 'tandenpoets' geluid gaat horen.

Het comfort:

Het comfort is naar mijn beleving ruim voldoende.
De volledig in Alcantara uitgevoerde zetels zien er chique uit.
Wel moet gezegt worden, dat er met name in de bochten, een tekort aan zijdelingse steun is.
Voorderest is hij zeer comfortabel.
Ik ben n.l een keer in slaap gevallen, toen ik een tijd moest wachten op een vriend met een 'plannings' probleem.
Het was idg geen slechte ervaring..

De Ruimte:

Wie voor een Y kiest, weet van te voren dat het geen Ruimte wonder is.
Toch kunnen er redelijk wat boodschappen in mee.
Maar met name volwassen passagiers op de achter bank, zullen hoogstwaarschijnlijk hopen dat het ritje wat ze meerijden zo kort mogelijk duurt.
Verder zijn er in het dashboard zelf twee 'bakken' waar je makkelijk het een en ander aan los spul kwijt kan. (Pakje Sigaretten, kaugom, kleine handtas..)
Ook in de portieren is nog plaats voor wat spullen.

De uitvoering:

De Lx uitvoering is rijk uitgerust.
In mijn geval had ik een volledig in donkerblauw uitgevoerd Alcantara intrieur.(tot in het Dashboard aan toe)
En een(Sierhout ogend)kunststof midden console
Verder had ik opties als: Metalic lak, mistlampen, gepolijste 14'' wielen, Airco, centrale deurvergr. op afstand en Elek. ramen en spiegels.
Waarvan de spiegels ook nog verwarmd waren.
De elektrische ramen waren niet altijd even enthousiast als ze de opdracht 'opengaan' kregen.
Sterker nog,..ik was in 2 jaar tijd 2 raammotortjes verder.
Van 120 euro ps (incl. inbouw)..
Ook werden de gepolijste wielen geplaagd door corrosie van binnenuit. (Bijna niet tegen tegaan)
Met als gevolg dat je lelijke plekken op je wielen krijgt,..wat erg zonde is..

De Kwaliteit/Afwerking:

De afwerking in zijn geheel is ruimvoldoende.
Bedenk dat deze auto qua techniek en model uit '96 stampt.
Een piepje en kraakje kwam wel eens voor, maar dat mag geen naam hebben.
Verder sluiten de intrieur onderdelen vrij netjes op elkaar af.
Wel vond ik dat de ontwaseming beter kon.
Met Airco aan was ik af en toe nog een tijdje bezig om uit dat 'Douche cabine effect' te komen.
Ook voelen sommige onderdelen iet wat fragiel aan.
Bijv: de Stuur versteller, de richting aanwijzer, de zonnekleppen en portier opener van binnenuit.

Problemen:

Ik heb met Yp de volgende problemen ondervonden:

2X in 2 jaar tijd een raammotortje.
Achterruit verwarming. (draadbreuk)
Thermostaat kapot.
Vocht in Bougie kabels(De Auto hield in bij acceleren)
En als duurste grap moest er een nieuwe koppakking in.

Er zijn wel meer dingen vervangen, maar die tel ik niet als problemen,..maar als normaal onderhoud.

Ik heb naar mijn mening een onvergetelijk leuke eerste auto gehad.
Die mijn sympatien voor het merk in liefde heeft omgezet.

Dank voor uw intresse,

Jay

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Lancia Ypsilon

Lease'm
Lancia Ypsilon 1.2 Turbo Hybrid
€ 519
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren