Lancia Delta 1.6 16v LE (1996)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Delta 1.6 16v LE |
|---|---|
| Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 1996 |
| Jaar van aanschaf | 2004 |
| KM-stand bij aanschaf | 200.000 km |
| KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Hele mooie auto, tenminste een model dat je niet in elke straat drie keer ziet staan. Goed rijeigenschappen, maar een beetje ondergemotoriseerd in deze 1.6 (103 PK) versie. Je moet de motor goed op toeren houden om een beetje op te schieten waardoor het aardig rumoerig is in het interieur.
De beruchte Italiaanse afwerking valt me reuze mee, op wat rammeltjes en piepjes na zit de auto prima in elkaar geschroefd. Door de hoge afschrijving kun je als je de Delta 2e hands aanschaft een leuke exclusieve auto rijden voor een relatief lage aanschafprijs en op G3 blijven de kilometer kosten ook goed binnen de perken.
PROBLEMEN
Veel problemen heb ik niet gehad. Het enige mankement is een vreemd ’kloink’ geluid bij de voorwielophanging bij het op/afrijden van drempels. Er zit geen speling in de ophanging of de bussen. De compressie is laatst gemeten en ondanks de hoge km-stand (242.000) nog ruim binnen de marge.
Tot nu toe zijn de volgende onderdelen vervangen (buiten regulier onderhoud):
Koppeling + drukgroep, uitlaat, remblokken, accu,(bijna)alle dashboard lampjes verwarmingsradiateur, distributie riem + spanrol, uitlaatspruitstuk (misschien gescheurd door mindere koeling bij rijden op LPG).
Het lijkt een lange lijst maar, zoals uit bovenstaande opsomming blijkt zijn het voornamelijk slijtageonderdelen welke vervangen zijn en de onderhoudskosten zijn nu eenmaal hoger bij een hogere km-stand. Daar tegenover staat natuurlijk wel een lagere aanschafwaarde. Ik ben zeer tevreden over de auto en zou zo weer een Lancia kopen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

De Kia EV4 bewijst naast de Renault Scenic dat hij een goede EV is, maar niet in alles beter

Test: Volkswagen ID3 GTX - Met de wetenschap dat er een GTI komt begrijpen we 'm beter

Deze topklasse limo's uit de jaren 1950-1980 stijgen nog wel in waarde

De Nio EL6 is dankzij accuwisselen eerder in Italië dan de Volvo EX90, maar het scheelt niet veel

Lezersreacties (0)
Reageren