Lancia Delta 1.6 Multijet 105pk Silver (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Delta 1.6 Multijet 105pk Silver |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 155.000 km |
KM-stand laatst | 296.320 km |
Eerste en laatste review van een schitterende auto
- 296.320 km
Nadat een paar mensen achterop mijn Scenic geknald waren, was daar het mooiste wel van af. Zat sowieso niet veel moois aan, maar was een praktische ruime gezinswagen.
Gezin is er inmiddels niet meer, dus de keuze was vrij.
Op zoek naar een Skoda Octavia kwam ik een Lancia Delta tegen. Die zoek je niet. Mooie auto alleen uitgewoond. Dus wel op zoek naar een Delta, maar dan een net exemplaar.
Diesel. Ik reed redelijk veel. Corona gooide daar later wat roet in.
In die tijd werkte ik in Brussel en diesels willen daar nog wel eens met een zo goed als nieuwe kilometerstand voorbij komen. 155dkm is nieuw.
Zelf geïmporteerd (niet moeilijk) in 2019, nu 2023 nadert het afscheid. De opvolger staat klaar. Een net zo oude Lancia Delta, identieke uitvoering, met slechts 132dkm....ik kan dus weer jaren dieselen. Was die niet toevallig voorbij gekomen, dan was er geen afscheid geweest, want de Delta bevalt nog steeds prima.
Ik gebruikte haar (een Lancia is een haar) in de eerste jaren vooral voor afstanden van 300km per keer, later 200, tegenwoordig het werk dichterbij en is het 40km naar mijn werk. Met daarnaast regelmatig uitjes naar Tsjechië waarbij ik 1200km per dag rij.
Comfort:
De uitvoering is een Gold, met leer/alcantara stoelen, beige ipv standaard zwart, gescheiden airco, navigatie, parkeersensoren, regensensor etc. Luxe dus.
Stoelen zitten goed, ik was toen nog bovengemiddeld breed en zwaar, mogelijk wat vlak maar de Delta III is een reisauto en niet het scheurmonster van vooral de 1e generatie.
Vering is comfortabel, redelijk stug. Kleine oneffenheden voel je, grote verwerkt zij soepel.
Wegligging: prima, wil ook best wel stevig door een bocht (afhankelijk van het schoeisel uiteraard).
Te noemen is ook de verstelbare achterbank die in bij mij normale stand zo ver mogelijk naar achteren staat: meer dan voldoende kofferruimte en extreem veel beenruimte op achterbank!
Verbruik:
Ik haal een gemiddelde van 1:20, woon werk verkeer met cruise control op 105 km/u is met een verbruik van 1:25.
Zeer netjes.
Oliepeil controleer ik nooit....geen verbruik dus.
Onderhoud en problemen:
Onderhoud altijd op tijd laten doen, zaken die vervangen zijn:
- motorsteun links (olielekkage) bij ca. 170dkm
- koppeling bij ca.210dkm (dubbelmassa vliegwiel was nog ok, zit er nog steeds in)
- draagarmrubbers rechts achter (ergens rond de 200dkm)
- Blue en Me module, de 2e is inmiddels ook niet meer perfect maar handsfree bellen gaat goed alleen display toont niet meer de beller/gebelde. Dit is ook de reden dat de km stand knippert, niks aan de hand is slecht de BM module.
En uiteraard de distributieriem, maar dat zie ik als normaal onderhoud.
Schokbrekers zijn nog origineel.
Achterdemper is vervangen bij ca. 270dkm. 11 jaar oud.
Eigenlijk ook normaal.
Inmiddels te koop dus, te merken is dat diesel een slechte naam heeft. Vervangingswaarde bij total loss is 3850 volgens de ANWB, handelaren bieden 1300.... Mooi niet dus. Dan geef ik haar nog liever weg, kinderen zijn er mogelijk blij mee. Ik wacht nog 1 maand en anders is het exporteren naar land waar de kinderen wonen.
Samenvatting:
Betrouwbare, zuinige, comfortabele reisauto.
Met kwa uiterlijk een stukje design wat je tegenwoordig niet meer ziet.
Nog iets vergeten?
Mogelijk zit er chiptuning op, ze rijdt sneller dan fabrieksopgave, aanzienlijk sneller.
198km/u op GPS meerdere malen geklokt. Dat is zelfs sneller dan de 120pk versie doet. Er zijn dus vermoedelijk 15pk of meer extra aan boord.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.