Kia Venga 1.6 CRDi X-ecutive (2010)

autoreview

Kia Venga
Kia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia Venga

Signalement

UitvoeringVenga 1.6 CRDi X-ecutive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst188.000 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kia Venga X-ecutive 1.6 CRDi 128pk

  • 1.800 km

We hebben deze auto nu 1 week in ons bezit en hebben de eerste 1800 km ermee gereden. Dit is best veel, maar we hebben de auto vlak voor onze vakantie, met caravan, gekregen en moesten daarom even wat extra kilometers af leggen. Het is nou eenmaal niet verstandig om achter een spiksplinter nieuwe auto een zware aanhanger te hangen.

We hebben deze auto gekozen nadat we bij de KIA-dealer gingen kijken naar een Kia Cee'd. Het was de bedoeling om deze auto te kopen. De 7 jaar garantie van Kia heeft ons bij de showroom gebracht en de recensies over de Cee'd maakte ons nieuwsgierig.

In de showroom zagen we de Venga wel staan, maar we keken er niet serieus na, deze was te klein voor ons. Wij (mijn vrouw en ik) zijn allebei niet de kleinsten en onze zoon krijgt ook steeds langere benen. De verkoper wist echter te vertellen dat de Venga onze caravan kon trekken en dat hij ook in diesel te krijgen was.

Na even proefzitten hebben we maar gelijk een proefrit gemaakt. en dat reed prima, we vonden wel dat als we over een hobbel in een woonwijk te snel reden, we een schop na kregen.. ik nam ze dan ook sportief, als we ons aan de maximum snelheid hielden (30km) dan ging het prima.

2 dagen later, na verschillende reviews te hebben gelezen hebben we de Venga besteld. 6 Weken moesten we wachten, maar2 weken eerder dan verwacht stond hij bij de dealer klaar.

Onze Venga is de meest luxe die er te krijgen is, we hebben een grijs metalic lak en het Panoramisch dak dat ook nog open kan. Het enige wat we niet hebben is het navigatiesysteem, tomtom voldoet nog prima en is vele malen goedkoper.

De eerste kilometers geven mij het gevoel dat ik in een veel grotere auto rijdt dan de 20 cm langere C4 die ik hiervoor reed. Het Intelligent Stop en Go werkt prima, bij voldoende vermogen in de accu slaat de auto af als ik voor een verkeerslicht stil sta en de motor draait weer voor ik hem in de versnelling heb staan.
Ik heb in de eerste dagen lange afstanden gereden, 300 km op 1 dag was normaal. Ik vond het prima rijden, zowel op de snelwegen als in de stad. Tot nu toe geen problemen gehad, op naar de vakantie..

Update

  • 5.800 km

Na een vakantie met caravan van 1200 kg even een kleine update:
Deze diesel kon onze caravan met gemak trekken, veelal reden we in de 6de versnelling met een snelheid van een dikke 90 km per uur. Dit ging goed op de vlakke wegen, zodra we moesten klimmen in Frankrijk moesten we toch we terugschakelen naar de 5e en soms naar de 3e versnelling.

Het verbruik met caravan was net geen 1 op 10 en met zo'n verbruik valt het op dat je vaak moet tanken. Bij dit tanken slaat de pomp toch wel erg snel af i.v. het opkomende schuim uit de tank. Als je dan geduldig de tank voller druppelt dan kan er gauw nog een 10 tot 12 liter worden bijgetankt. Doe je dit niet dan sta je toch na 350 km weer bij de volgende tank plaats stil.

Het is geen ramp maar als je 1000 km op 1 dag wil rijden moet je toch al gauw 2 tot 3 keer tanken.

We hebben tijdens onze vakantie veel gebruik gemaakt van een open panoramisch dak.. de raampjes open en dan heerlijk genieten van de buitenlucht. Als reisauto voldoet deze Venga ons heel erg goed, 1000 km op 1 dag, met de caravan er achter, is geen enkel probleem.

Pluspunten:
- Panoramisch dak
- Veel binnenruimte
- Goede geluidsinstallatie (Met Ipod aansluiting)

Minpunten:
- relatief kleine brandstof tank (pomp slaat snel af)
- plank in de kofferbak klapt bij zware belasting naar beneden.

bijna afscheid nemen van de Venga

  • 188.000 km

na 188.000 km met plezier in deze auto gereden te hebben, is er vandaag een andere auto besteld: De Renault Captur.

Een kleine samenvatting van de afgelopen 5 jaar.

Ik kan niet anders zeggen dan dat het een betrouwbare auto is geweest, zonder motorische problemen is van onderhoudsbeurt naar onderhoudsbeurt gegaan. Het is een lekkere auto om in te rijden, met de auto op vakantie naar Barcelona of naar Rome met de caravan er achter was geen straf.

ZIjn er geen problemen of negatieve dingen te melden? Ik heb een versie met een panoramisch dak en deze heeft onderhoud nodig, ik vind iets te veel onderhoud. Zo ongeveer elke 20.000km moet hij hiervoor naar de garage, alwaar ze de rails schoonmaken en opnieuw moeten invetten. Hij sluit dan weer 10.000 km als een zonnetje waarna hij daarna steeds moeizamer dicht gaat. Gelukkig heb je garantie en kost het je alleen maar tijd. (half uurtje is genoeg voor een garage).

Ook een puntje van ergernis in de afgelopen jaren zijn de rammeltjes onder het dashboard. Met elk bezoekje aan de garage werd het weer vastgezet..... Dat moet anders kunnen!

Maar zoals gezegd, motorisch verder geen problemen. De normale slijtage aan de banden, remmen, etc. zijn uiteraard aanwezig. de slijtage op het "lederen" stuurwiel was iets te veel, deze is dan ook na 50.000km vervangen door een nieuw exemplaar. bij de 100.000 km stand was hij volgens mij weer aan vervanging toe, maar dat heb ik niet voor elkaar gekregen.. Jammer maar helaas. Ik moet ook eerlijk bekennen dat het de laatste tijd niet heel veel erger is geworden, maar het is niet het beste kwaliteit "leer".

Op de vraag of ik weer een Kia zou kopen, ja misschien wel, de 7 jaar garantie (of voor mij de 150.000km) is wel lekker. Maar met mijn jaarlijkse km's is het beter om een Hyundai te kiezen. Toch kies ik voor de Renault Captur, een leukere kleurige auto, met een mooi navigatiesysteem: RLink..

Deze Renault is beter/confortabeler geveerd dan de Venga, de schop na die je krijgt bij het nemen van drempels is en blijft een kleine ergernis. Je gaat er iig erg rustig door rijden. Tevens is de nieuwe Venga in NL niet als diesel leverbaar en ik vind het jammer dat de Captur niet een panoramisch dak heeft.

We hebben een prima auto gehad aan de Kia.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.