Kia Venga 1.4 CVVT X-ecutive (2010)

autoreview

Kia Venga 1.4 CVVT X-ecutive (2010)

Signalement

UitvoeringVenga 1.4 CVVT X-ecutive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf200 km
KM-stand laatst5.500 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

KIA Venga, de eerste 500 kilometers

  • 700 km

Sinds 2 jan 2010 in het bezit van deze KIA Venga 1.4 CVVT X-ECUTIVE

En de eerste goede indruk die wij tijdens de proefrit in december hadden wordt tot nog toe steeds bevestigd. We waren een grote ruime auto gewend met een hoge instap en ik moet zeggen dat dit gevoel niet weg is nu we in deze Venga rondrijden.

Omdat we wel een zuinige auto wilden maar niet al teveel wilden inbinden met de binnenruimte was de keus voor deze Venga snel gemaakt.
De Co2 uitstoot valt in de categorie B en bedraagt 136 g/km.
Voor Leaserijders valt hij hierdoor in de 20% bijtelling
We hadden ook een paar hybride auto´s bekeken maar vonden de "look en feel" wat minder dan deze KIA. Gezien de lengte van ons beiden (1.85) biedt deze 1.60 mtr hoge auto een prima zitplek met voldoende been- en hoofdruimte. De half lederen stoelen bieden een uitstekende zit.

Begin januari was nou niet de beste tijd om een auto afgeleverd te krijgen gezien de weersomstandigheden maar de ESP en ABS konden de eerste dagen meteen zijn werk doen op de gladde sneeuwlaag.
Ook de winterbanden dragen natuurlijk bij aan een goede wegligging onder deze barre omstandigheden. Je moet natuurlijk wel oppassen dat je niet overmoedig wordt met deze elektronische systemen tot je beschikking en dat je je aanpast aan het overige verkeer.

De Venga ervaren we als een stille auto. Je hoort/voelt de motor amper als hij aan staat. In het begin dacht ik steeds dat hij was afgeslagen maar dat bleek niet het geval.

Wat ik fijn vindt is, dat het binnen behoorlijk licht is in deze Venga. Dit komt natuurlijk mede door het "optionele" panoramadak. Dit geeft ons een vrij en avontuurlijk gevoel. We kunnen niet wachten tot het voorjaar wanneer hij open kan tijdens het rijden.

Een klein minpuntje van dit glasdak is dat er zich natuurlijk condens vormt op dit grote glasoppervlak. Maar dan moet je ook maar niet met sneeuwvoeten en vochtige jassen in de auto stappen!
Met de Airco aan is dit overigens zo weer verdwenen.

We vinden deze auto prettig rijden maar wat mij opvalt is dat hij vrij direct stuurt. Ook op de snelweg als de stuurbekrachtiging wat minder zijn werk zou moeten doen. Persoonlijk vindt ik deze vrij directe sturing wel prettig maar ik kan me ook voorstellen dat sommige mensen dit misschien onrustig vinden. Het is natuurlijk ook wat je gewent bent met je vorige auto.

ISG het Intelligente Start/Stop systeem is een aparte ervaring het werkt alleen boven de 3° en zorgt ervoor dat je motor voor een stoplicht of bij stilstand afslaat. Ook het starten gaat zonder een sleutel aan te raken geheel ongemerkt.
Je ervaart het alleen aan een oplichtend lampje op het dashboard.
Dit systeem moet de auto zuiniger maken bij stadsritjes.

Het Full map navigatie en audio systeem, welke als optie kan worden ingebouwd, doen zijn werk goed. Deze is via een touchscreen , voice commands of knoppen te bedienen. Ook doet hij dienst als display tijdens het achteruit rijden wat wel wennen is om alleen hierop te vertrouwen. In het begin kijk je zeker over je schouder mee. De lage paaltjes worden keurig getoond op het display en een signaal volgt als de parkeersensoren wat detecteren.
Mp3´s afspelen via de standaard USB aansluiting werkt ook prima. De nummers worden keurig in folders weergegeven op het display.
De functionaliteit is goed op elkaar afgestemd. Het geluid wordt mbv. 6 luidsprekers goed weergegeven.

Vooralsnog alleen positief en geen echte minpunten, maar dat wordt gereviewd over een paar duizend kilometer.....

Als KIA zijn 7 jaar garantie kan waarmaken kunnen we deze auto misschien over 4 jaar verkopen met nog 3 jaar fabrieksgarantie.
Welk merk doet dit na...

Al met al een fijne ruime auto in zijn klasse waar we met ons gezin veel plezier aan hopen te beleven.

Indruk verbruik

  • 900 km

Het is nog te vroeg om het echte verbruik weer te geven. Dit omdat we tot nog toe alleen veel korte ritjes gereden hebben.
Gisteren een eerste rit van 150km.

Ik kan alleen een eerste indruk geven.

Als ik met de cruisecontrol aan constant rijd lees ik de volgende waarden af op het display. De Airco staat uit en ik rij op winterbanden wat volgens sommigen 10% extra verbruik oplevert.
Bij korte ritjes van minder dan 5 km wordt soms beweerd dat het energieverbruik bijna verdubbeld omdat de motor nog niet warm zou zijn. Geen idee of dit echt zo is...

90 km/h 5,7/100km
100 km/h 6,5/100km
120 km/h 7,2/100km
140 km/h 10,2/100km

Zoals al vermeld: Dit zijn de afgelezen waarden van het display. Een update volgt als ik een keer de werkelijke waarden gemeten heb

bv een ritje A-dam - Parijs bij 100km/h (Maar wie rijd er in de praktijk nou zo constant....

Het zou beter zijn als fabrikanten (Ford doet dit geloof ik nu al)
een verbruik zouden opgeven tussen twee uiterste meetwaarden.
Er is niemand in de wereld die constant 100km/h rijd.

vb. gemiddeld brandstofverbruik:
km/liter: 11,1-18,9
5,3-9,0: liter/100km

Dit voorkomt misschien reacties over brandstofgebruik.

De eerste 5000 kilometers...

  • 5.500 km

Zonder noemenswaardige problemen heeft de Venga de eerste 5000 kilometer afgelegd. Na een koude start met gladde wegen en veel sneeuw in januari doet de lentezon hem goed.
Eindelijk zijn de lichtmetalen velgen gemonteerd en rijdt hij vrolijk en ook zuiniger rond op zijn 'zomer'banden.
Het panoramadak kan nu echt functioneel open en dat is een fijne beleving. We hebben nu echt het gevoel een beetje in een open auto te rijden.

De meeste ritjes met de Venga zijn woon-werkverkeer en dan doet het ISG systeem goed zijn werk. Keurig voor ieder stoplicht in zijn vrij, koppeling op laten komen en de motor slaat af. Stoplicht springt op groen, koppeling in, en de motor start meteen. Eenmaal hieraan gewend, merk je de handelingen niet eens meer, zo automatisch gaan ze.
Ik denk dat het ISG systeem zo'n half uur per dag stationair draaien van de motor bespaard. Dus ook een half uurtje brandstof

Ook op de langer afstanden rijdt de Venga comfortabel. Tijdens een ritje Haarlem - Brussel manoeuvreert hij soepel door het verkeer. De cruisecontrol ingesteld op 110 km/h en hij laat een gemiddeld verbruik zien van ongeveer 6,3 liter per 100km

Mijn zuinigheidsrecord heb ik vorige week behaald over een stuk van 75km (snelweg en een klein stukje stad). Een verbruik van 5,3l/100km gaf de boardcomputer aan (windkracht 4 in de rug)

De cruise-snelheid was 95km/h. Dit was dus 1 op 18,8.
Ze lachen je links en rechts uit tijdens het inhalen maar jij lacht straks weer bij de pomp want qua tijdswinst scheelt het nauwelijks op onze drukke wegen.

Gemiddeld gezien denk ik dat 1 op 16 mogelijk is met de Venga 1.4 CVVT X-ecutive.

De auto stuurt nog steeds lekker direct en gaat soepel over drempels of andere obstakels. Op de snelweg is hij in zijn element en ook na lange ritten stap je uitgerust uit. Dit komt naar mijn mening omdat de voorstoelen een perfecte zit hebben.
Mijn kinderen hoor je ook niet klagen want ook op de achterbank is het prima toeven.

Nog steeds zijn we heel happy met de nieuwe Venga...


De paar kleine minpuntjes tot zover:

- De bestuurdersmat vertoont al behoorlijk wat slijtage op de plek waar de hiel de mat raakt. Ik heb dit aangekaart bij de dealer en die vond het ook niet kunnen. Ik denk dat ik binnenkort een verbeterde mat (versie 2) krijg !
- Na een minuut of 4 stilstand (ISG is dan in werking) start de motor toch weer. Dit komt waarschijnlijk omdat verlichting, Airco en Navigatie veel stroom uit de accu trekken waardoor de motor na een paar minuten toch moet bijspringen. Misschien is dit in de toekomst op te lossen met een iets zwaardere (ah/h) accu.

Het volgende was niet echt een probleem maar een gebruikersfout:
Het ESP waarschuwings lampje bleef in het begin soms wat langer dan normaal branden. Achteraf bleek dit te komen omdat ik gewend was bij de Galaxy het koppelings pedaal licht in te trappen tijdens het rijden. De Venga registreerde dit echter en gaf dit aan met het ESP signaleringslampje. Nu ik de linkervoet, na de koppelbewegingen, keurig naast het pedaal plaats gaat het lampje ook niet meer aan.

Pluspunten:

+ Verlichting gaat automatisch uit nadat je de auto hebt vergrendeld. Dus geen irritante pieptoontjes of een lege accu.
+ Met het panoramadak open is het prima rijden zelfs bij 100km/h
+ Audiosysteem: via de USB-stick afspelen van muziek werkt super en de geluidskwaliteit is goed te noemen
+ Speedlimiter: handig bij trajectcontroles of in de bebouwde kom
+ Ruitenwisser: Meerdere standen interval
+ Fijne wegligging

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens