Kia Venga 1.4 CVVT X-tra (2011)

autoreview

Kia Venga 1.4 CVVT X-tra (2010)

Signalement

UitvoeringVenga 1.4 CVVT X-tra
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf81.160 km
KM-stand laatst151.153 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wennen

  • 127.550 km

Na altijd Opel gereden te hebben en ook een review geplaatst hebben onder kopje Corsa toch de overstap gemaakt naar een ander merk. De corsa was geen slechte auto met veel gebreken, sterker nog de volgende die hem gaat kopen gaat er veel plezier aan beleven. De reden is dat ik een hogere instap nodig heb want jonger worden allemaal niet :). Gekeken naar de Nissan Note, Opel Meriva en de Kia Venga ben ik op de Venga uit gekomen. De doorslag was dat de basis uitrusting al vrij compleet was en ik geen gekke dingen kon vinden die snel kapot gaan aan de auto.

Ik heb er nu een kleine 500 km mee gereden en wat valt me op. De auto is vanbinnen ruim bemeten. en aardig luxe. Alles wat je nodig hebt zit erop en eraan. De hoge instap voor mij is ideaal. Het scheelt een hoop met uitstappen in plaats van klimmen uit je Corsa. Zijn er dan ook al nadelen...
Zeer zeker, het banden geruis is me wel een dingetje. Op de snelweg rond 120 hoor je de banden in de auto en dat is best irritant. Het kan liggen aan de banden dus misschien met een ander merk minder last van. Misschien dat andere Venga rijders daar een oplossing voor hebben. Voorlopig maar even de radio wat harder zetten wat overigens ook geen straf is want het geluid uit de speakers is subliem.
De A-stijl ontneemt veel zicht, ik merkte al een paar keer dat ik een fietser over het hoofd zag en bijna aanreed.


De cruise control heeft een aparte werking , cruise control in drukken en met de schakelaar naar beneden die er naast zit en hij werkt. Dat was even vogelen maar het zit al in het systeem.
Dan het verbruik..... daar kan ik nog weinig over zeggen. ik heb net 500km gereden maar de boord computer zegt een gemiddelde van 1 op 14. Het zou kunnen maar ik ben meer van het leeg rijden en dan tanken en uitrekenen.
Dan hoe gedraagt ie zich op de weg, Het is geen strepentrekker en daar moet je hem ook niet op aanschaffen. Op vlakke stukken gaat de auto fijn met de stroom mee, in het stadsverkeer moet je hem in toeren houden. Drempels vind ie ook niet leuk want dan stuiter je van je stoel af maar daar dienen die dingen ook voor om de vaart eruit te halen dus neem ze rustig.

Onderhoud technisch leuk om aan te sleutelen. alles zit op een logische plek en je kan overal goed bij. Kosten voor olie bougies en filters was een kleine 100 euro dus dat valt me niet tegen. Wat ik toch wil benoemen is dat het een verademing is om een lampje te kunnen verwisselen zonder dat je een halve auto uit elkaar hoeft te halen. Er zijn merken bij.......

Tot zover mijn eerste indruk over de beleving van de auto. Over een paar maanden zal ik weer een review plaatsen met tevens het verbruik.

Tevreden Venga rijder

  • 134.095 km

We zijn een paar maanden verder en een aantal grote ritten gemaakt naar Duitsland. Verbruik snelweg 1 op 18, kanttekening erbij ik had een hoog octaangehalte benzine getankt in Duitsland. Ik durf niet te zeggen of het daar mee te maken had.

Begin december startte de auto slecht en aangezien de eerste accu er nog in zat besloten om deze maar te vervangen. Gevolg is dat het start-stop systeem weer helemaal werkt.

De wagen bevalt mij nog steeds uitermate goed, alles zit op een logische plek. De kachel werkt zo goed dat je hem vlug uit zet....Loei heet in de wagen...

Klein leuk detail is dat ik ontdekt heb dat Venga althans de mijne standaard een auto alarm heeft. Ik deed de de deur open met portiersslot en het alarm begon te loeien. De buren waren minder blij ...

APK keuring

  • 140.259 km

De maanden vliegen voorbij en de kilometers ook. Vorige week met de Venga naar de keuring geweest en afgekeurd op een gescheurde hoes aan de rechter wielzijde. Dit had de beste auto kunnen overkomen want rubber droogt eenmaal uit. Thuis de rechter as onder de wagen uitgemeubeld wat vrij goed ging en de hoes vervangen. De Venga kan weer een jaar rond rijden.
Verbruik in de stad is 1 op 15 en op de snelweg met 100 km/uur 1 op 17 a 18. Ik ben nog steeds zeer tevreden met deze auto. En inmiddels al besloten mocht deze ooit vervangen worden dat ik naar het zelfde model ga. Ofschoon ik de Huyandai IX20 ook wel mooi vind. Dat is het broertje van de Venga maar net iets mooier interieur en dashboard.

Blijft alleen de grote vraag staan of we nog naar Noorwegen kunnen gezien dat ze de grenzen gesloten houden. Maar ach wat in het vat zit verzuurd niet.

Vakantie Noorwegen

  • 145.167 km

Niet verwacht maar op het laatste moment toch kunnen gaan vanwege opening Noorwegen voor bezoekers op 15 juli. Het was een lange trip van een 1400 kilometer zonder de veerboot meegerekend.
De Venga is voor vertrek nagekeken en de bandenspanning wat hoger gezet vanwege de belading met wat allemaal mee moest. De reis verliep voorspoedig en het verbruik met een gemiddelde snelheid van 120 was ongeveer 1 op 15 wat ik netjes vind.
Eenmaal aangekomen in Noorwegen ligt de snelheid lager en dan merk je dat je in de bergen trekkracht te kort komt. Hij red het allemaal wel maar met moeite. Natuurlijk moet ik er bij vermelden dat de auto dan beladen is.

Het verschil merk je helemaal zonder belading in de bergen daar. Het gaat net wat vlotter allemaal en je hoeft minder te schakelen.
Min puntje tijdens de vakantie was wel dat het afdekplaatje van de gordel die verwerkt is in de dakbekleding los liet. In je achterkijk spiegel zag je telkens dat ding wapperen. Maar tijdelijke oplossing met ducktape deed wonderen.

De wagen heeft zich dik bewezen tijdens de vakantie verder geen problemen gegeven. Zou je dan over moeten stappen op een 1600 motor waar ik dan aan dacht met een 125pk onder de kap..... Nee ik denk het niet. Je gaat niet elke week vol beladen op pad en de ene keer als je op vakantie de bergen in gaat neem je toch wel de tijd.

Ik blijf lekker rond rijden met het wagentje en als echt nood aan de man is komt er wel weer een mooie venga met misschien een 1600 motor voorbij waar ik net zoveel plezier aan beleef als de deze.

Inruilen of doorrijden

  • 151.153 km

je kijkt wat rond en je ziet een Venga 1.6 voorbij komen met veel minder kilometers. En het jeukt toch wel een beetje. Mijn Venga heeft wel 2 dingen die er aan komen die veel kosten met zich mee brengen. De ketting hoor je rammelen bij stationair toerental en de garagehouder wist ook te vertellen dat binnen nu en korte tijd de koppeling vervangen moet worden. Wat is wijsheid op zo'n moment dus eerst maar eens proefrit maken met de 1.6 en dan en eens afwegen. De wagen is een 1 jaar ouder dan de mijne heeft geen navigatie zoals ik heb. Wel climat control inklapbare spiegels en elektrische ramen achter. De wagen is een stuk feller met zijn 125 pk en scheelt 70.000 kilometer met die van mij op de teller.

Je gaat afwegen tegen elkaar en onder aan de streep is reparatie duurder dan inruil gezien wat ik bij moest leggen. Na een week dubben de knoop doorgehakt en de koop gedaan. Dat ik mijn navigatie niet meer heb is niet zo erg. Gezien de leeftijd is het maar de vraag of er nog nieuwe kaartupdates komen. Tegenwoordig werkt de telefoon net zo goed en moet ik echt een lange afstand rijden zoals afgelopen jaar naar Noorwegen dan heb ik nog altijd een garmientje liggen.

Elektrische ramen achter zijn leuk maar voor mij geen extra waarde. Mijn kinderen zijn groot genoeg dat ze niet meer met de ramen spelen. Maar die 1.6 heeft toch wel de doorslag gegeven. Net wat vlotter in het verkeer met inhalen. Daar komt bij de de auto 3 maanden daarvoor een hele grote beurt had gehad met blokken schijven en airco nagekeken en die 70000 minder op de teller.

Hiermee komt dan een einde aan de review van de Venga 1.4. Wat zijn nu de pluspunten en minpunten van de wagen terugkijkend.
De 1.4 is een zuinige wagen die je niet moet kopen als je van doorstampen houdt. Het ligt lekker op de weg maar drempels zijn niet lekker te nemen met hogere snelheid. Het bandengeruis is goed te horen maar overstappen naar een ander merk band kan heel veel schelen. Je kan er veel in kwijt en de verschuifbare achterbank en laadvloer die te verstellen is zeer handig geweest met het vervoeren van koelkasten en vaatwassers. Je moet opletten bij rotondes en bij afslaan op de dode hoek in je A-lijst want aankomend verkeer zie je niet meer. De hoge instap vind ik persoonlijk erg fijn gezien ik een rugpatient ben.

Al met al nog best wel een lang draadje geworden maar ik ik denk wel dat ik nu een duidelijk beeld van de auto heb kunnen geven. Mochten er nog vragen zijn stel ze gerust.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.