Kia Sportage 2.0 CVVT X-clusive (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sportage 2.0 CVVT X-clusive |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 45.000 km |
Kia Sportage 2.0 E-clusive automaat
- 45.000 km
Na twee jaar en 45.ooo km deel ik graag mijn ervaringen met deze auto.
UITVOERING
De uitrusting van dit model is heel compleet. De stoelen voelen goed aan (ook na 2 jaar). De verwarming van de achterbank is in mijn geval nooit nodig geweest. De achteruitrijcamera is heel handig: zicht op de achterkant is beter dan welk piepsignaal dan ook. Radio en navigatie laten zich prima bedienen. Groot scherm. Spraaksturing heb ik beperkt kunnen gebruiken. Alleen de voorkeuzestations van de radio werkten goed via spraaksturing. De telefoon via spraaksturing ging niet goed en heb ik nooit gebruikt.
ERVARINGEN
De auto voelt op de autosnelweg wat licht aan. In eerste instantie is dat best wennen. Heb ook Volvo XC60 gereden en dat rijdt toch wat steviger (ik realiseer me de onbalans in deze vergelijking, maar het geeft het gevoel wat ik bedoel goed weer). In de afgelopen twee jaar is het navigatiesysteem driemaal ongewenst gereset, waardoor alle opgeslagen info verdween. De dealer had hier geen verklaring voor. Het laatste jaar viel het linkervoorportier soms niet goed meer in het slot (moest met kracht worden dichtgetrokken). Voor de rest zijn er geen klachten over deze auto geweest: alles deed wat het moest doen.
MOTOR EN AUTOMAAT
Ik ben gewend om praktisch altijd (indien mogelijk) op de cruisecontrol te rijden. In heuvelachtig terrein is dat met deze motor/automaat geen prettige ervaring. Op elke heuvel (zelfs bij een wat forser viaduct) schakelt de automaat soms twee versnellingen terug en gaat naar een hoger toerental om zijn maximale vermogen te halen. Intussen is de snelheid natuurlijk iets weggevallen en de motor geeft vervolgens vol gas (met gierende toeren) om de ingestelde snelheid weer op te pakken. Vooral voor de passagiers is dat een vervelende ervaring. Je kunt dit ondervangen door de automaat op handbediening te zetten, maar daar heb je naar mijn mening geen automaat voor. Uiteindelijk heb ik op ritten in Frankrijk steeds de cruisecontrol uitgezet als er een helling in zicht kwam. Uiteindelijk is dat de reden geweest om deze auto in te ruilen voor een dieselautomaat.
EINDCONCLUSIE
De Kia Sportage heeft een fantastische uitstraling, vooral van voren. Fraaie verlichting, mooie aankleding. De combinatie 2.0 benzine automaat is echter qua comfort en met gebruik van cruisecontrol geen goede keuze in heuvelachtig terrein. Het overall-verbruik is 1:10, waarbij aangetekend weinig stadskilometers en op de autoweg altijd 110km/h op cruisecontrol. Dat is een stuk minder dan wat de boekjes beloven...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.