Kia Sportage 1.7 CRDi X-clusive (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sportage 1.7 CRDi X-clusive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 150.000 km |
De eerste km's met de nieuwe KIA Sportage 1.7 CRDI
- 250 km
Gisteren was het dan zover, ik kon mijn nieuwe auto ophalen, een nieuwe Kia Sportage 1,7 CRDI-diesel, 2WD, zilver-metallic in de X-clusive uitvoering (het hoogste uitrustingsniveau)
De auto is keurig binnen de gestelde termijn geleverd. Op internet las ik verhalen van lange levertijden van de Sportage, maar KIA heeft dit probleem dus blijkbaar goed onder controle,inmiddels.
De auto stond keurig klaar voor aflevering. Wat een indrukwekkende machine! De dealer (v.d. Boom in Barendrecht) besteedde ruim de tijd voor de aflevering, en al snel waren we op pad in onze nieuwe auto.
Wat meteen opviel was de rust en stilte in de auto. Geen moment was de dieselmotor hoorbaar, als ik de radio uit deed, waren alleen rij-geluiden waarneembaar (ook niet hinderlijk, trouwens.
Ook de acceleratie is uitstekend.
Beide punten waren in de 2.0 benzine-uitvoering waar ik in proefgereden had wel anders!
De wegligging is uitstekend. De besturing is licht, maar je hebt goed contact met de weg. Doordat de Sportage een SUV is, voel je dat ook bij zijdelingse verplaatsingen (in vergelijking met mijn veel lagere vorige auto).
Het is de meest luxe uitvoering, dus alles zit er op-en-aan. Ik heb er nog wel een trekhaak en een panorama-dak in laten zetten. Dit laatste resulteert in veel licht in de auto óók achterin, want het dak bestaat uit 2 grote glazen panelen. Verder heb ik met dit dak de heerlijke mogelijkheid om zon op te vangen als het weer dat toelaat (nu dus even niet:-)
Indien je het even niet wil, dan is hij door 2 plafonddelen te verduisteren.
In vergelijking met mijn (eveneens zéér rijk aangeklede) vorige auto ontbreekt er bijna niets in de Sportage. Behalve de bestuurdersstoel, die is niet electrisch verstelbaar.
Maar er zitten ook vele gadgets op die ik voorheen niet had. Oa: stoelverwarming op de achterbank, 6 versnellingen, led-verlichting (erg stoer!), 18-inch velgen,
enz enz.
Een heerlijke eerste kennismaking, maar ik zal de bevindingen op deze pagina bijhouden, zodat geïnteresseerden er hun voordeel mee kunnen doen.
NB: Ik moet hieronder iets invullen over de betrouwbaarheid en de gebruikskosten, maar daar kan ik eigenlijk nog niet veel over zeggen, na 1 dag :-)
Navigatie/entertainment-systeem
- 375 km
Hierbij een uitgebreid verslag van het navigatie/entertainment systeem in mijn Sportage.
Om te beginnen: de looks: Een mooi groot 7" scherm. Het is een fraai ogend systeem, met fijne verlichting (lichtintensiteit instelbaar, en een nacht- en dagstand, deze laatste is wat flets, dus ik heb hem standaard op de nachtstand, maar dat is smaak).
De navigatie:
De navi-stem is vrouwelijk, en klinkt prettig (maar ik ben dan ook een man :-)
De graphics zijn fraai, mooi gemaakt.
De bedieningsknoppen overzichtelijk en helder, een paar knopjes kende ik niet, maar wijzen zich vanzelf als je er op drukt.
Zodra de navi spreekt is dit prominent te horen, maar ook de muziek blijft hoorbaar, wsch door de achterspeakers.
Voor mensen met ervaring met dergelijke navigaties is de bediening van dit systeem eenvoudig. De full-map navigatie van de Sportage lijkt in de bediening erg op die uit mijn vorige auto.
De programmering:
Het programmeren is eenvoudig en wijst zich zelf. Het is een touch-screen, maar je kunt hem ook bedienen met de knoppen. Het fijne van dit systeem is dat hij bij iedere nieuwe programmering vraagt of je de kortse, de snelse of de economische route wil. Dit deed de navi in de Superb namelijk niet, dat moest je eenmalig aangeven waar je voorkeur naar uitging. Mijn ervaring is, dat het nogal van de situatie afhangt, wat je wil (een route in de stad, bijvoorbeeld, daar wil ik liever de kortste route, en over lange afstanden de snelste).
Het gebruik van de navi:
Zodra de route gestart is, geeft hij de meest elementaire zaken aan, als reistijd, aankomsttijd (komt bijna exact uit). Verder geeft hij keurig aan als je er binnenkort af moet (dit mág van mij iets eerder, maar ja..)
De route wordt op verzoek op 2D of 3D aangegeven. De 3D stand vind ik mooier.
Het scherm begint met een standaard instelling, maar je kunt in- of uitzoomen, uitzoomen tot zelfs half europa (grappig, maar je hebt er niets aan)
Zodra de afslag in de buurt komt, en hij geeft de melding hier afslaan, veranderd het scherm in een zeer mooie natuurgetrouwe weergave van de situatie, met oa mooie borden van de ANWB, zoals het daarwerkelijk op de snelweg aanwezig is, erg fraai!
Indien er op de route een opstopping is, geeft hij dit bij aanvang (of ontstaan van de opstopping) aan, en vraagt hij of je een omleiding wenst. Indien gewenst, kun je info krijgen over de gekozen omleiding.
Erg handig. Mijn vorige navi bleef roepen dat er een opstopping in de route zat (tot vervelends toe). Ook gaf de navi in de superb ineens (ongevraagd) een andere route aan, dus je moest in de Skoda altijd blijven opletten, vond ik niet handig, dat doet deze navi beter.
Tot nu toe is de navi nog feilloos geweest.
Er zit niet de meest nieuwe software in, updaten kan tzt maar dat kost de nodige euro's
De telefoonbediening:
Het maken van een verbinding met mijn HTC was eenvoudig.
Indien er een oproep binnen komt, kun je opnemen op het stuur. De beller is goed te verstaan, en als Sportage-bestuurder ben je aan de andere kant ook goed te horen.
Het systeem is uitgerust met spraakherkenning, maar dat gebruik ik (voorlopig) nog niet, als iemand goede ervaringen heeft, dan hoor ik het graag, en laat me misschien verleiden tot het gebruik van deze optie.
Alleen is het jammer dat áls je gebeld wordt, het navi-scherm overgenomen wordt door de telefoon, waardoor de kaart niet meer te zien is. Lastig als je op dat moment in een ingewikkelde weg-situatie zit.
Maar het is mogelijk om met een druk op de knop "map" weer terug naar het navi-scherm te gaan, terwijl de telefoonverbinding dan blijft bestaan.
Wat ik 2x gehad heb, is dat als je langer belt, (zo tussen de 10-15 minuten) de verbinding dan afgesloten wordt. erg vervelend, en ik hou dit dan ook in de gaten...
Als je op het horentje drukt, rechts naast het scherm kom je in het telefoon-menu, waarvandaan je allerlei bel-functies kan bedienen.
De muziekinstallatie:
Ook een (niet onbelangrijk) deel van het systeem is de CD-speler. Je kunt boven in het systeem een CD laden. Het geluid is uitstekend, en je kunt het op maat instellen. De mogelijkheden zijn instelling op smaak (meer of minder bass, tremble enz, en het accent meer op de voorspeakers of achterspeakers, uiteraard traploos verstelbaar)
De Radio:
Was bij aflevering al afgesteld op alle bekende zenders, en doet zijn werk redelijk goed, uiteraard met standaard RDS voor bv fileinformatie (werkt ook op de navigatie).
Soms verlopen de zenders en gaan ze storen, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik zelden naar de radio luister...
Wat ik veel gebruik is de USB-aansluit mogelijkheid. Ik sluit er een kaartlezer op aan met een 16 GB SD-card vol met mijn eigen muziek. In het scherm komt de lijst te staan, van mappen naar albums dus zeer overzichtelijk.
De achteruitrij-camera:
Buiten het klassieke verhaal van de piepjes als je achteruit rijdt, heeft deze Sportage ook een achteruitrij-camera. Heel makkelijk, en zeer duidelijk. Het is een perfect beeld, waar je snel aan went, het gebruik wijst zichzelf. met 3 gekleurde lijnen (groen, oranje en rood) wordt in het beeld aangegeven of je nog op veilige afstand tot een object bent. Achteruit tegen iets aanbotsen is dan ook niet meer mogelijk.
Kortom, overall een fijn systeem, die goed zijn werk doet. erg tevreden, tot dusver!
Rijcomfort en weggedrag
- 700 km
Vandaag de 1ste dag waarop ik de Sportage voor mijn woon-werkverplaatsing gebruikt heb. Dus 300 km toeren :-)
Doordat ik nog in de inrij-periode ben, heb ik het rustig aan gedaan, niet harder dan zo'n 130 km/u gereden.
De auto ligt heerlijk vast op de weg, je voelt dat je in een stevige bolide zit.
Wat wel opvalt, is dat hij wat meer stuurcorrecties nodig heeft (niet veel, maar ik merk het wel). Mogelijk dat dit te maken heeft met het SUV-karakter, dit is mijn eerste SUV, dus ik heb geen vergelijking. Misschien heeft een van de lezers er een logische verklaring voor.
De Sportage kan goed meekomen in het verkeer, heeft voldoende vermogen, ook bij het inhalen. Zijdelingse verplaatsingen voert hij goed uit. de remmen zijn uitmuntend, je hoeft er maar naar te kijken of je staat stil. Er zitten dan ook 4 schijven op, die hun werk serieus nemen.
Het zit-comfort is fijn, de lederen zetels houden je goed op de plaats.
Het enige wat ik mis is de electrische verstelling van de bestuurdersstoel. En ook de zitting verfijnd verstellen (de voorzijde hoger of lager afstellen) zit er in de Sportage niet in.
Verder had de bijrijdersstoel een hoogteverstelling moeten hebben. Een bijrijder van normaal postuur voelt zich al snel klein in de grote auto, zeker als de bestuurder zijn stoel een stuk hoger heeft afgesteld.
Ondanks dit min-puntje kun je de rijderspositie goed instellen, het stuur is in hoogte en diepte verstelbaar, en er zit lendeverstelling in de rugleuning, hoewel dit minimaal verschil maakt.
Achterin is behoorlijk veel ruimte en er is plek voor 3 passagiers. De beenruimte achter is voldoende, maar in vergelijking met de Superb "iets" minder, maar die heeft ook belachelijk veel ruimte.
De auto geeft een solide gevoel, en is een heerlijke rijdersauto.
Trekhaak
- 975 km
Bij de aanschaf van mijn auto heb ik er een afneembare trekhaak onder laten zetten.
Wat een fijn ding is dat!
Als hij er niet op zit, zie je er helemaal niets van, en de trekhaak erop zetten is een fluitje van een cent. Je klikt hem er in, doet hem op slot (tegen de alom aanwezige "lange vingers") en de aansluiting van de stekker klap je er vervolgens onder uit.
En heb je geen trekhaak nodig, dan zie je er helemaal niets van.
Nu had ik er ook een fietsdrager bij gekocht, ook van de dealer, dus.
Gisteren maar even gekeken hoe dit werkte. Het is een voor mij onbekend systeem, dus even oefenen, en dat was maar goed ook...
De stekker onder de auto was niet van hetzelfde systeem als die van de fietsdrager.
Ik heb contact met de dealer gehad, en ik kan een verloopstekker ophalen.
Wel ietswat slordig, want ik heb beide (de trekhaak én de fietsdrager) bij dezelfde dealer aangeschaft.
Maar ja, een foutje is menselijk, zullen we maar denken.
Verbruik
- 1.100 km
Ik ben inmiddels uit mijn inrijperiode en kan voor het eerst iets zeggen over het verbruik.
Na de eerste 1100 km geeft de Sportage-boordcomputer aan dat het verbruik 5,7 liter diesel/100km is geweest.
Dat komt neer op 1:17,5
Niet slecht, voor zo'n grote en hoge auto.
Uiteraard kan het beter (mijn vorige auto, de Superb deed het beter met een gemiddeld verbruik van 1:19, maar dat was dan ook een heel ander type auto)
Doordat het de inrijperiode betreft, denk ik dat de volgende 1000 km nog wel zuiniger moet kunnen.
Ik zal daar later over rapporteren.
(Inmiddels ben ik begonnen met het invoeren van het brandstof verbruiksgedeelte van deze review :-)
De auto is trouwens geheel gericht op het zuinig omspringen met brandstof. Zo heeft hij een economie-meter in de boordcomputer, een opschakel-indicator en een start-en-stop systeem. Doordat ik zelf niet bepaald een scheur-ijzer ben, zijn dat zaken die me wel aanspreken.
op de snelweg rijdt ik tussen de 120-130 km, en optrekken doe ik altijd rustig, is ook beter voor de bandjes :-)
Panorama-dak
- 1.400 km
Mijn auto is voorzien van een panorama-dak.
Dit houdt in dat er op 2 plekken in het auto-dak een glazen paneel zit, namelijk boven de achterbank en boven de beide voorstoelen.
Van buiten uit ziet het er prachtig uit, het is één doorlopen zwart paneel, als je van boven op de auto kijkt.
Van binnenuit, is het al even fraai, en zorgt voor veel licht in de auto. Op deze manier is het overwegend zwarte interieur ook niet deprimerend, het geeft licht en een ruimtelijk gevoel.
Het voorste paneel kan open.
Het kan op de kantel-stand en het kan geheel naar achteren geschoven worden. In deze laatste positie schuift hij strak boven op de auto naar achteren. Gelijktijdig komt er dan aan de voorkant een wind-geleider naar boven, tegen een irritante windinval in de auto. Heerlijk als de zon schijnt, kun je nog een beetje bruin worden :-)
De bediening zit in een console tussen de voorruit en het eerste paneel in, en is simpel in gebruik (open, kantelstand en sluiten).
In de gesloten situatie hoor je tot ongeveer 130-140 km per uur niets, daarboven begint de aanwezigheid van het gesloten dak waarneembaar te worden. Doordat de rest van de auto best stil is, valt dit geluid (mij) hinderlijk op. Dit heb ik al bij de dealer gemeld, maar die denkt er niets aan te kunnen doen.
Mogelijk dat lezers wel een suggestie hebben?
Verder kan ik zeggen dat het dak zijn geld wel waard is, ik zou hem zeker bestellen als je nog in dubio bent.
Motor en versnelling
- 1.450 km
De Motor:
De machine die ik in de Sportage heb laten lepelen is de nieuwe 1.7 CRDI-motor.
Hij heeft een vermogen van 85KW dus 115 PK.
De motor levert zijn maximale vermogen al heel snel, dus je hebt het gevoel dat de auto meer vermogen heeft dan hij daadwerkelijk heeft. Optrekken kun je dus heel vlot doen (heeft ook te maken met de manier van opschakelen), en ook inhalen gaat vrij vlot. Het is weliswaar geen Ferrari, maar dat wist ik al toen ik hem kocht.
Ook de maximale snelheid is ruim voldoende om in NL goed mee te komen, en als je wil kun je in aanmerking komen voor een fikste boete voor te snel rijden.
Het geluid van de diesel is altijd heel acceptabel, hij is beduidend stiller dan de 2.0 liter benzine waarin ik proefgereden heb.
Maar ik mis wel het turbo-fluitje van de TDI, als je optrekt :-)
De versnellingsbak:
De Sportage heeft een handgeschakelde 6-bak.
Het is voor het eerst dat ik beschik over 6 versnellingen, dus was het even (1 dag :-) ) wennen aan deze extra handeling.
Het opschakelen gaat boter-zacht, en als vanzelf. In zijn 5 en 6 heb je iets meer druk naar rechts nodig, logisch ook, want anders zou je in de lagere buurt-versnellingen terecht komen.
Het schakelen gaat makkelijker als in de demo waarin ik heb mogen rijden. Toen ik de auto bestelde was er nog geen 1.7 diesel beschikbaar, waar ik in kon rijden, maar de dealer zelf had er al wel in gereden en verzekerde me dat de 1.7 CRDI fijner opschakelde, en dat blijkt ook zo te zijn, gelukkig.
Er is in het dashboard een schakel-indicator die je helpt om zo zuinig mogelijk het schakelmoment te kiezen. Dit geeft hij nogal snel aan, dus of je dat altijd zult doen is nog maar de vraag, maar voor de liefhebber wel leuk.
Het start-en-stop systeem:
- 1.475 km
Niet alleen kleine auto's zijn uitgerust met een start-en-stop systeem, tegenwoordig.
Ook deze SUV heeft zo'n voorziening.
Het werkt als volgt:
Als de motor warm is, en je staat stil, haalt je voet van de koppeling (na hem in zijn vrij gezet te hebben) slaat de motor af. Hierdoor gebruik je geen brandstof meer, waardoor het systeem aanzienlijk bijdraagt aan zuiniger rijden.
Het werkt feilloos, de motor start weer onmiddelijk als je de koppeling intrapt, en pakt het optrekken net zo snel op als zou de motor nog gewoon gelopen hebben.
Het systeem doet het niet als de motor koud is, of als er teveel stroom gevraagd wordt (bv als de airco vol aanstaat).
Ideaal als je veel in de stad rijdt, want op de snelweg heb je er niets aan.
Verlichting
- 1.500 km
De verlichting heeft een aantal extra's op de auto.
Naast de verlichting die iedere auto heeft beschikt deze auto over Xenon verlichting met koplampsproeiers, LED-dagrijverlichting (brandt altijd), mistlampen voor, met bochtverlichting, automatische stand voor inschakeling dim-verlichting, spiegels met geïntegreerde knipperlichten, automatisch dimmende binnenspiegel.
De LED-verlichting staat vooral stoer, maar is ook handig om gezien te worden. Ze branden altijd, ook bij inschakeling van de dimverlichting.
De Xenon koplampen doen hun werk goed, het zicht is voldoende, hoewel het lijkt of de Xenon van mijn vorige auto het beter deed, maar het kan ook bedrog zijn, want ik zit nu flink hoger op de weg, dus zou het kunnen dat dit vertekent. De corner-verlichting kende ik ook al, vooral handig als je in dorpjes op slecht verlichtte wegen een bocht moet maken. Ook de automatische inschakelstand voor de dim-verlichting vind ik fijn, óók makkelijk in een tunnel, je hoeft er dan niet meer aan te denken om ze uit te zetten (maar er zit ook een verklikker op, voor het geval je dat toch zou vergeten).
Keyless Entry System
- 1.550 km
Een héél erg leuk speeltje op deze voiture is het Keyless Entry System. Dit systeem behelst 2 zaken: -je kunt de auto openen zonder de sleutel aan te raken (die kan dus in je zak blijven zitten), -en je kan de auto starten zonder sleutel.
De auto openen:
De sleutel heb je bij je, in de zak of in je koffertje. Je loopt naar de auto, de auto detecteert de sleutel, en je drukt op een klein zwart knopje op een van beide voorportieren (knopje zit fraai weggewerkt in de chromen klink). De centrale vergrendeling ontgrendelt de gehele auto.
Het sluiten gaat op dezelfde manier, door een druk op het zwarte knopje sluiten alle portieren.
De auto starten:
Je gaat zitten, trapt de koppeling geheel in, en drukt op de startknop, en de motor start, geheel zonder sleutel.
De motor uitzetten gaat eveneens door een druk op de knop.
Geavanceerd systeem dat zijn werk fantastisch doet.
Cruise Control
- 1.600 km
De Cruise Control bediening zit op het stuurwiel. De bediening wordt geregeld met het gehele blokje rechts op het stuur.
Met 1 schakeling activeer je de tempo-maat, met een tuimelschakelaar kun je de snelheid vastzetten, maar ook de snelheid vermeerderen en verminderen. Een aparte knop is er voor de Cruise Control te deactiveren.
De werking is uitstekend, en je bent er snel aan gewend. Op mijn vorige auto werd de bediening geregeld met een handel achter het stuur, maar dit is beter (vindt ook mijn vriendin :-) ).
Je hebt het directer onder bereik en het systeem werkt simpeler.
Doordat ik veelal op de snelweg rijd, gebruik ik het systeem veelvuldig, en het is een gadget die ik niet meer wil missen in mijn auto.
Verbruik versus actie-radius
- 2.000 km
De Sportage gaat redelijk spaarzaam om met zijn brandstof (laatste tankbeurt 1:15,5).
Zeker gezien zijn formaat en gewicht is dat netjes.
Maar in de praktijk betekent dit, dat ik om de dag bij de pomp sta, en dat is toch wel even wennen :-(
Het heeft te maken met de inhoud van de tank (58 liter), gecombineerd met hoe lang ik per dag minimaal onderweg ben (300+ km)
Ik kan dan rond de 800 km rijden met 1 tank, dat betekent 2,5 dagen. Doordat ik altijd bij hetzelfde tankstation tank, ivm de goedkoopste prijzen, moet ik na 2 dagen sturen weer tanken.
In deze tijd, met deze brandstofprijzen is dat een minpuntje, voor mij mag de tank wel iets groter, maar ja, lievere koekjes worden niet gebakken...
Ergonomie
- 2.600 km
Even wat over de ergonomie.
In de Sportage zit bijna alles op de goede plaats en je kunt de rijpositie op de voor jou optimale positie instellen.
Het Zit-comfort:
De bestuurdersstoel is goed instelbaar, zowel in hoogte als voor de beenlengte.
Jammer is dat de zitting niet van voren naar boven en naar beneden kan, vond ik altijd wel lekker.
De lederen zetels zitten heerlijk, en ik kom fris uit de auto, na honderden km's rijden.
De bereikbaarheid van instrumenten:
Alles zit logisch in elkaar, en op de goede plek. Zo is de climatronic heerlijk onder bereik vanuit de bestuurdersstoel.
Er zijn echter ook wat kritiek-punten.
Zo is de trip-computer slechts bedienbaar vanaf 2 knopjes op de console waar de snelheidsmeter in zit. Lastig, want je ziet ze ook niet, ze zitten achter het stuur..
Ook de plek van het navigatiescherm is niet optimaal. Het zit hoog in het dashboard, op zich lijkt dat voordelig, maar nadeel van deze positie is dat op een zonnige dag al snel niets meer af te lezen is van het scherm...
Ook de ansluiting van de USB/I-pod zit in mijn ogen verkeerd. Nu zitten ze onder de climatronic, laag in de middenconsole, voor de versnellingspook. Dit had beter in het opbergvak tussen de voorstoelen kunnen zitten, je kunt de losse apparaten dan in het opbergvak neerleggen, en zo je wil laten liggen, nu ligt het apparaat in de bekerhouder, en de ontsierende kabels liggen in het zicht..jammer!
Over het opbergvak met armsteun tussen de voorstoelen valt zelf ook wel wat te zeggen, het plateau waar je rechter-arm op ligt kan niet naar voren geschoven worden, zoals in veel (VW-gerelateerde) auto's wél het geval is.
Verder vind ik de ergonomie dik voor elkaar.
Bagageruimte
- 2.650 km
Hoewel het een forse auto is, heeft de sportage niet overdreven veel bagageruimte.
Kia geeft de volgende maten op: 564 / 1.353
De eerste in de normale positie, de 2de met neergeklapte achterband.
Nu zijn dat geen slechte waarden, maar ik ben veel beter gewend geweest, en dan is het even wennen.
De reden voor de bescheiden afmeting is dat de bagageruimte boven de wielen begint, en onder het afdekpaneel ligt dan ook een volledig (lichtmetalen) velg, die hetzelfde is als onder de auto gemonteerd zijn, een joekel van een wiel, dus.
De bagageruimte is wel fraai afgewerkt, met verlichting en een afdekzeil dat inrolbaar is.
Electrische raambediening
- 2.700 km
Uiteraard zit er in de auto electrische raambediening. Mag ook wel, in het top-model van zo'n SUV.
Aan de bestuurderskant zitten de 4 knoppen voor alle ramen, samen met een blokkeer-knop, zodat je de knoppen bij de andere 3 portieren kunt vergrendelen (handig als je kleine kinderen hebt).
Nu heeft de raambediening aan de bestuurderskant een auto-down functie, maar ik had het prettig gevonden als alle raambediening een auto-up en down functie zouden hebben.
Eveneens zou de comfort-sluiting van de Superb handig geweest zijn. Als je dan de portieren buiten de auto sluit, dan sluiten ook alle ramen én het dak, als dat nog open staat.
Hoort eigenlijk wel op zo'n auto als deze!
Veiligheid
- 2.750 km
Je hoopt het nooit nodig te hebben maar met de veiligheid zit het wel goed in de nieuwe KIA Sportage. Een opsomming van de opties:
-Actieve hoofdsteunen vóór
-Automatisch ontgrendelen portieren bij aanrijding
-Twee airbags vóór
-Gordijnairbags vóór en achter
-Zijairbags vóór
-ISOFIX kinderzitjebevestiging
-Gordels met voorspanners, drukkrachtbegrenzer en hoogteverstelling (vóór)
-ABS (anti-blokkeer-systeem)
-ESC (Elektronisch Stabiliteits Programma)
-VSM (Vehicle Stability Management)
-ESS (Inschakeling alarmlicht bij noodstop)
-HAC (Hillstart Assist Control)
En bovendien óók nog:
-Parkeersensoren met achteruitrij-camera!!
-Alarmsysteem
-Startonderbreker
Geen wonder dat de Sportage 5 sterren heeft behaald in de fameuze NCAP crash-test
Zie voor de botsproeven: http://www.youtube.com/watch?v=vjqFSuwqICI
H.A.C. en D.B.C.
- 2.800 km
Voor de liefhebbers van heuvelachtig of bergachtig gebied heeft de auto 2 leuke opties:
-Het H.A.C. (Hillstart Assist Control)
Dit system maakt starten op steile heuvels gemakkelijker.
Bij wegrijden op een heuvel houdt de auto een aantal secondes de rem erop, zodat je zonder terugloop weg kunt rijden.
-D.B.C. (Downhill Brake Control)
Wanneer je van een steile helling naar beneden rijdt dan zorgt de auto voor een veilig tempo, zonder dat je rem of gas hoeft te bedienen.
Erg handig voor mensen met caravans in de bergen?
1ste evaluatie
- 3.000 km
Tijd voor een 1ste evaluatie.
Hoe bevalt de auto, na ruim 50 uur sturen, 3900 km rijden.
De Sportage had de zware taak om de Superb te doen vergeten. Na 7 (!) Skoda's was het tijd voor een verandering. Niet dat het vorige merk niet beviel, maar de KIA Sportage had me betoverd met zijn magische looks en luxe.
Welnu, hij heeft een zéér goede start gemaakt.
De wegligging is uitstekend, het luxe-niveau ongekend, en het vermogen ruim voldoende, en vergelijkbaar met de Superb (hij heeft ook ongeveer evenveel PK's). De Sportage lijkt zelfs wat meer "kracht onderin" te hebben, hij trekt vlot op.
Ik oog veel bekijks met de SUV (of is het een cross-over?). Stoer zijn zijn LED-rijverlichting, en zijn moderne uiterlijk.
Valt er dan niets tegen? Natuurlijk wel, dat kunt u ook lezen in de voorgaande reviews. Een paar zaken die me opgevallen zijn:
-Het verbruik is hoger dan de fabriek opgeeft (zie verbruiksmonitor)
-Het panoramadak suist bij een snelheid van boven de 120-130 km/uur.
-De afwerking is netjes (er rammelt niets), maar haalt het niet bij die van het VAG-concern. Vooral het aanwezige harde plastic is hieraan debet.
Maar terugkijkend ben ik uitermate tevreden over de prijs-kwaliteitsverhouding, je moet voor de ruim 37.000,- ook geen Volvo X90, een Porsche Cayenne of een BMW X5 verwachten :-)
Garantie
- 3.900 km
KIA geeft op de Sportage 7 jaar garantie.
Ongekend in auto-land. Men moet vertrouwen hebben in het product, dat kan niet anders.
Zijn er dan addertjes onder het gras?
Ik denk van wel, kijk maar:
De 7 jaar garantie is opgebouwd uit een aantal "schijven":
-Schijf 1: de 1ste 3 jaar volledige garantie, ongeacht de km-stand
-Schijf 2: de 7 jaar garantie geldt na die eerste 3 jaar tot 150.000 km.
-Schijf 3: de autolak is gegarandeerd tot 5 jaar en 150.000 km
-Schijf 4: 12 jaar carrosserie garantie tot 150.000 km
-Schijf 5: 3 jaar garantie op het entertainment-systeem (radio-CD-Navi), of tot max 100.000 km (??)
-Schijf 6: KIA wegenhulpgarantie bij pech. 24 uur per dag, 7 dagen per week in heel europa pechhulp, incl vervangend vervoer of overnachting. De 1ste 3 jaar zonder beperkingen, daarna alleen als de auto dealer-onderhouden is.
-Schijf 7: Niet gedekt zijn de onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn, als banden, remblokken, ruitenwissers enz (logisch, ook)
Voor mij betekent bovenstaande, dat mijn Sportage na ongeveer 3 jaar uit de garantie is, dan heb ik er 150.000 km opzitten.
Ik heb dus niet veel meer garantie als een gemiddelde andere auto, maar voor vele andere mensen is de lange garantie van KIA wel degelijk een fors voordeel boven andere auto's.
Bovendien doe ik mijn auto's er weer na 2,5 tot 3 jaar uit, dus ook voor mij geen groot nadeel, hooguit dat ik de 7 jaar garantie niet kan overdragen op de volgende eigenaar, wat normaal bij verkoop wel kan!
Zicht rondom
- 4.000 km
Nog even kort over het zicht vanuit de auto.
Vanaf de bestuurders-stoel heb je naar voren een goed zicht. de forse A-stijl zit niet in de weg, en met het panorama-dak heb je een zee van licht in de auto, wat prettig aanvoelt.
Naar links en naar rechts is het zicht ook goed, maar naar achteren is een wat ander verhaal.
Mogelijk heeft dat te maken met de zit-positie die ik prettig vind. Ik zit namelijk vrij hoog in de berijders-stoel, en redelijk ver naar achteren, gelijk aan de B-stijl.
Het zicht door de al redelijk kleine achterruit is daardoor minimaal, je ziet alleen de weg achter de auto, maar niet heel ver naar achteren, zoals ik gewend was in mijn vorige auto.
Bovendien hangt er rechts-achter een gordel aan het plafond te bungelen, voor de middelste zit op de achterbank.. (dit had netjes weggewerkt kunnen worden, maar daar is blijkbaar geen aandacht voor geweest, jammer.
Het zicht naar achteren was zeker wennen, en je moet dus meer vertrouwen op de spiegels links en rechts, die overigens fors van afmeting zijn.
De achteruitkijkspiegel heeft een automatische dim-functie, maar of die werkt, daar twijfel ik aan, dat ga ik eens goed in de gaten houden. (hij werkt 's avonds wel, de scherpte wordt eraf gehaald, maar verkeerd afgestelde koplampen, of mede-weggebruikers met groot licht worden toch nog als flink hinderlijk ervaren...)
Fluitend Panorama-dak
- 4.050 km
Al eerder berichtte ik over het fluitende panorama-dak.
Vanaf ongeveer 120-130 km/uur gaat het gesloten panorama-dak fluiten, en het gefluit neemt toe naarmate je harder rijdt.
Je zou kunnen zeggen dat dit een ingebouwde snelheidsbegrenzer is, maar ik heb dit liever niet.
Heb de klacht bij de dealer neergelegd, en deze gaf in eerste instantie aan dat hier niet veel aan te doen was.
Na overleg met de importeur blijkt dat wel het geval te zijn.
Ik kreeg deze week het bericht dat er een vervangend onderdeel onderweg is, zodat dit vervelende euvel binnenkort ten einde is.
Nu zou het nog fijn zijn, als KIA het betreffende onderdeel meteen monteert als de auto gemaakt wordt, want mijn auto is nog geen maand oud....
Velgen en banden
- 4.100 km
KIA monteert Hankook banden op het top-model van de Sportage, in de afmetingen 235 / 55 R18. De velgmaat is 18" en dat is erg groot. De wielen maken het mede dat de auto er massief uitziet.
Het rijgedrag is goed, de rijgeluiden zijn beperkt, en zeker niet overheersend of vervelend.
De grip op de weg is goed, ook bij regen (hebben we al genoeg gehad, deze dagen)
De velgen steken niet voorbij de wang, dus je hebt weinig kans op beschadiging.
En áls je dan een velg beschadigd, dan ligt er in de auto een volledig gelijke velg als die er onder de auto gemonteerd zijn :-)
De hoogte van het rubber is trouwens nog ruim voldoende om comfortabel te blijven, en ook het nemen van een stoeprandje is geen enkel probleem, met deze combinatie.
De breedte van 235 is goed te zien als je de wielen uitgedraaid hebt staan, dan valt op dat er flinke sloffen onder liggen.
Ik heb voorlopig geen reden om de Hankook-banden te vervangen voor een meer premium merk. Fijn oprijden, en dan zien we wel weer verder.
Vergelijking 1.7 diesel versus 2.0 diesel
- 4.200 km
Misschien ook wel leuk om de overweging die ik gemaakt heb, te delen: Koop ik een 1.7 versie of een 2.0 diesel?
De auto's zijn op de motor na nagenoeg hetzelfde, dus kan ik me beperken tot de prestaties,het verbruik en de prijs:
De prestaties:
De 1.7 heeft 85 KW vermogen, wat zich vertaalt in 115 pk. De 2.0 heeft 100 KW en 136 pk. (260 NM tegen 320 NM).
Lijkt veel verschil, maar zie je dat terug in prestatie? Volgens mij niet veel:
De 1.7 heeft als topsnelheid 173 km/uur, de 2.0 182. nog geen 10 km/uur verschil, dus.
Bij het optrekken zien we het volgende: Van 0-100 doet de 1.7 er 12,4 seconde over, en de 2.0 doet er 10.8 seconde over, nog geen 2 seconde sneller.
Weinig verschil, ik zal het niet merken. Bovendien ligt het ook aan de rijders "kwaliteiten" of je dit er uit zult krijgen, in de praktijk.
Wb. het trekken van een aanhanger liggen de verschillen behoorlijk uit elkaar: geremd 1200 kg tegenover 2000 kg (!) ongeremd is hetzelfde, nl 750 kg.
Het verbruik:
De 1.7 zou volgens de fabriek 1:19,2 moeten kunnen halen, en de 2.0 1:18,2.
(5,2 liter op de 100 km tegenover 5,5 l/100km). De 1.7 krijgt een B-label mee, de 2.0 liter een C-label.
Ik kan je, na een kleine maand sturen met de 1.7 wel zeggen dat dit geen haalbare cijfers zijn (zie de verbruiksmonitor, waar ik het verbruik in noteer).
Realistisch is 1:16-1:17 voor de 1.7 en ik denk 1:14 voor de 2.0 versie, en dan moet je een niet al te zware rechtervoet hebben.
De prijs:
Voor de 1.7 CRDI in de X-clusive uitvoering moet je in NL 34.080,- aftikken, voor de 2.0 versie in dezelfde top-uitvoering 37.300,-.
Ruim 3.000,- euro verschil, dus.
De overweging:
Voor mij was de overweging snel gemaakt, ik kan die 3.000,- wel anders besteden.
Heb je echter vaak een zware aanhanger te trekken, dan is het verschil wel groot, en zal de balans doorslaan naar een 2.0.
ik heb de 3.000,- (gedeeltelijk) gebruikt voor een prachtig panorama-dak en een afneembare trekhaak, maar ieder zijn eigen overweging, ik ben benieuwd naar de overwegingen van andere lezers :-)
Verbruik-2
- 4.300 km
Maar weer eens kijken naar het verbruik.
Duidelijk is dat de fabrieksgegevens niet gehaald kunnen worden.
Mijn ervaring is, dat als je écht rustig rijdt (niet harder dan 100 km, en volgens het "nieuwe rijden" principe) dan kom je op een verbruik van tussen de 5,5 en 6,0 liter per 100 km. Dit (5,5 liter/100km)geeft de board-computer overigens ook aan, die heb ik vanaf het begin niet gereset, maar als gemiddeld gebruik klopt dat dus niet. Ongeveer 1:17-1:18 is wel haalbaar, maar je bent dan wel een rijdend obstakel op de snelweg.
Meer realistisch is een verbruik van 6,5 liter op de 100 km (1:15-1:16). Ook dan moet je geen sprint-race houden, maar dan hoef je in principe niet extreem te letten op zuinig rijden, en rij je regelmatig lange afstanden met 140 km/uur op de teller.
Acceptabele waardes voor een dergelijk grote auto.
Ik zal zorgen dat de verbruiksmonitor bijgehouden wordt, dan kunt u het verbruik ook blijven volgen.
update Navigatie
- 5.700 km
Ik heb inmiddels toegang tot MijnKIA.nl
Op deze site kun je vele zaken gratis downloaden, o.a. instructieboekjes (ook van oudere modellen), service-prijzen, wegenhulp gegevens enz.
Maar ook een update voor de navigatie!
Bij controle werkt de link naar de updates echter niet...
Je wordt weer naar een eerder scherm geleid
Zo kun je ook service verlenen...
Weggedrag-vervolg
- 5.800 km
Recent is me een 2-tal keer iets opgevallen in het weggedrag van de Sportage: Als je redelijk de snelheid erin hebt,(zo rond de 130 km/uur) en je moet flink afremmen, dan heeft de auto de neiging om zijn spoor te verlaten.
Of ik op dat moment gewoon rechtdoor reed,, of in een flauwe bocht aan het rijden was weet ik niet meer, dus dat ga ik in de gaten houden, in de toekomst.
Al met al niet echt fijn, dus als dit een eigenschap van de auto is, ben ik daar wat minder blij mee....
Wordt vervolgd.
Motor
- 6.000 km
Ik heb een 1.7 CRDI-motor in de Sportage laten leggen.
Hij start vlot, ook 's morgens in de koude start. Het starten bij gebruik van het Start-en-Stop-Systeem gaat supervlug en bedrijfszeker.
De motor heeft voor mij voldoende vermogen, trekt vlot op, en heeft meer dan genoeg trekkracht voor mijn toepassing (voornamelijk woon- werk verkeer en beperkt privé-gebruik).
Het geluid is goed binnen de perken, en nooit hinderlijk aanwezig. je hoort alleen maar dat het een diesel is, als je flink optrekt, of de ramen open hebt.
Ook inhaal-acties zijn makkelijk uit te voeren, zonder dat je die km's vantevoeren moet voorbereiden :-)
De top-snelheid is eveneens ruim voldoende, heb er al meerdere malen 160 km/uur mee gereden, zonder problemen, en dan heb je nog "gas" over.
Fijn vind ik, dat als je het gas loslaat, je nauwelijks afremt op de motor. Dit draagt bij aan de zuinigheid, maar werkt alleen maar prettig als je ver vooruit kijkt, zoals ik doe. Anders zul je regelmatig moeten bijremmen.
Olieverbruik is tot nu toe nihil. Ik check het geregeld, ook op advies van de dealer, omdat het een nieuwe motor is, maar ik bespoer geen verbruik, tot dusverre.
Onderhoud Navi-scherm
- 7.000 km
Hij lag al een tijdje te wachten, de vraag hoe je het scherm schoon krijgt.
Ik heb er even over gedaan om het juiste schoonmaakmiddel te vinden, maar nu is het gelukt.
ik ben bij een grote media-keten binnengestapt, en mijn probleem voorgelegd.
Ze hadden een schoonmaakmiddel voor flat-screen-tv's.
Dit middel is, in tegenstelling tot andere middelen in andere zaken zéér betaalbaar.
Ik heb het geprobeerd en het werkt uitstekend, het scherm is weer als nieuw.
Gewoon een universele reiniger die dus niet agressief is voor het harde kunststof, waarin de Navi gemonteerd is...
Fluitend Panoramadak -vervolg-
- 8.000 km
Gisteren was het zover, ik kon bij de dealer de modificatie van het panoramadak uit laten voeren.
Bij v.d. Boom aangekomen bleek dat men niet het dak ging aanpassen, maar de dak-dragers..
ik heb direct aangegeven dat het geluid toch echt centraal vanuit het gesloten panoramadak kwam, en ik het ernstig betwijfelde of dit de goede aanpak was.
maar om niet ál te eigenwijs te zijn, heb ik de moneur zijn werk laten doen, en na 10 minuten zat het er op, en reed ik naar huis.
Omdat ik 150 km moest rijden, heb ik de aanpassing goed kunnen testen, en mijn vermoedens bleken juist, het dak floot er nog lustig op los..
De mail naar de dealer is inmiddels al weer verstuurd.. Wordt vervolgd (zucht)
10.000 km
- 10.000 km
Het wordt tijd voor een 10.000 km evaluatie.
Veel is al gezegd, maar alles overziend doet de Sportage het prima.
In korte tijd zoveel km's maken, zonder maar 1 (technisch) gebrek is een goed begin, maar van de andere kant, mag je dat ook niet verwachten van een dergelijke auto?
Er zijn wel wat aanmerkingen, zoals het fluitende panorama-dak, maar ik geloof er nog in dat dit opgelost wordt.
De auto rijdt prima, en het verbruik is zeer redelijk (zie verbruiksmonitor).
Hij komt uitstekend met het verkeer mee, heeft vermogen genoeg, zonder race-aspiraties, natuurlijk.
De afwerking had op een hoger plan kunnen (en misschien wel moeten) liggen, maar dat zal KIA ongetwijfeld verbeteren, in de loop van de jaren.
Ik ben zelf heel tevreden, en daar gaat het tenslotte over!
Fluitend panoramadak, vervolg 3
- 12.000 km
Vandaag voor de 2de reparatie naar de dealer geweest.
Dit keer een aanpassing aan de voorste beugels waarmee het dak vastgezet is.
Na reparatie de snelweg op, en hoera, het probleem is verholpen, geen gefluit meer.
Kia heeft het probleem gevonden, en de oplossing werkt.
Het komt erop neer dat de voorkant van het dak nu verder in de rubbers getrokken wordt, waardoor het dak aerodynamischer wordt, en minder luchtweerstand meer opwekt.
Ik ben tevreden!
1,5 jaar later...
- 90.000 km
Even een update :-)
het is weer even geleden dat ik de ervaringen op de autoweek site bijgewerkt heb, dus wordt het tijd:
De Sportage heeft zijn eerste 18 maanden erop zitten, en er is genoeg gebeurd.
Om met het belangrijkste te beginnen: hij heeft het heel goed gedaan.
Het is een heerlijke auto om in te rijden, de zit is perfect, ook na 90.000 km, en ongeveer 900 uur rijden...
Aan de bestuurdersstoel is het gebruik in zijn geheel niet af te zien, en hij zit nog als nieuw, heerlijk!
Ook mijn vriendin rijdt er geregeld in (als ik vrij ben :-), en ook voor haar is het een heerlijke rijdersauto.
Het gebruik: is iets gestegen ten opzichte van het verbruik dat ik in het begin bijgehouden heb, maar zeker nog netjes, ik zal de komende tijd weer een periode het gebruik bijhouden, voor de geïnteresseerden.
De auto is niet geheel zonder schade ruim 2 x de aarde rond gereden..
Na een bezoekje aan Rotterdam trof ik de auto aan met parkeerschade (uiteraard weer onzichtbaar hersteld), en afgelopen zomer is er spontaan schade ontstaan aan het glazen panneel voor het panorama-schuifdak.
Het paneel was spontaan gebarsten (breuklijn in de breedte van de auto, en uiteraard verbrijzeld). De eerste vervanging leek nergens op, de linker zijde was een stuk hoger dan hij origineel moest liggen, wat weer forse windgeluiden opleverde, buiten het feit dat het géén gezicht was. De 2de vervanging is door een schadehersteller uitgevoerd, en die hebben ook de voorruit vervangen om het geheel weer in een lijn te brengen. Wat de oorzaak van de spontane breuk is geweest is onduidelijk, mogelijk toch de aanpassing van het panoramadak (zie eerdere berichten), maar de dealer in Deventer heeft het keurig met KIA geregeld, en het ziet er weer goed uit.
De problemen die ik gehad heb met de bluetooth verbinding met mijn htc-telefoon en de geïntegreerde carkit is verleden tijd, maar niet doordat KIA het probleem opgelost heeft, maar omdat ik een Iphone 5 aangeschaft heb, en die doet het uitstekend in de KIA!
Verder zijn heb ik geen enkele klacht, alles doet het nog, niks rammelt, of hapert, de auto maakt nog een zeer frisse indruk.
Binnenkort weer een beurt, maar ik verwacht geen bijzonderheden. Mogelijk de voorbanden vervangen, die komen na 90.000 snelweg-km's dicht bij de vervangingstermijn, zo te zien.
Op naar de 200.000 km, zou ik zeggen!
Aanpassing uiterlijk
- 107.000 km
Afgelopen tijd wat aanpassingen gedaan aan het uiterlijk van de Sportage.
Ik heb er sidebars op laten monteren (foto volgt nog), en recent een dubbele RVS sportuitlaat laten monteren (zie nieuwe foto).
Het feit dat er onder het nieuwe type Sportage standaard geen dubbele uitlaat gemonteerd kan worden zat me niet lekker, want ik vind het wel erg mooi. Ben op zoek gegaan naar een bedrijf dat dit voor mij kon doen, en heb dat ook gevonden.
De standaard eind-demper is verwijderd en hiervoor in de plaats een RVS einddemper gemonteerd, met aan beide zijden een RVS eindstuk. Qua geluid is er niks veranderd, maar dat wilde ik ook niet, het gaat mij om de "looks". Zelf vind ik het resultaat prachtig, en hoor graag wat jullie er van vinden :-)
Banden
- 110.000 km
Ik heb besloten om de voorbanden niet door de dealer te laten vervangen.
Deze rekent voor 2 banden dik 60,- meer dan de locale "bandenleverancier".
Toch snel verdient, lijkt me.
De Hankook banden bevallen me prima (weinig rol-geluid), dus ik laat hetzelfde type monteren als die er nu op liggen.
Heb voor de zekerheid nog wel even overlegd met de bandenexpert, en die raadde me ook aan om nieuwe Hankooks te monteren.
Dit ivm prijs-kwaliteit verhouding.
De banden gedragen zich uitstekend, het zijn all-weather banden, dus geen gedoe met zomer en winterbanden (aanschaf en wissel), en aangezien ik toch niet naar de sneeuw rij met de auto is dat geen probleem.
Ook de levensduur is uitstekend, ben nu pas toe aan de 1ste vervanging van de 2 voorbanden (na 110.000 km). De achterbanden gaan nog minstens dezelfde periode mee.
Er dient wel opgemerkt te worden dat ik niet "de tegels uit de straat trek" maar zeker ook niet als een natte dweil rij.
Het merendeel van de km's wordt op de snelweg gereden, dus weinig optrekken.
Einde garantie
- 150.000 km
Het is zover: De Kia heeft 150.000 km achter de kiezen.
Dat betekent ook het einde van de fabrieksgarantie.
De Kia heeft het fantastisch gedaan, er zijn geen onoverkomelijke problemen geweest, en al zeker geen problemen aan de techniek als motor, aandrijving en elektrische installatie.
Kort overzicht van de positieve ervaringen:
-Probleemloos
-Rijdt super
-Stoelen zijn (voor mij) perfect, en zien er na 150.000 km nog als nieuw uit, bijzonder!
-De uitstraling is nog steeds top
De negatieve ervaringen (die zijn er ook):
-De kosten voor onderhoud bij de KIA dealer is nogal flink aan de maat.
-De afschrijving is gigantisch (heeft te maken met de km's): ik zou nu nog maar 13.000,- terug krijgen bij inruil, terwijl hij dik 2,5 jaar geleden 37.000,- heeft gekost...
De oplossing is voor mij simpel: We rijden lekker door met de bolide, want ik ben er nog even blij mee als toen ik hem kreeg.
Als ik er zelf mee klaar ben dan ruilen we de andere auto in (dat is een zéér courante auto) en gaat mijn vrouw met de Kia rijden, dat doet ze nu al geregeld als ik hem zelf niet nodig heb, en ook zij vind hem heerlijk rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.