Kia Sportage 1.7 CRDi Plus Pack (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sportage 1.7 CRDi Plus Pack |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 158.636 km |
De eerste 1000 zitten er op!
- 1.100 km
Daar was ik nog het meest benieuwd naar, hoe zou het zijn om van een 140pk TDCI en automaat naar een 117 pk handgeschakelde auto te gaan? Eerlijk is eerlijk, het viel helemaal niet tegen, maar tegelijkertijd is het appels met peren vergelijken en moet je dus ook niet doen!
Dus hoe zijn dan die eerste 1000 km verlopen? Wel, helemaal niet verkeerd deze Sportage.
Ze komt met gemak in het moderne verkeer mee, 't is zeker geen sprinter, maar vlot is ze, en ook bij 120-130 gebeurt er zelfs nog aardig wat als je het gaspedaal intrapt. De 1.7 CRDi is bij de tijd en heeft een mooi koppel en dus grote trekkracht onderin. Houdt wel in dat je veel moet schakelen, maar tegelijkertijd ligt de '6' er al bij 80 km/uur in en dan is het verder genieten geblazen, een mooie soepele motor dus.
Het zitcomfort en zitpositie zijn voorbeeldig. Met 1.85 zit ik meer dan goed. Het uitzicht rondom is daarentegen niet uitbundig want de dikke A- en C- stijlen ontnemen heel wat zicht. Voeg daarbij dat je door de hoge schouders van de portieren ook weinig van de auto zijkanten ziet en ook de voorkant slecht zichtbaar is, dan is het zaak om bij het parkeren goed op te letten! Ik moet er nog erg aan wennen.
De uitrusting (executive-plus uitvoering) laat weinig te wensen over, alles zit erop en aan.
Enige punt van echte kritiek is het ingebouwde navigatiesysteem (NavTeq), hopeloos verouderde weg-informatie (o.a. A4, A12, A27 en slechte GPS ontvangst in Den Haag t.h.v. Utrechtse baan) en over de functionaliteit en bediening zullen we het maar helemaal niet hebben. Bij iedere start moet letterlijk alles opnieuw ingesteld worden, en vergeet vooral niet om op OK te drukken, want dan kun je van voren af aan beginnen. Van zo'n duur systeem (€ 1.595,-) mag je anno 2012 veel en veel meer verwachten, dit is jaren terug in de tijd.
Volgende week gaat ze even terug naar de garage om wat kleine slordigheden te verhelpen, kom ik nog wel op terug.
Ben ik nog wat vergeten? Ja natuurlijk, het brandstofverbruik! En dat valt helemaal niet tegen, 6.2 ltr/100 km over de eerste 1000 km. Volgens mij helemaal niet verkeerd!
De eerste 3.000 km zitten er al weer op!
- 3.000 km
Wat gaat dat hard! De eerste 3.000 km zitten er al weer op.
De auto is ondertussen even bij de garage geweest om wat slordigheden te verhelpen en wat zaken te controleren. Het stuurwiel is in zijn geheel vervangen en voelt veel prettiger aan nu.
Het navigatiesysteem is niet gewijzigd want dat bleek al de laatste update te hebben.
Ik had nog een opmerking over een wat 'zoekerig' rijgedrag op rechte snelwegen maar daar is niets mee gedaan. Dat lijkt normaal voor deze auto.
Puntsgewijs mijn ervaringen:
1. De 1.7 CRDi motor is een fraai voorbeeld van moderne techniek. Ze heeft meer dan voldoende trekkracht en souplesse om lekker vlot mee te kunnen in het verkeer. Mankeert helemaal niets aan!
2. De versnellingsbak heeft tamelijk korte overbrengingen en om vlot mee te kunnen is veel schakelen een noodzaak. De motor is echter wel zo soepel dat de 6 er al op 80 km/uur in kan en dat is prima.
3. Het brandstof gebruik is inmiddels aangeland op 6.1 ltr/100 km.
4. Het zitcomfort is een grote meevaller en ook met 4 personen aan boord zit iedereen ruim en comfortabel. Als bestuurder zit je werkelijk prima en een lekkere zithouding is zo gevonden.
5. De electronica aan boord werkt voorbeeldig (Airco/Bluetooth/Cruise Control StartStop System etc. etc.)en is gemakkelijk te bedienen, direct op het apparaat zelf of via het stuur.
6. Fijne grote buitenspiegels, inklapbaar
7. Ik heb wat opmerkingen bij de garage gemaakt over een wat 'zoekerig' rijgedrag van de auto op rechte snelwegen. De auto moet met enige regelmaat (vaker dan normaal) bijgestuurd worden. Nu kun je wel zeggen "dan blijf je wel bij de les op de weg" maar dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. De garage heeft het nagelopen en het erbij gelaten omdat ze niets abnormaals konden vinden. Na 3.000 km moet ik wel zeggen dat ik er meer aan gewend ben en er in die zin ook niet veel last van heb. Het is nu eenmaal een heel andere auto dan m'n vorige en heeft waarschijnlijk veel meer te maken met de hogere banden en het karakter daarvan dan van de auto zelf. Ik hou het in ieder geval in de gaten!
Kritiekpunten:
1. Het ingebouwde navigatiesysteem (Navteq) heeft gewoon niet mijn voorkeur. Het is verouderd qua weg-informatie en Navteq meldt desgevraagd geen update te kunnen leveren en de eerstkomende update mag je gewoon zelf betalen. Dat heet service bij Navteq.....
2. De bediening van zaken als telefoon, radio, multi-media en navigatie zelf gaan allemaal via het navigatieconsole. Dat systeem is echter niet logisch ingedeeld en regelmatig moeten zaken weer opnieuw ingesteld worden (stembegeleiding, telefooninstellingen etc.). Mijn iPhone koppelt automatisch, mijn Nokia daarentegen heeft daar geen zin in en moet steeds opnieuw en handmatig gekoppeld worden.
Het gekozen radiostation is niet zichtbaar, evenals de Traffic Information instellingen (TA).
3. Het tanken van de auto is geen onverdeeld genoegen. Na de eerste afslag kun je er rustig van uitgaan dat je er nog 10-15 liter bij kunt krijgen. Alleen is het dan een kwestie van druppelen....., het gaat zooo traag. En helaas is daar niets aan te doen heb ik gehoord.
4. De boordcomputer levert op zich goede informatie, alleen jammer dat de individuele weergaven van bijv. afgelegde afstand, brandstofverbruik of buitentemperatuur via een onhandig geplaatste 'trip'knop zijn op te roepen. Dat zou eigenlijk via het stuur moeten kunnen, zou veel minder afleiden.
Tot zover, op naar de 10.000 km.
Berggeit!
- 5.600 km
Even een tussentijdse ervaring die de moeite waard is om te vermelden. De afgelopen 14 dagen hebben we met de Kia doorgebracht in Toscane, het bekende heuvelachtige gebied in Italië. De Sportage heeft zich daar werkelijk van haar beste kant laten zien, 't is alsof ze voor een heuvel-/bergachtig gebied is gemaakt. Met de 1.7 CDRI neem je de hellingen (tot 12%) en haarspeldbochten met het speels gemak. Door de perfecte versnellingsbakverhoudingen van de 2e, maar met name de 3e en 4e versnelling en een toerental tot 2000 rpm heb je alle noodzakelijke power voorhanden en verandert de Sportage in een ware berggeit! De 5e en 6e versnelling zijn niet of nauwelijks gebruikt. Het brandstofverbruik bleef tot een alleszins redelijke 6.7 ltr/100 km beperkt. En met buitentemperaturen tot 39 gr. C is het daarnaast prettig dat de airco zo goed op haar taken is berekend, prima! De vakantie zelf was erg leuk, maar het rijden met deze berggeit maakte alle bezoeken aan de bezienswaardigheden nog veel leuker!
De eerste 25.000 km zitten erop
- 25.000 km
Tijd voor een tussentijdse update want de servicebeurt is pas op 30.000 km.
Hier en daar wat aandachtspunten en/of eigenaardigheden (daarover later meer), maar over het algemeen is dit een heel prettige auto om mee en in te rijden.
Motorisch: Prima in orde, de 1.7 ltr diesel leek me in eerste instantie wat aan de kleine kant maar eerlijk is eerlijk, ze voldoet ruimschoots aan de hedendaagse (en mijn) eisen! De motor trekt als een tierelier en heeft veel power en trekkracht onderin. De acceleratie is ruim voldoende om vlot mee te komen in het hedendaagse verkeer.
Brandstofverbruik: Ligt in de orde van grootte van 6,1 ltr/100km gemiddeld en dat lijkt me helemaal niet verkeerd. Het is wel heel erg afhankelijk van je rijstijl, bij 120 km/uur en daarboven loopt het verbruik aanzienlijk op en haal je dit gemiddelde echt niet. Daarentegen heb ik er ook één maal 5,4 ltr/100 km (gemeten over een hele tank) gehaald, maar dan moet je heel erg op je snelheid letten en zodra het kan overschakelen op cruise control. Erg opwindend is deze rijstijl echter niet maar ok, het kan!
Het hoogst gemeten verbruik was overigens 6,7 ltr/100km.
Olieverbruik: Wordt wekelijks gecontroleerd en bedraagt tot nu toe 1.0 ltr/25.000 km. Volgens mij ruim binnen de perken.
Tanken: Zie mijn eerdere opmerkingen. Kia, daar mag je echt wel iets aan gaan doen! Een tank voldruppelen bij -10gr. C is geen pretje!
Electronica: In deze Executive uitvoering is alle zinnige (en onzinnige) electronica aanwezig, maar het is een element waar Kia nog wel enige aandacht aan mag schenken. Een paar eigenaardigheden:
• De cruise control werkt niet meer na een tussenstop (bijv. tanken). Dan moet je wachten tot het eerstvolgende uit- en aanschakelen van de motor met de contactsleutel voordat het weer probleemloos werkt.
• De Bluetooth verbinding met de telefoon kent bij tijd en wijle een enorme overspraak, niet om aan te horen! De oplossing? Jawel, uit- en aanschakelen van de motor.
• De Autostop de-activation leidt een geheel eigen leven, of je ‘m nu zelf aan- of uitzet, ‘het systeem’ bepaalt echt zelf of de autostop aan- of uitgaat. Waarschijnlijk heeft het te maken met het aantal stroomverbruikers dat aanstaat (bijv. airco/navigatiesysteem/verwarming). Zijn dat er teveel dan werkt de autostop niet, maar daarentegen als je juist niet wilt dat de autostop werkt kun je de autostop handmatig deactiveren, maar dan blijkt hij het plotseling toch te doen….., hoogst eigenzinnig systeem dus.
• Het inbouw navigatie (infotainment) systeem? Niet aanschaffen zou ik zeggen, het systeem is hopeloos verouderd en ik ben ervan overtuigd dat dit systeem er bij de eerstvolgende versie van de Kia Sportage niet meer in zit. Er zijn anno 2013 zoveel betere, meer intelligente, en zoveel gebruiksvriendelijker systemen te krijgen.
Irritatiepunt nr. 1 met stip is de navigatiestem die maar blijft kwekken. Je kunt het uitschakelen, maar bij iedere wijziging in route of anderszins: “Hup, daar is ze weer!”
Aandachtspunten:
• Op een auto van dit formaat moeten parkeersensoren aan de voorzijde eigenlijk standaard aanwezig zijn. Ik ben 1.85m lang maar over de hoge voorzijde heenkijken blijft een kwestie van (goed) inschatten.
• Let ook altijd op dat de bestuurdersgordel netjes oprolt, de clip heeft nogal eens de neiging om tussen B-stijl en portier te zitten als je het portier dichtgooit. Dat hoor je overigens vanzelf, maar metaal op metaal blijft toch lullig klinken.
• De Hankook banden zijn vooral groot, breed en doen hun werk prima op een droog of nat wegdek. Daarentegen zijn het heel matige winterbanden en dat is serieus iets om rekening mee te houden. Bij de sneeuw- en ijscondities van de afgelopen weken vielen ze volledig door de mand door hun zeer, zeer matige grip op de weg en dus bij remmen, wegrijden of wat enthousiaster weggebruik moet je echt opletten. Dat hoort er natuurlijk allemaal wel een beetje bij onder deze omstandigheden, maar vergeleken bij de vorige all weather Michelins (op de Ford) lijkt dit nergens op. Rustig, heel rustig aan is de boodschap!
Wegligging: Daar is weinig op aan te merken, althans op een droog of een nat wegdek. De lange bocht op de A27 (bij de olifanten) is een plezier om doorheen te gaan en de carrosserie helt ook maar heel weinig over. De auto heeft een mooi neutraal stuurkarakter met een tikje onderstuur en daardoor geeft ze zelf wel aan dat het ook wat minder snel mag ;-).
Het is geen rotondekiller, maar dat lijkt me ook wat veel gevraagd van een type auto als dit.
Alles overziende ben ik behoorlijk happy met deze auto, op de beschreven electronica fratsen na, en mijn volgende? Mwoah, zou zo maar weer eens een Kia Sportage kunnen zijn, maar wel zonder dit navigatie-/infotainment systeem :-).
40.000 probleemloze kilometers!
- 40.000 km
De 1e 40.000 km zitten er op. In de afgelopen periode geen serieuze problemen tegengekomen. De onderhoudsbeurt met 30.000 km bracht ook niets bijzonders aan het licht.
Nog iets op aan te merken dan?
Jawel, in positieve zin:
a. Het verbruik is mooi gestabiliseerd op 5,9ltr/100km (1 op 16,95), ik denk dat dat zeker mooie verbruikcijfers zijn voor deze auto. Eerlijkheidshalve moet ik erbij vertellen dat ik wat beter op de toegestane snelheden ben gaan letten. De bonnen van tegenwoordig, ook bij minimale overschrijdingen, zijn bij de wilde konijnen af. Dus kabinet Rutte, de staatskas wordt door mij niet meer gespekt :-)!
b. De auto is en blijft een plezier om mee te rijden: comfortabel, vlot en ruim.
c. De buitenspiegels zijn vooral groot, er erg plezierig in gebruik.
d. Het airco/verwarming systeem is voortreffelijk.
In negatieve zin:
a. Het navigatie systeem van Navteq, het slechtste systeem dat ik ooit heb gehad. Onvriendelijk, onlogisch en al outdated op het moment dat je het voor de eerste keer gebruikt. Vervolgens mag je de eerste update aanschaffen voor Euro 169,-. Leuk aanbod Navteq, niet dus! Een eerste update hoort gratis geleverd te worden, lijkt me wel het minste dat je mag verwachten. En by the way, Kia zou er ook wel wat meer aan mogen doen.
b. Koppelingspedaal rubber, al versleten na 30.000 km. Garage (Van Voorden, Almere) heeft het niet gezien. Ach ja, 't is maar een leasebak hè?
c. Alhoewel er all weather banden onder zitten (Hankook) adviseer ik de Kia Sportage berijders of om heel rustig aan te doen 's winters, of winterbanden te laten monteren. Deze banden hebben een heel slechte grip op sneeuw of andere winterse ellende. Oppassen dus!
d. De resume van de cruise control werkt de ene keer wel en de andere keer schakelt hij de cruise uit. Kromme volt ergens? Typisch zo'n klacht waarmee een garage niet uit de voeten kan, dus ik laat het maar zo.
e. Het tanken is geen pretje, na de eerste afslag wordt het druppelen. En helaas, er is helemaal niets aan te doen. Geduld hebben is het enige dat je als berijder rest.
f. De auto is erg onoverzichtelijk door de brede a, b en c-stijlen. Oppassen bij het in- en uitparkeren is de boodschap.
En tot slot nog een algemeen puntje:
De website "Mijn Kia". Ik heb werkelijk geen idee wat Kia hiermee wil, maar sinds de aanschaf op geen enkele manier meer enige persoonlijke vorm van contact gehad. Mijn advies Kia? Kijk eens bij Ford Schurer Kamphuis, Almere en hun manier van klantbenadering. Da's andere koek, in positieve zin dus :-).
Tot de volgende review!
Wetenswaardigheidje tussendoor!
- 43.088 km
De afgelopen week (32-33, 2013) waren op mijn traject de rijtechnische omstandigheden zo gunstig dat een serieuze poging is gewaagd om eens te bekijken hoe dicht we bij de ECE norm van deze Kia Sportage konden komen.
Het resultaat? Een nieuw persoonlijk record in een ruim 40-jarige rijcarrière! Dat zegt toch wel wat over de technische ontwikkelingen! Well done Kia!
In ieder geval reden genoeg om de ingrediënten van deze poging te delen met de lezers, hier zijn ze:
• Buiten (dag) temperatuur, gemiddeld ca. 21 gr. C.
• Traject (dagelijks): Utrecht – Almere v.v. (A6, A27, Ring Zuid Utrecht), reisafstand 54 km
• Toegestane snelheden op traject: 120, 100 en 80 km/uur, volledig gevolgd
• Traject in deze periode nagenoeg filevrij
• Overall behaalde gemiddelde snelheid, opgave b.c.: 81 km/uur
• Overall tijdsduur, opgave b.c.: 10:31
• Afgelegde afstand, opgave b.c.: 859.5 km
• Resterende afstand, opgave b.c.: 313 km
• Weggebruik: 90% snelweg, 10% bebouwde kom
• Cruise snelheid: 110 km/uur waar mogelijk (en toegestaan)
• Incidenteel: 120 km/uur aangetikt (bijv. bij inhalen)
• Cruise control: Ingeschakeld (90%)
• Air conditioning: Ingeschakeld (100%)
• Schakelindicator versnelling: Advies b.c. volledig opgevolgd
Behaalde verbruik volgens opgave b.c.: 5.3 liter/100 km oftewel 1 op 18,87!
n.b. Alle bevindingen zijn gebaseerd op de aanwijzingen van de boordcomputer (b.c.). Alhoewel ik niet twijfel aan de resultaten, zou het eens aardig zijn als we deze bevindingen eens helemaal geijkt konden uitvoeren!
Wetenswaardigheidje tussendoor! (2)
- 44.200 km
De afgelopen week is op een andere manier verreden en het verschil in brandstofverbruik is duidelijk
• Buiten (dag) temperatuur, gemiddeld ca. 21 gr. C.
• Traject (dagelijks): diverse trajecten, in de stad (20%) en grote weg (80%)
• Toegestane snelheden op grote weg: 130, 120, 100 en 80 km/uur, volledig gevolgd
• Traject in deze periode nagenoeg filevrij
• Overall behaalde gemiddelde snelheid, opgave b.c.: 88 km/uur
• Afgelegde afstand, opgave b.c.: 500.4 km
• Cruise snelheid: 120 en 130 km/uur waar mogelijk (en toegestaan)
• Cruise control: Ingeschakeld (70%)
• Air conditioning: Ingeschakeld (100%)
• Schakelindicator versnelling: Wat meer doorgetrokken, advies b.c. niet gevolgd
Behaalde verbruik volgens opgave b.c.: 6.1 liter/100 km oftewel 1 op 16,39!
n.b. Nu exacte controle door de tank bij vorige en huidige tankbeurt helemaal te vullen. Volgens deze berekening (km/liters) was de score 1:16,58, afwijking lijkt me minimaal en acceptabel.
Ik blijf het knappe verbruikcijfers van deze 1.7 diesel vinden :-)!
De 60.000 km gepasseerd!
- 60.596 km
Gisteren de Kia weggebracht voor de 60.000 km onderhoudsbeurt. De afgelopen maanden en kilometers eigenlijk probleemloos verlopen. De auto gedraagt zich voorbeeldig, is ronduit zuinig en op een enkel euvel(tje) niets op aan te merken. Ze start, koud of warm, nat of droog, gewoon vlot en hup, we gaan weer.
Het verbruik is helemaal van vandaag, ik kom zelden boven de 6,1 ltr/100km en dat is en blijft een keurig verbruik voor een auto als deze en een redelijk vlotte rijstijl. Doe je het wat rustiger aan, of heb je geen haast dan zijn verbruiken van 5,5-5,8 ltr/100km heel makkelijk te behalen. Ik ben meer dan tevreden over de capaciteiten van de 1,7 ltr diesel (non-turbo), het is gewoon een fijne, soepele en krachtige motor met heel veel power onderin. Het olieverbruik is minimaal en kwam uit op ca. 0,5 ltr/30.000km.
Ondanks de hoogte van de auto is het weggedrag meer dan voorbeeldig, op droog en nat wegdek te verstaan. De leasemaatschappij gaf geen goedkeuring om de voorbanden (3mm) te wisselen dus ik hoop dat ik verstoken blijf van sneeuw en ijs in de komende weken. Daar weten de Hankooks simpelweg geen raad mee. De auto is nu anderhalf jaar oud en ziet er uiterlijk perfect uit, lakwerk in nieuwstaat en het kunststof chroomwerk (had ik zo m'n twijfels over) simpelweg prima!
De ondervonden problemen in de afgelopen 30.000km:
* Stuurschakelaar van cruise control vervangen, werkte af en toe niet en set of resume stand kiezen betekende soms een uitschakeling van het hele cruise control systeem
* Koppeling pedaalrubber versleten en vervangen
* Ruitenwissers vervangen
* Bestuurder vloermat vervangen, grote gaten bij de hakken. Keurige service van de garage (Auto Haag Zeeuw dit keer) trouwens
* Bevestiging kunststof sierrand bij linker achterwiel opnieuw bevestigd, delen gingen wijken t.o.v. elkaar
Dat was het eigenlijk, niet heel schokkend allemaal.
Kortom, ik ben dik, heel dik tevreden met m'n Kia, op naar de volgende 30.000. Spreek jullie lezers weer over pakweg 9 maanden, tenzij er bijzonderheden zijn.
De 90.000 km gepasseerd!
- 91.800 km
De 90.000 km grens gepasseerd en dus tijd voor een onderhoudsbeurt. Eigenlijk niets dan lof voor de Sportage. Ze heeft me op geen enkel moment de afgelopen maanden in de steek gelaten. Warm, droog, koud of nat, het maakt niet uit, de Kia blijft zich voorbeeldig gedragen. In de tussenliggende periode bij ca. 75.000 km wel even een tussenstop bij de garage gemaakt om de voorbanden te laten vervangen. Qua slijtage dus niets op de Hankooks aan te merken maar nu liggen er toch Michelins onder, vooral gedaan met het oog op de naderende winter. Ben benieuwd of de Michelins wel overweg kunnen met gladheid, dat was een absoluut minpunt van de Hankooks.
Het enige minpunt van deze auto is en blijft het navigatiesysteem, de verkeersinformatie is simpelweg niet betrouwbaar. De ene dag doet ie 't en de andere dag(en) niet. Je kunt er niet op vertrouwen. Over de werkelijk stompzinnige technische uitvoering van het systeem heb ik het al eerder gehad dus dat laat ik maar achterwege.
Het brandstofverbruik is nog iets beter geworden en lig op 5,9-6,0 ltr/100 km. Het olieverbruik door de motor is te verwaarlozen, dat is echt minimaal met 0,2 ltr/30.000 km.
Kortom, prima auto, prima prestaties en vooral erg comfortabel!
Well done Kia!
De eerste APK
- 110.500 km
De auto alweer bijna 3 jaar in gebruik en dus tijd voor de 1e APK. Ik was er al bang voor, maar de Michelins (voor) waren aan vervanging toe. Die zijn erop gekomen met ca. 75.000 km en zijn dus maar zo'n 35.000 km meegegaan. Dat is wel heel vreemd voor een dergelijke A-merk band!
Terug dan maar naar de Hankooks, die hebben het heel lang volgehouden, echte strenge winters krijgen we toch niet meer ;-).
Overigens hebben de Hankooks achter het al 110.500 km volgehouden en hebben nog steeds 4,5 en 5 mm profiel!
Oh ja, en voor de rest dan? Geen enkel probleem of klacht. De Kia Sportage doet waar ze voor gemaakt is, puur rijplezier bieden!
De 120.000 km voorbij!
- 121.000 km
Ik moet de lezers teleurstellen. Er is niets, maar dan ook niets speciaals te vermelden over de Kia. Ze ziet er prima uit, hier en daar een gebruiksspoortje maar technisch is er niets op de auto aan te merken. Geen/nauwelijks olieverbruik, ik kan me zelfs al niet meer herinneren of ik tussen de twee onderhoudsbeurten olie heb moeten bijvullen.
Kortom, dit is een prima auto en prima prestaties!
De 150.000 bereikt!
- 150.000 km
Wow, voor het eerst in m'n leven met 1 auto de 150.000 km gepasseerd. En wat voor kilometers, helemaal probleemloos en zonder storingen. Geeft wel aan dat dit wel een heel knappe auto is die Kia op de markt heeft gezet. Het dieseltje tuft maar door, het verbruik ligt rond de 1:16 en van olieverbruik is geen sprake. Geeft ook aan je met een auto moet rijden, daar zijn ze voor gebouwd.
Binnenkort (juli) gaat de Sportage vervangen worden, er zijn een paar mogelijkheden, de Kia Niro (hybride), de nieuwe Kia Sportage of de Renault Kadjar. Ik ben er nog niet helemaal uit, ze verschillen nogal wat in lease prijs, weet niet of de Niro wel zo geschikt is voor de afstanden die ik afleg (> 45.000/jaar tegenwoordig), de nieuwe Sportage ziet er prima uit maar is wel fors duurder geworden en de Kadjar? Die vind ik gewoon leuk en stiekem ook al een proefritje gedaan en dat beviel best.
Maar terug naar deze Sportage, ze heeft me nooit in de steek gelaten en daarom een overzicht van de plussen (en de minnen) van de afgelopen 4 jaar:
De pluspunten:
- Uitstekende stoelen die nog steeds een perfecte zit hebben;
- Lekker vlotte 1.7 CRDI diesel, redelijk zuinig met 1:16;
- Olieverbruik nihil;
- Prima direct sturend, mooi comfortabel weggedrag, neutrale stuurbekrachtiging;
- Schokbrekers in prima staat;
- Originele accu, uitlaat, koppelingsplaten nog aanwezig (kwaliteit hoor!);
- Hankook banden erg slijtvast, prachtige grip op droge en natte wegen;
- De autolak in prima staat;
De minpunten:
- Het navigatiesysteem, ouderwets, slecht instelbaar en al verouderd op moment van aanschaf, onbetrouwbaar;
- Het tanken is al die tijd een drama, na de eerste afslag kun je er nog 10-15 liter bijdruppelen, trek maar zo'n 7-8 minuten voor een tankbeurt uit;
- Hankook banden op ijs/sneeuw, zijn ze echt niet op berekend;
Desalniettemin, nog een paar maanden en dan nemen we afscheid. Tegen die tijd de laatste update.
Afscheid van de Kia Sportage
- 158.636 km
Met enig weemoed vandaag afscheid genomen van de Sportage. Geen enkele moment heeft ze me in de steek gelaten en dus ook geen enkel mankement ondervonden. Dat mag toch wel bijzonder genoemd worden. Dank daarvoor Kia en petje af!
De opvolger wordt een Renault Kadjar, voornamelijk omdat de nieuwe Sportage zoveel duurder is geworden in de dieseluitvoering en derhalve niet in het budget past maar ook qua bijtelling een stuk minder aantrekkelijk is geworden.
Tijdelijk rij ik nu in een 1.6 Kia Sportage (benzine) en nieuwe model (First Edition) en dat is bepaald geen straf!
Ik hou u op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Sportage
Had je deze auto's al gezien?

Kia Sportage 1.6 GDI X-ecutive Plus Pack | 135pk | Volledig dealeronderhouden! | Uniek | Climate Control | Cruise control |
- 2011
- 65.168 km

Kia Sportage 1.6 GDI ECC LMV NAVIGATIE CRUISE
- 2013
- 102.672 km

Kia Sportage 1.6 GDI Plus Pack ZEER MOOIE AUTO......TELEFOON CRUISECONT.....
- 2012
- 145.602 km