Kia Sportage 1.6 GDI X-ecutive (2012)

autoreview

Kia Sportage
Kia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia Sportage

Signalement

UitvoeringSportage 1.6 GDI X-ecutive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst17.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geweldige Reisauto

  • 1.000 km

2 weken geleden de auto bij de dealer opgehaald. De auto ziet er geweldig uit qua design en lijnenspel. Als je mij 3 jaar geleden had gevraagd of ik ooit in een KIA zou gaan rijden dan zou ik diegene wellicht hebben uitgelachen! De modellen die KIA sinds een jaar of 2 op de markt brengt zijn een totale omslag in positieve zin. Ook de introductie van de auto bij familieleden en collega's geven open monden omdat ze dit niet van KIA hadden verwacht. Al met al, je trekt veel bekijks met deze auto en zijn agressief uitziende voorkant.

Ik heb gekozen voor de uitvoering; executive 1.6 benzine met plus pack in de kleur machine silver.

De eerste 1000 km's valt mij het volgende op:

- Geweldig rustige auto, je hoort de motor nauwelijks, daardoor begint echter het banden- en windgeruis iets meer op te vallen.

- Het zicht is door de hoge zit geweldig, echter ik heb op dit moment nog een beetje moeite om in te schatten hoelang de neus is. Je hebt snel al het gevoel dat je tegen je voorligger aan zit terwijl in werkelijkheid nog 1 meter tussen zit (beter dan andersom). De auto lijkt breder en langer dan hij in werkelijkheid is.

- De stoelen (half leder) zitten goed en geven in de rug voldoende zijdelingse steun, echter 2 min puntjes. De passagiersstoel kan niet in hoogte worden versteld (gemiste kans) en de hoek kun je niet verstellen van de stoelen om je onderbeen te laten rusten. Ik ben zelf 1m96 en merk dat ik na een lange rit wat last krijg van het ontbreken van de steun van je onderbeen. De pedalen hadden voor mij gevoel even iets verder van mij af moeten zitten om wel comfortabel je been te kunnen laten rusten.

- De prestaties van de motor zijn voldoende, het is geen auto waar je wedstrijden mee gaat houden en dat lokt hij ook niet uit. Ik heb de 1.6 benzine met 136 PK en deze wil nog snel genoeg vooruit als je het gas intrapt bij de 120.

- Ondanks de berichten dat het sturen niet geweldig zou zijn, kan ik daar in dit 2012 model helemaal niets van merken. Ik vind hem prima sturen, licht, maar niet te licht en zwaarder bij hogere snelheden.

- De remmen zijn goed te noemen en fijn doseerbaar.

- De ruimte in de auto is voldoende. Zelfs met mijn 1m96 en de stoel in de achterste stand, kan er nog een passagier achter mij zitten zonder problemen.

- De verlichting werkt erg fijn en in de stand AUTO heb je er geen omkijken naar. De omschakelpunten komen precies op tijd.

- De standaard radio voldoet prima, echter de luidsprekers achter zijn voor mijn gevoel van mindere kwaliteit.

- Het sluiten van de deuren is een bekend euvel van de nieuwe sportage. Op diverse forums kom je het tegen. Waarschijnlijk doordat de luchtdruk niet snel genoeg weg kan is het niet mogelijk (zonder dat je ze met enige kracht dicht gooit) goed in het slot te laten vallen.

- De claxon, nog zo'n minpunt. Je hoeft maar te googlen op sportage en claxon en je vind er genoeg over. Het komt er op neer dat het een type bromfiets claxon is die totaal niet past bij de omvang van zo'n auto. Een soort van mieeeeep geluid zal ik maar zeggen. Op te lossen door een andere claxon in te bouwen (kosten ca 100 euro).

Conclusie:
Fijne en veilige reisauto die uitnodigt tot rustig en comfortabel rijden. Hier en daar wat gemiste kansjes echter dat zal elke nieuwe auto hebben. Al met al heb ik tot nu toe nog geen spijt van deze aanschaf.

Over een paar 1000 km's zal ik weer verslag uitbrengen

Update!

  • 4.000 km

We zijn weer 3000 km verder en ik heb nog steeds geen spijt van mijn aankoop, echter we zijn wel wat ervaringen rijker.

De auto piepte telkens bij het remmen. Eigenlijk vanaf begin af aan al. De dealer heeft dit netjes verholpen door de remblokken wat af te schuinen.

Verder heb ik nu ca 3 keer echt hard moeten remmen. Hierbij valt het op dat de auto het spoor wil verlaten. In mij geval heb ik het gevoel dat dat altijd naar rechts is. Op zich een vreemde eigenschap waar ik zelf niet zo blij mee ben en ik ook in andere reviews tegenkom.

Het geruis van banden is toch wel goed te horen, met name als het ook regent. Het lijkt vanaf de achterportieren te komen, dit terwijl deze wel goed dicht zitten.

Het waarschuwingslichtje voor vorst is ronduit irritant en begint al vanaf de +5 graden op te lichten en te piepen. Na mijn mening iets te optimistisch en hj meld zich ook regelmatig met een piep op voor mij nog onduidelijke intervallen.

Update!

  • 17.000 km

We zijn weer een aantal km's verder en hebben toch wat verbeterpuntjes ontdekt.

Kraak rechtsvoor. lijkt van de voorruit te komen. doet zich alleen voor bij extreem koud weer.

Versnellingspookknop voor de achteruit blijft soms hangen.

Het constant moeten corrigeren bij snelweg gebruik is toch wel vermoeiend te noemen. Afgelopen jaar lange rit gemaakt via Duitsland en ik was na 10 uur rijden wel blij dat ik thuis was. Je went er wel aan echter het had beter gekund.

De lakkwaliteit van de sportage is minder als die van mijn vorige astra denk ik. Ik heb veel last van putjes in de lak die aan de voorzijde natuurlijk te verklaren zijn maar ik heb ze ook op de zijkant op de portieren, voor mij onverklaarbaar. Ik heb gewoon het gevoel dat de lak minder hard is waardoor eerder steenslag te zien is.

Voor het eerst een roestblaasje ontdekt aan de binnenkant van het koetswerk nabij het achterportier! Dit zou echt niet mogen maar wordt door de garantie gedekt en hersteld.

Het vorstlampje blijft uitermate irritant, zie mijn vorige review

Bij het wegrijden met vries weer, kan ik merken dat de koppeling de 1e keer een beetje ongelijkmatig aangrijpt daarna geen last meer van.

De auto is meer gaan drinken. Nu haal ik gem 9:100km terwijl dat rond de 8:100km was. Kan natuurlijk ook te maken hebben met de winterse omstandigheden.

Positieve punten die bovenstaand snel doen vergeten:

Stoere looks en bekijks van de auto.

De comfortabele zit en ruimte genoeg voor de overige passagiers zonder stoelen hoeven te verstellen.

Lekkere hoge zit geeft daardoor een veilig gevoel.

Kortom nog steeds tevreden ondanks wat verbeterpuntjes.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Kia Sportage

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.