Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD GT-PlusLine (2022) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD GT-PlusLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 72.500 km |
Kia Sportage (2022): een trouwe vriend voor onderweg
- 72.500 km
Inleiding:
In maart 2022 mocht ik na lang onderhandelen met mijn werkgever een auto uitzoeken, van een maximum maandelijks leasebedrag tot 800 euro. Met het oog op toekomstige gezinsuitbreiding en onze persoonlijke wensen gingen we aldus op zoek naar een auto bij een reeks automerken in Amsterdam. Ik ben zelf 1.96m lang en mijn vriendin heeft vanwege gezondheidsproblemen baat bij een hoge zit in een auto, hierdoor kwam onze voorkeur uit naar een crossover of (mini-) SUV van een redelijk groot formaat.
Aldus kwamen we hierdoor uit op de keuze uit o.a. de nieuwe Peugeot 308, de Nissan Qashqai, Ford Kuga, Skoda Enyaq en Volkswagen Tiguan. Alhoewel de styling van de 308 me erg aansprak, vond ik de traagheid van het infotainmentsysteem dusdanig irriteren dat deze afgevallen is. Verder vonden we de Qashqai, Kuga en Tiguan degelijk uitgerust, maar redelijk saai vormgegeven. Vooral de layout van het dashboard van de Tiguan deed me erg veel denken aan de layout van de oude Volkswagen Caddy waar mijn vader vroeger in reed. Volledig elektrisch rijden in de Enyaq durven we vanwege het gebrek aan laadpalen bij ons in de buurt niet aan.
Nadat we deze auto’s uit overweging lieten, wist ik even niet meer wat ik belangrijk vond op het gebied van mobiliteit. Misschien was het ook prima om dan maar niet een auto zakelijk te leasen? Totdat plotseling er ineens een advertentie op YouTube verscheen voor de nieuwe Kia Sportage. Meteen was ik gefascineerd door de vormgeving en de groen-zwarte kleur van het model dat ik voor me zag en al snel had ik een proefrit gepland bij Kia Stern in Amsterdam-Noord.
Hier werd ik erg vriendelijk en behulpzaam te woord gestaan door de verkoopmedewerker, die ons een snelle introductie gaf in de Sportage. Eenmaal op de weg voelde het autorijden meteen ontzettend vertrouwd en logisch aan. Het autorijden verliep soepel en we waren ook erg onder de indruk van alle technologie aan boord. Mijn vriendin en ik keken elkaar bij het einde van de proefrit aan en wisten het meteen: dit wordt hem!
Volgens de leasemaatschappij zou de auto in oktober 2022 geleverd worden en hier ging ik ook eigenlijk voor een lange tijd van uit. Totdat ik plotseling in augustus gebeld werd door de dealer, die mij verteld had dat er ineens een lading Sportages voor de deur stond! Ik kon hem enkele dagen later ophalen; een Kia Sportage PHEV GT-PlusLine met slechts 14 km op de teller.
Exterieur:
Wat voornamelijk opvalt aan deze auto is de opvallende voorkant met veel grill en de ‘boomerang’ LED-koplampen. Ik kan me voorstellen dat deze niet bij iedereen in de smaak valt, maar ik vind het ontwerp gewaagd en uitermate uniek. Je ziet dat deze Sportage vergeleken met zijn voorganger echt een compleet nieuwe iteratie heeft doorgemaakt. In de GT-Line uitvoering is de grill ook iets anders vormgegeven en ontbreekt de grijze streep die de standaarduitvoeringen hebben (en in mijn optiek ook minder mooi is).
De achterkant heeft een prachtige scherpe lijn, die we ook zien bij de Kia EV6. De lampen zijn ‘s avonds ook erg helder. Wat misschien een gemiste kans is, zijn de dynamische golvende animaties die de richtingaanwijzers bij o.a. premium Duitse automerken hebben. De typerende Sportage en GT badges zijn mooie toevoegingen aan het algehele gevoel dat je bij deze auto krijgt: stoer en sportief.
De Europese Sportage is zo’n 14 centimeter korter dan de Amerikaanse, Australische en Aziatische versies. Dit merk je vooral als je de auto vanaf de zijkant bekijkt. Voor mij is de auto groot genoeg en had hij niet groter hoeven zijn. Hier in Amsterdam lukt het parkeren vaak redelijk makkelijk, maar ik kan me voorstellen dat een langere lengte niet handig is in de vaak wat smallere Europese steden en parkeerplaatsen.
Interieur:
Het interieur is wat mij betreft dik prima in orde. Zwart is de kleur die de boventoon voert, met hier en daar wat grijstinten op de ventilatie. De stoelen zijn comfortabel, ook tijdens lange ritten naar het buitenland. Ik ben inmiddels meerdere keren met 4 volwassenen op wintersport geweest, en ik heb nog nooit iemand horen klagen over gebrek aan ruimte.
Beide voorstoelen hebben handig geplaatste USB-C poorten, waarmee je prima je laptop of telefoon kan opladen onderweg. Deze stoelen hebben tevens stoelverwarming en stoelverkoeling, iets waar ik heel blij mee ben in Zuid-Europa.
Het enige waar ik minder blij mee was, is het zwarte pianolak van de middenconsole. Deze waren een magneet voor vingerafdrukken, en deze heb ik al gauw vervangen met een plastic cover die ik van AliExpress heb.
Technologie:
De auto is uitgerust met een hoop technische snufjes, die tegenwoordig op elke nieuwe auto zitten. Lane Assist, automatisch afstand houden op de voorganger, camera’s in de zijspiegels, parkeerassistentie. Eigenlijk zijn dit wel de usual suspects die andere auto’s ook hebben.
Maar.. de grootste publiekstrekker die het altijd goed doet op verjaardagen is toch wel de Remote Smart Parking Assist. Met deze functionaliteit kan je de Sportage een parkeervak in en uit laten rijden, zonder dat je in de auto hoeft te zitten. Superhandig in de smalle parkeergarages en parkeerplekken in Amsterdam! Ik dacht eerst dat dit meer een soort gimmick zou zijn, maar deze functionaliteit is toch wel echt handiger dan ik had verwacht.
Enige punt van irritatie is dat er geen draadloze Android Auto beschikbaar is. Volgens het Kia forum lijkt er een geschil te zijn tussen TomTom en Kia, waardoor Android Auto softwarematig is uitgeschakeld, terwijl de hardware wel aanwezig lijkt te zijn. Erg jammer..
Rij-eigenschappen:
Ik ben niet zo’n petrolhead dat ik dit onderdeel goed kan beschrijven a.d.h.v. ervaringen met andere auto’s. Immers is dit mijn eerste “echte” auto waar ik veel kilometers mee rijd. Over dit onderdeel kan ik kort zijn.
Er zijn twee standen: ECO en SPORT. Als je ECO selecteert, rijd de auto vlot door en probeert hij zo zuinig mogelijk te rijden. De auto zal proberen met batterijkracht weg te rijden, waarna de verbrandingsmotor het overneemt. Dit gaat erg soepel en je merkt niet dat er vermogen wegvalt tijdens de overgang.
Wanneer SPORT geselecteerd wordt, maakt de auto vooral veel toeren. Het stuur voelt ook wat houteriger aan, en ik merk dat het autorijden een stuk stugger wordt vergeleken met de ECO stand. Je kan wel redelijk vlot wegrijden bij het stoplicht, iets wat de puber in mij af en toe weleens doet. Verwacht geen wonderen, want je verliest het wel van elke elektrische auto die naast je staat.
Interessant feitje: wanneer je op de snelweg in SPORT stand rijdt, laadt de accu zich langzaam op. Dit lijkt niet te gebeuren in ECO stand en gebeurt vooralsnog alleen in de zomer.
Verbruik:
Hier kan ik kort over zijn: verwacht 1 op 14-17 km/L, afhankelijk van het weer. In de winter verbruik ik gemiddeld 1 op 14 km, in de zomer is dit 1 op 17 km. Ik gebruik de stekker slechts zelden, alleen als er een laadplek beschikbaar is en ik zin heb om de kabel aan te sluiten. Achteraf had ik misschien toch de HEV uitvoering willen nemen, met een grotere brandstoftank en bereik. Momenteel tank ik elke keer zo’n 37 liter brandstof, waardoor ik een bereik heb van ongeveer 550km. Als de accu vol is wordt het berekende bereik vergroot naar 620 km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.