Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD GT-PlusLine (2022)

autoreview

Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD GT-PlusLine (2022)
Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD GT-PlusLine (2022)Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD GT-PlusLine (2022)Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD GT-PlusLine (2022)Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD GT-PlusLine (2022)Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD GT-PlusLine (2022)

Signalement

UitvoeringSportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD GT-PlusLine
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst52.900 km
Lezerswaardering: 53%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Matig tevreden

  • 18.900 km

Na 35 (Duits) dieselen, vanwege alle dieselmaatregelen vorig jaar toch besloten over te stappen op (gedeeltelijk) elektrisch. Volledig elektrisch is toch de range een issue en omdat de dagelijkse rit ongeveer (maar) 60 km is gezocht naar een PHEV met die range. Verschillende opties bekeken en test gereden. De Kia Sportage overtuigde en de inruil was gewoon goed. Gekozen voor full options, met extra set winterbanden, trekhaak, al het zilver zwart gewrapt en wat extra lampjes (voetenruimte, achterklep en bij openen deur).

Auto geleverd in augustus, beetje jammer dat alle extra lampjes vergeten waren maar verder netjes afgeleverd.

Inmiddels 18900 kilometer toch wel aantal dingen die opvielen maar vooral tegenvielen:

- De touch response van de schermen is een drama, na aantikken kun je gerust even was anders gaan doen voor het systeem reageert.
- De navigatie is gewoon traag en je moet wel heel veel klikken voor de route eindelijk begint. Gebruik dus maar FM of Google maps via Apple Carplay.
- Geluidsinstallatie, als dit de top is van Kia dan wil ik niet weten hoe de standaard klinkt. Haalt het niet bij Bose, Harman Kardon of Dynaudio die ik in mijn vorige auto's had.
- DAB / FM schakelt wel heel vaak om en vaak met vertraging.
- Pluspunt het brede Apple Carplay scherm maar jammer dat niet standaard draadloos is.
- Automatische verkeersbord herkenning werkt prima, zelfs de matrixborden herkent ie.
- Gordel die achter in plafond hangt valt er constant uit.
- Laadstekker moet je altijd vastzetten door de 'waterdop' er onder te klemmen anders start ie niet met laden.
- Getinte ramen achter van Kia zijn echt belachelijk. 3 verschillende tinten! Zijruit, kleine zijruit verschillend en achterruit helemaal geen tint. Heb het maar door een specialist goed en gelijk laten tinten.
- Leuk de verwisselbare toetsen balk tussen temperatuur en geluid maar blind de muziek harder zetten via draaiknop tik je wel heel snel ' front max koud'. Dus de volume switchen op stuur maar gebruiken.
- Leuke gadget dat je zicht van de spiegels naar achteren in display, als je naar rechts of links gaat, en leuk die achteruitrijcamera, maar bij regen blijven er altijd druppels aanhangen en waardoor je niets of verwormd beeld hebt. Nu regent het gelukkig niet zo vaak in Nederland...
- Heb nog nooit zo vaak mijn hoofd gestoten tegen een geopend achterklep. Is de stahoogte nu echt zo laag voor mijn 1.88 mtr ?
- Ik heb de optie om de rechterspiegel naar de stoeprand te richten als je achteruit rijdt nog steeds niet gevonden..zit die er gewoon echt niet op?
- Zoveel accessoires maar de verlichting in voetruimte is niet standaard. Gelijk bij besteld met het verlichte logo in de deur en de LED lampen in de klep. Vooral laatste is echt ideaal en verlicht de achterbak en de ruimte (buiten er omheen), ideaal! Verlichting voetruimte is lachtertje, zie je nauwelijks.

Verbruik
Elektrisch in de winter 50-55 km en zomer 60-65 km op een volle acculading. Netjes en zoals opgegeven, maar eenmaal elektrisch leeg over op benzine valt verbruik mij echt tegen. Rijd je heel 'netjes' 100-110 km/u kom je op ongeveer 1:14 maar ga je naar de 120-140 km/u zit je zo op de 1:12. En links op de Duitse Autobahn mag je blij zijn met 1:10.
Kortom onderweg naar de wintersport sta je elke 400 km echt wel te tanken met de kleine benzinetank.

Trekhaak
Trekhaak laten plaatsen bij levering voor de boottrailer. Ik was nog bang of de Sportage het allemaal zou trekken maar echt geen probleem 1000+ kg schuin de boothelling af geen probleem. Ook enkel elektrisch (even vergeten op benzine te zetten) rijd je zonder problemen weg.

Probleem
Eerste probleem was uitgerekend na de wintersport op de terugweg. Het gehele multimedia systeem startte niet op. Geen radio, muziek, Carplay, navigatie, Bluetooth, cruise control, niets deed het! Tig maal gereset, opnieuw starten niets bracht systeem tot leven. Uiteindelijk bij de 2e stop, ruim 600 km verder startte alles spontaan weer op.

Nog meer problemen
En dan is het tijd voor de 1e (kleine) servicebeurt Bij Kia Vaneman in Amsterdam Zuid-Oost, 15000 km, beetje vlot maar oke ik begrijp de 7 jaar garantie moet ergens terugverdiend worden. Dit blijkt ook wel uit de rekening, €450 voor een beetje olie verversen vind ik aan de prijs. Maar dat daarna ook meteen de problemen beginnen is niet alleen heel jammer maar vooral prutswerk van Vaneman. Allereerst haal ik de auto op en krijg ik na de 1e maal elektrisch laden een storingsmelding ' Fout in de ingebouwde lader & Ga naar een erkende Kia-dealer voor controle'. Gebeld, komt de melding niet terug? Nee, owh dan heeft het geen haast rijdt u maar door en komt u maar na het weekend. Nou het weekend heeft ie niet gehaald want na 500 km zat er meer olie buiten het motorblok dan erin en moest de Sportage (op zondagochtend) afgesleept worden. De berger weet al meteen te vertellen dat hij al vaker dit type had moeten afslepen omdat het voor Kia kennelijk heel lastig is een oliefilter vast te draaien. En inderdaad de volgende dag belt Vaneman ' hij staat weer klaar, ringetje verkeerd om vastgezet'. Op mijn vraag of alle olie (deze zat zelfs op de achterklep!) was opgeruimd kreeg ik als antwoord 'zo goed en zo kwaad'. Dat laatste werd ik nu dus en uiteindelijk hebben ze nog 2 uur aan de auto besteed om het beter schoon te maken. Gevraagd of ze ook het laadproblemen willen oplossen en ondertussen had ik ook gezien dat de Kia Connect niet meer synchroniseert of ze daar ook naar wilden kijken. Alles zou opgelost zijn.

Nou de melding van de laadproblemen krijg ik nog steeds af en toe en de Kia Connect synct nog steeds de kilometerstand niet en blijft staan op de servicestand. Maar de auto rijdt verder weer dus laat zo maar voor ze nog meer ellende veroorzaken.

Kortom over de Kia Sportage en vooral de dealer, ik ben zeker nog niet overtuigd van de kwaliteit.

Nooit meer Kia Nooit meer Vaneman Zuidoost

  • 52.900 km

Een jaar, 35000 km en heel heel veel problemen verder!!

Na de 1e verprutste onderhoudsbeurt (afgesleept zonder olie omdat Vaneman Zuidoost het oliefilter niet goed gemonteerd had) nog 3x de pechhulp nodig gehad, 10x Vaneman Zuidoost bezocht, afgesleept en alle mogelijke storingsmeldingen en problemen, die je zelf niet kunt bedenken, ervaren.

Teveel om alle problemen te benoemen, samengevat:
-2x slaat met luid gepiep en geraas, in de bocht van de autosnelweg (!!), de stuurbekrachtiging vast, stuurt rechtdoor en alle veiligheidssystemen blokkeren en daar sta je dan stil en vast in de bocht van de snelweg. (1e maal antwoord van de Kia ‘misschien te koud’ (was 4 graden)
- Auto laadt niet meer op en ik heb meer dan een half jaar niet elektrisch kunnen rijden.
- Alle mogelijke storingslampjes zijn gaan branden, daar MOET je direct mee langs de Kia, behalve op vrijdagmiddag bij Vaneman Zuidoost ‘als ie wel vaker brandt dan zal het niet erg zijn, kom maandag maar terug’.
- 3x per week je banden op pompen (Kia Zuidoost ‘Niets aan de hand’, Kia Hoofddorp ‘vreemd maar de ventielen lekken en zijn stuk’.)
- Water in en uit de koplampen en de achterlichtunits (Kia Zuidoost ‘Is plastic hoort zo, mogen wij niet vervangen van Kia’, Kia Hoofddorp ‘opgelost’).

Meer dan 10x de auto weggebracht, totaal meer dan 2 maanden en 6000 km in leenauto’s te hebben gereden is vervangen:
- Volledige stuurhuis
- Elektronische stuurbekrachtiging
- Aandrijving voorzijde
- 3x nieuw laadklepje met mechanisme
- 2x nieuwe OBC (onboard charger)
- Vergrendeling van de laadstekker
- 4x nieuwe ventielen met sensor (nadat de Kwikfit a €117 er 1 had vervangen en dat daarna de enige band was die niet meer leegliep)

Na het zoveelste zinloze bezoek aan Vaneman Zuidoost waren enkel de stuurbekrachtigingsproblemen opgelost. Ik kon nog steeds niet opladen, wisselde de storingsmeldingen elkaar af en liepen nog steeds de banden constant leeg. Contact gezocht met een klantenservice, die schijnen ze niet te hebben. Problemen moeten opgelost worden met de meest niet klantvriendelijke Teun de onderhoudsbeun van Vaneman Zuidoost. Lastig als die je nummer geblokkeerd heeft en verbinding verbreekt als je hem belt. Uiteindelijk contact gezocht met het hoofdkantoor (?) van Vaneman. Hier heel vriendelijk te woord gestaan door een mevrouw die mij adviseerde (!!) dan maar naar vestiging Hoofddorp te gaan en maakte gelijk daar een afspraak voor mij.

Duidelijk dat ze wisten wat er het afgelopen jaar allemaal gespeeld had bij vestiging Vaneman Zuidoost en dat zij het nu moesten ‘oplossen’, zonder een kwaad woord over hun collega’s in Zuidoost te mogen zeggen. Maar wat een wereld van verschil na 1 jaar werd ik geholpen door zeer vriendelijke medewerkers, er werd geluisterd en een medewerker liep zowaar met mij mee naar de auto om te zien wat nu het probleem was (niet zo heel moeilijk auto laadt niet op). Auto is er 1 dag geweest voor diagnose en de onderdelen zouden besteld worden. Oke dat duurde wel 6 weken maar daarna had Vaneman Hoofddorp alle problemen in 1 dag opgelost en rijd ik nu al 2 maanden en meer dan 7000 km zonder problemen, zonder storingslampjes, zonder de banden 3x per week op te pompen en ik kan weer normaal sturen, laden en elektrisch rijden. Enige probleem dat ik nu heb dat ik zelf de auto moet wassen. Dat was het enige voordeel van de bijna wekelijkse bezoekjes aan Vaneman Zuidoost, kreeg deze netjes gewassen weer terug.

Vertrouwen in Kia? Nog minder geworden. Je kunt met een nieuwe auto een keer problemen hebben maar in 1 jaar zoveel en zo vaak. En zoveel onderdelen al moeten vervangen, die 7 jaar garantie heb je dan echt wel nodig om niet leeg te lopen op je Kia! Voor mij de 1e en laatste Kia.

Vertrouwen in Kia Vaneman Zuidoost? Absoluut niet. De grootste prutsers die meer kapot maken tijdens het onderhoud dan dat ze zelf kunnen repareren. Om over klantvriendelijkheid maar niet te beginnen.

Kia Vaneman Hoofddorp tja, ben er nu totaal 2x geweest voor de reparatie en onderhoudsbeurt. Zoals omschreven vriendelijk en snel uitgevoerd, natuurlijk is het gewoon hun werk maar na 1 jaar ellende was het een verademing. En ik rijd nu al 2 maanden zonder problemen, zou haast roepen complimenten maar volgens mij is dat iets wat je toch mag verwachten van een nieuwe auto.

Overigens wel vreemd dat de onderhoudsbeurt in Hoofddorp €100 goedkoper is dan Zuidoost voor dezelfde werkzaamheden. Hoofddorp heeft de werkzaamheden en kilometerstand ook keurig gemeld bij de RDW/NAP. Iets dat Zuidoost nog geen enkele keer gemeld heeft. Dacht dat het een verplichting was voor garages maar Vaneman Zuidoost schaamt zich kennelijk zelfs bij de RDW voor hun eigen prutswerk…

Als de Kia het zonder probleem doet dan rijdt deze op zich prima en comfortabel. Nog wel steeds dezelfde minpunten:
- Multimedia (response touch) is traag, navigatie gebruik ik daarom ook niet meer. Gebruik Apple Carplay, helaas niet draadloos maar werkt prima. Geluid is oke, maar meer ook niet. DAB valt nog steeds veel uit.
- Als je te snel contact maakt en schakelt dan krijg je met geen mogelijkheid de auto in automatische versnelling. Uitzetten, aanzetten..wachten.. schakelen is de enige oplossing
- Camera’s in de spiegels, leuke gadget maar bij regen blijft precies daar een druppel voor hangen. Achteruit rijcamera na lange rit vervuild en slecht beeld
- Stoot nog steeds regelmatig mijn hoofd tegen de achterklep, vast iets met een ezel en een steen maar klep is ook gewoon te laag.
- Verbruik is belachelijk hoog. Tijdens de 100 km/u red je met moeite 1:14, ’s avonds 130 km/u of op de Duitse Autobahn kom je zonder problemen zo uit op 1:10. Elektrisch snelweg 100 km/u zomers red je de 60km wel, ’s winter met tegenwind is het soms bij 45-50 km al op.

Tja lees veel mensen klagen over de piepjes van de rijhulpen. Hij piept als je iets fout doet, over lijntje rijdt, geen richting aangeeft ofzo dus dat moet je toch echt bij je zelf zoeken.
Adaptieve cruise control is echt een van de betere in deze klasse, dat er iemand voor je ertussen duikt omdat er ruimte is zegt dat meer over de weggebruiker voor je dan de ACC van de Kia.

4,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Kia Sportage

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.