Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD DynamicPlusLine (2023) #2

autoreview

Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD DynamicPlusLine (2023)
Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD DynamicPlusLine (2023)Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD DynamicPlusLine (2023)Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD DynamicPlusLine (2023)Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD DynamicPlusLine (2023)Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD DynamicPlusLine (2023)Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD DynamicPlusLine (2023)Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD DynamicPlusLine (2023)Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD DynamicPlusLine (2023)Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD DynamicPlusLine (2023)

Signalement

UitvoeringSportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD DynamicPlusLine
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst2.650 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een paar weken sturen in de Kia

  • 2.500 km

Keuze:
Voorloopauto, dus een echte keuze was er niet. Wel vergelijkingsmateriaal, vanaf maart had ik een andere voorloper, de BMW x1 uit 2019. Wegens omstandigheden nu dus een Sportage PHEV. En het toeval wilt dat ik tijdens mijn zoektocht ook een Sportage HEV GT plusline uitvoerig heb bestudeert, heb gereden en zelfs offerte laten opmaken. Op de valreep toch voor het zustermerk Hyundai gekozen. Maar, het draait hier nu om de Kia en eerlijk is eerlijk, dit is echt wel een hele mooie auto boordevol opties.

Comfort:
De auto is uiteraard heel comfortabel. Volgens mij de op 1 na compleetste uitvoering en dat is in positieve zin te merken. Zo heeft de auto allerlei handigheden en hulpsystemen. Daarnaast heeft hij in mijn ogen de looks ook mee. Zeker aan de voorzijde, de boemerang achtige lampen zien er erg mooi uit, ook de grote zwarte velgen met alu accenten doen hem/haar goed. De achterkant vind ik persoonlijk wat minder goed gelukt, maar is gelukkig iets ingetogener dan zijn elektrische broertje, de ev6.
Af en toe hoor ik wel eens dat Hyundai’s en KIA’s nasty piepjes maken en vooral te veel, kan ik nog niet zeggen. Ja, hij heeft veel piepjes, maar er is ook meestal wel iets aan de hand. Dodehoek detectie werkt perfect, echt een verademing. Waarschuwing inzittenden achterbank, nutteloos met kinderstoelen. Dus die maar uitgezet.
Boven verwachting goed: matrixleds! Tip: boven 60kmh inschakelen, zo verblind je geen wandelaars, fietsers, mensen die TV zitten te kijken en andere bebouwde kom(mers). Daarbuiten ben ik echt verbaasd hoe goed Kia dit kan. Je ziet allerlei blokjes over de weg tegenliggers uitgrijzen en auto’s voor je worden ook netjes uit het grote licht gehouden. Volgens mij zijn er drie rijen van een stuk of 8 blokken, maar zeker weet ik het niet. Ik heb nog geen signalen van tegemoetkomend verkeer gehad. Oja, aanzetten is we even een gewenning. De schakelaar van het licht moet op de auto stand staan (wat op zich wel al een vervelende bijwerking heeft, in slecht weer heb je dan alleen DRL aan de voorzijde en ben je van achteren vrij onzichtbaar) en dan moet je de grootlichthendel een keer naar voren drukken. Dat moet dus iedere keer als je in het donker rijdt herhaald worden. Voor mij ondertussen een gewoonte geworden, dus dat gaat gelukkig snel.
Lane keep assist trekt af en toe wel eens aan het stuur, dus soms zet ik het wel eens uit, maar op langere trips is het wel echt prettig. Zeker in de avond uren helpt de piep en het trillen af en toe om scherp te blijven. Wat wel wennen is (ik weet nog niet echt of het stoort, maar fijn is ook wel anders) dat de auto veel te ongevoelig is om te detecteren of je het stuur vast hebt. Zodra te een handvol tellen niet hebt “tegen”gestuurd, krijg je een melding dat je je handen aan het stuur moet houden. Terwijl ik gewoon mijn stuur vast heb ?. Als je eenmaal een akkefietje hebt gehad met het “automatisch sturen” ben je in ieder geval wel bewust dat het een hulpsysteem is en in mijn geval, kan ik het echt wel waarderen (meestal). Mijn hartverzakking kwam tot stand op een stuk autosnelweg waar na een afrit de vluchtstrook in spitsstrook overging. De auto bedacht de lijn die leidde richting de punt van de vangrail te volgen. Dan kost het wel even moeite om door het hulpsysteem heen te drukken. Ook maakte de auto al eens een onterechte noodstop. Dat was ook wel “indrukwekkend”. Gordels worden hard aangespannen, het anker gaat uit en voor je het weet sta je stil. Ik had gelukkig niemand achter me en reden voor de noodstop was een geparkeerde auto, die half op de weg stond. Laten we stellen, dat de bestuurder dus ook niet helemaal vrij uit ging en er best wel wat ruimer omheen had kunnen sturen.
De Apple carplay werkt ook prima, maar is NIET draadloos. Dat is natuurlijk wel echt karig. Ik heb een Ottocast in de usb poort gestoken en dat werkt dan weer boven verwachting goed. GSM maakt automatisch verbinding en gaat ook redelijk vlot. Nog niet geteld, maar voordat ik het woonerf af ben, heb ik verbinding. Ik gebruik Spotify en Flitsmeister om te navigeren en heb de gsm in de tussentijd op de contactloze oplader liggen, wonder boven wonder wordt de IPhone niet vervelend warm/heet.
Een gemis (en volgens mij zit dat ook in de hoogste trim niet als optie in het pakket) is het ontbreken van HUD. Ik had niet gedacht dat ik het zou missen, voordat ik er kennis mee maakte in de BMW, maar het was echt een stuk veiliger om in je HUD te zien welke liedjes er spelen, hoe hard je rijdt, aantal waarschuwingen en wat navi informatie. In de Kia ben ik toch wel redelijk vaak afgeleid.
Het is btw leuk en innovatief gevonden dat je het display voor de climate control deelt met het display om de media te bedienen. Maar ook dat werkt ook wel vaak verwarrend. Coole gimmick dus om te showen aan bijrijders, maaaar na wat langere ritten is dit wel iets dat me stoort. Soms wil je op de tast even dat lekkere nummer harder zetten, resultaat airco op standje Benidorm. Zeker als de bijrijder de kids wil verwennen met Suzan en Freek op standje gehoorbeschadiging, resulteert dat in een sauna. Of andersom. Even de airco omhoog en je schrikt je de pleuris omdat Slam plots lijkt alsof je met je auto midden in een QBASE festival bent terecht gekomen. Tot overmaat van ramp (overdrijf modus aan) is het schakelknopje ook nog een touch knop, die je dus niet blind kan bedienen, ook hier dus weer ogen van de weg en zoeken.
Het scherm is trouwens wel erg mooi groot en werkt redelijk snel. Persoonlijk had ik de icoontjes liever een andere kleur gegeven, maar dit werkt wel echt heel erg fijn. Ook is het wel grappig om de PHEV modus te bekijken, dan kan je ook dus zien of je elektrisch of op benzine rijdt, daarover later meer.
De ACC werkt prima, maar is wel echt afgesteld op standje bejaardenhuis. Als iemand besluit om linksaf te slaan en daarmee op een 80 weg afremt tot laten we zeggen 30, duurt het echt een eeuwigheid voordat de auto zelf weer terug versnelt is naar 80. Dit gaat echt tergend langzaam en aangezien er zelfs mensen op mijn bumper zaten te drukken of me inhaalden op stukken dat dat eigenlijk niet echt oké was (ik had het overigens ook gedaan, want man, wat sukkelt dat ding) geef ik nu maar zelf gas bij, zodat hij het dan weer automatisch kan overnemen als we weer bij 80 in de buurt zitten.
Daarnaast valt het me op dat er best wel wat zaken in te stellen zijn en dat je gaandeweg ook wel je weg erin vind en het dan steeds beter op jezelf is afgestemd. Een van de zaken die nog net iets beter had gekund, is de positionering van alle info. Het EV icoontje, dat aangeeft of je elektrisch rijdt, zit net achter het stuur. Als ik mijn positie aanpas zodat ik dit wel kan zien, krijg ik pijn in mijn armen omdat het stuur te hoog staat. Op zich niet onoverkomelijk en als je eens in een Peugeot (niks tegen het merk, we rijden zelf ook eentje, maar de nieuwere met klein stuurtje, bieden weinig zicht op teller units) gezeten als 180cm+ mens, ben je weer dolblij met de Kia en het feit dat 98% van de info wel goed zichtbaar is ?.
De auto beschikt ook over een elektrische wegschuifbare (?) trekhaak. Dat is wel erg gaaf. Werkt ook prima. Ik heb hem vooral gebruikt om de kinderen te entertainen, die vinden het schitterend dat papa niet meer onder de auto hoeft te kruipen om dat kreng eronder te zetten.
En om af te sluiten, de elektrische kofferklep. Die vanzelf open gaat, als je de auto van achteren benaderd en er een aantal “piepjes” achter blijft staan. Wauw, dit werkt echt perfect. De BMW had een openschop klep. Die vaker niet open ging als dat die wel functioneerde als ik weer als een halve tamme stond te moonwalken achter de auto… Dit werkt echt heel erg fijn. En laten we eerlijk zijn, wiens beste maat is er niet van onder de indruk dat de auto herkent dat zijn baasje met twee kratten Juup klaarstaat om het weekend te gaan inluiden en hem even helpt met het bakkie te openen, meesterlijk!

Prestaties:
De auto is vierwiel aangedreven en komt echt heel erg soepel van zijn plek. Het zal een behoorlijk zware auto zijn, maar door de 4wd trekt het onaangenaam hard op, als je daarvoor kiest, maar dus ook af en toe wel lekker om door wat extra acceleratie een potentieel gevaarlijke situatie te kunnen voorkomen. In het bochtenwerk is het wel wat zompig. Maar niet storend overigens, de auto nodigt je gewoon uit om lekker te onthaasten, terwijl hij rechtuit echt wel behoorlijk meekomt.
De sport stand gebruik ik niet, vind het te nerveus en voor de rest verandert er weinig. Hij schakelt mijn inziens op hogere snelheden niet snel genoeg naar zijn 6 en verder voegt het weinig toe. Als ik iemand snel wil inhalen, gebruik ik de kick-down of flipper ik een versnelling terug, maar zoals gezegd, de auto nodigt niet echt uit om hard te rijden.
Verder is de draaiknop om te schakelen tussen R N D wel cool. Soms twijfel ik of de auto het commando heeft overgenomen en ben ik zoekende in het display in welke stand ik zit. Maar, ik heb een truc gevonden, ik heb de optie achteruitrijcamera zo ingesteld dat deze direct uitschakelt als ik de auto uit zijn “R” heb gehaald. Dan heb je dus direct een heel duidelijk signaal of je D of R hebt geschakeld.

Betrouwbaarheid:
Ik heb de auto natuurlijk nog niet zo lang en waarschijnlijk gaat hij er ook snel weer uit, want mijn gekozen lease auto zou eind november worden geleverd. Ik heb geen 5 sterren kunnen geven, dat heeft uiteraard niets te maken met de betrouwbaarheid in de zin van hij doet het niet, maar al sinds dat ik hem heb, werkt de achterstoel verwarming niet. Voor mij geen issue, want er staan 2 kinder stoelen, maar wel een kleine misser. Daarnaast vind ik ook dat aan de bestuurderszijde het lelijke zwarte “spatbord” niet mooi aansluit aan de achterdeur. Aan de rechterzijde zit dit stuk beter in elkaar. Ook de kofferbak maakt een behoorlijk harde klak, als deze ontgrendelt en open gaat.
En wat me echt stoort (en dat is eigenlijk het enige aan de auto wat echt karig is) is het feit dat de stekker/kabel te zwaar is voor de oplaadsocket aan de auto. Daardoor hangt deze iets te ver door, waardoor hij een fractie onderuit hangt en dus niet vergrendelt. Je moet dus kaart/druppel scannen op de laadpaal en de stekker goed “omhoog” in de auto drukken, totdat deze is vergrendelt. Dat is wel echt karig! Volgens internet is dit wel een bekende kwaal. Oja, geen idee wat de gelogen elektrische actieradius is, maar ik rij er ongeveer 50-55kmh elektrisch mee (veelal autosnelweg).
Verbruik/kosten:
Het verbruikt zodra je kan laden is natuurlijk heerlijk. Al merk ik wel dat nu het kouder wordt, de auto wel heel vaak de verbrandingsmotor nodig heeft de eerste kilometers. Als de auto echter geen batterij mee heeft, is het echt geen zuinigheidswonder. 1/12 – 1/13 bij snelheden rond de 120-130 vind ik absoluut niet zuinig. Ik zal nog eens de totale score volgens de boordcomputer als foto toevoegen, want uiteindelijk rij ik er 1/15 1/16 mee, schat ik zo in. Komt natuurlijk ook omdat ik vaak langere afstanden rij en niet altijd kan laden voordat ik terug rij.

Samenvattend:
De Sportage is echt een schitterende auto. Hij heeft behoorlijk wat luxe opties, maar mocht je de kans hebben om de GT line te nemen, absoluut doen. Koop je hem als occasion, heeft deze uitvoering natuurlijk ook echt wel briljant veel luxe opties, maar ook qua afwerking is de GTline wel echt stapje hogerop. De stoelen voelen iets fijner aan, deze stoffen zijn eigenlijk te min voor de rest wat je aan auto krijgt. Daarnaast heb ik het gevoel dat ook de gebruikte kunststoffen in de GTline veel luxer aanvoelden, maar dat kan mogelijk ook ermee te maken hebben dat ik natuurlijk erg verwend was met de cockpit en gebruikte materialen in de BMW.
De cockpit an sich is trouwens echt heel erg gaaf. De twee schermen lijken ogenschijnlijk in elkaar over te lopen en alles ziet er echt heel erg modern uit.
Het is al met al echt een hele fijne auto!

Dan vraagt Autoweek me: zou je hem weer kopen. Ondanks dat dit echt een schitterende auto is, vind ik zijn broertje/zusje mooier. De Tucson, maar dat is puur smaak. Ik zou wel 100% zeker voor de GT uitvoering gaan, mocht ik dan toch bij deze terecht komen. Een net wat sportiever uiterlijk, in mijn ogen echt veel fijner interieur inclusief zetels en nog gavere extra’s zoals de dode hoek camera’s in je tellerunits, 360gr camera, stoelventilatie (geen blinde knopjes in je console) en een zwarte hemel.

En al snel weer ingeleverd

  • 2.650 km

De lease auto is er, dus deze wordt vriendelijk bedankt voor zijn diensten.

Uiteindelijke verbruik, met redelijk wat pluggen “slechts” 1/16.
Vooral de snelwegkms als de batterij leeg was, vielen qua verbruik niet mee. 120-130kmh-> 1/12

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Kia Sportage

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.