Kia Sportage 1.6 T-GDi Hybrid GT-Line Limited Edition (2025)
autoreview

Signalement
| Uitvoering | Sportage 1.6 T-GDi Hybrid GT-Line Limited Edition |
|---|---|
| Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 10 km |
| KM-stand laatst | 7.500 km |
"500 km Sportage: Rijplezier of spijt"
- 10 km
Na tijdelijk in een 6 jaar oude Ford Kuga gereden te hebben mocht ik van mijn werkgever een nieuwe auto uitzoeken. Na het opstellen van een shortlist en wat enkele proefritten gekozen voor de Kia Sportage. Toen kwam het lastigste: gaan we voor het 2021 model in een GT line limited edition uitvoering om snel te kunnen rijden of voor het US model wat vanaf oktober 2025 alszijnde de 2026 facelift leverbaar is. Ik heb gekozen voor het eerste en heb inmiddels de eerste 500 km er op zitten.
De kwaliteit goed van de Sportage. Mooie leren bekleding, zwart plafond, mooi breed scherm en eenvoudige bediening. Ook de zit positie beviel me direct.
Ik heb gekozen voor een hybride versie en ik ben positief over de overgang van EV naar benzine en viceversa. Ik probeer de eerste 1000 km rustig aan te doen met verschillende toerentallen.
Van alle veiligheidsvoorzieningen zet ik de snelheidsmelding direct uit. Waar ik wel moe van wordt is de melding : neem pauze: die melding krijg ik om het kwartier.
Vanaf de buitenkant oogt de Sportage wat smal, dat komt door de koplampen. De Sportage is minstens zo ruim als de Kuga.
De zomervakantie staat voor de deur dus de eerste lange komt er aan. Tot nu geen spijt.
De kop is er af
- 7.500 km
Nu twee maanden verder staan de eerste 7500km er op.
Enkele zaken die me opvallen zijn:
De Sportage rijdt heerlijk soepel en de overgang van EV naar bezine verloopt vlekkeloos. Qua verbruik zit ik nu op een gemiddeld verbruik van 5,9 ltr per 100km. De auto stuurt goed en er is natuurlijk heel duidelijk een verschil met de Kuga. De Kuga lag echt als een blok op de weg maar gevoelloos absoluut niet.
Zaken die me verder opvallen zijn: De auto is gevoelig voor condens en het duurt even voordat dit er zonder een ruitentrekker te gebruiken weg is.
De stoelen zitten goed maar voelen veel minder degelijk aan dan de stoelen in de Ford Kuga. Ze zijn van mindere kwaliteit en er zit meer beweging in.
Van alle piepjes wordt ik het meeste de "neem pauze piep" zat. Vooral als je op een bochtige N weg rijdt gaat ze elke 10 minuten af. Het schijnt dat sinds 2024 dit niet meer uit te zetten is.
Ik schrok me rot, toen ik de onderhoudsinterval onder ogen kwam.
Elke 15000km. De Ford zat op 20000 en mijn eerdere Renault Megane op de 30000km. Dat wordt dus 2x per jaar naar de garage.
Verder heb ik technisch geen problemen gehad en ben ik blij bet de gemaakte keuze.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.





