Kia Sportage 1.6 T-GDi Hybrid GT-Line (2022) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sportage 1.6 T-GDi Hybrid GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 34.294 km |
KM-stand laatst | 48.329 km |
De zoektocht, aankoop en de eerste indruk
- 34.294 km
De zoektocht, aankoop en de eerste indruk
Tja, gezien het in ons land onmogelijk gemaakt wordt om een 4 x 4 in de vorm van een Subaru Outback te rijden, dit dank zei de brandstofprijzen, hebben we ons geroepen gevoeld om iets anders en vooral zuiniger te gaan zoeken.
We waren op zoek naar een PHEV welke ook 4 x 4 heeft en een kleine 1700 moest kunnen trekken. Nou dat valt niet echt mee. De eerste keuze was de Mitsubishi Eclipse met een aanhangwewicht van 1500 kg. Na een proefrit welke mij/ons reuze meeviel toch een gesprekje met de verkoper en zijn eerste vraag was; "kan u thuis laden??"
Nou mijn antwoord was kort en bondig "NEE"
Wat is dan het alternatief was mijn volgende vraag.
De verkoper van Braber in Ede zei tegen mij/ons een MHEV (veredeld Start/Stop systeem) of de HEV (batterij wordt tijdens het rijden opgeladen en er kan ook elektrisch op worden gereden). En hij liet ons de Sportage zien.
Enig uitleg hierover was wel op zijn plaats. Opnieuw een afspraak gemaakt.
Uiteindelijk gekozen voor de mooie blauwe Koreaanse schone Kia Sportage 1.6 T-GDI HEV in de GT-line van 2022 met 230 pk systeemvermogen met slechts 34.300 km op de teller.
Waarom koos ik voor de Kia.
In de vaste kosten ontloop de Outback en de Sportage elkaar niet zoveel. In de variabele kosten is het gemakkelijk rekenen. Naar aanleiding van vele gebruikservaringen van zowel de Kia Sportage als de Hyundai Tucson gelezen te hebben waarbij er over tot 1 op 18 voor het gemiddelde verbruik werd geschreven. Dit tegen gemiddeld 1 op 12 voor de Subaru, en dan moet je geen haast hebben...... is niet heel moeilijk rekenen.
Verbruik na 2 x tanken
Tot nu toe over 2 x tanken waarvan een kleine 350 km door Duitsland met 130 km op de cruise kwamen we al bijna aan 1 op 17
Wat gaf ook de doorslag.
We hadden 2 auto's en wilde terug naar één. (Elders in de reviews vind je die van de Fiat Panda Launge en de van de Subaru Outback)
De Sportage in de GT-line is er eentje van het soort van heel veel mooie en veel door ons gebruikte standaard accessoires, zoals stoelverwarming, stuurverwarming, groot schuif/kanteldak, in hoogte verstelbare stoelen zowel de chauffeur als de passagier elektrisch en een automatisch te openen en te sluiten achterklep. O ja en niet te vergeten Apple Carplay.
Eerste indruk......
Positief:
=>Stoelen zitten geweldig en zijn heel goed te verstellen.
=>Motorgeluid, blijft op de achtergrond ook bij hoge toeren
=>Ruimte op de achterbank
=>Zitcomfort en instap gemak op de achterbank
=>DSG/automaat schakelt de meeste keren zonder dat je er iets van voelt
=> samenspel tussen de brandstof- en de elektromotor
Negatief:
=> DSG/automaat heeft soms moeite met het vinden van de juiste versnelling/de motor gaat hoog in toeren voor deze doorschakeld. Dit zeker na het terug laten vallen van de snelheid bijvoorbeeld bij het aanrijden voor een verkeerslicht
=> Bagageruimte is klein, (tja de Sportage is een kleine 30 cm korter dan de Outback)
=> Jammer dat de hoedenplank niet geheel afsluit bij de achterbankleuning, deze is verstelbaar.
Elektrisch rijden:
Best bijzonder dat er met de 60 pk sterke elektromotor tot een 10 km elektrisch kan worden gereden.
Even iets meer hierover...
Tijdens het rijden laad de batterij op, dit is zichtbaar op het dashboard, tot ongeveer 80% en dan gaat deze zo snel de gelegenheid er is de EV-modes aanspreken. Lees in deze: "brandstofmotor gaat uit en de elektromotor gaat aan". De rij-accu wordt ontladen tot ongeveer 25 % en dan gaat de brandstofmotor weer aan.
Navigatie.
Na een weekje rijden toch nog wat informatie halen bij Braber in Ede.
Apple CarPlay volumeregeling werk niet in combinatie met de TomTomGo-app en ook niet te vinden in eentje van de submenu’s.
Daar in tegen werk bij de Google-maps dit wel.
Ook kwam de monteur erachter dat de navigatie-update van het autonavigatiesystemen was mislukt, dat werd gelijk gedaan. Nu is deze up to date. Erg plezierig nu kloppen de aangegeven snelheden hierop een stuk beter. O ja de auto navigatie wordt ondersteund door Here.
Via De Kiaconnect-app is het mogelijk om de bestemming op voorhand in te geven, waardoor je in de auto de navigatie alleen nog je route hoeft te activeren.
Binnenkort meer hierover.
Toerenteller,
Met een beetje zoeken in de in de Kia Connect-app kwam ik erachter dat zowel in de “ eco” en de “sport” stand is het mogelijk om de toerenteller weer te geven. Dit in plaats van de “eco” meter.
Alleen het bekrachtigen hiervan gaat niet via de app maar wel in een van de submenu’s.
Update: 10-09-2023
Inmiddels 2.5 weken in mijn bezit.
Brandstofverbruik,
Dat is iets waar je echt blij van wordt.
Vandaag getankt, zoals te zien in de verbruiksmonitor, 4.97 l per 100 km. Dat is boven de 1 op 20 en een verbruik over all is 1 op 19.
Dit durfde ik niet te bedenken na het lezen van alle reviews....
Automaat,
In de afgelopen weken is de bak steeds beter en gevoellozer gaan schakelen. Soms alleen zichtbaar aan de toerenteller. Ook lijkt het of er versnellingen worden overgeslagen. Maar goed dat kan gevoelsmatig zijn.
Elektrisch rijden,
Het blijft bijzonder, soms een klein stukje soms best wel vele kilometers achter elkaar.
Vandaag een rondje van een kilometer of 60 gereden waarbij de snelheid niet boven de 50/60 km kwam, elke keer sloeg de brandstofmotor een klein stukje aan en het ging weer elektrisch verder. Denk dat er van de verreden kilometers 1/3 brandstof en 2/3 elektrisch was.
Schuif-kanteldak
Wanneer deze op de kiepstand of geheel open staan maakt de geopende dak een stuk minder herrie dan bij de Outback welke wij tot voor kort in ons bezit hadden.
In de kiepstand kan tot 130 geopend worden gereden zonder dat de herrie hinderlijk wordt.
Blijft bijzonder dat het dak niet te sluiten kan worden middels de sleutel, dan wel via de Kia-app.
Zitpositie,
De stoelen in de GT-line zijn heerlijk comfortabel.
Er is een goede zithouding te vinden. Ik vind het erg fijn dat door de elektrische verstelmogelijkheden er traploos een hele fijne houding is te vinden.
Puntje van kritiek, jazeker, de armleuning van de deur is (te) laag een de rand bij het raam is (te) hoog. Dus het blijft zoeken voor en lekkere zit.
En, o ja, door het open dak zit je soms met de hoofd tegen het plafond, dus weer iets omlaag.
USB,
De USB kan maar 1 apparaat aan, dat houd in, het is of de telefoon/Apple Carplay of een muziekstick. dat is echt jammer. Geprobeerd met een USB-hub, jammer maar helaas.
Gebruikte materialen.
Zo op het eerste gezicht ziet alles er erg verzorgt uit, mooie stiksels op en gebruik van de materialen op de stoelen en de achterbank.
Dashboard is erg mooi, ook hier de stiksels en de lederlook plastics.
Maar zo snel je verder naar beneden gaat worden het harde en vooral snel beschadigende plastics.
Is dat erg....., tja het is maar wat je verwachtingen zijn. Iets met op zijn Aziatisch ofzo..... En er zijn voldoende spullen op de markt om het één en ander te verdoezelen.
Verder ervaring hierover volgt later....
Binnenkort meer, dus wordt vervolgt....
Retourtje Polen
- 39.484 km
Na een kleine 2830 km in 4 dagen rijden naar Polen, uit en thuis, is er voor mij één conclusie te trekken, wat een fijne machine de 1.6 T-GDI HEV.
Het blijft bijzonder hoe de 2 motoren samenwerken.
In deze tocht werd regelmatig het vermogen behoorlijk aangesproken, dan wel om gang te maken, dan wel om vlot door te rijden.
Het waar mogelijk een stuk richting de 180 op de klok rijden werd niet geschuwd. Wel heel erg leuk is het om te bemerken met wat voor gemak het versnellen wordt gedaan met 4 volwassenen en bagage.
Het verbruik in deze periode lag volgens de boardcomputer de 1 op 15. Bij het uitrekenen klopte deze waarde aardig.
Zitcomfort, is voorin op de GT-zetels erg fijn en erg goed uit de houden. Achterin is het wat anders, de de diverse reviews die ik heb gezien en gelezen, zou er ruimte "zat" zijn. Wanneer ik de voorstoel in mijn stand zet is dat zeker niet het geval.
O ja, van de verstelbare rugleuning kan/kon geen gebruikt worden gemaakt omdat hier een rolstoel tegenaan stond vastgebonden.
Zicht naar achteren, dat is een ander verhaal. Door de hoeveelheid bagage was het zicht naar achteren heel erg beperkt. De buitenspiegels geven voldoende zicht naar achteren, al is het mogelijk voor sommige bestuurders om geheel in de dode hoek te verdwijnen. De mogelijkheid om de achter(uitrijd)camera dan te gebruiken als spiegel is een fijne optie.
Let er wel bij op, de de navigatie wegvalt wanneer je hiervan gebruik maakt. Een goede optie is om dan gebruik te kan van de mogelijkheid om het scherm te delen en de navigatie op het kleine scherm bij te zetten.
Navigatie, de gene die door Kia wordt gebruikt is na het updaten van de laatste keer erg bij de tijd. Krijg ook de indruk dat er zo her en der over the air dan wel via de telefoon/bluetooth/kabeltje het één en ander bijgewerkt wordt, zeker wat betreft files en andere ongemakken. Jammer is dan wel dat er aan de zijkant geen zicht wordt gegeven wat je kan verwachten/of waar je geduld op de proef wordt gesteld.
De app welke ik op de telefoon heb van TomTom Go werkt prima ook als wegwijsmiep, jammer genoeg blijven de aanwijzingen onverstaanbaar. Op één moment na waar de vergeldingsdrang plots erg groot was, door een (tijdelijk) erg hoog volume, in deze was dat eenmalig en het was weer stil/onverstaanbaar.
Rijcomfort is geweldig. Ondanks de 2.7 bar waar ik voor deze reis de banden op had gezet word dit als erg plezierig ervaren. Kleine oneffenheden worden mooi weggepoetst en de wat grotere oneffenheden werden comfortabel opgevangen.
De standaard Continental banden, Eco Contact 6, in de maat 235/55 R 18 V XL zijn erg fijne en stille banden als het droog weer is, zo snel het wegdek nat wordt en dat in combinatie met spoorvorming is het een ander en minder fijn verhaal. Deze zijn nieuw onder de auto gezet, dus voorlopig maar doorrijden. Zo snel deze versleten zijn zal ik in beraad gaan wat te doen.
Binnenkort weg met de caravan, ben benieuwd, dus wordt vervolgt.......
Met de caravan
- 40.444 km
Ben zeer positief verrast na het rijden met de caravan.
Zowel in “eco-“ dan wel in de “sport” modus trekt de Sportage 1.6 er behoorlijk aan. Onze caravan weegt beladen een kleine 1600 kg, dus nog onder het gewicht wat de Sportage HEV mag hebben aan de haak en met een kogeldruk van rond de 80 kg is het een zeer stabile combinatie.
Het valt op dat er soms zelfs 1 op 9.1 met de cruise op 90 km. Dit over een afstand van 200 km. Bij het inhalen wordt het verhogen naar iets meer dan 100 km niet geschuwd, ook dan is de combinatie erg stabiel.
Waar je wel,op moet letten is dat je niet te snel vanuit de startblokken wil vertrekken, dat levert een paar piepende voorbanden op.
Ecomodus.
In deze stand laad de accu op, tot zoals eerder gemeld, ongeveer 75% en zal zo snel het kan worden overgegaan op electrisch rijden. Dit kan best wel over een grote afstand. Dit dat de brandstofmotor nauwelijks een paar tellen aanslaat bij bijvoorbeeld vanuit stilstand weer wegrijden.
Middels de flippers achter het stuur kan er op of terug worden geschakeld.
Zo snel de weerstand weg is gaat deze automatisch naar de “D” terug.
Sportmodus,
In deze stand laad de accu tot bijna 100% op. Geen idee of dat goed is. In deze modus blijft de accu heel veel meer samenwerken met de brandstofmotor.
Bij het gebruik maken van de schakelflippers blijft de automaat in de gewenste versnelling staan tot je zelf door- of terugschakelt. Dit is erg fijn bij afdalingen waar op de motor afremmen gewenst is.
Ook is het mogelijk om lange afstanden met nauwelijks bemoeienissen van de brandstofmotor. Kreeg het voor elkaar om van Heerlen naar de camping nabij Gulpen geheel electrisch ter rijden. Het lukte zelfs om, al loopt het behoorlijk op, naar de plek te rijden.
De techniek blijft fascinerend.
Is er dan niks te klagen?
Ja natuurlijk wel, al de toeters en bellen en het gebemoei van de electronica. Is dat erg? Ik vind van niet, anders zet je het uit.
Het tussen de strepen rijden en daarbij het autonoom sturen is iets waar je mee op moet passen, zeker wanneer je over de vluchtstrook/spitsstrook rijd. Dan wil dit steeds richting de hoofdrijbaan.
Op lange afstanden vond ik het heel ontspannen rijden……blijft wennen/gewenning.
Ik kom uit een 4-wielaangedreven (Subaru) en dan is het wel even opletten dat bij het optrekken, zeker op een helling bij nat weer(zowel solo als met de caravan) niet de voorwielen hun grip verliezen.
Het tweede wat erg wennen is de keuzedraaiknop voor het inschakelen van de “R”, “N” en de “D”, dit zeker als je al jaren met zo’n “trekstok” gereden hebt……..
Wordt vervolgt……..
10000 km en tellen
- 43.869 km
Trekhaak.
Zoals wellicht eerder geschreven in de andere reviews van de Fiat en de Subaru hebben we ook hier gekozen voor een afneembare trekhaak. De Westfalia is één van de gemakkelijkste verticaal in te klikken systeem. Geen gezoek en gedoe om de goed ingeklikt te krijgen. Dat geeft een vertrouwd gevoel. Wel bijzonder is dat er gekozen is om de stekkerdoos(Jaeger) aan de rechter kant van de haak te plaatsen.
Ook is het bijzonder, ik heb mijzelf aangewend om met het contact uit de caravan aan te haken, dat na het starten op het dashboard de verlichting controle zichtbaar wordt.
Verlichting/grootlichtassistent,
De Kia Sportage is voorzien van LED verlichting. Wanneer dit aan is, zonder grootlichtassistent komt er al een aardige hoeveelheid licht uit de koplampen, dit zowel in dimlicht als grootlicht.
Zo snel je de grootlichtassistent inschakelt gebeurt, dan is het helemaal veel licht. En dan is het zoeken door de auto zelf naar de juiste hoeveelheid licht een bijzonder schouwspel.
Even terug komen op het schakelen van de automatische transmissie.
Ik heb de indruk dat het samenspel tussen de brandstof-, de elektromotor en de automaat steeds beter gaat. Het schakelen gaat steeds vloeiender en gevoellozer.
Jammer dat er niet is gekozen voor een CVT-transmissie, maar goed Kia heeft een andere keuze gemaakt.....
Is er dan niks te klagen???
Storing rij/hybride-accu ,
Tijdens de laatste 2 weken van onze vakantie is de rij/hybride-accu in storing gegaan. Dat hield in dat deze dat deze geheel leeggereden/getrokken is.
De brandstofmotor startte niet en er kwam een melding op het dashboard.
Best wel schrikken, zeker als het niet mogelijk is om langs kant in te gaan, het rijsysteem in de noodloop gaat en de snelheid naar stapvoets gaat.
Na het aan de kant zetten, de brandstofmotor opnieuw gestart en de rij/hybride-accu lade weer op. Na dat deze tot de helft was opgeladen beer gaan rijden.
Even voor de goede orde, er zijn tijdens de storingsmelding geen andere rode of oranje lampjes gaan of blijven branden.
Bij Braber in Ede worden ook geen opgeslagen foutmeldingen gevonden. Dus in deze wellicht een soort reset, geen idee.....
Verder nog iets,....
Ja de hybride techniek blijft mij verbazen.
Het verbruik voor zo'n auto is wel iets waar je blij van wordt.
Inmiddels is het voor mij wel "de" sport om nog zuiniger te proberen te rijden.
Storing opgelost en 1e onderhoud
- 46.000 km
Storing vervolg,
Storing rij/hybride-accu wordt veroorzaakt door de module, dat heet anders alleen dat heb ik niet paraat, die radio/navigatie en het contact met de Kia server onderhoud. Deze ging te pas en te onpas contact zoeken, ook al stond de motor uit en was de sleutel buiten bereik van de Sportage.
Na het uitwisselen van diverse onderdelen en regelmatig kwam men hier achter omdat de 12 Volt accu leeg liep.
Wat zijn zaken die sinds het vervangen van de module het beter zijn gaan doen,
De kachel doet het beter, het navigatie scherm is helderder en de kleuren zijn mooier en er zijn meldingen op het dashboard die veel minder worden vermeld.
Een ander voordeel is de Sportage van de nieuwste (navigatie)software is voorzien.
Moet wel een blijk van waardering bij de monteur van Braber uiten voor het geduld en de overgave waarmee hij bovenstaande heeft opgelost.
45.000 km onderhoud,
Eigenlijk had de Sportage bij 50.000 km pas zijn onderhoud moeten hebben.
Omdat deze toch bij Braber in Ede stond en ik niet wit hoe lang deze voor het oplossen van de reparatie en het zoeken van de oorzaak zou blijven staan, heb ik verzocht om dit gelijk, lees: per gelegenheid te doen. De motor- en remolie zijn vervangen, maar ook het interieurfilter. Verder waren er geen bijzonderheden.
Schade,
In één van de eerste dagen heeft een onverlaat tegen mij auto aangezeten.
De schade was niet ernstig, maar moest wel worden opgelost, voor ons is het immers een nieuwe auto. Bij Braber in Ede is er een nieuwe velg geplaats, de sporing is goed gezeten omdat de band/velg welke achter zat verkeert was afgesleten zijn er 2 nieuwe banden gemonteerd.
Dus de voorbanden/velgen naar achter, deze waren van DOT 2023 en de nieuw band/velg en de andere nieuw band is voor geplaatst.
Krik en kriksteun,
Wat bijzonder is bij de Kia Sportage is dat er standaard geen krik, laat staan een reservewiel/thuiskomer bij zit. Nu had ik gezien op een filmpje op YouTube dat wel plaats/aansluiting voor een krikhouder in de achterbak zit (in ieder geval bij de HEV die wij hebben) Al een keer eerder bij het onderzoeken/inpakken van de auto de piepschuim bak uit de bagageruimte/reservewielbak genomen, alwaar ik de plek voor de krikhouder had zien zitten.
De krik is overigens via de https://webshop.kia.nl/sportage-hev/ te bestellen.
Art. nr: 09110N7000KIT Gereedschapset Sportage NQ5 HEV
De steun/houder voor de krik heeft bestelnummer 09115 D3000
O ja, voor het plaatsen van de krik en de houder moet er wel een stuk uit het piepschuim worden gesneden.
Kia Connect.
Na het voorzien van de eerder omschreven module moest ook de telefoon opnieuw worden gekoppeld. Doordat ik voor de logeerpartij van de Sportage bij Braber een back up had gemaakt konden alle gegevens en instellingen één op één worden overgenomen. Dat scheelt een heleboel gezoek in de instellingen.
Op naar de 60.000 km, dus in deze wordt vervolgt.
Verbruik is rond de 1 op 18 over een periode van 3000 km (sinds wij terug zijn van vakantie en volgens de boardcomputer/Kia connect.)
Olieverbruik, niet waarneembaar.
Toch weer erg fijn om in de eigen auto te rijden na 5 weken.
Einde Kia Sportage, Ingeruild,
- 48.329 km
Nadat we, na de eerder genoemde reparatie, de Sportage terug van Braber in Ede hebben gekregen een tijd genoten van het heerlijke rijden van deze auto.
Helaas werden er af en toe een paar spookstoringen gemeld op het dashboard.
Veelal was het op te lossen door een keertje opnieuw te starten.
Nu was bij mij en zeker bij mijn echtgenote het vertrouwen tot een minimum gedaald, doch gaven we het ‘t voordeel van de twijfel.
Ondanks het wat negatieve begin van dit afscheidsstukje is er natuurlijk ook veel positiefs te vermelden.
Tussen de storingen door is de Sportage 1.6 GDI turbo HEV in de GT-line een erg comfortabele auto, welke erg zuinig met brandstof omspringt.
Motorisch erg sterk, de 230 pk gecombineerd en de 350 NM, heeft er geen moeite mee om de Sportage tot zeer sportieve prestaties aan te sporen. Al is het wel zaak om goed op te letten dat de voorwielen niet gaan malen/doorslippen.
Dan nog iets over de automatische transmissie, wat werkt deze goed samen met zowel de elektro- dan wel de brandstofmotor.
Al heeft de automaat wel zijn nukken. Koud wil deze alleen over schakelen in, voor mijn gevoel, een veel te hoog toerental. Dit gebeurd trouwens ook wanneer de ACC/cruisecontrole bij lage toeren opnieuw word ingesteld.
Het overschakelen tussen de versnelling kan zijdezacht en zonder dat je het merkt gebeuren, maar ook alsof je met een schakelauto zonder de koppeling te gebruikt overschakelt,
Blijf zeggen dat de Sportage een CVT automaat verdient, denk dat hierdoor het bij hoge toeren overschakelen een stuk minder wordt.
Wat ik persoonlijk erg jammer vind is dat er geen knopje aanwezig is om de accu bijna vol te laden en om een groter stuk op stroom te kunnen rijden. Dit wellicht in combinatie met een iets grotere HEV accu. Maar ja dat zijn de keuzes van de fabrikant.
Zou ik in de toekomst weer kiezen voor de Sportage, denk het wel. Zeker wanneer deze een elektrische ondersteuning/motor/dynamo krijgt op de achterwielen en dan nog steeds 1650 kg mag blijven trekken en langere afstanden elektrisch kan rijden. Wellicht een iets groter accu voor het HEV deel. Qua techniek geloof ik wel in dit type hybride.
Maar goed, toch weer terug naar de oude liefde, de Subaru Outback.
Ook hier zal ik een review van bijhouden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Sportage
Had je deze auto's al gezien?

Kia Sportage 1.6 T Hybrid GT-Line Plus 230PK! Full Option + Trekhaak "RIJKLAA
- 2023
- 14.427 km

Kia Sportage 1.6 T-GDi Hybrid GT-PlusLine | DEMO | Blackpack | Allseason banden |
- 2025
- 10.125 km

Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid AWD GT-PlusLine | Stoelventilatie | Harman Kardon | 360° Camera | Tot 10jr. Kia-Garantie |
- 2023
- 54.051 km