Kia Sportage 1.6 T-GDi Hybrid DynamicPlusLine (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sportage 1.6 T-GDi Hybrid DynamicPlusLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 4.500 km |
KM-stand laatst | 11.000 km |
Onverwacht op mijn pad gekomen
- 4.550 km
Sinds een week rijd ik in deze Kia rond. Deze auto is mij beschikbaar gesteld door de leasemaatschappij nadat mijn RAV4 vorige week is gestolen. De RAV4 is een zeer gewilde auto en ondanks zijn hoge kilometerstand en leeftijd is hij op een kwade nacht ontvreemd. Hij is op zich niet makkelijker te stelen dan andere auto's met dezelfde beveiliging. De methode is simpel: raampje indrukken of koplamp indrukken en kortsluiting maken, ontgrendeling schiet los en via een laptop met de juiste software is de auto te starten. Ik heb van de overbuurman nog een foto van het moment van wegrijden gekregen, veel korrel, dus je hebt er weinig aan. Tegenwoordig gaan deze auto's veelal via de haven van Antwerpen naar andere verre oorden toe, zo hoorde ik van de recherche. Misschien wordt hij nog weer teruggevonden, de politie was gisteren al actief bezig met een buurtonderzoek.
Enkele uren na mijn melding werd deze Kia Sportage afgeleverd, bijna nieuw, echt top geregeld. Deze Kia is vrijwel vergelijkbaar met de RAV4, niet alleen qua kleur, maar ook qua binnenruimte, hoogte en trekvermogen. Ik ga er de komende weken in rijden en kan dus mijn ervaringen mooi delen.
Allereerst valt het fraaie dashbard. op. Mooi uit één geheel. Ik worstel nog wel een beetje met de vele piepjes (mijn broer heeft een Niro en gaf al aan hoe je dat uit kunt zetten), maar ook met de weergave van de android routebeschrijving in combinatie met de radiouitzending via DAB+. Verder vallen de glimmende delen op. Of dat in het zonlicht altijd even fijn is zullen we wel zien. Wel uitstekende stoelen en een fijn stuur.
Het rijden verloopt prima, de auto is mooi stabiel en heeft meer dan genoeg vermogen. Qua zuinigheid moet ik nog kijken wat hij verbruikt, op enkele ritten gaf hij rond de 5,5 liter per 100 km aan, dat zou natuurlijk prima zijn. Al zou ik dat graag bevestigd willen zien met de tankbonnetjes.
De eerste 1000 km zitten er bijna op.
Op vakantie geweest
- 11.000 km
We zijn weer terug van de vakantie. Met een vreemde auto met de caravan op vakantie gaan is natuurlijk nooit leuk. Maar deze Kia heeft het uitstekend gedaan. Sommige zaken waren zelfs wat beter dan de RAV4, andere zaken weer wat minder. Maar overall was het een uitstekende trekauto. Tijdens deze laatste 5000 km hebben we ook flink wat ervaring opgedaan.
Allereerst het aankoppelen. De Kia had uiteraard een 13 polige stekker. De caravan ook, maar soms ging dat niet goed. Op de display kwam dan het dringende advies naar de achterlichten van de trailer te kijken en dat klopte dan ook. Twee keer deden de remlichten het niet, dan kwam er een afschuwelijk kunstmatig geluid tijdens het remmen uit het dashboard, dat was dan ook zo erg dat je bij de eerstvolgende gelegenheid direct stopte. De remedie was eenvoudig, een stukje door- of terugdraaien, meestal doordraaien. Dit gebeurde na een route met afschuwelijke hobbels en kuilen (zuidzijde Brussel en binnendoorwegen Frankrijk). Het was simpel: dochterlief remde, ik rommelde en vrouwlief controleerde de achterzijde. Tijdens één van deze acties op de binnenwegen van Frankrijk stopte er een hele aardige Franse mevrouw en vroeg of ze kon helpen. Echt top!
Later op de terugreis net na Luxemburg in België kwam het weer terug, ik was het toen wel klaar mee en heb de binnenring van de caravanaansluiting verwijderd. Je kunt dan de stekker direct in het contact duwen, alleen bestaat dan de kans dat hij losschiet. Door overdag ook met dimlicht te rijden kon ik in de spiegel twee controlelampen aan de voorzijde van de Chateau in de gaten houden. Waarschijnlijk moet je een heel klein stukje van de stekker afsnijden om het perfect te laten kloppen.
Dan komen we bij de overige controledingetjes in de Sportage. Ik wist echt niet dat er zoveel verschillende soorten piepjes bestaan in de wereld! Als je binnenkomt, als de gordel niet snel genoeg aangaat, overal piept deze auto. Je zult het vast uit kunnen zetten. Wat ik heel vervelend vond was dat de deur op slot gaat als je wegrijdt. Je stopt om buitenom even wat van de achterbank te pakken, dat kan dus niet.
Verder: het dashboard is mooi en onderin heb je drukknoppen. Alleen is het onvoorspelbaar wanneer je deze kunt activeren. En bij echt elke actie gaat de ventilater op stand 8! Je zet de radio aan om JOE FM 70 en 80 aan te zetten: fan op 8, je wilt de navigatie aanzetten: fan op 8, je wilt even iemand bellen: fan op 8! Ik heb me lang afgevraagd wat daarachter zit. Denkt Kia van: 'dit wordt een lastig telefoontje, ik zet de fan alvast aan?' Later kwam ik erachter dat als je met je wijsvinger een knopje indrukt, je met je palm onbedoeld een andere knop indrukt.....
De stoelen: ze zitten echt top. Prima exemplaren. Eén rit naar Genua (met een slangennest aan wegen en natuurlijk de nieuwe brug, we kenden de oude nog in 2018 die kort daarna instortte) duurde ruim 3,5 uur, echt geen pijn in je kont. Ik zat nog wel een beetje met mijn linkerarm. Die kan je op twee manieren laten steunen, de ene net te hoog en de andere net te laag.
Vanuit de stoel hem je een mooi overzicht, de Sportage is net wat hoger en dat is natuurlijk fijn.
Rijeigenschappen: Goed voor elkaar. In snelle bochten heb je een goed gevoel de auto te beheersen. Uiteraard leent dit concept er minder voor.
Ruimte: Hij is ietsje krapper dan de RAV4, zeker de kofferbak, maar vier personen zitten er prima in.
Motor:
De hybridemotor lijkt krachtiger te zijn dan de tweeliter van de RAV4, en dit is een 1.6. Daar was ik wel verbaasd over. En solo reed ik soms bijna 1 op 20. Echt prima aandrijflijn.
Automaat:
Ik weet niet of dit een CVT-achtige is (vanwege de hybride aandrijving) of een reguliere automaat, maar deze kent natuurlijk schakelmomenten net als de RAV4. Prima automaat, nooit wen loeiiende motor (had de RAV4 ook niet), wel hield hij bij een heuveltje met de caravan de hoge toeren ng wel eens wat langer vast. Schakel dan! Roep je, en dat gebeurt dan net iets later dan je zou willen. Maar verder prima.
Camera achteruit:
Voor deze optie mag Kia de nobelprijs krijgen. Je draait het neuswiel van de caravan omhoog, op de camera rijd je de trekhaak eronder en klaar is kees.
Parkeersensoren:
Deze reageren nog wel eens vreemd. Bij het aanrijden hoor je ze niet (aan de voorzijde), bij het wegrijden in zijn achteruit gaan ze te keer, terwijl je het noodlot afwendt, want je rijdt de andere kant op.
Al met al een hele fijne en met de gestolen RAV4 vergelijkbare auto. Onze vakantie naar Italië is er niet minder om geweest. Binnenkort moet ik hem weer terugbrengen. Dan komt er tijdelijk een andere auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Sportage
Had je deze auto's al gezien?

Kia Sportage 1.6 T-GDi Hybrid GT-PlusLine | PANO | TREKHAAK | ACC | 360 CAMERA | 1E EIG | DEALER
- 2022
- 59.715 km

Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid AWD GT-PlusLine 265 PK | Panorama / Full Option
- 2022
- 63.220 km

Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid AWD Vision | Stuur- En Stoelverwarming | Adaptive Cruise Control | Apple CarPlay/ Android Auto | Parkeersensoren Voor- En Achter | Navigatie |
- 2024
- 2.377 km