Kia Sportage 1.6 T-GDi Hybrid DynamicPlusLine (2022) #2

autoreview

Kia Sportage
Kia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia Sportage

Signalement

UitvoeringSportage 1.6 T-GDi Hybrid DynamicPlusLine
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst12.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tevreden? Ja, maar,,,.

  • 12.500 km

Aantal kilometers: 12.500 (waarvan ca. 3.000 met een caravan).

Nog niet eerder heb ik een SUV gehad. Voorheen veel station modellen gereden (de laatste: Opel Insignia Sports Tourer 2.0T - 260PK).

Het model ziet er modern uit. Het zitcomfort is goed: de stoelen zijn goed instelbaar en ook achterin is voldoende beenruimte {ik ben 1,9m). De instellingen van dashboard, navigatie, verlichting ,etc. zijn zelfs te veel. Ik maak hier maar beperkt gebruik van.

Het rijgedrag is goed. Ik merk wel dat de wielbasis korter is dan ik gewend ben en de vering voelt wat stug aan. Aan de hogere zit was ik snel gewend. Stuurpositie is goed instelbaar en je hebt goed zicht rondom. Prima achteruitrijcamera, dode hoek signalering en uitstap waarschuwing (bij achteropkomend verkeer). Adaptive cruise control heeft helaas wat vervelende eigenschappen: bij inschakelen gaat ook automatisch Lane Assist en rijbaan correctie aan. Het eerste is prima, het tweede voelt irritant aan, alsof je zelf niet goed kunt rijden: het stuur wordt constant gecorrigeerd met licht schokjes. Ik schakel dit steeds uit.
De benzine motor en de elektrische motor werken goed samen: je voelt geen overgang, het enige wat je ziet is de toerenteller die naar 0 springt. Het motorgeluid is licht irritant, zeker bij wat hogere toeren (vanaf 3.000) hoor je de motor merkbaar. Het is een knetterend geluid, alsof het een dieselmotor is. Betere isolatie had dit kunnen verhelpen.

Hoe anders werd alles toen we met de caravan op reis gingen. Van de stille rustige auto bleef helaas niets over. De KIA mag officieel 1.650kg trekken met een maximale kogeldruk van 100kg. Ik raad dit ten sterkste af. Onze caravan weegt beladen ca. 1.350kg en de kogeldruk was ca. 85kg.
Het rijgedrag werd onrustig: elk hobbeltje in de weg werd versterkt doorgegeven, zodat je geen moment rustig zat. Ook het motorvermogen werd danig op de proef gesteld. Bij optrekken ging het toerental al vlot naar 3.500 toeren, met uitschieters tot wel 5.000 toeren als er een helling genomen moest worden. Constant schoot de toerenteller heen en weer en regelmatig moest ik met de pedalshift ingrijpen om het toerental naar beneden te krijgen. Als de bak dan weer naar automatisch ging, vloog het toerental weer omhoog. Bij normaal rijgedrag zonder caravan is het gemiddelde verbruik 1 op 16 - 17. Met caravan steeg dit naar 1 op 7! Een dure grap!
Ook de cruise control werkt niet echt mee: een auto die voor je rijdt en de afslag neemt op de snelweg (en dus vaart vermindert), wordt door de cruise control ook als zodanig ervaren, met als gevolg dat je zelf ook drastisch vaart gaat verminderen!
De cruise control reageert ook traag als je een auto wilt inhalen. Zodra je naar links uitstuurt om in te halen duurt het lang voordat de cruise control weer de originele snelheid oppakt, met als gevolg getoeter achter je. Ik schakel in dit soort situaties de CC maar uit.

Kortom, ben ik tevreden met de auto? Het antwoord is ja. Het is een fijne reisauto met veel opties en comfort . Is het een ideale caravantrekker? Helaas, nee. Het onrustige rijgedrag maakte het tot een vermoeiende en bij vlagen irritante reis. Jammer.



8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Kia Sportage

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.