Kia EV9 99.8kWh AWD Dual Motor Launch Edition GT-line (2023) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | EV9 99.8kWh AWD Dual Motor Launch Edition GT-line |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 5.000 km |
KM-stand laatst | 25.000 km |
Even wat anders
- 25.000 km
Na het verwisselen van baan moest de lease Volvo xc90 T8 van nog geen jaar oud ingeleverd worden Nu moesten we opzoek naar een gelijkwaardige vervanger, waarna we besloten om nu zelf een jonggebruikte XC90 of een BMW X5 occasion aan te schaffen ivm een groot gezin. Het moest iig een Premium merk worden met 7 zitplaatsen. Tijdens een de proefritten reden wij langs een KIA dealer alwaar een EV9 buiten stond. Op de terugweg naar huis, zijn we gewoon uit nieuwgierigheid de auto eens bij die dealer gaan bekijken. Tegen beter weten in wisten we, want het idee dat er een KIA bij ons voor de deur zou komen te staan leek ons zeer onwaarschijnlijk.
De aardige verkoper gaf ons gelijk de sleutel mee om een stukje te gaan rijden. Tot dit moment had ik nooit verwacht dat ik ooit KIA zou kopen.
De proefrit is ons dusdanig goed bevallen dat we na terugkomst in de showroom ineens aan het onderhandelen waren met de verkoper.
Gelukkig voor ons waren er voorlopig geen EV9's meer voorradig en het showroom model wilde ze ook niet verkopen. Ik zeg gelukkig , want eenmaal onderweg naar huis besefte we ons, dat we bijna, voor het eerst in ons leven, een nieuwe auto van 80 K hadden gekocht. En dit zonder enig uitzoekwerk, zoals reviews, en rij-impressies te hebben gelezen. Dat was bijna onze grootste inpulsinkoop geweest. Dat scheelde een haartje. En toen gebeurde het. Mijn vrouw vond op internet een 2e handse witte EV9 met 5000 km op de teller en die dealer lag op de route naar huis. Toch maar even gaan kijken.
Daar stond hij, in het matwit gewrapped, op 22" van Vossen velgen, bescheiden als hij was, te schreeuwen om onze aandacht.
Het was liefde op het eerste gezicht.
Nu staat er dus een toch een maand of 6 een KIA voor de deur.
En nog totaal geen spijt van.
Comfort;
Qua comfort is het een dikke voldoende.
Natuurlijk is het niet van het niveau van bv de volvo xc90 Zo zit er bijvoorbeeld geen echt leer in, maar er valt in de configuratie van de GT line weinig meer aan te vinken.
Deze auto zit echt bomvol
De zes volwaardige zitplaatsen waarvan 2 captainschairs (draaibaar) op de 2e zitrij, maakt dit een geweldige reis auto.
Stoel verwarming/ ventilatie het zit er allemaal op.
Het geluid isgeen B&W, maar gewoon goed te noemen
Prestaties;
Voor zo'n mastodont is hij rete snel van zijn plek.
Vorige week op de duitse autobahn 160 km/uur met 6 personen en bagage voelde heel relaxed, alleen bleef er van de actie radius weinig over. Nu in de koude wintermaanden kom ik niet boven de 450 km per volle lading.
Minpunten heeft hij ook;
Het is hier al eerder gezegd, maar ik noem het toch nog even want ik heb dus ook last van;
Een piepende armsteun. Een bestuurderstoel waarvan het binnenwerk wat beweegt als je in de stoel gedrukt wordt.
Zoals eerder gezegd geen spijt van deze aanschaf.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.