Kia EV9 99.8kWh AWD Dual Motor Launch Edition GT-line (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | EV9 99.8kWh AWD Dual Motor Launch Edition GT-line |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 12.000 km |
600km met 7 volwassenen
- 2.200 km
De EV9 nu exact 2 weken in bezit, ondertussen iets meer dan 2000km op de teller. Net een 2 daagse achter de rug waar we elke dag ongeveer 600km reden, dit met 7 volwassenen. Helemaal volgeladen dus.
De koffer kon net de bagage aan, wat kleine koffers en rugzakken. Iedereen gaf aan comfortabel te zitten, ook op de 3de rij. Ze zouden de tocht opnieuw doen, wat aangeeft aangeeft dat het echt wel goed lukt met 7.
Bijna alle kilometers waren snelweg kilometers bij regen en ongeveer 10 graden, verbruik was rond de 26kw/100km dit met adaptive cruise control op 110km/u
Laden 2x per etappe, en vol laden in de nacht. laden zelf verliep zeer vlot, telkens terug tot op 80% in ongeveer 20 minuten, dit vanaf tussen de 25 tot 30%. Auto verwarmde mooi batterij voor om vlot te kunnen laden als we dichter bij stop kwamen die de KIA gps voorstelde.
Eerste laadpaal, bij eerste stop bestond wel niet, deze kwam ook voor in andere apps, dus geen KIA issue. 2de en 3de paal begon auto niet te laden, 4de paal verliep gelukkig wel vlot, alle andere stops waren er geen problemen meer. Enkel 5 bezette laadpalen tijdens de avondspits, even extra wachten dus hier…
Ik ben alvast zeer tevreden van de eerste 2200 km. Op naar het vervolg…
Update na weekend Ardèche
- 12.000 km
Ondertussen zijn we enkele maanden en paar 1000km verder. Temperaturen stijgen, verbruik daalt.
Voorbije periode geen enkel probleem, alles loopt vlot, het blijft een fantastische ervaring om met dit beest te rijden.
Net een trip naar Zuid Frankrijk achter de rug, voor mij net iets meer dan 1000km enkel. Dit met 5 volwassenen en wat bagage. Verbruik was op eerste stukken ongeveer 23kwh/100km aan 110km/uur. Eenmaal voorbij Reims en de weg wat meer begon op, maar dus ook af te lopen zakte verbruik naar ongeveer 18kwh/100km. Dit was een aangename verrassing.
Vlotte rit dus en mooie voorbereiding om nog wat gewoon te raken aan het elektrisch reizen met de familie deze zomer.
Nog te vermelden, los van de wagen, deze zomer zal laden toch een uitdaging worden op de wegparkings.
Toch regelmatig een paal die niet werkte. Elders alles bezet, telkens voor korte tijd, dus nu nog niet echt last van gehad. Deze zomer vrees ik dat het toch nog iets slechter zal zijn…
Voor mij een les, nader je 150km rest kilometers, kijk uit naar een laadplaats. Te vol, werkt ze niet, heb je nog genoeg range om een alternatief te zoeken…
Verder in dagelijks gebruik, op voornamelijk gewone wegen, haal ik een verbruik van 18kwh/100km, deze morgen zelfs 14,8 super dus.
Bij laden tot 100% al range gehad van 575km, schitterend voor een wagen met een aangegeven range van 505km…
Het enige minpuntje uit de voorbije periode, het is een gigantische auto die je niet altijd makkelijk in een ondergrondse garage kwijt kan… je moet dan echt we alles uitje stuurkunsten halen…maar met dit beest wel te verwachten natuurlijk :-)
Zie al uit naar de volgende kilometers!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia EV9
Had je deze auto's al gezien?

Kia EV9 99.8KWH 385PK AWD DUAL MOTOR LAUNCH EDIT. GT-LINE SCHUIFDAK/360CAMERA/LEER/HEAD-UP
- 2025
- 45 km

Kia EV9 Plus Advanced AWD 99.8 kWh - Direct leverbaar - Schuif-/kanteldak - Stoelverwarming-/ventilatie - Navigatie - Fabrieksgarantie tot 06-2032
- 2025
- 10 km

Kia EV9 Air 99.8 kWh - Stoelverwarming-/ventilatie - LED - Navigatie - 360 Camera - Climate Control - Climate Control - Fabrieksgarantie tot 05-2031
- 2024
- 30.267 km