Kia Ceed 1.6 GDI BusinessLine (2015)

autoreview

Kia Ceed 1.6 GDI BusinessLine (2015)
Kia Ceed 1.6 GDI BusinessLine (2015)Kia Ceed 1.6 GDI BusinessLine (2015)Kia Ceed 1.6 GDI BusinessLine (2015)Kia Ceed 1.6 GDI BusinessLine (2015)Kia Ceed 1.6 GDI BusinessLine (2015)

Signalement

UitvoeringCeed 1.6 GDI BusinessLine
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf95.300 km
KM-stand laatst93.800 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop en eerste ervaring

  • 88.623 km

Reden voor aankoop:
Mijn vrouw ruilde haar Saab 9-3 in voor een Kia Rio Executiveline uit 2016. Qua gebruikskosten, vooral in en rondom de stad, een veel voordeligere auto dan de Saab. Deze begon ook aardig op leeftijd te raken en het eerste echt grote onderhoud zou ondanks goed onderhoud, in onze ogen niet lang meer op zich laten wachten. Dit zette mij ook aan het denken over mijn Volvo S60. Een diesel in een sedan, in Nederland niet meer de meest gelukkige combinatie. Verder ook de gedachte, ik zit vooral alleen in de auto waarom een dergelijk grote auto? Bij de Kia dealer waar mijn vrouw haar Rio heeft gekocht gaan informeren naar de inruilprijs wanneer ik een Kia Cee'd zou kopen. Op de site van ANWB had ik voor mijzelf al gekeken wat ongeveer de prijs zou kunnen zijn en het bod kwam daar mooi in de buurt. Je maakt vervolgens een proefrit in de Cee'd en dan viel niet tegen. De deal gesloten voor een auto waar nog 3,5 jaar garantie op zit wat naast de ruim 4 jaar voor de Rio wel het gevoel geeft dat we niet snel voor grote verrassingen komen te staan.

De auto:
Het is de businessline met wieldoppen in plaats van lichtmetaal. Op de site van Autoweek staan wat zaken die er niet opzitten, Keyless en een startknop zijn niet opgenomen, wellicht wel als optie maar zeker niet standaard. Ik heb bij de koop wel de Continental banden (die overigens ook nagenoeg op waren en die ik ook echt nooit meer onder een auto wil hebben) laten vervangen door Michelin CrossClimate banden. Na jaren netjes van november tot en met maart winterbanden zonder dat er veel sneeuw of andere reden waren om deze te voeren, maar op een type banden overgestapt welke ook in de sneeuw (Nederlands niveau) nog moeten kunnen presteren.

De auto zelf heeft verder als enige aanvullende optie metallic lak. Het donkergrijze staat hem mooi. Ook het interieur is door de verschillende gebruikte kleuren zeker niet saai.

Zitten: als je Volvo of Saab stoelen gewend bent dan is elke andere auto een achteruitgang. Hier dus ook. De stoelen zijn goed en goed te verstellen, maar het eerder genoemde niveau halen deze niet.

Navigatie/media: dat is mooi geregeld een touch screen dat echt makkelijk en snel werkt. Telefoon kan via bluetooth gekoppeld worden en is op spraak te bedienen. Navigatie geeft verschillende opties (kort, snel). Scherm zit op een goede plaats, gaat automatisch naar een nachtfunctie en kent ook een stand waarbij je het beeld volledig weg hebt. De radio geeft een fatsoenlijk geluid.

Verlichting: led dag rijd verlichting voor. Achter staat dan niet aan. De automatische lichtfunctie werkt prima. Dat is echt een voordeel als je uit een Zweedse auto komt waar de lampen standaard aan staan, je ziet nog wel eens mensen vergeten de lampen aan te zetten. Censor werkt prima.

Binnenruimte: voor een C-segment auto gewoon goed. Zeker als je zelf toch niet te groot bent een ruime auto.

Rijden: de besturing is wat vaag waardoor je het idee hebt dat deze niet echt spoorvast is. Qua wind etc. een prettige en relatief stille auto. Ik weet uit welke auto ik kom en daar kan je het niet mee vergelijken, dat moet ik dus ook niet doen. Wat betreft verbruik, de fabriekscijfers zal de auto nooit halen. Het type banden speelt natuurlijk wat mee. Een verbruik van ruim 1 op 15 is met veel snelweg en normaal rijden (max. 120) mogelijk. Veel beter zit er helaas niet in.

Pluspunten:
- auto oogt als een V40 (reactie ook van Volvo dealer)
- kosten aspect (verzekeren, MRB en verbruik)
- ruim van binnen, maar van buiten wat betreft parkeren in A'dam of Utrecht ook prima.

Verbeterpunten:
- stop/start werkt niet. Vandaag op laten laden maar de monteurs geven al aan dat dit geen sterk punt van Kia is.
- dag rijd verlichting. Rechtsvoor knippert. Je moet een filmpje maken dan gaat deze onder garantie vervangen worden.
- sturen: je bent eigenlijk altijd wel aan het werk. Ik zie op het forum ook berichten staan. Ik weet niet of het zo erg is, maar dit had absoluut beter gekund.
- motor: je kan de auto redelijk schakellui rijden, echter als je echt wil versnellen dan moet je wel even terug. Op het gebied van koppel mist de motor toch wat.
- het is geen Volvo. Nu zullen veel mensen zeggen, wat zeur je. Klopt. Alleen als je de laatste 10 jaar in D segment auto's gereden hebt dan is dit een verschil en qua rijden is ook de V40 een betere auto. Echter en dat is de plus van Kia, die is ook wel wat duurder.

Zou je de auto weer kopen. Heb er nu ongeveer 3.500 kilometer mee gereden en waar ik bij elke auto al snel ja kon zeggen, twijfel ik hier. Koop ik een volgende auto met mijn verstand dan denk ik het wel. Ga ik, dat was bij de S60 zo, mijn hart laten spreken dan weet ik dat de volgende geen Kia wordt.

Vermoeiend

  • 93.800 km

De laatste review van een auto waarvan ik spijt heb dat ik hem ooit heb gekocht. In het begin ga je er nog vanuit dat je met wat zaken leert leven, maar na meer dan 8.000 kilometer weet ik dat dit nooit zo zal zijn. Waarom?

7 jaar garantie:
Ik vrees dat je bij Kia ook echt dit nodig hebt. Deze auto is nog geen 4 jaar oud en ik ben ondertussen al vaker bij de Kia-dealer geweest dan voor het onderhoud van de Volvo's in de afgelopen 4 jaar. Wat deugt er dan niet:
- bekleding bestuurdersstoel. Raffelde af en is onder garantie vervangen. Voor een auto nog geen 4 jaar oud, echt slecht. Nee, ik draag geen spijkerbroek en heb geen scherpe dingen in mijn broekzakken. Hooguit een zakdoek.
- Led verlichting rechts voor knipperde doorlopend. Ook deze is onder garantie vervangen. Waarom geen terugroepactie. Het is een probleem dat al langer speelt (zie het forum van Kia).
- Stoelverstelling blijft een eigen leven leiden. Traploos is het zeker niet. Telkens als ik instap kan ik de diepte en rugleuning weer in de gewenste stand zetten.
- Navigatie: zeker niet up-to-date (wel de laatste versie) maar dat spraakgebrek is gewoon verschrikkelijk.
- Radio: na het starten staat er ineens een andere zender dan waarmee je bent gestopt. Het volume (niet het snelheidsafhankelijke) heeft een eigen leven en waag het niet een CD af te spelen. Al heb je de verkeersinfo op een laag volume staan, de info schreeuwt er doorheen.
- Voice respond. Zelfs met het juiste commando weigert dat ding te gaan zoeken. Je kan een complete encyclopedie erbij doen (de handleiding) maar wat heeft dit voor nut als het ding weigert te werken.
- Stop/start: werkt nooit. Zelfs na het opladen van de accu weigert dat ding het te doen. Heeft geen prioriteit vanuit Kia. Leer er maar mee leven. Pardon?
- Gekraak van de plastics en de hoedenplank. Men roept ook nog in reclame "Kwaliteit". Niet al mijn auto's waren Volvo maar de Kia verliest het in bouwkwaliteit op dat niveau echt.
- Verbruik: ik weet dat de laboratoriumtest niet in de buurt van de praktijk komt, maar dit is wel erg extreem. Realisme wint hier niet van wat het verbruik werkelijk is. Ja, ik ben een zuinige rijder. Rijd de auto eerst warm, rijd op cruise-control als het maar even kan en ga ook niet harder dan 120.

Maar mocht deze lijst al een idee geven dan is voor iemand die lange stukken op de snelweg rijdt (60 km enkele reis) wel het ergst dat je doorlopend kleine stuurcorrecties uit moet voeren. In de stad valt het wel mee, maar op de snelweg zo ontzettend vermoeiend. Ligt niet aan het weer (ik accepteer dat het deze week waait), de weg of te uitlijning. Het is de auto die dat doorlopend nodig maakt. Stuurhuis laat bij het sturen een vorm van kettinggeluid horen. Had deze week i.v.m. de bekleding een dag de Kia Rio van mijn vrouw mee. De 1.2 maakt wat meer lawaai bij het rijden, maar de auto zelf is een verademing. Je kan normaal sturen. Ook op het Kia forum komt het stuurgedrag naar voren. Sorry, ik heb geen zin meer om weer bij Kia te staan en af te wachten wordt het garantie of een kreet te horen er is niets aan de hand.

Ik ben zo blij dat ik deze in ga ruilen voor een Volvo V40. Niet groter, is helemaal niet nodig maar toen ik deze week proefreed in de Volvo: wat een verschil. Natuurlijk is de Volvo nieuw wat duurder, maar je weet waar het geld in is gaan zitten.

Met deze review wil ik niemand voor het hoofd stoten. Er zijn mensen die het een goede auto vinden (onder andere een directe collega van mij), echter het aantal kilometer in 3,5 maand (had 2 weken kerstvakantie) is niet veel minder dan voor hem op jaarbasis. Heb je/heeft u plezier in de Kia Cee'd dan wens ik u/je nog veel rijplezier toe. Bij mij was het helaas niet zo.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Kia Ceed

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.