Jeep Cherokee (1997)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 4, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 285.000 km |
KM-stand laatst | 315.000 km |
Aanschaf Cherokee XJ
- 285.000 km
- Eigen foto's volgen -
Na enige tijd gezocht te hebben, was daar de langverwachte aankoop van mijn droomauto. Een Jeep Cherokee XJ. Een fraai exemplaar, een zwarte 4.0 Limited met grijs lederen interieur uit 1997 (facelift).
Gekocht bij een specialist uit Deventer met 285.000 op de teller. Gezien de ervaringen met deze motor schrok te kilometerstand mij niet af. Direct bij aanschaf stond ik voor de keuze om lpg in te bouwen. Ik reed immers 20.000 km per jaar.
Ondanks de hoge kilometerstand (voor lpg) toch besloten om voor inbouw te gaan. De benzinetank werd vervangen voor een 70L onderbouw tank met een custom benzinetank. Toen de brandstofprijzen vervolgens door het dak gingen, bleek dit een uitstekende investering te zijn geweest.
Dankzij het relatief lage gewicht steeg de mrb met ongeveer 50,- in de maand. Bij de eerste tankbeurt is dit al terugverdiend! Op lpg rijdt de Jeep gemiddeld 1 op 6.
Het eerste jaar
- 297.000 km
De 3 maanden garantie die ik bij aankoop kreeg, kwamen direct goed van pas. De stuurpomp begaf het met een lekkage als gevolg. Onder garantie is de stuurpomp inclusief alle bijbehorende delen vervangen.
De Jeep had een grote beurt gekregen bij aflevering. Verder maakt hij zijn kilometers zonder problemen. Het rijden op lpg is (relatief) voordelig. De auto toont zich een betrouwbare metgezel. Toch beginnen er enkele zaken te storen. Ik ben zelf handig en heb beschikking over een brug. Zodoende ontstond het plan om in 2023 enkele zaken aan te gaan pakken. Het jaar is afgesloten met een kleine beurt.
Het project
- 310.000 km
Ik geniet elke dag van de Jeep. Niet alleen het rijden geeft plezier, maar ook het bekijken van de iconische vorm. Ik had inmiddels al besloten dat ik deze auto voor altijd wilde houden. Een voornemen wat vaak een greep in de portemonnee betekent:)
Technisch had ik geen helder beeld van de stand van zaken. Het differentieel achter begon te lekken bij het deksel. Ook begon de motor te ratelen. Dit kan piston slap zijn, een voorkomend probleem bij deze motor. Zeker nu de motor flink heet wordt door de lpg. Ook liep hij stationair niet lekker en blies de ventilatie door de roosters onder de voorruit. Daarnaast trok de auto opzij tijdens het rijden. De airco functioneerde niet meer.
Kortom, een goede reden om de auto weer eens op de brug te parkeren. En een aanwijzing dat de 300.000 km een mijlpaal lijkt te zijn voor een verzameling gebreken:)
De volgende zaken heb ik technisch aangepakt:
Automaatolie ververst inclusief nieuw filter
Differentieelolie achter vervangen
Differentieelolie voor vervangen
Tussenbakolie vervangen
Cruise control gerepareerd met nieuwe knoppen
Nieuwe lambdasensoren geplaatst (2x)
Nieuwe fuseekogels rechtsvoor
Nieuwe radiator en koelslangen
Nieuwe condensor en aircobeurt laten uitvoeren
Koprevisie met nieuwe nokkenas, klepstoters
Nieuwe drijfstanglagers
Nieuwe distributieset met waterpomp
Stappenmotor vernieuwd
Throttle position sensor vernieuwd
MAP nieuw
Nieuwe accu
Diverse vacuumlekkages verholpen
Achterremmen gesteld
Pomp ruitenwisservloeistof vernieuwd
Nieuwe brandstofpomp laten plaatsen
Nieuwe multiriem
Kleine beurt
Door de slijtage bij de fuseekogel (smeren hielp niet meer) was de band rechtsvoor schuin afgesleten. Nu waren de Vredestein bestelbusbanden die er onder lagen mij al langer een doorn in het oog. Daarom alle vier de banden vervangen door de juiste maat all-terrain banden van Bridgestone.
Nu ik het meeste zelf heb gedaan en onderdelen uit de VS liet komen, heb ik veel kosten kunnen besparen. Ik moet er niet aan denken dat ik hiervoor een arbeidsloon had moeten betalen.
De Jeep kan er weer even tegenaan.
De volgende fase
- 315.000 km
Na de uitgebreide technische opfrisbeurt, kon het interieur en het exterieur niet achterblijven.
De bestuurdersstoel had flinke schade en was ingezakt. Deze heb ik zelf op kunnen vullen en met behulp van enkele leerproducten weer strak kunnen maken. Ook het lederen stuurwiel was flink versleten, de vellen hingen erbij.
Daarom heb ik het stuur opnieuw laten bekleden. Een specialistisch klusje, maar het resultaat heeft een enorm effect op de uitstraling van het interieur. Ook het hemeltje hing door, een bekende kwaal. Dit is eenvoudig zelf te vernieuwen met instructies op het internet, wat ik dan ook heb gedaan.
Verder heb ik de speakers vervangen door exemplaren van JBL, zijn de gasveren vervangen, heb ik een originele rolhoes in de kofferruimte kunnen plaatsen en is er een rubberen mattenset ingekomen van Rugged Ridge.
Voor wat betreft het exterieur is de neus opnieuw gespoten net zoals de bumpers rondom. Aan weerszijden heb ik de auto gepolijst, net zoals de achterklep. Met nieuwe decals staat de Jeep er weer fris bij.
De velgen hadden flinke oxidatie. Via een bevriende monteur kon ik deze laten restaureren met een diamond cut voor de originele look. Compleet met nieuwe naafkappen (gelukkig nog te verkrijgen) staat de auto er weer fris bij.
Het volgende aandachtspunt is het dak. Dit moet echt gespoten worden.
Zal ik het zelf proberen? Ik twijfel.. Wordt vervolgd...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Jeep Cherokee 3.7i V6 Sport Plus | 4x4 | Airco | Cruise
- 2001
- 185.720 km

Jeep Cherokee 3.2 V6 Limited AWD 2014 Trekhaak | Navigatie | Bluetooth | Panorama dak | LED | Camera | Airco | Stoelverwarming | Lederen bekleding | Elektrische stoelen met memory | Cruise control | Elektrische achterklep |
- 2014
- 81.735 km

Jeep Cherokee 2.8 CRD Limited GOEDE CONDITIE! FULL OPTION!
- 2010
- 159.000 km