Jaguar XJ 5.3 Sovereign (1984)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XJ 5.3 Sovereign |
---|---|
Versnellingen | 3, Automaat |
Bouwjaar | 1984 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 133.000 km |
KM-stand laatst | 137.200 km |
Jaguar XJ 5.3 HE
- 137.200 km
Na lang zoeken eindelijk mijn XJ gevonden in Frankrijk. De auto heeft altijd in het zuiden rondgereden, en is dan via een eigenaar in Parijs in 1999 in Reims terecht gekomen en is niet meer gebruikt.
Zeer chique uitvoering in regent grey met een doeshkin interieur in zeer goede staat.
Wat ook leuk is, is het feit dat ie Franse spec is, dat wil zeggen geen boardcomputer en geen hoogteverstelling van de stoel hetgeen in 1984 al standaard was. Ook de spiegels zijn Franse spec, het enige dat ik er aan zie is dat ze niet chroom zijn maar nog niet kunnen bevestigen of dat origineel is.
Afgezien van wat bobbeltjes roest rond de achterruit (een kwaaltje van de serie3) is hij echt totaal roestvrij en ik kan het weten want ik heb er al zeker 100 uur onder gelegen.
Door lange stilstand zaten de remmen wel vast en is zo'n beetje alles van rubber aan vervanging toe.
Om hem rijdend te krijgen heb ik het volgende gedaan:
- nieuwe remklauwen rondom
- uitlaatsysteem vervangen door een RVS
- brandstoftanks, vlotters, pomp en kleppen volledig vervangen
- alle koelslangen vervangen
- radiusarms achter vervangen
- 16inch lattice velgen (xj40) laten polijsten en coaten
- nieuwe banden.
Momenteel nog wat werk, hemeltje moet vernieuwd, ruitesproeier pomp werkt niet en sommige verlichting leidt een eigen leven (met dank aan Lucas).
Hoe rijdt dat nou? Ongekend, zachte vering, zeer lichte besturing, het soort comfort dat je niet meer tegenkomt, zonder veel over te hellen in bochten trouwens. Motorisch fenomenaal, het loopt zo smeuig dat als ie op 10 of 11 cilinders loopt je dat niet merkt, je hoort ook bijna niks. Hij schakelt ook vloeiend maar wel trager dan een moderne auto.
Het enige waar hij zijn leeftijd weggeeft is windgeruis aan hogere snelheden. Er zitten eigenlijk ook geen rammeltjes en kraakjes in , zou je misschien wel verwachten maar het komt allemaal zeer degelijk over. Er is haast niets van kunststof gemaakt, het is allemaal staal en hout en andere "echte" materialen. De grille bijvoorbeeld is een stalen apparaat van een kilo, kom daar tegenwoordig nog maar eens om met al dat ABS.
Enkel de bedrading is een spaghetti waar je treurig van wordt.
Ik heb zelf jaren op ontwikkeling van een autobouwer gewerkt en dan zie je dat zo'n auto gewoon niet meer gebouwd kan worden, die spatborden die helemaal rond gaan pers dat maar eens af. Ook de RVS lijsten rond de ramen kosten heel veel geld.
Ik rijd enkel bij mooi weer of gelegenheden dus over betrouwbaarheid en kosten heeft het niet veel zin uitspraken te doen. Het verbruik wel, als je heel erg je best doet is 1 op 7 mogelijk maar reken meer op 1 op 4-5
Update
Wegens roestbobbeltjes rond de ramen de auto laten overspuiten, waarbij alle trim en ramen verwijderd zijn. Deze jaargang heeft thermoplastische lak, dus kun je niet zomaar overspuiten met gewone 2K want dat gaat barsten. Verder heb ik de originele striping erop laten spuiten, is eigenlijk een sticker maar die vind je niet meer. Samen met al het nieuwe chroomwerk is het resultaat verbluffend. Wat ook verbluffend was zijn de kosten van deze klus, maar ik doe het liever goed. Heb ondertussen ook het leer opnieuw gelakt, nieuw hemeltje geplaatst en nog wat kleine dingen zoals instaplijsten.
Update
Tijdje gereden nu, heb me voorgenomen er niks meer aan te doen dat niet zeer noodzakelijk is en er gewoon van te genieten. En dat valt goed mee, er zijn niet veel problemen bij gekomen:
- klein beetje speling links voor, waarschijnlijk fusee kogel
- Airco werkt nog altijd niet, heeft nooit gewerkt ga ik iets aan laten doen
- hij loopt niet 100% strak stationair
- boven de 130 km/u komt er onbalans in de auto ligt niet aan de wielen dus waarschijnlijk cardan/differentieel, maar daar valt gezien de snelheid mee te leven
Verbruik schommelt rond de 1 op 5-6. Zoals bekend heb je niet zo veel power van 0-100 omdat de motor echt pas bij 3500 begint te trekken en bij een 3-bak betekent dat hoge snelheden. Voor je gevoel gaat hij van 100-200 sneller dan van 0-100
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.