Jaguar X-Type Estate 2.0D (2006)

autoreview

Jaguar X-Type Estate 2.0D (2006)

Signalement

UitvoeringX-Type Estate 2.0D
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf149.000 km
KM-stand laatst149.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 149.500 km

Na wisseling van baan moest de lease Focus ingeleverd worden voor een eigen auto. Aangezien het budget ruimte liet voor een leuke gebruikte middenklasse diesel stationwagon snel gaan shoppen bij leasemaatschappijen om te zoeken naar mooie exemplaren tussen de ex-lease auto's.

Jaguar is voor mij altijd een droomauto geweest, maar toch was ik er niet specifiek naar op zoek. Puur bij toeval stuitte ik op een zeer mooie X-Type Estate, die het zowel rationaal als emotioneel eenvoudig won van een Passat en een Avensis. De zwaarste afschrijving was gedaan en de auto kon voor een zeer vriendelijke prijs worden gekocht. De auto heeft een mooie kleurcombinatie van zwart met creme leer. Daarnaast beschikt bij over een af fabriek goed werkend touch screen waarop navigatie, radio, cd, telefoon en climate control bediend kunnen worden. Veel mooier dan de uitvoeringen zonder touch screen. Enige minpunt hier is dat de graphics verouderd zijn en TMC niet beschikbaar is. Wel werkt de navigatie uitermate goed, mede dankzij de aanschaf van een geupdate kaart (helaas een dure grap van zo'n Eur 200).

Hoewel de auto altijd het imago heeft gehad van een 'nep Jag' met een te hoog Mondeo gehalte is dit naar mijn mening onterecht. De auto is afgesteld als een echte Jag. Comfort voert de boventoon, maar de auto beschikt tegelijkertijd wel over een goede en veilige wegligging, zeker met de 225/45 R17 banden. Hoewel de auto niet uitnodigt tot een sportief weggedrag is het zeker mogelijk een bochtig parcours hard af te leggen. Waar de auto echter het meest toe uitnodigt is rustig en in alle comfort lange ritten afleggen. Vering en demping zijn, zoals eerder genoemd, prettig en comfortabel. De 2.0 diesel beschikt weliswaar slechts over 130 pk, maar is dankzij het koppel (330NM overboost tot 350NM) zeer geschikt voor het snelweg werk. De tussenacceleratie is verbazingwekkend goed van 100 km/u tot zo'n 160-170km/u. Harder hoeft ook niet als je rijbewijs je lief is. Schakelen op de snelweg hoeft nooit, alles doe je in 5. Minpuntje is wellicht het ontbreken van een 6e versnelling om nog zuiniger te kunnen rijden. Toch is wat dat betreft mijn gemiddelde van 1 op 16,5 (6l / 100km) niet slecht.

Nog een groot pluspunt van de auto is de hoge mate van betrouwbaarheid. In de bijna 50.000 km die ik in anderhalf jaar heb afgelegd heeft de auto mij nooit in de steek gelaten. Met uitzondering van een kapot raamrubber is niets stuk gegaan. Ook de onderhoudshistorie van de leasemaatschappij mbt de eerste 150.000km liet niets raars zien. Niet voor niets hoort Jaguar reeds jarenlang bij de beste merken in de JD Power tevredenheidsonderzoeken. Toch krijg je wanneer je zegt in een Jag te rijden altijd de standaard opmerking over 'zal wel vaak in de garage staan'. Nee dus, jammer dat Jaguar dat imago nooit van zich af heeft kunnen schudden. Voor verbetering vatbaar is wel het dealernetwerk dat niet echt uitblinkt. Hoewel de lokale dealer over het algemeen behulpzaam is werden afspraken niet altijd nagekomen. Verder zijn de tarieven helaas ook op ‘Jaguar niveau’. Normale onderhoudsbeurten zijn zeer prijzig vergeleken met andere auto’s in dit segment.

Belangrijk onderwerp bij een stationwagon is uiteraard de ruimte. De kofferbak is vrij diep en breed en bied een bruikbare ruime. Wel is de hoogte tot het afdekscherm gering. Het scherm moet daarom al gauw ingeklapt worden. In anderhalf jaar heeft de auto voldaan wat betreft ritjes naar Ikea en de afvalstort. Ook kinderwagens en bijbehorende spullen kunnen goed worden vervoerd. Toch was iets meer ruimte nog prettiger geweest. Dat geldt ook voor de achterbank. De ruimte voor volwassenen is te krap en iets meer ruimte om kind in en uit de stoel te halen zou eveneens wenselijk zijn. Voorin beschik je wel over voldoende ruimte op de bestuurdersstoel. Ook de extra hoogte die de estate biedt t.o.v. de saloon is zeer prettig voor lange mensen. Aan passagierszijde zou de beenruimte wat groter mogen zijn. Belangrijk nadeel is verder dat de stoelen wat mij betreft onder de maat zijn. Dat had qua ondersteuning veel beter gekund.

Na zo’n 1 jaar en 8 maanden heb ik de X-Type onlangs ingeruild voor een zeer dikke en jongere Mondeo 175pk diesel wagon. Uit de review mag duidelijk zijn dat dit zeker niet uit ontevredenheid is gebeurd. De wens naar nog wat meer ruimte en toch weer een stapje sneller, completer etc. leidde me richting een 2008 Mondeo Wagon 2.2 tdci Titanium S. Ja, hoe ironisch, uitgerekend een Mondeo. De auto waar de X-Type liever niet meer aan herinnerd wordt. Met een Mondeo is echter werkelijk niets mis. Jammer zelfs dat Jaguar op basis van dit laatste type Mondeo nooit een opvolger heeft gebouwd (De X-type is op de generatie Mondeo daarvoor gebaseerd). In dat geval was er werkelijk niets meer te wensen over en had men de Duitsers wellicht wel een klein beetje pijn kunnen doen.

Mijn Jaguar is voor een zeer net bedrag ingeruild. Als 2e eigenaar hoef je dus niet bang te zijn voor de gevreesde waardedaling van dit merk. Afschrijving omgerekend per maand was Eur 120. De totale kosten zijn dan ook erg meegevallen. Kortom zowel qua uitstraling, comfort, luxe, ruimte en rij-eigenschappen een aanrader. Ook het ontwerp, hoewel niet zo mooi als een XJ, blijkt na al die jaren vrij tijdloos te zijn. Ik keer zeker nog eens terug bij dit merk. Wie weet komt de XF Estate nog eens binnen bereik…..

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.