Jaguar X-Type 2.0 V6 Business Edition Plus (2003)

autoreview

Jaguar X-Type 2.0 V6 Business Edition Plus (2003)

Signalement

UitvoeringX-Type 2.0 V6 Business Edition Plus
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf89.274 km
KM-stand laatst99.643 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Thuis!

  • 90.548 km

Spijt...

Mijn vorige auto ( zie review) Rover 75 2.0 v6 ingeruild op een citroen c-4 coupe 2.0 16v, ik moet zeggen een prachtige uitvoering, maar de kwaliteitsbeleving voldeed niet, de goedkope plasticsoorten ( constructie van de parafaan bv dramatisch slecht!)en het "lichte" gevoel kunnen mij gewoon niet bekoren, het heeft ook met de beleving van de motor te maken een v6 loopt nu eenmaal veel mooier, rustiger en klinkt massief en dat geeft meteen al een robuust gevoel! Kortom foutje gemaakt dus besloten de citroen snel weer weg te doen en op zoek te gaan naar een goede v6 met automaat en al snel besloten dat het een x-type moest worden. Reden, geen eenheidsworst, veel auto voor je geld, zeker in deze tijden zijn dit soort auto's erg goedkoop te vinden veel mensen gaan nu immers voor de bespaarautos met geknepen motoren dus zijn autos in deze klasse wat moeilijker verkoopbaar, maar daardoor dus juist wel goedkoop te krijgen, dus rij je niet al teveel ( dit ivm onderhoudskosten en verbruik want die liggen uiteraard wel iets hoger) kun je in deze catogorie je slag slaan. Ik vind het een mooi model met een goede uitstraling, maar zoiets blijft natuurlijk altijd persoonlijk. Verder staat de x-type te boek als een erg betrouwbare auto, de eerste jaargangen tw de 2001 en 2002 modellen hebben soms wat zwakke puntjes, de vierwielaandrijving mn en dat is een kostbaar grapje en hebben nog de cassette-speler in het dashboard. Reden voor mij om te kiezen voor een model vanaf 2003 en dan de 2.1 l motor, die is zonder 4 wielaandrijving 150 kg lichter en dientengevolge een stuk zuiniger en ook nog eens goedkoper in de wb en heeft een cd- speler/ ingang.

GEVONDEN

Na wat speurwerk, wat is internet toch een handig medium, een mooie gevonden, mijn voorkeur ging uit naar een blauwe met liefst minder dan 100.000km, met een complete onderhoudshistorie, uitvoering vond ik minder belangrijk, immers zelfs de basis uitvoering is al goed compleet, het betrof hier de businesseditionplus uitvoering met als mooiste extra zwart leren bekleding, vind ik toch horen in een Jaguar. Wat ik dan wel weer onbegrijpelijk vind is dat deze auto wieldoppen heeft, dat kan echt niet op zo n auto, maar goed dat is dan weer iets om op internet naar op zoek te gaan, een mooie originele set lichtmetalen velgen!
Ik kan nog weinig zeggen over mijn ervaringen heb pas 800 km gereden, maar geen kraakje of rammeltje te horen en wat rijdt hij heerlijk, de automaat schakelt buitengewoon soepel over en het geluid is heerlijk! Vanaf 110 km komt er wel wat windgeruis opzetten, de rubbers maar eens nakijken...maar dat kan ook komen omdat de auto verder zo stil is. Ik houd ervan dat je een auto "aantrekt" en dat doe je met deze auto, je zit echt in de auto en niet erop en dat geeft een veilig gevoel! Ik heb de auto van binnen en buiten goed schoongemaakt en dan zie je gelijk alles wat er eventueel optisch mis is aan een auto en ik moet zeggen hij is als nieuw, prachtig!
Het enige wat ik tot nu toe heb gedaan is dat ik de oranje knipperlichten aan de zijkantenvoor heb vervangen door witte en de achterbanden ( pirelli) heb vervangen door Michelin energy savers ( voor zaten die er al op) en ik moet zeggen de michelins zijn duidelijk stiller en comfortabeler. Wat verbruik betreft kan ik nog weinig zeggen, ik reken op 1 :10 en de boordcomputer staat nu op 9.8 l/km, we zullen zien, ik ben een zuinige en rustige rijder en dat is ook de manier van berijden waar deze auto om vraagt.

VERGELIJK

Wat wel een leuk vergelijk is dat ik anderhalf jaar in een rover 75 heb gereden. Wat zijn dan de voornaamste verschillen...
Het grootste verschil zijn de wegligging en besturing, de Jag stuurt veel directer en ligt veel strakker op de weg, de Rover daarentegen filtert toch wat meer van het wegdek weg, deint nogal, het is allemaal wat afstandelijker, maar dat is dus een kwestie van wat vind je belangrijk en zoek je in een auto. De Rover voelde goed en degelijk aan, maar de Jaguar gaat toch duidelijk weer een stapje verder, het is allemaal net weer wat beter en degelijker, de kwaliteit van de Rover stoelen vond ik maar matig, ze zaten wel goed, maar de bekleding en degelijkheid waren het net niet. Verder is de motor van de Jaguar ondanks dat hij maar 8 pk en 20 nm meer heeft en 40kg lichter is gevoellig sneller dan de v6 van de Rover.

Ik ben nu eerst op zoek naar de 2008 grill zodra ik die heb dan maak ik foto's, die gril is zoveel mooier en sportiever, maar ook dat is weer een smaakkwestie natuurlijk en dan heb ik inmiddels ook wat meer kilometers afgelegd en kan ik een beter beeld geven over betrouwbaarheid , verbruik enz. De velgen wacht ik mee tot de winter voorbij is.

Eerste 5 maanden+grote beurt

  • 93.810 km

Ik heb de auto nu 5 maanden in mijn bezit en 4000km gereden, tijd voor een verslag, inmiddels zouden eventuele gebreken e.d toch wel aan het licht gekomen moeten zijn je koopt toch een auto van 9 jaar oud zonder garantie.
Ik heb de auto voor een grote beurt bij de Jaguar-dealer gebracht, deze kent immers toch alle ins en outs van de auto en weet waar op te letten, ik heb gevraagd hem gelijk op alle punten helemaal goed na te lopen, de auto zijn laatste beurt was 3 jaar geleden, er was in die tijd weliswaar slechts 8000 km gereden maar toch... Beurten tot dan toe op 1 na ook altijd bij de Jaguar dealer uitgevoerd, dat geeft toch vertrouwen!
En goed nieuws, auto verkeert in perfecte staat! Ik heb alleen de airco laten reinigen nieuwe bougies laten plaatsen (moest eigenlijk pas bij de 112000 beurt, maar gezien de inmiddels 10 jaar nu maar alvast gedaan) en het enige wat de dealer als extra bovenop de grote beurt (standaard voegt deze dealer trouwens injector cleaner toe!) heeft gedaan zijn nieuwe remblokken achter, kortom dit lijkt een prima koop te zijn geweest!
Zelf heb ik de hele auto opgepoetst en het leer in het vet en kleur gezet en de gehele binnenkant goed schoongemaakt, ik heb geen mm overgeslagen, hij is als nieuw!
De auto geeft enorm veel vertrouwen, alles voelt degelijk en goed aan.
Mijn verbruik over de 5 maanden bedraagt 9.5l/100km, dit is met half stads half snelwegverkeer, valt mij niet tegen, het is toch een auto van 1400kg met V6 en automaat.
Ik heb inmiddels de 2008 grill er op zitten (nieuw via marktplaats), vind ik veel mooier en heb chromen spiegelkappen geplaatst.
Een enorme misser vond ik dat deze uitvoering over wieldoppen beschikte, zoals te zien op de foto heb ik inmiddels een set lichtmetaal gevonden. Ook via marktplaats, ze zagen er niet al te best uit, kale pekken enz. maar heb ze daardoor voor slechts 200 € kunnen kopen inclusief bouten en logo's, mooi prijsje! Ik had van tevoren goed gekeken hoe je eventueel zelf LM velgen kunt opknappen en dat is dus goed te doen...
Wat heb je nodig, schuurpapier (best even eng, maar ze moeten kaal!) bus motip zilververf, bus primer, bus blanke vernis en dat in meerdere lagen aanbrengen en tussendoor schuren, ik moet zeggen: ze zijn nu als nieuw!
Kosten van de materialen 26 € en ja, wel ongeveer 8 uur werk, maar wat een eer heb je er daarna van! Logo's en wielbouten met chroompoets opgepoetst en het plaatje was compleet! Ik heb mijn oude set stalen velgen+wieldoppen en de banden die nog om de LM velgen zaten voor 100 € verkocht, om kort te gaan ik heb voor 126 € een prachtige als nieuwe set originele x-type velgen...
Heb ik dan helemaal niks negatiefs over de auto te vertellen...eerlijk gezegd erg weinig...de krik en wielsleutel ontbraken, ik heb inmiddels nieuwe gekocht, maar dat kan je de auto moeilijk aanrekenen.
De ruimte achterin, (de zitting is misschien wat aan de korte kant) dat is een veel gehoorde opmerking, ja, het is niet overbemeten, maar achter mijn 1.85m kan ik echt zelf zitten dus het volstaat lijkt mij.
Kortom: een heerlijk rijdende en aanvoelende betrouwbare auto waarin ik nog veel probleemloze km hoop af te leggen!
Binnenkort vertrek ik naar Frankrijk, dan ga ik de Alpen in en krijgt hij dus best wat te verduren, ik schat in korte tijd zo'n 4000km te rijden, het zal mij benieuwen hoe het gaat, maar ik heb er alle vertrouwen in!
Op de 100000km meld ik mij weer met een naar ik hoop nog steeds positief verhaal!

Iets eerder dan verwacht

  • 97.210 km

Tja, zo gaat het soms met auto's, je weet het maar nooit. Ik ben weer 4000km verder en daarin zit een vakantie Franse Alpen verwerkt. De auto heeft zich bewezen als een heerlijke betrouwbare reisgenoot, ik heb nu in totaal 8000 km gereden en over die 8000 staat de boordcomputer op een gemiddeld verbruik van 8.6 l/km, dat valt me alles mee! Ik ben welliswaar een zuinige rijder, maar toch...ik tank wel altijd V-power en heb Michelin energy savers op de standaardvelgen/banden kombinatie onder de auto liggen, ik denk dat die 3 zaken bij elkaar echt een positieve uitwerking hebben op het gemiddelde verbruik.
Maar goed, waarom nu al deze aanvulling, want daar verwijst de kop immers naar.
Nou o wonder, gisteravond had ik dan toch pech....ineens rook uit de motorkap en de auto zo snel mogenlijk geparkeerd. Ik keek achter de auto de weg af en zag daar een breed lang nat spoor en aangezien ik (nog) geen blaasproblemen heb de motorkap maar open getrokken en daar het probleem dus maar gezocht.....En ja hoor koelvloeistof reservoir helemaal leeg! De koelvan bleef blazen...Dankzij het lezen van andere reviews kreeg ik een vermoeden....een losgeschoten slang, immers anders zou het nooit zo snel gaan.
Na bijna een uur wachten op de wegenwacht kwam deze tot dezelfde conclusie. Dus auto op de krik en de 2! ringen van de slang die los was geschoten aan de onderkant van de radiator vastgezet, water erin en rijden maar!
Vanochtend langs de Jaguar dealer gereden en door originele koelvloeistof laten vervangen en reinigen.
Tegelijkertijd maar nieuwe schijfremmen voor laten plaatsen, stuur trilde bij remmen, kan geen kwaad, maar ik vind het knap irritant en ze moesten toch binnenkort vervangen worden.
Rekening viel me alles mee, bij elkaar 307 €, tis veel geld zeker in deze tijden, maar het viel mij dus mee! En......het trillen is weg!
En nu vol vertrouwen op weg naar de voorheen (en nog steeds wel eigenlijk) magische 100000km grens...en die slang, ach niks ernstigs dus, wel vervelend, maar ik vergeef het hem, ja voor mij leeft een auto 😉, mijn omgeving verklaart mij soms voor gek, nou dan ben ik dat maar, ik denk dat heel veel reviewers mij wel begrijpen en het herkennen!
Tot de volgende update!

Verleiding!

  • 99.643 km

Ik heb de auto ingeruild bij de Jaguar dealer, ze hadden nl een echt schitterende 3.0 staan met echt alle opties en in schitterende staat! Ik heb nu dus bv 4wd, meer vermogen (+75 pk) het mooie navigatiescherm, bi-xenon, 17 ipv 16 inch lmvelgen, licht en regensensor, pdc, electrische stoelen, in delen neerklapbare achterbank ( erg fijn! ) een luxer interieur enz. Ik ga binnenkort met de auto op vakantie en rond de 4000km rijden,hierna zal ik mijn bevindingen opschrijven en foto's plaatsen middels een nieuwe review, dan heb ik inmiddels een goed beeld.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.